şükela:  tümü | bugün
  • 1950'li yılların değişim içindeki türkiye'sinden kesitler sunulan, sosyal içerikli kitap. sokağı tanıtma, sallan ve yuvarlan, cıbıl gız olmak üzere 3 bölümden oluşur.
    striptiz'i ilk kez duyduğum roman.
  • 1958 yılında yazılmış olan halide edip adıvar romanıdır. halide edip'in klasik temleriyle örülmüş (aşk, kadın, doğu-batı meselesi, batılılaşma, eğitim, sanat, toplumsal sorunlar, vb.) olay örgüsü ve yalın üslubuyla istanbul'un laleli semtinde biri beyaz, diğeri kırmızı bir konakta yaşayan iki ailenin hayatlarının kesişmesini ve o dönemde türkiye'de görülen yenilikleri anlatan bir romandır.
  • halide edip adıvar, romanında bizlere cumhuriyetin yeni yeni oturmaya başladığı dönemlerde, anadolu kadınında batılaşmaya çalışan kadın profilleri üzerine güzel bir inceleme yapıyor.

    halide edip , romanında cumhuriyet sonrası türkiye ve türk kadınına dair geniş çaplı bir bakış açışısı sunuyor. kitapta karakterler özenle seçilmiş ve dikkat çekiciler. sosyo-kültürel anlamda her türlü insanı barındıran romanda, yazar tüm bakış açılarını bizlere göstermeye çalışmış böylece kitapta farklı bakış açılarını bir arada inceleme imkanı buluyoruz.

    --- spoiler ---

    özellikle milli mücadele sonrasında batı kültürünün etkisinin nasıl arttığını ve dönemi ele geçirdiğini gözler önüne seriyor. batı kültürünün etkisinin sonucunda bir kültür yozlaşmasının ortaya çıktığı ve milli gelenek ve değerlerimizin yerini batı’nın kültürünün almaya başlamasıyla toplumdaki karmaşayı ve farklılaşmayı roman süresince gözlemliyoruz. ayrıca türk insanının aile yapısı, cinsellik ve kadın-erkek ilişkilerine nasıl baktığını görüyoruz. biraz daha açmak gerekirse , cumhuriyet öncesi döneme göre daha modern bir bakış açısı olsada dönem insanının hala daha kadının toplumdaki yerini sorguladığını görüyoruz. ve hala daha türk kadınının , batı kadınına kıyasla sınırlandırılmış olduğunu ve rahat olmadığını anlıyoruz.

    özellikle romanın 2. bölümünde anlatılan ve emirgan’daki bir kahvede cereyan eden olayda, kocası dışişlerinde çalıştığı için yurtdışında bulunan nermin hanımın, amerikalı genç dick jones’tan sallan ve yuvarlan dansını öğretmesini ister. ikili beraber sahneye çıkarlar ve dans süresince ortaya çıkan durum ve çevreden verilen tepkiler, bizlere batı için doğal hale gelen kadın çıplaklığının o dönemdeki türk insanları için hala daha ters bir durum olduğunu ve yanlış karşılandığını gösteriyor. “beklenmedik bir anda kadın tepe aşağı oluyor, erkek onu belinden yakalıyor, omuzuna atıyor, etek aşağıya iniyor, iki kadın bacağı havada… nermin’in çoraplarının üstünden, bacaklarının dizlerden yukarısı çıplak. ayşe hanım’ın kaşları çatılıyor, samim akyürek kendi kendine, “tam bugünün ruhunun ifadesi… bugünün hareket sembolü…” diyor. burhan hürsoy yutkunuyor.” (adıvar 2013: 114)

    --- spoiler ---

    sonuç olarak cumhuriyet sonrasında değişen türkiye’ye ve türk kadınına dair geniş çaplı incelemelerin bulunduğu kitapta, yazar, dönemin insanını ve onların bakış açılarını başarılı bir şekilde aktarıyor. batı kültürünün dönemin üzerindeki müthiş etkisi açık olarak hissedilsede hala daha milli kültürümüzün ve geleneklerimizin bu çatışmada öne çıkan taraf olduğunu, dönem insanının batılılaşmaya karşı önyargılarının devam ettiğini söyleyebiliriz.
  • (bkz: #74066129)