şükela:  tümü | bugün
1912 entry daha
  • yukarda yazdıklarımın, din ve inancın farklı kavramlar olmasıyla alakası yok.
    adına inançlı ateist de desen, başka bir şey de desen farketmez, bu ateizm için bir çelişkidir.

    insan sadece inandığı değil, aşık olduğu, fanı olduğu, bağımlı olduğu veya aşırı güvendiği varlıkları da putlaştırabilir.
    ve bir şeyi bir kere putlaştırdıktan sonra artık onun nedeninin bir önemi kalmaz.
    ister aşık olduğu için olsun, ister bağımlı olduğu için, isterse taptığı için... o artık bir puttur onun için.
    bazen bir kurtarıcı kahraman, bazen bir sanatçı, bazen bir sevgili, bazen bir evlat, bazen de bir devlet!
    ateistim diyenlerin çoğunun da işte böyle kendince dokunulmazları var ve bu bir çelişki arz ediyor.
  • "ateistlerin çoğu aslında bir şeylere inanıyor, kendileriyle çelişiyorlar"cı tayfayı tekrar görmemizi sağlayan insandır. ateizmin kelime anlamı "tanrıtanımazlık". ateistler bir sanatçıyı, bir evladı veya başka bir şeyi sevebilirler. çok sevebilirler, bağlanabilirler. bunu tanrı veya din inancına bağlayıp buradan ateistleri eleştirmeye çalışmak gördüğüm en aptalca şeylerden biri olabilir.

    edit: başlığı hortlatan yazar aşağıda bir entry daha girip konuyu kemalizm'e ve putlara getirmiş yine. nickine bakmamıştım. herhangi bir yerde "ak" kelimesini gördüğümüz an oradan uzaklaşmamız gerektiğini, aksi halde yoğun bir cehalete maruz kalacağımızı tekrar anlamış oldum.
  • 80 sayfaya az kalmış ve birkaç tanım dışında hala ateizmin ne olduğunu tam açıklamamış kimse. bazı dindar arkadaşlar işi iyice bulandırmış. bir de bazı duygusal dindar arkadaşlar ateizmin tanımını bilmedikleri gibi ateistleri sadece yeni ateizm üzerinden(ki bunun da ne olduğunu bilmiyorlar muhtemelen) vurmaya çalışmışlar. ateizm yeni ateizmden ibaret değildir. hatta yeni ateizm,ateistler tarafından da eleştiriler almaktadır. nasıl ki müslümanlar sünni, şii ..vs diye ayrılıyorsa ateizmin de çeşitleri var. her neyse. ateizm tanımını ben de yapmadan burayı terkedeceğim

    not: ateist değilim ama durduğum yer bakımından apateist olduğumu söyleyebilirim.
    şimdi dindar arkadaşlar apateisti ateistin üst level bir tanımı diye almazlar umarım.

    not 2: isteyen istediğine inanabilir. buffalo billuruna da tapsanız benim için önemi yoktur. hiçbir inançla alıp veremediğim yoktur.

    detaylı bilgi için bknz : https://onculanalitikfelsefe.com/…ophy-paul-draper/
  • ateist her hangi bir tanrinin var olduguna inanmayan kimseye denir. bunun tanimi bu kadar. baska da tanimi, yan anlamlari ekstrasi carti curtu yok. bu bir cumleyi anlamak bu kadar zor olmamali.
    "ateistim diyenlerin çoğunun da işte böyle kendince dokunulmazları var ve bu bir çelişki arz ediyor."
    diyelim ki "dokunulmazi" var. bunun tanri olduguna inaniyor mu peki?
    cevap evetse ateist degil.
    cevap hayirsa ateist.
    platform eksi sozluk, ama bazi insanlar kelimelerin taniminiyla hic ilgilenmiyor bile.
    kendi kafasindan uydurdugu ateist tanimina uymuyor diye, insanlarin ateist olmadigini iddia eden var.
  • iddia şu:
    bir ateistin kendince dokunulmazları olabilirmiş, önemli olan, ateistin onu tanrı olarak kabul edip etmediğiymiş.
    yani bir ateist "evet ben onu dokunulmaz sayıyorum tamam ama o aslında benim putum/ilahım değil" diyorsa konu kapanıyormuş.

    madem öyle, birisi de şunu söyleyip ateist olabilir mi? :
    "evet ben isa'yı bir ilah kabul ediyorum ama o sayılmaz, çünkü o benim ateizm anlayışıma göre reddedilmesi gereken öteki tanrılardan değil."

