şükela:  tümü | bugün
  • anaflaksi en agir alerjik reaksiyon turudur. tum vucudu etkileyebilir. ingiltere'de her yil cogu genc yetiskin olan 30 kisi, bu nedenle yasamini yitirmektedir.
    kisiden kisiye degisse de en yaygin tetkleyicileri;
    -balarisi ve yabanarasi
    -yiyecekler, ozellikle istiridye, yerfistigi, kabuklu yemisler, yumurta ve balik
    -ilaclar, ozellikle antibiyotikler
    -asilar, ozellikle tetanoz antitoksini
    olarak siralanabilir.
    anaflaksi riski tasiyanlarin, yanlarinda 2-3 tup adrenalin bulundurmalari hayat kurtaricidir. ozellikle cocuk hastalarda, hastanin sorumlulugunu tasiyan insanlarin bilinclendirilmesi cok onemlidir(ornegin: sinif ogretmeni). anaflaksi'yi tetikleyecek herhangi bir temas halinde, kisi yaninda tasidigi adrenalini kendisine uygulamalidir. semptomlarin ortaya cikmasini beklememelidir. cunku normal doz adrenalin yasamin akisinda onemli bir degisiklik yapmazken, anaflaksi insani olume goturecek guce sahiptir. adrenalin enjeksiyonuyla beraber tibbi bir kurulusa muracaat edilmelidir veya olay yerine ambulans cagirilmalidir. ilk uygulanan adrenalinden yaklasik 15 dakika sonra diger adrenalin enjekte edilmelidir. cunku adrenalinin etki suresi sinirlidir. tibbi kurulusa ulasildiginda eger yardim herhangi bir semptom olmadigindan dolayi reddedilirse yardim icin ustelemeniz gerekir cunku temastan sonraki 4 saat boyunca anaflaksi riski vardir. olmadi; hastane bahcesinde otururak bu sureyi degerlendirebilirsiniz. eger anaflaksi gecirmediyseniz sansliysiniz.

    anaflaksi riski tasiyanlara onerilen, bir tibbi kunye tasimalaridir. bu, herhangi bir baska kazada ve sonrasindaki tedavide dikkat edilmesi gereken hususlari belirleyecektir. eger penisilin alerjiniz oldugunu belirtmiyorsaniz, penisilin ignesi yuzunden oldugunuzde* aileniz doktora dava acamayacaktir. cunku bir tibbi kunye tasimiyor olmaniz sizi haksiz duruma dusurecektir.
  • aşırı duyarlık. (bkz: anaphylaxie)
  • önceden duyarlı duruma geçmiş bir kimsede , vucuda giren antijen* duyarlı hücre ige'sine* bağlandığı zaman; mast hücresi ve bazofil degranülasyonunun vuku bulmasıyla gelişen olaylar silsilesidir. bu degranülasyon sonucu bazı mediatörler salınır ( histamin,kemokinler,proteoglikanlar,prostoglandinler,lökotrienler,nötral proteazlar gibi). bu mediatörler başka inflamatuar ajanları uyardığı gibi bireyi ölüme götürebilecek bazı patofizyolojik olayları tetiklerler.bu olaylar;

    *düz kas spazmı( bronş kasları,gastro intestinal sistem kasları ve myokard)
    *vazodilatasyon
    *vasküler geçirgenlik artışı
    *myokard depresyonu

    ve bu patofizyolojik olaylar anafilaktik şok tablosunu olusturan klinik bulguların*` :ürtiker` *` :kan basıncında düşme` *` :myokard iskemis`i temelini oluştururlar.
  • aspirin almam sonucu başıma gelmiş alerjik şok durumu.

    açıkçası ,cahillik mi dersiniz ne derseniz artık, reglim gecikmişti ve rahatsızlık veriyordu bu durum. ben de kanımı sulandırsın diye bir aspirin içtim. yarım saat sonra gözlerim kaşınmaya başladı, boğazımda bir şey takılmış hissi oluştu. sonra göz altlarım dudaklarım göz kapaklarım o kadar şişmişti ki tanınmayacak haldeydim. boğazım da şişmişti ve bütün yüzüm şişmeye devam ediyordu. taksiye atlayıp acile gittim bir serum bir iğne birkaç saat müşahade altı derken riski atlattım ama bir hafta geçmedi yüzümdeki şişliklikler.

    kısaca şöyle tarif edeyim; gözlerim o kadar şişmişti ki burnum arada kaybolmuştu. sadece ucu belli oluyordu. yemin ederim alien'e dönmüştüm. o halimi gördükçe acırım kendime, ben ne hale gelmişim diye.

