hesabın var mı? giriş yap

  • fenerbahçe spor kulübünden yapılan açıklama:

    "başkanımız sayın aziz yıldırım, 27 mayıs 2015 çarşamba günü (yarın), hafta sonu yapılacak olan genel kurul ile ilgili bir basın toplantısı düzenleyecektir.

    basın toplantısı, fenerbahçe şükrü saracoğlu stadı’nda bulunan 1907 tribünü’nde saat 14:00’te başlayacaktır.

    basın mensuplarına duyururuz.

    fenerbahçe spor kulübü"

    http://www.fenerbahce.org/…etay.asp?contentid=45110

    --- spoiler ---

    -konuşursam yer yerinden oynar.
    -galatasaray şöyle yaptı.
    -biz şu haldeydik.
    -ben bir yıl hapis yattım.
    -fenerbahçenin başarısını istemeyen var.
    -silahlı saldırı oldu bu takım ne yapsın? (sahaya çıkmayacağız diyince sözünün arkasında durabilen bir yönetim olsun mesela)
    -otobüse meşale attılar.

    vsvsvs bir sürü hikaye duyacağımız açıklama.

    --- spoiler ---

    not: fener

  • hem ielts hem de toefl ibt sınavına 20 gün arayla girmiş birisi olarak sınavların arasındaki farkı, avantajlarını ve dezavantajlarını paylaşmak istedim sizlerle. (eğer writing kısımlarında böyle bir cümle yazsaydım muhtemelen notum kırılırdı=) neyse, sınavlara hazırlık sürecine geçmeden önce ingilizce seviyemi belirteyim ki bu entryden yararlanacak arkadaşlar bir kıyaslama yapabilsinler. universite hariç olmak üzere tüm ilk ve orta öğretim eğitimimi özel okullarda aldım. bu sizi yanıltmasın, lisede ve öncesinde çok başarısız bir öğrenciydim. hatta liseden sondan ikinci mezun oldum. sonuçta, iyi yada kötü grammar altyapım düz liselerden mezun olanlardan daha iyi durumdaydı ama çok değil. daha sonra üniversitede hazırlık okudum. tabi yine beklenen olmadı ve hazırlığı çok verimli bir şekilde okuyamadım. uzun lafın kısası bu yazıyı okuyan bir çok kişinin ingilizce seviyesi benimkinden ya iyidir ya da en az benimki kadardır. bir uyarı yapmak isterim. sınava hazırlanmaya başlarken ki seviyemden bahsediyorum tabiki. on the other hand, önemli olduğunu biliyorum ama çok kafanıza takmamanız gereken bir şey daha var. sınava parisde hazırlandım. evet konuşmama biraz yardımcı oldu ama çok fazla da değil.

    şimdi, after i came here, okullar benden ingilizcemi de ıspatlamamı istediler. o kadar sıkışıklığın içinde bir de ingilizce sınavlarına hazırlanmak zorunda kaldım. tabi öte yandan da gmat sınavına hazırlanıyorum matha faka. konu çok dağıldı biliyorum az sabret. arkadaşım yok anlatamıyorum bunları napim ala ala.. şimdi dört ay kadar süre ile gmat ve toefla beraber hazırlandım. ancak dürüst olmak gerekirse bu dört ayın son iki haftası hariç toefl için 1 saat bile çalışmadım. gmat' in quantitative kısmı benim için çok kolaydı ama verbal kısmında kan kusuyordum. okuduğumu anlıyordum ama soruları çözemiyordum. çok zordu amnskm. neyse bunu neden söylüyorum. it is because very önemli. gmat hazırlığı toefl için dolaylıda olsa büyük bir katkı sağladı. sonuç olarak toefla 2 hafta çalışdım. hatta speakinge son gece bakmışdım. gelen sonuç biraz yıkıcı oldu haliyle. r: 20 l: 21 s:18 w:21 overall: 80 burada okullar en az 94 istiyor. kabul almama imkan yoktu anlayacağınız.(bu arada ingilizcemin o dönemde hangi seviyede olduğunu anlamanız için güzel bir örnek. sonuçta score 80 ken çalışmaya başladım ieltse) bende kalktım ielts sınavına yer ayırttım. toplamda 20 günüm vardı iki sınav arasında.

    ielts sınavı için gidip kitapçıdan sınavla ilgili herhangi bir kaynak almadım. hepsini internetten indirdim. birazdan detaylı olarak kitaplardan bahsedicem. az sabredin. ielts sınavının en büyük dezavantajlarından biri internette ve kitapçılarda toeflda olduğu kadar kaynak bulunmaması. ama bir yandan da bu iyi bir şey. çünkü toefl için piyasada o kadar çok kaynak var ki hangisine çalışacağınıza karar veremiyorsunuz. ielts için bu söz konusu değil. cambridge bu konuda monopol aga. bunun dışında vereceğim bir kaç internet sitesi ve kitap tavsiyesi size yeterli olacaktır.