    veya antik mısır'da şöyle diyen birisi de ateist olabilir mi? :
    "evet ben ra'yı ilah kabul ediyorum ama o sayılmaz, çünkü benim ateizm anlayışıma göre reddedilmesi gereken asıl tanrı firavundur ve ben de onu reddettiğim için bir ateistim."

    veya yine antik mısır'da şöyle diyen birinin diğer örnekdekinden ne farkı var? :
    "evet ben firavun'u ilah kabul ediyorum ama o sayılmaz, çünkü benim ateizm anlayışıma göre reddedilmesi gereken asıl tanrı ra'dır ve ben de onu reddettiğim için bir ateistim."

    görüldüğü gibi ne kadar farklı din ve din tanımı varsa, o kadar da farklı dinsizlik ve dinsizlik tanımı var demektir.
    ve buna birde adı konmamış dinleri eklememiz gerekiyor.
    bu da şöyle bir sosyolojik manzarayı ortaya çıkarıyor:
    dindarım diyen insanların çoğu birden fazla dine inanıyor,
    ateistim diyen insanların çoğu da aslında adı konmamış bir takım dinlere inanıyor.
    ama tabi bizim dindarımız da dinsizimiz de dini ritüele indirgediği için bunu anlamaları zor oluyor.
  • bana gore cok anlasilir ve acik olan bir tanim iken bazi arkadaslar icin anlasilmasi bayag zormus gercekten de. bilal'e anlatir gibi anlatalim o zaman.

    ne demistik, ateist her hangi bir tanrinin varligina inanmayan insana denir.

    "madem öyle, birisi de şunu söyleyip ateist olabilir mi? :
    "evet ben isa'yı bir ilah kabul ediyorum ama o sayılmaz, çünkü o benim ateizm anlayışıma göre reddedilmesi gereken öteki tanrılardan değil.""
    ilah, tdk karsiligi tanri. "evet ben isa'yı bir ilah kabul ediyorum" dedigin anda ateist olmuyorsun.

    "veya antik mısır'da şöyle diyen birisi de ateist olabilir mi? :
    "evet ben ra'yı ilah kabul ediyorum ama o sayılmaz, çünkü benim ateizm anlayışıma göre reddedilmesi gereken asıl tanrı firavundur ve ben de onu reddettiğim için bir ateistim.""
    "evet ben ra'yı ilah kabul ediyorum " dedigin anda ateist olmuyorsun.

    "veya yine antik mısır'da şöyle diyen birinin diğer örnekdekinden ne farkı var? :
    "evet ben firavun'u ilah kabul ediyorum ama o sayılmaz, çünkü benim ateizm anlayışıma göre reddedilmesi gereken asıl tanrı ra'dır ve ben de onu reddettiğim için bir ateistim.""
    "evet ben firavun'u ilah kabul ediyorum" dedigin anda ateist olmuyorsun.

    "görüldüğü gibi ne kadar farklı din ve din tanımı varsa, o kadar da farklı dinsizlik ve dinsizlik tanımı var demektir."
    hayir, tanim tek. herhangi bir tanriya inanmayana ateist denir. hangi tanri oldugu farketmez. her hangi bir tanriya inaniyorsan, ateist degilsin. bunun neresi bu kadar zor anlamiyorum.
  • bütün mesele tanrı'nın ne olup ne olmadığını tanımlamada.
    bizim dışımızda var olan bir tanrı tanımı yapıyoruz.
    oysa bir de bizim algılarımızda ve düşünce kodlarımızda karşılık bulan bir tanrı var.

    fiiliyatta çoğu insanın bir çok tanrısı var ama sorsan lafta bir tane. çünkü bu toplumun çoğunluğu tektanrılı bir dine inanıyor. bu yüzden lafa gelince allah'tan başkasına inanmam diyor. ama fiiliyatta çok tanrılı bir hayat sürüyor. önünde eğilmediği kalmıyor, bir çok tanrıcığa toz kondurmamakdan geri durmuyor.

    meselâ hükümet iç politika aracı olarak kullanmak için bir savaş çıkarıyor...
    bir de bakıyorsun en ateist geçinen bile savaş naraları atmaya başlamış.
    saldırdığın kesim gerçekten senin düşmanın mı, seni tehdit ediyor mu diye sorgulamıyor.
    çünkü kutsal kelimeyi duydu: vatan!
    ve kutsal makam seni bu savaşa katılmaya davet etti: devlet!
  • "bir kız benimle görüşmeye geldi. bana sordu: "söyle bana, gerçekten bir tanrı var mı?" tanrı olmadığını öne sürmeye hazırdı.

