şükela:  tümü | bugün
  • karşısındaki insana yaptığı iyiliği, daha önce hiç bir insanın ve hiç bir cinin el sürmediği ve yüzleri yalnızca sahiplerine bakan ve iyi muamele yapan portakal memeli bakire huriler ile kevser şarabı içerken ipek döşeklerin olduğu çadırlarda grup seks yapmak için değil, (tasvir için; (bkz: rahman suresi))

    karşısındaki insana yaptığı iyiliği sadece iyi bir insan olduğu ve iyilik yapmak için yapan insanların ahlağıdır.

    **

    bana verilen iki tane zekatı sırf bu sebeple geri çevirdim.
    bana iyilik yapmak için vermiyordu ki o hacı amca.. portakal memeli huriler için vizite ücretini ödüyordu. ama ben pezevenk değilim..

    (bkz: #14875849)
  • gelişim psikolojisi alanı, ahlak (törel) gelişimi bölümü ile ilgili sorular çözülmektedir. bir durum verilmekte ve bu durumun hangi ahlaki gelişim evresinde görülebileceği sorulmaktadır. şöyle bir durum gelir:

    ateist olduğu halde ramazan ayında ezan ve ilahi okuyarak para kazanan ünlü bir şarkıcı, davranışını açıklarken "ben profesyonelim, işime inancımı karıştırmam, kazanacağım paraya bakarım." ifadesini kullanmıştır. bu ifade kohlberge göre hangi ahlaki gelişim evresinde görülebilir?

    çüş la, valla çüş afedersin..
  • (bkz: vicdan)

    ve onlar ki bir kitabın sınırlamasına ihtiyaç duymadan kendi vicdanlarıyla iyiyi doğruyu kötüyü yanlışı bulurlar.
  • aynı yerde askerlik yaptığımız bir imamın bendekine şaşırdığı ahlak türü:

    " yani şu bölükteki millete bakıyorum bir de sana bakıyorum; peygamber gibi adamsın yahu nasıl ateist olursun? "
  • ateist ahlakı diye bir sey yoktur.

    daha dogrusu dusunebilen bir insanin reddetmesi gerekir ne yapıp neler yapmamasi gerektiginin sınırlarini cizen ahlak kavramini. yani ustunde biraz dusununce, ben niye dolandiricilik yapayim lan, neden yalan soyleyeyim yada neden anlasmazliga dustugum bir insani oldureyim, neden gidip 9 yasindaki bir kız cocuguyla evleneyim.

    neden ahlak kavrami bana ''emrediyor'' iyi bir insan olmayı? ben iyi degilmiyim? yardima muhtac bir insana yardim etmem gerektigini neden ahlak denilen sey ogutlesin ki bana?

    dinciler var oldugunu iddia ettikleri ahlaklari ile ovunur durur, e dostum bi tuhaflik var bu iste. sen neden ''ahlak'' denilen seyin seni sınırlandirmasini istiyorsun? kendi yarattigin ahlak denilen sey olmadigi zaman kendi kızına felan sarkabileceginden mi korkuyorsun? nedir yani aciklasin biri bana sunu.
  • ahlak insanın özündedir, dinle ahlaklı olduklarını sanlara sesleniyorum ; müritlerini düdükleyen cinci hoca da çok dindar, her türlü hileyi hurdayı çeviren esnaf da çok dindar, çocuk yaştaki kızları yatağına alan koca koca herifler de çok dindar. ahlak anlayışınız; "din kültürü ve ahlak bilgisi" müfredatıyla sınırlı, en az onun kadar zorlama görünüyor. şimdi alın dindarlığınızı gidin kendi kapınızın önünde oynayın.
  • inançlı insanların ahlaklarının sebebinin bir yaratıcı olmasına bağladığınızda, inançlı insanların aynı zamanda ikiyüzlü olduğunu ima etmiş olursunuz. çünkü eğer kişi bir yaratıcının varlığına ve yapacaklarının sonucunda bu yaratıcının onu cezalandıracağını düşündüğü için iyi şeyler yapıyorsa, aslında iyi şeyler yapıyor olmuyor. ahlak ve benzeri kişisel karakter ve toplumun benliğinin parçaları, yine insanların oluşturduğu ve anlamlandırdığı şeylerdir. bu sebeple ateist kişinin de ahlakı olur, belli toplum kurallarına uyar, ateistler sadece din ve dinin beraberinde getirdiği şeyleri kabul etmezler.

    örneğin bir müslüman sağ elle yemek yemenin peygamber öğretisi olduğunu, hakkında hadisler olduğunu bildiği için sağ elle yemek yemeye çalışır. bir ateist, bunu mantıklı bulmaz ve iki elle de yenebilceğini düşünür.

    bir müslüman 9 yaşındaki bir kızla evlenilebilineceği düşünür, bunu normal olarak görür. ama ateist bunun mantıklı bir şey olmadığını bilir.

    işte bu gibi durumlar ahlak denen mevzuyu yine toplumdan topluma değişkenlik gösterdiğini, insanın içinde olduğunu, dinle alakası olmadığını gösterir.

    bu sebeple ateistlerin de ahlakı vardır. sonucunda cennete ya da cehenneme gideceğini düşünmeden yapmış olduğu iyi ahlak hareketleri vardır.

    sonuç itibariyle bir ateistin ahlaklı, kendisini müslüman olarak gösteren bir çok insandan daha samimidir.
  • kişilerin başkalarına saygısı olması için kendine saygısı olması yeterlidir. ahlak da daha çok bir şey değildir. zaten belirli bir kesimi ahlaksız diye yargılamak da hiç bir zaman ahlakın bir getirisi olamaz, müslümanın da ahlaksızı vardır, hristiyanın da dinsizin de ahlaksızı vardır. öyleyse kim kimi nasıl sadece dini kıstaslara bakarak ahlaksızdır bu diye yargılayabilir. hangi ahlak bunu kabul eder. aynı şekilde bir dinin bütün mensuplarını ahlaklı kabul ederseniz size 10 yaşındaki kıza tecavüz eden din adamlarını hatırlatmazlar mı, düşününüz.
  • bir "tecavüz ederim, hapse girmem, çalarım, utanmam" değildir.

    edit: imla.