şükela:  tümü | bugün
  • 1508-1580 yillari arasinda yasamis, rönesans italyan mimari.
  • vicenzo'da ki olimpico tiyatrosu nun tasarımcısı.
  • 1508 de padua, italya’da dogan andrea palladio, vicenza duvar ustalari ve taş yontuculari locasinda asistan olarak calistiktan sonra, kendisinin hamiligini yapan ve ona andrea palladio adini veren mimar giangiorgio trissino ile tanisti. klasik gelenege uygun birkac isten sonra daniele barbaro ile vitruvius’un yeni bir versiyonunda calisti.

    ilk calismalari aristokratlar icin saray ve villalardi, fakat 1560’lardan itibaren dini binalari da tasarlamaya basladi. 1570’de teorik calismalarini ileride klasistleri cok etkileyecek olan quattro libri dell 'architettura ` : four books on architecture`` : mimarlik uzerine dort kitapile kitaplastirdi. ayni yilvenedik cumhuriyeti` nde mimari danisman olarak calismaya basladi.

    pek cok ronesans dusunuru ve mimarindan etkilenmis olmasina ragmen palladio’nun fikirleri genelde zamanin fikirlerinin cogundan bagimsiz olarak sonuclandi. alberti ve bramente’nin sanatsal gelenkleri ile badlanti kurulan palladio, sanata bagli kurallar ve dogaya bagli formlari kullanarak mimarligini olusturdu.

    palladio’nun mimarligi ve teorileri 16.yy in ikinci yarisindaki rönesans mimarlik dusuncesinin somutlasmis halidir. eserleri diger ronesans mimarlarindaki ihtisama sahip olmasa da , palladio antik klasisizmin dirilmesinin basarili ve sürekli yolunu kurmustur. *` : in yalancisiyimen bilinen eserleri arasinda,vicenzayakinlarindakivilla rotonda` yer almaktadir.
  • (bkz: karl jenkins)
  • bu adam rönesansin en büyük hayali olan antik cag avrupa uygarligini (antik yunan ve roma) tekrar diriltmenin mimarliktaki yansimasinin yaratilmasinda öncü görev üstlenmis, neo-klasisizmin temellerini atmistir. en önemli eserleri veneto bölgesindeki zenginler icin tasarladigi villalardir. yapilarindaki antik yunan elementleri (pedimentler, ionik sütunlar) yaninda kati bir simetri ve eksenellik* de belirgindir. sonrasinda gelen mimarlari cok etkilemistir.
  • romalılar tarafından belirlenen ilkere uygun olarak çizmiş, gereksiz işlemlerden hiçbir zaman hoşlanmamış ve italyan mimarın bu özelliği tüm binalarında dikkat çekmiştir. bahçeye bakan kolonların meydana getirdiği galeriler ve bunların çevresini süsleyen motifler çizimlerinin özelliklerini oluşturmuştur.
  • palladio'nun eserlerinde sıkça rastlanılan diğer bir durum da antik yunan tapınak giriş motifini hem iki hem de üç boyutlu olarak kullanmasıdır.

    san giorgio maggiore ve il redentore ön cephesinden incelendiğinde rönesans ve antik elementlerin dengesi benzer düzeyde olsa da, tecrübe eden insana çeşitli açılardan farklı etkiler yaşatır. kuzey cephesinden yunan parthenonunu görürken, doğu cephesinden bir rönesans yapısına şahitlik ettirir.