şükela:  tümü | bugün
  • asiri sol, 16. yuzyil protestan mezhebi. cocuklarin vaftiz edilmesine karsi olmalari en bilinen ozellikleridir, yasamlari ve giyim tarzlarinda basitligi savunurlar.
  • o sıralar hayli popüler reform hareketinin bokunu çıkarmış almanya isviçre sınırı civarlarında gerçekleşen akım. yok devlete vergi vermem, yok askere gitmem.. adama sorarlar kaçıncı yüzyılda yaşıyosun.. akşam akşam saygımı kazandı ipneler.
  • anabaptist olarak anılan insanların 16.yy avrupasında gerçekleştirdiği radikal dini hareket. "yeniden vaftizcilik" anlamına gelir.

    bu isim onlara düşmanları tarafından "dinde icat çıkaran fasıklar" manasında ötekileştirici maksatla verilmiştir. mesele, vaftizin doğar doğmaz mı yoksa yetişkin yaşlarda mı olacağı meselesidir. katolik kilisesi, vaftizin bebekken yapılması gerektiğini savunurken anabaptistler, insanın, iman konusunda hür olarak karar verme yaşında vaftiz olması gerektiğini savunur. katolik kilisesi, kendisi için güç kaybı anlamına gelen yetişkin vaftizini kafir işi olarak görmüştür.

    almanya'nın münster kentinde 15-18 ay süren bir egemenlik elde etmiş olan anabaptistler, katolik ve yeni yeni palazlanmaya başlayan protestanlar tarafından vahşice ortadan kaldırılmışlardır. katolik ve protestan düşüncelerin birbirleriyle mücadele halinde iken anabaptistlere karşı, bir süre sonra ayrılmak üzere, ittifak yapmış olmaları kayda değerdir.
  • kurallara bağlanamayan kutsal ruhun iyi insana her an yol göstereceğini savundukları için hiçbir yasa tanımayan protestan mezhebi.

    vaftiz edilmeyi, devlet memuru olmayı, askerlik yapmayı, devlete vergi vermeyi reddetmişler. yasa tanımamazlıktan yola çıkıp komünizm fikrine ve cinsel özgürlüğe ulaşmışlar. luther zamanında onaylanmayan bu grup, almanya'nın münster kentinde kısa bir egemenlikten sonra sapkın ilan edilip imha edilmişler. öğretileri yumuşatılmış biçimlerde hollanda'ya, ingiltere'ye ve amerika'ya yayılmış. tarihsel olarak quakerlerin kaynağı bu mezhepmiş.

    günümüzde yaşayanları kendilerini politikadan uzak duran, siddet karşıtı ve barışçıl bir hıristiyan grup olarak tanımlıyorlarmış.
  • silvia federici, " the accumulation of labor and degradation of women" makalesinde münster deneyimini, 1917 ekim devrimi gibi, avrupa tarihi için bir dönüm noktasi olarak gorur. burada federici'nin vurgulamak istedigi, kapitalizmin ortaya cikisinin marx'in dedigi gibi tarihsel bir ilerleme, gerceklesmesi gereken bir asama olmadigidir. anabaptistlere bu degeri vermesinin nedeni budur kanaatimce.