şükela:  tümü | bugün
  • yüz yillardir yapilan her senfoninin icinde olmazsa olmaz elamani keman,arabesk muzitede kendine yer bulmustur.hatta bas rol bulmustur.
    70lerin baslarinda orhan gencebay ile ivme kazanan arabeskin alt duzenlemesinin acikcasi orhan gencebay disinda pek bir bilincli olarak yapildigini dusunmuyorum.kemanin bu olusumda yerinin bulmasinin yegane nedeni zaten "turk sanat ve halk muziginde" belli bir yer edinmis olmasidir..eh tabii ki arabesk sanatcilarin birer birer cikmasi ayni sekilde muzisyen cikmasina imakn vermiyordu.mevcut sanatcilar multi-use olarak kullaniliyor bir gun hamiyet yuceses in arkasinda calan genellikle roman tabiyatli muzisyenler,evvelsi gün gulden karabocek in arkasinda konuslanmislardir..

    sonucta taa vivaldiden beri kemanin eserlerde bas rol oynamasinin ana nedenlerinden biri,kemanin bize hem aglatabilecek hem de şakidi şukkudu oynatabilecek bir sesi virtuoz olmayan insanlar sayesinde bile sunmasidir.yani bugun yeni baslayan bir elektro gitar ogrencisi eric clapton kadar hisli calamayabilir ama nispeten yeni baslayan bir keman ogrencisi (ki ozdemir erdoganin ogrencisine selamlar burdan) insani gayet aglatabilir..

    yukarida belirttigim gibi keman arabesk muzik icerisinde hem damardan diye nitelendirilen sarkilarda (en basarili orneginin batsin bu dunya ve seni yakacaklar oldugunu soyleyebilrim) hem de turkulerin neseli yorumlarinda veyahut neşeli sarkilarda (mavi mavi ve urfali zeyno misali) kolaylikla yer bulabilir..

    bir sonraki muzik incelemesinde arabesk ve karma koro ya deginecegiz..
  • dikkatli bakılırsa bulduğu yer nedeniyle keman arabesk müzikle tam bir zavallı durumuna düşürülmüştür.

    kemanın arabeskteki yeri büyük ölçüde arka planda ara ara gıyy şeklinde bir ses çıkarmaktan ibarettir. başka da bir şey yoktur, kimse kendini kandırmasın. arabesk zaten müzik ağırlıklı değil, vokal ağırlıklı bir tarzdır. çok zayıf olan müzik kısmı da baskın olarak vutmalılardan (darbuka) ibarettir.

    vivaldi'den bu yana böyle eziyet çekmemiştir keman.