şükela:  tümü | bugün
  • birkaç zamandır kafayı kendisine ve eserlerine takmış durumdayım. bulabildiğim eserlerini kişisel müzik arşivime katmaya çalışıyorum ve internette kendi çapımda araştırmalar yaptım. peter ryom tarafından oluşturulan ve çeşitli aralıklarla güncellenen rv (ryom verzeichnis) kataloğunun son haline göre kendisinin 820 eseri vardır. bazı eserlerin modifiye edilmiş halleri de orjinal eserin yanına a ve b harfi konarak belirtiliyor. bunlar da işin içine girdiğinde eserlerinin sayısı benim görebildiğim kadarıyla 864'e çıkıyor. tabi hiçbir kaynakta varlığı görülmemiş ama keşfedilmeyi bekleyen eserleri de vardır mutlaka. örneğin yeni bulunan ve 815 ve 816 numaralarının verildiği keman için yazılmış 2 sonatının varlığı keşfedilene kadar bilinmiyordu. dolayısıyla araştırmalar ve buluşlar devam ettikçe katalog yenilenmeye devam edecek.

    sonradan yapılan araştırmalarla bu eserlerden biri kayıp 40 tanesinin vivaldi'ye ait olmadığı kesin ya da neredeyse kesin olarak saptanmış, katalogdan çıkarılmış ve oluşturulan sahte vivaldi eserleri kataloğuna taşınmıştır. bu eserler şunlardır:

    * keman için 4 sonat (rv 13, rv 24, rv 776, rv 785)
    * flüt için 3 sonat (rv 49, rv 50, rv 809)
    * musette, fidel, flüt (veya blok flüt), obua (veya keman) için 6 sonat (rv 54-59)
    * 2 blok flüt (recorder) için 1 sonat (rv 80)
    * flüt ve yaylılar için 3 konçerto (rv 89, rv 102, rv 426)
    * yaylılar için 2 senfoni (rv 116, rv 132)
    * yaylılar için 2 konçerto (rv 144, rv 148)
    * keman ve yaylılar için 4 konçerto (rv 272, rv 274, rv 338, rv 385)
    * çello ve yaylılar için 2 konçerto (rv 404, rv 415)
    * obua ve yaylılar için 3 konçerto (rv 459, rv 464, rv 465)
    * 3 motet (rv 586, rv 605, rv 614)
    * 3 dini opera (rv 646, rv 647, rv 648)
    * 3 opera (rv 696, rv 698, rv 777 [kayıp])
    * soprano için 1 kantat (rv 753)

    bunlar dışında 17 civarı eserin vivaldi'ye ait olduğu konusunda şüpheler vardır ama bu konuda internetteki aramalarımda farklara rastladığımdan ve sahte eserler kataloğuna taşıma yapılmadığından şimdilik bunları onun sayalım.

    kayıtlardan varlığı bilinen 49 eser ise tamamen kayıp durumdadır. bunlar:

    * çello için 1 sonat (rv 38)
    * keman için 13 konçerto (rv 174, rv 193, rv 200, rv 255, rv 290, rv 304, rv 305, rv 309, rv 316, rv 337, rv 351, rv 743[türü kesin değil], rv 752)
    * 2 korno, 2 obua, 2 fagot ve yaylılar için 1 konçerto (rv 573)
    * 7 motet (rv 590, rv 599, rv 619, rv 622, rv 748, rv 797, rv 804)
    * 3 oratoryo (rv 643, rv 645, rv 782)
    * 5 serenat (rv 688, rv 689, rv 691, rv 692, rv 694)
    * 11 opera (rv 701, rv 707, rv 708, rv 713, rv 715, rv 716, rv 720, rv 721, rv 722, rv 724, rv 730)
    * soprano için 1 kantat (rv 747)
    * flüt için 3 konçerto (rv 750 - 4 ülkeler konçertosunun biri [il gran mogol] bulundu ve rv 431a numarası verildi. diğer üç konçerto: la francia, la spagna, l'inghilterro hala kayıplar.)
    * 2 flüt, 2 keman, 2 fagot ve yaylılar için 1 konçerto (rv 751)
    * flüt ve yaylılar için 2 konçerto (rv 784, rv 805)
    * 1 senfoni-muhtemelen yaylılar için (rv 741)

    kısmen kayıp olan 22 eser (bazı operaların kalan bölümleri yeniden yapılandırılmıştır):

    * 18 opera (rv 695, rv 697, rv 699, rv 704, rv 705, rv 706, rv 710, rv 712, rv 723, rv 726, rv 731, rv 732, rv 733, rv 734, rv 735, rv 737, rv 778, rv 819)
    * keman için 3 konçerto (rv 742, rv 744, rv 745)
    * muhtemelen org için yazılmış sonat parçası (rv 746)

    kayıp ve sahte eserlerin dışında vivaldi'nin tamamlamadan bıraktığı eserler de vardır. benim gördüğüm kadarıyla bunların sayısı 42'yi buluyor. birkaçının eksik kısımları benzer eserler kullanılarak yeniden yapılandırılmış ama genelde eksik kısımlar tamamlanmadan olduğu gibi bırakılmış ve bu şekilde çalınarak kaydedilmiştir, ki bence doğru olan da budur:

