şükela:  tümü | bugün sorunsallar (1)
  • vasıf öngören in müthiş oyununun atıf yılmaz tarafından perdeye aktarıldığı, asiyenin kurtuluş mücadelesi filmi.
    mücadeleyi sadece asiye vermiyormuş gibi görünse de "e asiye ölsün o zaman" diyebilen birileri tarafından yönlendirilmektedir asiye.
    yani mücadelesinde yalnızdır aslında. gerçek hayattaki asiyeler gibi.

    her taraftan tıkadınız yolumu
    yoksullukla bağladınız kolumu
    istemeden seçtirdiniz sonumu
    şimdi kolay sayın bayan öl demek
  • elitist sivil toplumculuk anlayışına yönelik en iyi eleştiri bu filmde karşımıza çıkar. film orospuların hayatını filan anlatma amacında değildir. filmin bence tek gayesi, davulun sesi uzaktan hoş gelir misali sıcak evlerinde "ah benim zavallı insancıklarım, kadıncıklarım" diye sızılayan kadınların esas acınası hallerini ortaya koymaktır. ki bunda da çok başarılı olmuştur.

    ali poyrazoğlu'nun oyunculuğunu konuşturduğu iki numaralı filmdir ayrıca. ilki için tabi ki, (bkz: arkadaşım şeytan)...
  • atıf yılmaz'ın yönettiği, müjde ar'ın başrolde oynadığı sinema filminin final sahnesi hakkaten çok bariz bir 'asıl orospu sensin lan' anlamında.

    --- spoiler ---

    asiye'nin genel ev kraliçesi olarak rahata erdiği ortaya çıktığında, asiye'nin üzerindeki kıyafet fuhuşla mücadele derneği başkanının filmin başından beri üstünde olan gösterişli kıyafetin aynısıdır.

    --- spoiler ---
  • yanilmiyorsam, aahhh belinda adli filmin fonunda oynanan tiyatro oyunu.
    (bkz: ah belinda)
  • --- spoiler ---
    "oyun birbiriyle yoğun bir diyalektik ilişki içinde olan üç söylem düzleminde gerçekleşir. temel söylem düzleminde, gecekondu koşullarında yaşama savaşı veren asiye ve annesinin dramı dile getirilir. ikinci söylem düzleminnde öyküyü seyirciyle birlikte izleyen küçük burjuva hanımefendi ile yorumcu yer alır. üçüncü söylem düzlemi ise oyunun sonunda oluşur ve izleyici konumundaki hanımefendi ile oyun boyunca kişisel dramını yaşamış olan asiye karşı karşıya getirilir."
    --- spoiler ---
    prof. dr. ayşegül yüksel
  • önyargılarımızdan kurtulmamız için çok önemli bir fırsat. bir saniyesini bile kaçırmadan seyredip üzerine kafa yoralım ki bu fırsat da kaçmasın.

    karşımızda hiç tanımadığımız iki kadın var. birisi geçimini fuhuş yaparak sağlıyor. diğeri ise zamanını fuhuşla mücadele ederek geçiriyor; fuhuşla mücadele derneği başkanı sıfatıyla. bu kadarcık bilgiyle bir iyi-kötü eşleştirmesi yapabiliriz. ama büyük bir yanılgı içindeyiz.

    iyi olduğunu düşündüğümüz kadının kötü olduklarını sandığımız kadınlara sunduğu "kurtulma" önerilerini görüyoruz filmde. kötü diye baktıklarımız aslında kötü olamadıkları için kötü yola düşüyorlar. evli adamların yuvalarını yıkmayıp onları terk ettikleri için; kadınlıklarını kullanıp erkekleri kandırmadıkları için; para dolu çantaları alıp kaçmadıkları için. kötü olanı yaptıklarında da bizim iyi sandıklarımızdan oluyorlar.
  • "benim gibi suskunlar varoldukça,
    senin gibi ciğeri tezek amberiyle yanmış evlatlar dayandıkça,
    dimdik ayakta kalır akıncı ruhu...
    nerede kalmış,
    zevkten diz kapak arkaları ıslanan kadınları kim tatmin edecek?
    sevgiyle sevişmeyi unutan erkeklerin yerini bıyık buran lezbiyen ablalar aldıysa,
    asiye'yi kim kurtaracak?" **
  • (bkz: mujde ar) kendi halinde (bkz: orospuluk)la istigal etmektedir. bir gun hic beklemedigi biri ona cicek verir ve (bkz: olaylar gelisir)
  • (bkz: ver kurtul)
  • oyunun ikinci final asiye'nin söylediği bir türküyle son bulur. bu türkü sömürü düzeninde rahat yaşamanın sırrını açıklar :

    yoksulları kader deyin uyutun
    uyanana para verin, susturun
    busmayanı zora koyun, çektirin
    böyle gelmiş böyle gitsin, sürdürün
    davrananı yok edin
    direneni gebertin
    ezin, vurun öldürün
    devam etsin bu hayat.