şükela:  tümü | bugün
  • fransız gezgin, kaşif, şarkıcı, feminist. doğu araştırmaları öncüsü, doğunun ilk kadın gurusu, tibet in yasak kenti lhasa ya ve dalai lama nın sarayı potalaya giren ilk batılı.
  • 17 yaşında kendini yollara vuran, yirmi yaşında ezoterizm ile tanışıp balıklama dalan, doğu bilgeliğini bu yaşlarda keşfeden, yolculukları için gerekli parayı opera şarkıcılığıyla kazanan, 40 yaşlarında himalayalarda bir mağaraya yerleşip önce lama sonra guru ünvanını alan, evlat edindiği oğlu ile üç bin km yürüyüşün ardından tibete yasadışı biçimde giren, bir ara dönüp nice yakınlarında samton dzong (meditasyon kalesi) adında bir ev yaptıran, kutsal himalayaları bir kez daha bulmak için 80 yaşındayken alplere tırmanan bir özgür ruhlu hatun kişi.

    tibette iken, dağların derinliklerindeki mağaralar ya da tapınaklarda bulunan gizli kütüphanelerdeki binlerce yıllık el yazmalarını incelemiş, ingilizce ve fransızca ya çevirmiştir.

    victor hugonun yakın arkadaşı olan babası onun için şöyle dermiş:
    "benim kızım beyaz tenlidir ama ruhu sarıdır"
  • doğu felsefesi, doğu inancı ve oraya yaptığı seyahatleri hakkında 30'dan fazla kitap yazmış yazar, kâşif, anarşist, budacı, spiritüalist. onun öğretileri jack kerouac ve allen ginsberg gibi yazarları, alan watts gibi filozofları ve ezoterist benjamin creme'i etkilemiştir.

    özgürlüğüne ve ruhçuluk anlayışına oldukça düşkün olduğundan daha 18'ine gelmeden ispanya, isviçre ve ingiltere gibi ülkeleri gezmiştir.

    yaşamı boyunca japonya'dan(onun ziyaret ettiği sıralar 1. dünya savaşı çıkmıştı o yüzden avrupa'ya gidemedi, burada kalmıştır), tibet'e, oradan sikkim'e(burada budizme merak salmıştır) ve hindistan'a birçok yere gitmiştir.

    1899'da fransız coğrafyacı elisée reclus'ın önsözünü yazdığı anarşist görüşlü bir tez yazmıştır. tüm yayıncılar zamanında bu eseri basmaya çok korktuğundan arkadaşı jean haustont onun için bu yapıtı çoğaltmıştır ve hatta sonrasında bu kitap 5 dile çevrilmiştir.
  • tibet'in sadık bendesi "bayan lama” alexandra david neel (1868-1969)
    alexandra david neel, doğu'nun gizem ve cazibesini kendi kuşağına aktarabilmiş bir haberci ve öncüdür. yaşadığı çağdan çok ileride, aşkın bir insan olan alexandra. içinde bulunduğu toplum tarafından uzun süre reddedilmiştir. anlatmaya çalıştığı bilgilerin değeri yeni yeni anlaşılmaktadır. onun ezoterik yazılarından bir çoğu, seyahat notları, "jacques brosse" imzasını taşıyan bir özgeçmişi, ölümünden sonra yayınlanmış, kendisine hakettiği ilgi ve tanıtımı sağlamıştır.