    * keman için 6 sonat (rv 4, rv 7, rv 11, rv 17, rv 37, rv 791)
    * yaylılar için 1 senfoni (rv 125)
    * keman ve yaylılar için 16 konçerto (rv 172a, rv 179a, rv 203, rv 213a, rv 270a, rv 320, rv 322, rv 360, rv 372a [eski rv 790], rv 378, rv 771, rv 772, rv 773, rv 792, rv 793, rv 794)
    * keman ve yaylılar için 1 senfoni (rv 192a)
    * flüt ve yaylılar için 2 konçerto (rv 431, rv 432)
    * obua ve yaylılar için 1 konçerto (rv 459)
    * fagot ve yaylılar için 2 konçerto (rv 468, rv 482)
    * 2 keman ve yaylılar için 2 konçerto (rv 520, rv 526)
    * 2 keman, 2 org ve yaylılar için 1 konçerto (rv 584)
    * 4 motet (rv 615, rv 624, rv 628, rv 789)
    * keman, org ve yaylılar için 2 konçerto (rv 774, rv 775)
    * yaylılar için 1 konçerto (rv 786)
    * çello ve yaylılar için 2 konçerto (rv 787, rv 788)
    * keman, çello ve yaylılar için 1 konçerto (rv 814)

    bu bilgileri zaman için de güncellemeye çalışacağım. suserlardan konunun uzmanları veya benim gibi başka ilgilenenler varsa, her türlü katkılarına minnettar olurum.

    edit: 2014 yılında bir keman, bir çello ve serbest enstrüman için yazılmış üçlü sonat bulunmuş ve rv 820 olarak kataloglanmış. keman için yazılmış bir başka sonat da bulunmuş ancak henüz kataloğa eklenmemiş. ilk paragraftaki sayıları güncelledim.
  • ikinci doğum yerinin neresi olduğunu merak ettiğim klasik müzik kemanist'i.

    yillar sonra gelen edit: benimkinden once girilen entry "ilk dogum yeri ……… olan xxxxx sanatçisi" seklinde olmasindan mutevellit, boyle bir entry girmistim. baktim silinmis dolayisiyla benim entry'nin de pek bir anlami kalmiyor. (bkz: fyi)
  • vivaldinin "kendini tekrarlamasi" hadisesine kaynak olusturan melodi her eserinin bir yerine "niii ninin niini niiinin" diye bir paraf atmasidir. bu melodi her eserde en az bir kere kendisini gosterdigi icin bunu duyanlar ayni eseri yazmis durmus demektedirler. lakin bu hakli bir elestiri midir? kanimca resimde mondrian, van gogh ne kadar tekrar ediyorsa, vivaldi de o kadar kendisini tekrar etmektedir. ben buna stil demeyi tercih ediyorum, bazisi kendini tekrar diyor.
  • gelip bana "ben geldim öte taraftan, kalk git sen öl, ben biraz daha beste yapayım" dese, bir saniye bile düşünmem. hemen reddederim.

    ben dinleyemeyeceksem, başkaları da dinleyemesin.
  • şöyle ki kendisi hasta ve problemli kızların esirgendiği bir kurumda papazdı, eserlerinin ilham kaynağı olarak o hasta kızları gösterir, onların hepsine aşığım derdi.