    (bkz: bu da böyle bir anımdır)

    edit: daha sonra a-ferin adlı ilacı almam ve mısır unu içeren bir şey yemem sonucunda iki kere daha başıma gelmiş olay. çok dikkat etmek gerekiyor çünkü nefes alımını engellediği için ciddi sonuçlar doğurabilir.
  • en korkunç ölüm şekli, hani derler ya "boku bokuna öldü" bu da öyle bir şey. duyarlı olduğun bir madde vücuduna giriyor. ımmünglobulin e salgılanmasını artırıyor, onlar gidip mast hücrelerini aktifleyip mediyatör salınmasını sağlıyorlar. mediyatörler de koşup vücudundaki tüm sistemlere alarm oluşturuyorlar. sonra sistemik ve lokal bir sürü bulgu ortaya çıkıyor. yüzün şişiyor, her yerin yanıyor ve kaşınıyor, dilin ve dudakların ağzına sığmaz hale geliyor, karnına kramp şeklinde ağrılar giriyor, nefesin daralıyor, sesin kısılıyor, boğazın kaşınıyor ve nefes alıp verirken akciğerlerinde düdük varmışçasına ıslık sesleri gibi hırıltılar çıkıyor. bir bakmışsın ki ölüyorsun hem de bunlar 1-2 dakika içinde meydana gelebiliyor. tek çaresi anında adrenalin vermek kişiye.

    en sık çocukluk döneminde olur. misal ben 4 yaşındayken balkonda uslu uslu(!) oynarken arıları rahatsız etmiş olacağım ki koca kovan üzerime çullanmış. minik vücudumda sokacak daha gazla yer bulamadıklarından olsa gerek sadece 8 tanesi sokmuş. tabii anında tüm vücudum şişti, yanıyor ve kaşınıyordu. acil sağlık ocağına yetiştirdiler de ölümün eşiğinden döndük, şimdi arılardan ödüm kopuyor.

    yine bir başka çocukluk maceramda ise uslu uslu şekerleri yemişken (1 küçük koli) birden karnımda kramplar oluştu, yerde yuvarlanıyorum ama ağrıdan öleceğim. nefesim yetmiyor sanki, o yaşımda ölümü idrak etmiş olacağım ki "anne ölüyorum" diye çığrınıyorum. yine beni devlet hastanesine yetiştirdiler, 2 gün yattım.

    velhasıl kelam ölmeden bugünlere geldik, çok şükür.
  • bilmiyorim benim ki bumudur degilmidir ama 6 7 senedir kuallandigim mide ilacim olan lansor beni bu sene 2 defa hastanelik etmistir.tum vucudum kizarip kasinmaya basladi gozlerimin icine kan doldu nefesim kesildi 1 dakika icinde hem ishal oldum hem midem bulandi ishal de denemez tabi sapsari bir maddeyi tanzikli bir sekilde vucudunuzdan attiginizi dusunun sanirim zehir gibi biseydi ve yakiyordu dudaklarm morardi sismeye az az basladim belli bir alerji ama bumudur bilmiyorum ilginc olan ise senelerce kullandigim ilacin bana birde bunu yapmasi o gunden beri agri kesici bile icemiyorum.
  • uvula ödemi gelişmişse 0.5 mg adrenalin im yapılabilir, anafilaktoid şok gelişirse iv adrenalin infüzyonu şart. bu hastalar ikincil atağa karşı 36 saat gözlenmelidir.
  • son yıllarda egzersiz anaflaksisi oranı artmıştır. 3 tipi vardır:
    1-besin alımı sonrasi egzersiz yapma
    2-ilaç alımı sonrasi egzersiz ilişkili
    3-sadece egzersiz yapma ile gelişen anaflaksi