şükela:  tümü | bugün
  • italya'da bir internet sitesi, ayasofya'nin kilise olmasina destek olmak icin bir kampanya baslatmis durumdadir.

    sitenin amaci, avrupa birligi müzakere sürecinde olan ülkemizin önüne, sayet bir milyon destek mesaji alabildikleri takdirde avrupa parlementosunun, ayasofya'yi kilise olmasi yonunde müzakere sürecinde bir ön kosul olarak türkiye'nin önüne getirme düsüncesinden kaynaklanmaktadir.

    halbuki, biz biliyoruz ki, ayasofya fatih sultan mehmet tarafindan parayla satin alinmis, bugün itibari ile resmi tapusu fatih sultan mehmet vakfina ait olan bir yapittir.

    nasil ki, bugün avrupanin degisik ülkelerinde, kiliseler satilmakta ve bazi müslumanlar oralari satin alarak mescid / cami haline cevirmekte ise, ayasofya camiside, dönemin sartlarina uygun bir sekilde maddi karsiligi verilerek satin alinmistir.

    sitenin adresi: http://www.hagiasophiablog.com/

    siteye girince, ortalarda göze carpan beyaz bir yazi ile yazilmis ' click on ' your signature' linki verilmistir. tiklayip yorumlarinizi yazabilirsiniz**

    edit: linke tiklayarak imza atinca bu işleme derstek vermis oluyorsunuz. bilginize...
  • aya sofya'nın tarihi degerinin hangi dinin ibadetine acik oldugu ile olculemeyecegi kanisinda oldugumdan cok ilgilenmedigim, dahasi milyon imza toplansa da nasilsa bir yere varmayacak kampanya. orjinali kilise olarak insa edilmis cok degerli bir tarihi eseri fatihin satin almis olmasi bu eseri insanliğin malindan ziyade sadece bizim malimiz haline getirmez. elbette ayasofya ilk yapildigi zamandan korunan ikonografisi ve orjinalligi ile hristiyanlar icin cok faha farkli bir yerde durmaktadir, bu anlasilamaz bir sey degil. ancak ayni bicimde bir ulkenin tarihi miraslarindan birinin kullanimina da avrupalilar aptal internet blog sayfalariyla kalkip karar veremez. tek dusuncem ayasofyanin nasil daha iyi korunabilecegi yonundedir, nasil daha iyi cami ya da nasil super kilise olur seklinde kafa yormak yerine “nasil daha iyi koruyabiliriz” diye dusunmek musluman hristiyan fark etmez, tum insanlik icin daha hayirlidir.
  • memlekette ibadet edecek yer kalmamış gibi bizans' tan örnekler vererek savunulan düşünce ve ben bunun tamamen dışındayım.

    http://www.referansgazetesi.com/…=42824&yzr_kod=128
  • "ayasofya ille de kilise olsun diye yanip tutusuyorsaniz buyrun gelin, amma velakin -sıkıyorsa- once bir istanbul'u isgal edin bakalim*" diye cevap verilmesi farz olan lakirdi, abesle istigal.

    zaten ayasofya cami falan da degil, muzedir. icinde namaz kilinmayan yerden cami olmaz. "yok kiliseye cevirelim, yok ibadete acalim cuma'yi ayasofya'da kilalim" diye laga luga etmekten ziyade onunde durup fotograf cektirmek, duvar diplerine cop atmamak, kubbesinin altinda durup yukari bakarken fezayi hayal etmek daha hayirli islerdir.
  • şimdi de dış duvarlarının rengi hususuyla üzerine mum dikilmiş muhabbettir. neymiş efendim gülkurusu daha çok ortodoks kiliselerinin rengiymiş, neymiş efendim ayasofya'nın rengini camilerimizin rengi olan sarıya cevirmeyi düşünmez miymişiz?.. gülkurusu boyanmasına kim ne zaman nasıl karar vermiş, boyama hususunda etkili dış mihraklar kimlermiş, nelermiş?