    yüzüne, gözlerine baktım.gergindi, itiraz doluydu. bu konuda savaşmak istiyordu. gerçekte, derinliklerde, tanrı olmamasını istiyordu. çünkü eğer bir tanrı varsa, o zaman olduğun gibi kalamazsın, o zaman bir meydan okuma gelir. tanrı bir meydan okumadır. senin kendinle tatmin olamayacağın anlamına gelir, senden yüksek bir şeyin olduğu anlamına gelir. tanrı'nın anlamı budur.

    bu yüzden tartışmaya hazırdı. "ben bir ateistim ve tanrıya inanmıyorum" dedi. ben de şöyle dedim: "eğer tanrı yoksa, ona nasıl inanmazlık edebilirsin? ve tanrı önemsizdir. senin inancın ve inanmayışın, lehine ve aleyhine savlarla ilgilildir. tanrı ile ilgili değil. sen neden ilgileniyorsun? eğer tanrı yoksa,neden bunca yoldan geldin? neden bir şey olmadığını öne sürmek için bana geldin? onu unut ve affet. evine git, zamanını boşa harcama. eğer yoksa neden endişeleniyorsun? olmadığını kanıtlamak için bunca çaba neden? bu çaba senin hakında birşey gösteriyor. sen korkuyorsun. tanrı varsa, o zaman bu bir meydan okuma. tanrı yoksa, olduğun gibi kalabilirsin. yaşamda meydan okuma olmaz.

    meydan okumalardan, risklerden, tehlikelerden, kendini değiştirmekten, dönüşmekten korkan biri hep tanrı'nın varlığını inkar edecektir. onun zihni inkardır, inkar onun hakkında birşey anlatır, tanrı hakkında değil..

    kıza, tanrı'nın kanıtlanabilen ya da çürütülebilen birşey olmadığını söyledim. tanrı, lehine ya da aleyhine görüş sahibi olabileceğin bir nesne değildir. tanrı, senin içinde bir olasılıktır. o dışarda birşey değildir. senin içinde bir olasılıktır. o olasılığa gidersen, o gerçek olur. o noktaya gitmezsen, o gerçekdışıdır. ve eğer ona karşı tartışırsan, o zaman yolculuğun anlamı yoktur. sen aynı kalırsın. bu bir kısır döngüye dönüşür.

    tanrı'nın olmadığını öne sürüyorsun ve bu yüzden asla ona doğru gitmiyorsun. çünkü bu bir içsel yolculuk. sen asla yolculuk etmiyorsun. çünkü olmayan bir noktaya doğru nasıl gidebilirsin? bu yüzden aynı kalıyorsun. sen aynı kaldığında asla buluşmuyorsun. tanrı ile asla karşılaşmıyorsun. asla onunla ilgili bir his, bir titreşim almıyorsun. o zaman senin için, onun olmadığı daha da fazla kanıtlanmış oluyor. bu ne kadar çok kanıtlanırsa, sen o kadar uzaklaşıyorsun, o kadar düşüyorsun, arandaki boşluk o kadar artıyor.

    "yani bu tanrı'jın olup olmaması meselesi değil" dedim kıza. bu, senin büyümeyi isteyip istememen meselesi. büyürsen, bütün büyümen buluşma olacak. bütün büyümen karşılaşma olacak, bütün büyümen birlik olacak.

    tanrı yok, ama sen ulaştığında olacak. o zatan orada olan birşey değil. o asla orada değil, o bir büyüme. tamamen bilinçli hale ulaştığında tanrı vardır.ama itiraz etme. enerjini itiraz etmek için harcamak yerine, enerjini kendini değiştirmek için kullan."

    osho
  • ateistlerin bu çelişkilerinin türkiye'deki en tipik örneği kemalist ateistlerdir.
    kâbe'de kıyam eden adamı putperest diye eleştirirler, sonra da gider bir heykelin önünde kendileri kıyam ederler.
    ama sorarsan onlarınki başkadır, onlarınki bir saygı duruşudur.
    eylemin adını değişik koydun mu tamam.
    putlarının adını da keza...
    "ama biz onun için kainatı yarattı demiyoruz ki..."
    tanrı'nın tanımını kendine göre yap, işine geleni kabul et, gelmeyeni reddet, sonra da ben ateistim! oldu.

    benzer yanılgıları cemaat ve tarikatlarda da görmek mümkün ama şimdi bu başlık altında onların gereği yok.
  • ateist: her hangi bir tanriya inanmayan kisi
    tanri : kâinatta var olan her şeyi yaratan, koruyan, tek ve yüce varlık, yaradan, allah, rab, ilah, mevla, halik, hüda, hu, oğan (tdk)

    tanri tanimini kendine gore yapanlar belli.
14 entry daha