    kuşkusuz yeryüzünün gördügü en büyük keman virtüözüydü bu efendi. ama komposerlik kabiliyetini elestirenler ikiye ayrılır; vivaldi nin neredeyse butun eserleri birbirini cok cağrıştırır hatta bazen gereğinden fazla çağrıştırmasında mütevellit bir grup otorite bu noktayı elestirerek, cok buyuk bir besteci değildi bir name tutturdu ordan devam etti deme cüretini gösterirler. buna cevap olarak diger otoriteler ise şöyle derler "vivaldi olabilecek en mükemmel melodiyi yakalamıştı ve daha iyisini ne vivaldi yapabilirdi ne de baska birisi."
  • mendelssohn'un dolaylı bir şekilde yeniden keşfettiği italyan virtüözü ve bestecisi. vivaldi yaşadığı dönemde çok büyük ün sahibi bir müzisyendi ve aralarında bach ve haendel'in de bulunduğu pek çok besteciye yol gösterici olmuştu. ancak yaşamının son yıllarında gördüğü vefasızlık ölümünden sonra da sürdü ve unutulmaya yüz tuttu. unutulmasında daha fazla para kazanmak için eserlerinin çoğunu bastırmak yerine el yazmaları şeklinde satmasının da önemli etkisi vardır. bach da vivaldi'yle aynı kaderi paylaşmıştı, her ikisi de on dokuzuncu yüzyıla gelindiğinde unutulmuş bestecilerdi. bach'ı müzik dünyasına yeniden tanıtmak yolunda çalışmalar yapan mendelssohn, bach'ın vivaldi uyarlamalarını görerek vivaldi'ye duyduğu büyük hayranlığı fark etti ve böylece vivaldi de yeniden gün ışığına çıkmış oldu. yine de vivaldi'nin genel müzik kamuoyu tarafından tanınması neredeyse bir yüzyılı daha buldu ve ancak yirminci yüzyılın ortalarına doğru hak ettiği ilgiyi görmeye başladı. her ne kadar birtakım elitistler müziğinin herkesçe beğenilmesinden rahatsız olarak "yüzlerce eser bestelememiş, aynı eseri yüzlerce kez tekrarlamış" diyerek bok atmaya kalktıysalar da vivaldi'nin kendisinden önce var olmayan bir stil ortaya koyduğu ve klasik müziğin en büyük isimlerinden biri olduğu gerçeğini değiştiremediler.
  • 1678'de venedik'te doğdu. babası st. mark kilisesinin orkestrasında çalan usta bir kemancıydı. vivaldi henüz kendi eserleriyle ün kazanmadan önce babasıyla birlikte ikili keman konserleri verdi ve bu konserler tanınmasında da büyük ölçüde etkili oldu.

    bir papaz eğitimi alan antonio vivaldi 1703 yılında resmen papazlık görevine atandı. ama aynı yıl başka bir işe daha girdi. ospedale della pietà adındaki bir kızlar yetimhanesinde keman öğretmeni oldu. buradaki görevi yetim ya da sakat kızlara keman çalmayı öğretmek ve onlara konserlerde seslendirmeleri için her ay iki konçerto yazmaktı. venedik'teki yetimhanede verilen bu konserler bir süre sonra bir gün konseri veren kızlarla tanışmak üzere katıldığı bir yemekten sonra, ayrılırken "bu çirkin kızların tümüne aşık" olduğunu yazar. bir süre sonra kent seçkinleri de kızlarını bu aynı yetimhane okuluna göndermeye başladılar. vivaldi daha sonraki yaşamının hemen hemen tümünü burada geçirdi. ne var ki operaya olan ilgisi onu sık sık venedik'ten uzaklaştırıyordu. 1710 yılında opera yazmaya başlayan vivaldi bundan sonra kendini özellikle opera yazmaya verdi. bilinen 49 operasından 22'si saklanıp bugüne kadar gelmiştir.

    opera, her ne kadar vivaldi için önemli olsa da, bugün vivaldi'nin önemi bestelediği keman eserlerinde yatar. çok usta bir çalgıcı olan vivaldi'nin keman çalışını izlemiş olan alman gezgin johann friedrich armand von uffenbach onun için "kimse bugüne kadar böyle çalmadı ve bundan sonra da çalamaz" diyordu. yolculukları yüzünden pieta'dan ayrılan vivaldi, bu zamanlarda bile yetimhane için konçerto yazmayı bırakmadı. yaklaşık 230'u keman için olmak üzere, 450 konçerto yazmıştır. vivaldi operalarını sahneletmek üzere gitmiş olduğu viyana'da 27 temmuz 1741 yılında öldü. bundan sonra bütünüyle unutulmuş görünen vivaldi'nin adı yüzyılımıza dek pek tanınmadı. ancak 1920'den sonra yapılan araştırmalar sonucunda vivaldi'nin yüzlerce eseri gün ışığına çıkmaya başladı. ve 1960'lara gelindiğinde vivaldi özellikle "dört mevsim"i ile dünyanın en büyük bestecilerinden biri olarak kabul edilmeye başlandı.*

    edit: opera sayısının son hali 45, keman konçertoları da 240.*
  • çok karizmatik bir isim.

    benim böyle ismim olsun on dört tane four seasons bestelerim.
  • vivaldi'nin hocalık yapmış olduğu "ospedale della pieta" aslında bir yetimhane değildi. dönemin playboylarının yaptığı kaçamaklar sonucunda gayri meşru olarak doğan kız çocuklarını, oldukça iyi bir eğitimden geçirip toplumda ezilmemelerini sağlamak için kurulan bir okuldu.
  • klasik müzikle 10 üzerinden en az 3 derecesinde ilgilenenlere "size daha önce hiç duymadığınız 100 tane klasik eser dinletseler ve bu eserlerin kime ait olduğunu sorsalar, en yüksek yüzdeyle doğru tahmin edeceğiniz besteci kimdir?" sorusunun yanıtı..