şükela:  tümü | bugün
  • 1891-1956 arası yasamis konstruktivist rus ressam ve fotografci. oldukca karsi devrimci.

    google da ilk aramada bunulanacak fotografya sı dısında belirtilmesi gereken onemli noktalardan bir kac tanesi :

    resmin artık burjuva sanatı olarak algılanmaması gerektigini savunan rodchenko, resim hayatını tamamiyle fotograf sanatina vefotomontaja kaydiriyor ve ilginctir ki 1930 larda tekrar resme geri donuyor.

    fotograflarına bakildiginda -sovyet devriminden ayrı dusunmek kaydıyla- genel olarak, bicime iliskin (formel) ancak ileriye donuk devrimci anlayısa rastlamak mumkun.

    diyagonal cizgiler on planda, bu da dinamizmi simgeliyor.

    artık fotografin alanı genislemekle birlikte, cogunda vernakuler montajlar mevcut.

    zamanın rus dergisi lef magazine afişlerine imza atıyor.

    rodchenko hk. soylenebilecek ozetle sudur:
    (turkiyede 60lar 70lerde oldugu gibi ) yeniliki olanı afaroz etme modası, kaba (sosyalist) gerçekçilik (sosyalist realizm, propaganda) mevcutken, karşı devrimci olan rodchenko montaj ve dinamist fotograf calısmalarıyla yeni görüş ün sıkı takipçilerinden olmayı kendine yol seciyor.
  • "bir portre asla tek bir foto dan yapılamaz" sozunun sahibi.
  • ifsak 1. uluslararası istanbul fotoğraf bienali kapsamında karşı sanat'ta moskova kartpostalları ve rodchenko ve çevresi adlı iki işi sergilen rus fotoğrafçı. benim şimdiye kadar bienalde gördüğüm en iyi fotoğraflar buradaydı. özellikle eğik kadrajlarla çektiği, grafik etkilerin bolca kullanıldığı, 20'li-30'lu yılların moskova'sını belgeleyen moskova kartpostalları'ndaki fotoğraflar mimari fotoğrafların da gayet estetik olabileceğinin kanıtıydı adeta.
  • "sanatin, örgütlü bir biçimde yaşamla kaynaşmasının zamanı gelmiştir."
    "yapici-örgütlü yaşam, sihirbazların büyüleyici ve zehirleyici sanatından üstündür."
    "kahrolsun mülkiyet insanının sıradan yaşamındaki parlak yamalar şeklindeki sanat."
    "kahrolsun, yoksulun karanlık ve kirler içindeki yaşamında değerli bir taş olarak sanat."
    "kahrolsun yaşamaya değer olmayan hayattan kaçiş aracı olan sanat."

    sözlerini sarf etmiş, 1920'li yıllarda ilkelerini öğrettiği dersler ve kurslar vermiş, 1940'lı yıllarda devlet çapında sanat kurumları yöneticiliği görevlerinde bulunmuş, ihrac edilmesine karşın daha sonra tekrar moskova sovyet sanatçılar dairesi üyesi olmuş ressam, fotoğrafçı, sinemacı, avangart karşıdevrimci!*
  • potemkin zırhlısı'nın afişine imza atan kişi.
  • heykeltraş, fotoğrafçı ve grafik tasarımcısıdır. makina estetiği' nin ruhunu yapıtlarında yansıtan en ünlü rus konstruktivistlerinden biridir.
  • stalin döneminde yönetim, gulaglara tıkılan on binlerce insanla ne yapacağını düşünürken naftalı frenkel'in önerileriyle bu 'köle iş gücü', beyaz deniz kanalı adlı mega projenin 'kanal ordusu erlerinin tutsakları'na dönüşerek bu projenin hayata geçirilmesi için kullanılmaya başlanmıştı. kötü koşullar yüzünden ölüm oranının zaten yüksek olduğu tutsakların güçlerini kuvvetlerini korudukları ilk üç ayda ne kadar yararlanılabilirse yararlanılıyor, sonrasında gözden çıkarılıyorlardı.
    'halk düşmanları'nın 'faydalı yurttaşlar'a dönüştüğü bu devasa projenin iyi bir propaganda malzemesi olacağı düşünüldüğü için, rodçenko özel izinle bu kamplardaki hayatı ve kanal inşaatındaki faaliyetleri görüntülemekle görevlendirildi. rodçenko'nun çektiği iki bine yakın fotoğraftan yayınlanan otuz küsur kadarı biliniyormuş sadece.
    bu hikayenin izini süren bir fotomuhabirinin yörede yaptığı taze bir röportajı (ingilizce) okumak ve fotoğrafları görmek isteyenleri buraya alıyoruz.