şükela:  tümü | bugün
  • tarihte ve arkeolojide bir uygarlığın en eski evreleri.
    eski yunan'da iö 650'den iö 475'e kadar olan sanat dönemini ifade eder. bu dönemde yunan sanatı daha naturalist bir tutum sergiledi. mimarlıkta da dorik ve ionik yapılar gelişti.
  • kore ve kuros heykelcikleri ile temsil edilir.
  • klasik dönem öncesinde kalan çağdır. bu dönemin mimari ve heykel gibi anıtsal sanatları, kendi zamanlarının ve sonraki yüzyılların en çarpıcı kalıntılarıdır. batı anadolu'daki bazı yapıların boyutları klasik dönemden sonra bile geçilememiştir. arkaik dönem heykeltıraşları için kadın figürlerinin elbise askılarından öte bir anlamları yoktur. bu sebeple ne yüzleri daha çekici ve güzel, ne de saçları daha süslü olmamıştır. kore adı verilen genç kız heykelleri elbiseleri tasvir etme amacıyla kullanılmıştır. kore tipleri dışında rastlanılan tek kadın heykeli, ünlü kanatlı zafer heykeli'dir. sabit simetrik duruşları, vücudun iki yanından aşağıya sarkan-vücuda yapışık kolları ve öne atılmış bir ayakları ile çıplak genç erkek figürleri olan kouroslar tüm dönem boyunca aynı kalarak önemli bir kıstas olmuşlardır. anatomik detaylar çok daha gerçekçi olarak ele alınırken, yüzyılın ikinci çeyreğinde arkaik gülümseme moda olmuştur. kouros duruşundan farklı duruşlara sahip erkek heykelleri de vardır. bu grubun en önemli iki eseri, rampin süvarisi ve ünlü buzağı taşıyıcısı heykelleridir.
  • sanat tarihi ne çalışırken rastladım. heykeller harekesizdir diyor. yukarıdaki entryleri okumadan tüm cehaletimle ulan heykel bu niye hareket etsin aq dedim, aq da dedim ama normalde kullanmam.
  • eski yunanistan’da m.ö. 7.6. yüzyıllara denk gelen döneme verilen ad. bu dönemde marksistlerin ‘köleci toplum’ adını verdikleri şehir-devletler (poleis) kurulmuştur.
  • arkaik kelimesi muhtemelen yunanca 'arkhaios' yani 'eski' , 'antik' kelimesinden türemiştir. arkeoloji ile aynı kökenden.
    'eskiye ait' kelimenin anlamını karşılar sanırım.
  • klasik dönemin alt yapısının oluşmaya başladığı dönem.

    yukarıda da bahsedilen "heykeller hareketsizdir" tanımı, yapılan heykeller sabit pozisyonda olup ve herhangi bir hareketi temsil etmezler.
  • çok kral dönemdir. aslında sayfalara sığmaz anlatmakla ama belirgin hatlarıyla;
    geometrik dönemdenden sonra oryantalizan dönem ile geçişisin sağlandığı ve başlangıcı m.ö 8. yüzyılın sonu -m.ö 7. yüzyılın başında olan dönemdir. seramik, mimari ve heykel anlamında kendinden sonra girilecek olan devirlere ışık tutmuştur. özellikle anadolu’da tonozlu mimari (özellikle oda mezarlardaki tonozlar) bu dönemde yapılmaya başlanmıştır. arkaik dönem özellikle batı anadolu için kremasyon geleneğinin de yer yer yoğunlaştığı dönem olarak kabul edilir. bu dönemde mezar tipi olarak plaka-tekne, örgü-plaka tekne ve dromoslu oda mezarlar karşımıza çıkar. oda mezarlar geometrik dönem mimari geleneğini devam ettirmiş fakat küçük ve genelde temsili dromoslara sahiptirler. birden fazla gömünün olduğu mezarlarda urne kaplara konulmuş kremasyon uygulaması ile inhumasyon gömüler karşımıza çıkabilmektedir.inhumasyon gömüler çoğunlukla hocker pozisyonunda mezar içerisine yerleştirilir. pişmiş toprak kap işçiliği ve pişirme kalitesi de bu dönemde zirve noktalara ulaşmıştır. özellikle kylix, krater, maşrapa ve fincan konusunda güzel örnekler bu dönemde mevcuttur. dönem heykelleri olarak yunanca genç anlamına gelen kouroslar yontulmaya başlanmıştır. bu heykeller frontal şekilde dik duran, bacaklardan biri öne atılmış ve kollar hazır ol vaziyette bulunan heykellerdir. heykeller üzerinde çok fazla hareketlilik olmamakla birlikte, bir bölümünde “arkaik” gülümseme mevcuttur. bu dönemden sonra klasik-helenistik-roma-doğu roma diye arkeolojik devirler devam eder.