şükela:  tümü | bugün
  • geleneksel hafta sonu kedigen tematik gece sinema kuşağımda bu hafta akira kurosawa'nın izlemediğim filmlerini ağırladım. eşsiz bir deneyim yaşamama neden olan, düşüncelerimin kalıplarının dışına bir nebze de çıkmasını sağlayan, ruh halimi biraz da olsun değiştiren, günümü görsel, işitsel ve duygusal bir ziyafete dönüştüren yönetmen. filmleriyle ilgili, izleme sırasına göre naçizane görüş ve alıntılarım;

    (bkz: rashomon/@kedigen)
    (bkz: dersu uzala/@kedigen)
    (bkz: tsubaki sanjuro/@kedigen)
    (bkz: akahige/@kedigen)
    (bkz: nora inu/@kedigen)
  • 1971 yılında bir intihar denemesinde bulunan ünlü yönetmen, bir dönem de filmlerine finansman sağlayamadığından reklamlarda oynamak zorunda kalmıştı. sessiz sinema döneminde 'film anlatıcılığı' yapan ağabeyi sayesinde yedinci sanata aşık oldu.
  • en sevdiğim yönetmendir
  • hareketi hikayeye dönüştüren en iyi yönetmen. tekniği ile ilgili şöyle bir video mevcut. dil tercihini cc kısmından yapabiliyorsunuz.
  • "örneğin, bir robert bresson hangi türü kullanırdı? hiçbirini. bresson, bresson'dur. o, başlı başına bir tür zaten. antonioni, fellini, bergman, kurosawa*, bunuel, son tahlilde, yalnızca kendileriyle özdeştirler. ya chaplin? chaplin yoksa sinemada komediyi mi temsil etmektedir? hayır, o, chaplin'dir, eşi bir daha bulunmaz bir fenomen, işte o kadar. 'tür' kavramından dondurucu bir soğuk yayılmaktadır." andrey tarkovski - die versiegelte zeit

    (bkz: ikiru/@ibisile)
  • yönettiği 30 filmin hepsini izledim. filmlerini sanatsal gayretle izlediğim kırk civarı ülkeden yüzü aşkın yönetmen arasında en büyüğüdür imparator.
  • “hakino haga naga tokino toga naga”
    (soğuktur şehrin taşakları, elleyenin eli yanar)

    dizesine bayıldığım japon şair. üstad’daki şu mecaza, şu metafor kullanımına bakar mısınız? hayran olmamak elde değil.
  • ünlü japon marangoz. topluma ustaca bir bakış atar ve üstüne bu bakıştan çok evrensel bir analiz yapar ve yine ürünlerini nakış gibi işleyerek ortaya çıkarır. benim gözümde bu mesleğin en iyisidir.
  • akira kurosawa (1910-1998) japon yönetmen. sadece japon sinemasının değil, uzak doğunun ve tüm sinema tarihinin yetiştirdiği en iyi yönetmenlerden biri olarak kabul edilen kurosava, raşomon, yedi samuray, dersu uzala ve ran gibi birçok başyapıta imzasını atmıştır.
    sinema alanında “imparator olarak anılan kurosawa sinemaya birçok yenilik kazandırmıştır.
    bunlar;
    1- doğa olaylarını sıkça kullanan kurosawa, çoğu sahnede arka plana doğa olaylarını yerleştirmiştir. rüzgar, yağmur, su akıntısı ve benzeri görseller kullanmış. ses konusunda da yine su damlamasına kadar önem vermiştir.fakat kurosawa’nın en etkili kullandığı unsur yağmurdur. izleyicinin kendisini daha romantize hissetmesini sağlayıp, filme olan bağlılığı arttırır.
    2- kurosawa’nın en çok kullandığı unsurlardan birisi de büyük kalabalıklardır. insan kitlesini bu kadar büyük gösterince, kalabalık her duyguyu yüksek hissettirir. iyi bir tepki planı için dört kişi yeterlidir. kurosawa zamanı geldiğinde yirmi beş bazen yüz kişi kullanarak bu kalabalık duygusunu aşılamıştır.
    3- kurosawa abartılı sahne ve karakteristik çalışmaları sık kullanmıştır. karakter belirgin jestler ve mimikler kullanır. mesela sinirli ise, volta atar, öfkeli olduğunda ayağa fırlar, utandığında yere çöker. karakterlere belirli jest ve mimik yüklenmesi de onların film boyunca karıştırılmamasına ve belirginleşmesine yol açar.
    4- kamera hareketleri konusunda da önemli çalışmaları bulunan kurosawa, duygu yüklemek ve sahnenin genele geçişi konusunda uzaklaşan karaktere odaklamak yerine genele kadrajlar. kamera hareketlerinin başı,ortası ve sonu bulunur. kendi başına hikaye anlatan kamera hareketleri vardır.
    5- wipe(kesme /geçiş) hareketleri çok önemli bir katkıdır. star wars serisinde kullanılan sahne giriş çıkış odaklarının mucidi kurosawadır. filme akıcılık katan bu harket kesmeleride kolaylaştırmıştır. kesmeler anlaşılmaz hale gelmiş izleyicinin odağı dağılmamıştır.