şükela:  tümü | bugün
  • "beni özene bezene yaratan kim?sen!
    ne yapacağımı da yazmışsın önceden.
    demek günah işleten de sensin bana:
    öyleyse nedir bu cennet cehennem?"
  • aslında allah'ın yarattıklarının ateist olmasıdır. "suphesiz ki 'o' her seyi bilendir." ama cüz-i irade sayesinde kişi dindar ya da ateist olmayı kendisi seçer.
  • (bkz: #16157186) no'lu entryde taahhut ettim, turtle'in ricasi uzerine mantigini kendi ic tutarliligi icinde ispatliyorum.

    gecen feyzbukta izledim. aynstayn'in cocuklugu profesorune ayar veriyor. onda soyle bir sey var: tanri herseyi yaratmistir. tanri kotulugu de yaratmistir. demek ki tanri kotudur. aynstay da hemen ayaga kalkiyor. soguk var midir? diyor. profesor vardir diyor. aynstayn da diyor ki, hayir iste 'soguk' diye bir sey yoktur, soguk incelenebilir bir deger olan isi'nin eksikligidir. sonra yine soruyor karanlik diye bi sey var midir? vardir. hayir iste, karanlik isigin olmadigi yerdir. isik incelenbilir ama karanlik incelenemez. kotuluk de tanri sevgisinin olmadigi yerdir, tanri'nin kotulugunun degil diyor. tanri 'sinav' manali olsun diye siklari bos birakmis, icini doldurmazsan ateist oluyor, doldurursan olmuyorsun. yani herkes ateist doguyor, sonradan teistlesiyor seysi de oyle mana kazaniyor. 'aydinlanma' oncesi hristiyan geleneginde 'cocuk'un yerinin asagida olmasi, surekli disipline edilmesi luzumu da onla iliskilendiriyor. cocuk 'saf' degil 'bos' olarak muamele goruyor, o sebepten ici tanri sevgisiyle dolduruluyor falan. din'in (en azindan semavi dinlerin) siyasi gorevi de biraz onunla alakali, tab'en ve islevsel olarak 'bos birakan' bir siyasi sistemin yerine 'teblig' gelenegini ve sorumlulugunu mumkun kilan bir 'yapi' olusturmak, surekliligini saglamak, o surek icinde bos kalmakta israr edene, dolulari bosaltmamak kaydiyle ilismemek, vb.

    bunun izahi boyle. teoloji diye bin yildir bu tip sorulari yanitlayan bir ugras var abicim, senin aklina gelmisse kesin onlarin da aklina gelmis, bir sekilde tutarli bir yanit bulmuslardir. ozetle onu diyorum, oyle komple gerizekali bir grup adam duslemeyin reca edecegim.
  • sebebi müslümanları imtihan etmektir. yoksa kur'an'da da dediği gibi isteseydi herkesin içine bu imanı, islamiyet ışığını bahşederdi, ancak onları cehennem odunu olarak yaratmıştır.. baştan kaybetmişler yani.. imtihan bunlar imtihan..

    - tanrı değil ösym mübarek
    (usain bolt)
  • bebekler müslüman, hristiyan, yahudi olmadığı ve tanrı var olmadığı için gerçekleşmeyendir. sonra büyüyüp dindar, deist vs. oluyorlarsa bu onların akılsızlığıdır.

    edit: aa uçmuş ayar verdiğim yazar. cık cık...
  • hasidik edebiyatında tanrı neden ateistleri yaratti sorusuna cevap veren ünlü bir hikaye mevcut.

    --- spoiler ---

    akıllı bir öğrenci sorar: “ateistlerden nasıl bir ders alabiliriz? tanrı neden onları yarattı?”

    üstat cevap verir: “tanrı ateistleri bize bütün derslerden daha önemli olan dersi öğretmeleri için yarattı, gerçek merhamet dersini. biliyorsun ki, bir ateist bir hayır işi gerçekleştirdiğinde, hasta birisini ziyaret ettiğinde, muhtaç olan birisine yardım ettiğinde, dünyayı gözettiğinde, bu davranışları dini bir öğreti uğruna yapmamaktadır. tanrının kendisine emrettiği için bu davranışı sergilediğine inanmamaktadır. hatta tanrıya hiç inanmamaktadır, bu yüzden davranışları bütünüyle onun kendi iç ahlak bilincine dayanmaktadır. göreceksin ki başkalarına gösterdiği bütün şefkatin kaynağı, bunun ‘doğru’ olduğunu hissediyor oluşudur.”

    “bu demektir ki” diyerek sözlerine devam eder üstat, “birisi yardıma muhtaç şekilde sana geldiğinde, ona asla ‘senin için tanrıya dua edeceğim’ dememelisin. bunun yerine, o an için bir ateist olmalısın, o kişiye yardım edebilecek bir tanrı’nın olmadığını hayal etmelisin, ve ‘sana yardım edeceğim’ demelisin.”

    kaynak: tales of the hasidim, vol. 2: the later masters [martin buber, olga marx]. çeviri: barış parlan
    --- spoiler ---