şükela:  tümü | bugün
  • gerede yakınındaki çağa (reşadiye) nahiyesinin şahneler köyünde doğmuştur. asıl adı ibrahim ve mahlası lütfidir. geçimini âşık kahvelerinde saz çalıp şiir söyleyerek sağlamıştır. önce halveti tarikatine girdiği daha sonra bektaşiliğe yöneldiği söylenen dertli 1846 yılında ankara’da ölmüştür.

    havalanma telli turnam
    uçup gitme yele karşı
    zülüflerin tel tel olmuş
    döküp gitme yele karşı

    davlumbaza vur turayı
    dünden avladık burayı
    getir oğlan boz kulayı
    binem gidem yare karşı

    şahinim var bazlarım var
    ördeğim var kazlarım var
    yare tenha sözlerim var
    diyemem agyâra karşı

    dertli der ki dünya fani
    seni seven n’eyler malı
    yakışmazsa öldür beni
    yeşil giyin ala karşı
  • dertli adli ozanin siirini yazdigi, erol sayan'in da gulizar makaminda besteledigi eser.1976 yilinda bir cok yorumcu tarafindan okunmustur ama en iyi yorumlar, ahmet ozhan ve zeki muren'inkilerdir.
    dertli ne aglayip gezersin burda
    aglatirsa mevlam yine guldurur
    bir cok asik konup gocmus buradan
    aglatirsa mevlam yine guldurur
    kerimdir onarir kulun isini
    aglatirsa mevlam yine guldurur
  • gerede yakınındaki çağa nahiyesinin şahneler köyünde doğmuş, saz çalıp şiirler söyleyerek anadolu'yu baştan başa dolaşmış halk ozanımız.
    (1772-1846)
  • saz çalmanın günah olduğunu, şeytan işi olduğunu, ayetlerden örnekler göstererek savunmaya kalkışanlara karşılık şu taşlamayı söylemiş halk ozanımız

    telli sazdır bunun adı
    ne ayet dinler ne kadı
    bunu çalan anlar kendi
    şeytan bunun neresinde

    venedik’ten gelir teli
    ardıç ağacından kolu
    be allah’ın sersem kulu
    şeytan bunun neresinde

    abdest alsan aldın demez
    namaz kılsan kıldın demez
    kadı gibi haram yemez
    şeytan bunun neresinde

    içinde mi dışında mı
    burgusunun başında mı
    göğsünün nakışında mı
    şeytan bunun neresinde

    dut ağacından teknesi
    kirişten bağlı perdesi
    behey insanın teresi
    şeytan bunun neresinde

    dertli gibi sarıksızdır
    ayağı da çarıksızdır
    boynuzu yok kuyruksuzdur
    şeytan bunun neresinde

    “telli sazdır bunu adı / ne ayet dinler ne kadı” deyişi esasen alevi geleneğinde sıkça rastladığımız “kuran-ı natık” nitelemesi, yani konuşan kur’an, keza “telli kuran” nitelemesinde ifadesini bulan kamil insanın elindeki saz, insan tanrı özdeşleşmesinin (vahdet-i vücut) yansıması olarak görülebilir.
    http://www.hubyar.org/aisilisk.htm
  • yar neden hazzeder

    yâr neden hazzeder, neden hoşlanır
    bilmem en güzel nenin, müptelâsıdır
    gönül kâh soyunur, kâh ateşlenir
    ne çare, çekmeli, aşk belâsıdır.

    sefine-i aşkım* engine saldım
    girdab-ı mihnette* eğlenip kaldım
    yüz bin aman dedim bir buse aldım
    hâsılı ömrümün kan pahasıdır.

    canlar feda olsun ahu veş* göze
    hiç doymak olur mu bu şirin söze
    bin tekellüm* ettik, kalmadı yüze
    bilmem o yâr kimin aşinasıdır.

    dertli vazgelir mi ol mehcebinden
    yahşi haber aldım öz nesebinden
    verdiği buseler lâl-i lebinden
    iftar-ı vaslının diş kirasıdır. *
  • pentagram sayesinde tanistigim halk ozani. cesur ve kallavi laflarin soyleyeni, sahibi.
  • (bkz: beni beni)
  • 11 nisan 2010 tarihinde, açık radyo'da yayınlanan dilden dile titreşimler programında kendisine özel bir program yapılmıştır:

    http://www.archive.org/…endiletitresimler11.04.2010

    içerik:

    beni beni - sabahat akkiraz
    lutfet sultanım-şarab-ı ledünden - tolga sağ
    üç beş aşık - muharrem temiz
    bana olan cefa - yavuz top
    hatırına düşmez sormaz halimden - ufuk karakoç
    minnet eyledikçe - yavuz top
    yattım gurbet elde gam yastığına - fadime akpınar
    girdab-ı mihnette - feyzullah çınar
    şeytan bunun neresinde - şemsi yastıman