şükela:  tümü | bugün
  • 7 mart 1934 yılında diyarbakır'da doğdu. dicle köy enstitüsü'nü, ankara gazi eğitim enstitüsü edebiyat bölümü'nü bitirdi. çorum ve maraş ilköğretmen okullarında, ankara hacettepe üniversitesi temel bilimler yüksekokulu'nda, gazi eğitim enstitüsü'nde, şentepe lisesi'nde, devlet konservatuarı'nda, iktisadi ve ticari ilimler fakültesi basın yayın yüksekokulu'nda öğretmenlik yaptı. türk tarih kurumu'nda görev aldı. 1978 yılında kültür bakanlığı tanıtma ve yayınlar dairesi başkanlığına getirildi ve bu görevi sırasında ulusal kültür ve çeviri dergilerinin sorumlu yönetmenliğini yaptı. türk dil kurumu yayın kolu başkanlığına seçildi. 1981 yılında gittiği berlin'de eğitim senatosu'nda çalışırken, incila özhan'la birlikte 6 ciltlik türkçe/dil ve okuma kitabı'nı ve bu çalışmalara yönelik bir öğretmen kılavuzu'nu hazırladı. gymnasiumlar için türkçe müfredat programı hazırlama kurullarına başkanlık yaptı. isveç ve isviçre'de öğretmen yetiştirme projelerinde görev aldı.

    binyazar, toplumcu düşünce ilkesiyle yazdığı deneme ve öznel eleştirilerini toplum ve edebiyat, kültür ve eğitim sorunları, ağıt toplumu, ozanlar yazarlar kitaplar adlı kitaplarında topladı.

    binyazar'ın öteki kitapları ise yazmak sanatı (emin özdemir'le birlikte), dede korkut, cumhuriyet'in 50 yılında atatürk yolunda 40 yıl, aşık veysel, yazın ve bilim dilimiz, (metin öztekin'le birlikte), yazılı anlatım bilgileri (emin özdemir'le birlikte), kan turalı, türk dilinde 25 ünlü eser, dedem korkut/vier attürkische nomadensagan (türkçe-almanca), yaralı mahmut, 15 türk masalı, öğretmen kılavuzu, halk anlatıları. eleştirilerinde kalıpların, kuralların içine sıkışıp kalmayan adnan binyazar, türk dili ve yazınının tutkunlarından. binyazar'ın eleştiriye bakış açısı, "bir gün bir adam bana marksist dedi. ben de döndüm adama dedim ki siz bana marksist diyerek aslında iltifat ediyorsunuz. çünkü bir adamın marksist olabilmesi için bütün klasik felsefeyi bilmesi lazım. dünya ekonomisine hâkim olması, çağdaş düşünceyi temsil edecek düzeyde olması lazım. benim için bunlar hayal; böyle olmaya çaba gösteriyorum, keşke olsam," sözleriyle anlam kazanıyor. binyazar, yalın, içten, duyarlı ve gösterişsiz yazımıyla deneme türüne de yeni bir boyut kazandırmıştır.
  • masalını yitiren dev ve ölümün gölgesi yok isimli kitapların yazarı. özellikle masalını yitiren dev böğürerek ağlatma konusunda muadilleriyle kapışır.
  • bozkır aydınlığında aşk isimli öykü kitabının yazarı. öyküleri güzel, dokunaklı ama dili biraz ağır ve okuyucuyu sıkma potansiyeline sahip.
  • "edebiyat öğretmez, doğru, ama edebiyatın öğrettiğini hiç kimse öğretemez." sözünü söyleyen yazardır.

    sartre'ın "yazar aç milyonlar için yazmıyorsa yazar olamaz." sözünü örnek alır. toplumdan asla kopmayan eserleri, kuru bir didaktizmle değil duyumsatıcı bir naiflikle süslenmiştir.

    "ölümün gölgesi yok" adlı romanıyla 2005 yılında orhan kemal roman ödülünü alır adnan binyazar. bu romanın insana yaşattığı duygu yoğunluğunu pek az roman yaşatmıştır bana. kendisiyle tanışma ve sohbet etme fırsatını yakaladığımda, kurmacanın arkasına gizlenmiş duygu dünyasının gerçek olduğunu, o dünyadaki içtenliği, masumiyeti, insana ve hayvana karşı duyarlıklarını, sanata ve edebiyata olan bağlılığını gördüm. romanında anlattığı eşi filiz'den bahsederken kullandığı "eşim, korkarken bile güzeldi." cümlesi çakılıp kaldı zihnime.

    adnan binyazar, edebiyatımızın yetiştirdiği usta kalemlerden biri.. "şah mahmet" kitabındaki öyküleri okuyunca da insan olmaya bir adım daha yaklaşıyorsunuz diyebilirim.
  • sırtında taşıdığı küfeden iki poşeti alıp, çocukluğuna kıyamayıp kendi taşıyan sonra da bir tas çorbayı ısıtıp önüne koyan kadın bilebilir miydi o çorbayı içen çocuğun satırlar dolusu kitabı yazacağını...
  • ana sütü gibi temiz ve yalın dile ele aldığı eserleriyle, okuyucunun roman kişisinin yerine kendisini koyup, yaşadığı duyguları duyumsatan yazar. kendisiyle samsun kitap fuarında uzun bir süre sohbet etme şansı buldum. masalını yitiren dev'i konuştuk, ve şunu anladım ki, aynı eserinde ana kucağını içime işleten yazar, sohbet ederken de aynı duyguları hissettirdi. her okuyucunun tanışmasını isterim eserleriyle. ama ilk okuyacağınız eseri masalını yitiren dev olsun.
  • gün itibarıyla konuk olduğu medyascope program kaydı burada:
    https://www.youtube.com/watch?v=4hgsqsrpvgs