şükela:  tümü | bugün
  • yildirim beyazit in fransizca daki yaygin soylenis sekli. ayrica jean racine 1672 de yazdigi in 5 perdelik tiyatro oyunu. ayrica (bkz: lamento di mustafa e bajazet)
  • beyazit ve timurlenk arasindaki savasi konu alan guzel bir vivaldi operasidir ayni zamanda.
  • kızıl papaz bu operayı 1735'de bestelemiştir.
    http://www.jr.com/…ductpage.process?product=4034879
  • vivaldi'nin (bkz: tamerlano) dan esinlenmiş olması muhtemeldir.
  • ayni konu ve librettodan yola cikarak bi adet te george frideric handel'in yazmis olup adini da bajazet yerine "il tamerlano" koydugu bir muthis barok operasi saheseridir. canli seyretmek nasip olmasa da studyoda kaydedilmis versiyonundaki tum kadrosuyla bunyemi bin turlu dumura ugratmistir vivaldi'nin bajazet'i. kadro da soyledir:

    barok ensemble: europa galante
    maestro: fabio biondi

    bajazet: ildebrando d'arcangelo (bas bariton)
    tamerlano: david daniels (kontratenor)
    irene: vivica genaux (mezzo-soprano)
    asteria: marijana mijanovic (kontralto)
    andronico: elina garanca (mezzo-soprano)
    idaspe: patrizia ciofi (soprano)

    ve bu tarihi kaydin tum muzikal, sanatsal hasmetinin otesinde, vivaldi'nin, zamaninda italya ve diger bircok avrupa ulkesinde korku, dehset ve nefret uyandiran bir isim olan beyazit'i onurlu, saygin bir sahsiyet olarak ve opera'nin esas oglani olarak tasvir etmis olmasi dikkate degerdir. bazi muzikologlar, vivaldi, kendi cagdasi olan bir takim italyan bestecilerin kendisine karsi cevirdikleri entrikalara tepki olarak bajazet'i bu sekilde tasvir etmis oldugu teorisini one surmektedirler . vivaldi'nin, kendi meslekdaslarindan kendi ulkesinde gordugu ikiyuzlulugun ve kallesligin intikamini "bajazet" operasi ile aldigi iddia edilmektedir. kendi artistik kaderini gururlu ve asil beyazit'in politik kaderiyle, ve neapolitan bestekarlari da timurlenk ile ozdeslestirme fikri vivaldi'ye karsi konulmaz bir sekilde cazip gelmis bu iddiaya gore. sadece karakterizasyon ile degil, saglam fikirli, sagdik ve asil karakterlerin aryalarini kendi yazarak ve baskinin, kotulugun ve kallesligin sembolu olan karakterlerin aryalarini da neapolitan bestecilerin eserlerinden uyarlayarak bu operayi olusturmus olmasi da bu teorinin dogruluguna dair bir isaret sayilmaktadir.
  • en cok vivica genaux'un sesinden sposa son disprezzata aryasini sevdigim vivaldi eseri, saheseri, basyapit.
  • bajazet'in "dov'è la figlia?" namli aryasi: http://www.youtube.com/watch?v=uik7jlrtcbi
  • beyazıt'ın bunca aydınlanma sanatçısına ilham olmasının muhtemel nedenlerinden birisi johannes schiltberger'in osmanlı ve moğollar ile yaşadıklarını kaleme almasıdır.