    super guzel duran gul kurusu rengi duvarları ile ayasofya'yı rahat bırakın diye bağıran sanat tarihçi yok mudur bu memlekette, devlet politikalarıyla desteklenmeye desteklenmeye kökü kazınan bizans kürsülerinden sonra başka nelerin nelerin kökü kazınmak istenmektedir, hadi çıkıp bir şey dese bir sanat tarihçi bunu takacak kimse var mıdır; kendi kendime içe dönük bir merak içindeyim. ama mesela şunları sormak alenen yerindedir; deesis mozaiğinin ne kadarı dökülmüş, neden dökülmüştür?, güzelim ikonaları kem gözler dışında nemden, ışıktan, flaştan korumayı ne derece başarabiliyoruz? gül kurusu boya ihalesinde ortodoks parmağı arayan zihniyet camii rengi sarı boya ihalesini kime vermeyi düşünmektedir?

    bu tartışma hususunda bir çoklarının topyekun kafayı yedigi kanaatindeyim. dış duvar rengini cami geleneği rengi!! ne çevirmeye çalışan zihniyetin gizli kalmış istekleri arasında pantokrator isa'nın üzerine kireç çekip maşallah yazmak var mıdır, ayrıca meraktayım.
  • bir şehir efsanesi olarak yaklaşacak olursak

    "1453 yılında fatih sultan mehmet'in istanbul'u fethedip, bizans imparatorluğunu sona erdirmesiyle, türk tarihi mirasının bir parçası haline gelmiş olan ayasofya kilisesi, padişahın emriyle kubbeli yapının 4 köşesine 4 adet minare dikilmesi suretiyle bir müslüman ibadethanesi haline çevrilmiştir. lakin, bu 4 köşeye dikilmiş olan 4 adet minare, öyle bir şekilde yerleştirilmiştir ki, bu 4 minareden herhangi biri yıkılmaya veya yerinden oynatılmaya çalışılırsa , 32 metre çapıyla dünya üzerindeki en büyük kubbelerden birine sahip olan yapının tamamı da, minareyle beraber yerle bir olacaktır."

    muhtemeledir ki, bu mimari efsanesi, yapının camiye çevrilmesini takip eden yıllarda, yüzyıllarda, binyıllarda, eski kilise haline çevrilmye çalışılmasının teklif dahi edilmesini önlemek, teoride bu harekete aklı yatanların pratikte ellerini kollarını bağlamak amacıyla ortaya çıkmıştır.

    ama daha önemlisi, ayasofyanın tekrardan kiliseye çevrilmesini gündeme getirip ortalığı kızıştıracaklarla, "e siz de oturduğunuz yerde bi rahat durmuyosunuz" diye bağırarak kılıç kalkan ekibi oynatacakları karşıkarşıya getirmemek için ayasofya denilen bu güzide tarihi mekan dini kimliğinden soyutlanıp bir müze haline getirlmiştir.

    kısacası

    (bkz: yorgan gitti kavga bitti)
    (bkz: en güzeli)
  • müze olarak kalması çok daha faydalı olan, ama giriş fiyatlarının pahalığı yüzünden insanları kaçıran bir mekan olan ayasofya, ırkçı, haçlı ruhuna sahip bir dolu beyinsiz avrupa'lıya ayar olması için; cumaları cuma namazı, pazarları da pazar ayini için açılırsa, destekçilerinin birçoğuna kapak olacak kampanya.
  • akabinde istanbul'un constantinopolis'e çevrilmesini gündeme getirecek hadise.
  • türkiye cumhuriyeti hüküm sürdüğü sürece gereksiz olan eylemdir. hıristiyanlık dünyasının sadece dini değil aynı zamanda siyasi sembollerinden biri olması sebebiyle kiliseye çevrilmesi hiç de akıllıca bir turistik eylem olmayacaktır. türkiye laik bir cumhuriyet olduğu için de, zamanında osmanlı devletini ilgilendiren dini ve yine siyasi bir eylem olan camiye çevirme de artık geçersiz ve provokatif olacaktır. ayasofya, artık ikisi de tarihe gömülmüş zıt kutuptaki iki imparatorluğun eseri olarak "camiye çevrilmiş eski bir kilise olan müzedir". bu gerçeğin ötesi ve berisiyle oynamak yara yapar.