    alexandra david neel'in kendi zamanından ileride olduğundan hiç kuşku yoktur. daha iki yaşında iken evden kaçmıştı. bu kaçışlarını, dört sonra on beş yaşlarında iken tekrarladı. daha sonraları budizm dini'ne dönen bu katolikve protestan kızı, kendine asıl çeken şev, doğu’nun gizemi idi. sonunda, on yedi yaşında iken tek başına, yanında yol eşyası olarak bir baston, yağmurluk ve epictete'in maximesler ’i olduğu hâlde yaya olarak saint - gothard'ı geçmeyi başardı.
    doğu seyahatleri
    seylan ve hindistan'a gitmek üzere gemiye bindiğinde, cebinde pek az parası vardı. üyesi bulunduğu fakat tüm doktrinine katılmadığı "teozofi cemiyeti” sayesinde, o zamanlarda dinsel yaşama egemen olan büyük düşünür üstatlarla karşılaşma imkânı bulan alexandra; saf budist doktrinini araştırmak üzere hind'i, çin'i, japonya'yı sonra sıkkını, botan, nepal ve özellikle tibet'i dolaştı. gizemli yapıtları keşfetmek ve yanlarında yüksek bilgi ve esrarengiz kudretlerin ilhamım toplayacağı yogilerle karşılaşmak amacındaydı. bu bilgiyi elde etmeyi kafasına koyan aıexandra, evini, parasını ve yeni evlendiği kocasını bırakıp gitmekte bir an tereddüt etmemiştir.
    bu bilgiyi elde etmeyi kafasına koyan alexandra her şeye hazırdır. yak ve katır sırtında ya da yaya olarak seyahat eder. dizlere kadar karda, boğazlan aşmakta, birkaç kütükten yapılmış temelsiz köprüler üzerinden, çılgın selleri geçmektedir. beş bin metreden daha yüksek yerlerde çadır altında yaşamış ya da. bazen, kayaların girinti ve çıkıntısı içine, kovuklara sığınmıştır. köylülerin, şarap, patates, şalgam, bakla. ızgarada pişirilmiş arpa ekmeği ve çok ender olarak insanı pek sevindiren ünlü tuzlanmış tereyağlı çayından oluşan zayıf yiyeceklerini paylaşmıştır. bizzat yogiler gibi, aylarca ilkel kır evlerinde yaşamış, bulunduğu ülkelerin belli başlı lehçeleri ile okuyup yazmasını öğrenmiştir.
    56 yaşına geldiğinde, yaşlı tibet dilencisi kılığına girerek, evlât edinmiş olduğu genç bir lama ile birlikte himalayalar arasında, tibetli ve çinliler'den çekinmeden yaya olarak kilometrelerce yol almış, çeşitli araştırmalar yapmıştır.
    dönüşünde "parisli bir kadının yaya giderek ve dilenerek, çin'den, hindistan'a. tibet seyahati" başlığı altında yayınlanan bu seyahatin öyküsü kendisine büyük ün kazandırmıştır.
    1937 yılında alexandra 69 yaşında iken, ölümü bulacağını umduğu asya'nın yolunu tekrar tutar. "yatağım toprak, ot ve kar, göğüm yattığım çadırın tepesi ve gök kubbe idi" demektedir. sağlığı ve cesareti sarsılmaz durumdadır.
    "meditasyon kalesi" anlamına gelen "samten dzong" adını verdiği büyük bir eve yerleşmek üzere fransa’ya dönmeden önce, 1946 yılına kadar daima yaya olarak veya yak sırtında, yeniden çin’i. hindistan'ı ve sıkkım'ı dolaşmıştır.
    alexandra david neel, bu evde faal bir emeklilik geçirerek, manevî evladı ile birlikte gerçekleştirdikleri seyahatler sırasında toplamış olduğu bilgiler hakkında, topluma ve uzmanlara ışık tutacak ilginç eserler yazmış ve 101 yaşına kadar yaşamıştır.
    ezoteıik bilgilerle karşılaşması
    gizli bilgi, gizli ezoterik doktrin, alexandra'nm araştırmalarına daima rehberlik etmiştir. alexandra, lamaların özelliği zannedilen ve batı'nur kuşku duyduğu parapsikolojik kudretleri içinden keşfedebilmiştir.
    lama ve guru olan batılı kadın

    alexandra, hindistan'da karşılaştığı bir gurudan bilgi almış ve inisiyatik sırlara erişmişti. öğrenimi sırasında; tibet'te, dağın içinde kaybolmuş bir mağarada, olağanüstü kudretlerle donatılı olduğu iddia edilen, son derece mübarek bir keşişin hayatını paylaşmıştı. sırası gelince de guru'su alexandra'yı sırra erdirmiştir. batı'dan gelen bu gezginci kadın, bundan sonra "bilim lambası" anlamına gelen "yişe tö—me” adını alarak tibetliler için "bayan lama" olmuştur.
    alexandra david neel, kuşku yok ki, keşif tarihinin en ilginç simalarından birini oluşturmuştur ve okültistler arasında da seçkin bir yere sahiptir. bugünkünden daha gizli ve esrarlı bir doğu’da, yaptığı seyahatleri sırasında gerçek inisiyeler arasında kendine iyi bir yer sağlayan ezoterik bilgiler kazanmış ve batılı bir kadın olarak, ruhsal plân özerinde, en büyük hindu ve tibet gurular'ı ile eşit olmayı başarmıştır.
    ruh ve madde yayınları
    sh:3-5