    öncelikle sınavın içeriğine ve formatına alışabilmek için thomson ielts practice tests adlı bir kitaba çalışdım. sınav formatını öğrenmek ve teker teker tipsler yardımıyla ilerlemek çok faydalı oluyor. eğer kasarsanız 1 ya da en fazla 2 günde bu kitabı bitirirsiniz. daha sonra cambridgelere geçebilirsiniz. şimdi burada da önemli bir husus var. cambridgeleri internetteki malum sitelerden indirirken dikkat edin, çünkü hepsinin ses kalitesi iyi değil. 2,4,5,6, ve 7 nolu kitapların dışındakilerin ses kalitesi iyi olanını bulamayacaksınız. 1 ve 3 nolu kitapların listening kısımlarını çözmesenizde olur. zaten 1 nolu kitap bugün uygulanan ielts formatına uygun değil. o yüzden fazla üstünde durmanıza gerek yok. kitapları kendi rakam sıralarıyla çözün. ieltsin soru kalıplarını kafanıza kazımanızda çok yardımı olacaktır. ilk günlerde her gün dört farklı sectiondan da çözmeye çalışmayın. sonuçta readinge alışana kadar devam edin örneğin birinci kitapta. (dikkat edin general training kısmındaki testleri çözmeyin) her kitapta 4 tam test var. toplamda 28 tam testiniz var. 5 nolu kitabı köşeye ayırın. onu sınava 1 hafta kala çözeceksiniz. bu çok önemli. 5. kitap çok iyi ve sınavı çok iyi yansıtıyor. yukarıda dediğim gibi ilk 5-9 gün sectionlara teker teker çalışın. (bana güvenin bir bildiğimiz var.) şimdi burada size ekstra sectionlar lazım olacak. bunun için de “improve your ielts” isimli bir set var. her section için ayrı ayrı kitapları var. her birini bir günde bitirebilirsiniz. malum sitelerde bu kitaplar var merak etmeyin. yukarıda bahsettiğim 5-9 günlük period bunun için yeterli. unutmayın bir yandan da en az cambridgeların 4. kitabına kadar gelmiş olun. hatta 4üde bitirin. buradan sonra artık formatı öğrenmiş olmanız ve sınava alışmış olmanız gerekiyor. hala kendinizi ısınmamış hissediyorsanız full testlere başlamamanızı öneririm. onun yerine başka bir yerden sadece kendinizi eksik hissettiğiniz sectionlara çalışın. (oxford kitaplarından uzak durun sınavla uzaktan yakından alakaları yok. mesela instant oxford) (piyasadaki tüm kitapları inceledim neredeyse, rahat olun bu konuda) (ekstra ısınma çalışmaları için tavsiye ettiğim kaynak: focus on ielts) artık sınava 10-12 gününüz kaldı. artık full testlere başlayabilirsiniz. ( daha sonra her section için tavsiyeleri olacak merak etmeyin) 6. kitap ve 7. kitabı dört gün içinde her gün ikişer tane full sınav çözerek bitirin. tüm sınav koşullarını evde yaratın. sakın taviz vermeyin. bu çok önemli. speaking için sesinizi kaydedin. sonra kendiniz not verin. (notun nasıl verildiğini görmek için official ielts örnek sınav kitabı bakın, buradaki sınavı sakın çözmeyin bu sınavı en son yapıcaz) şimdi 8 full test çözmüş birisiniz ve artık olaya tamamen hakimsiniz. geriye kalan 6-8 günher gün 1er full olmak üzere 5. kitabı ve son olarak ieltsin official kitabındaki 4 sınavı çözün. sınavda muncuğuna koyacağınıza eminim. şimdi her sectioniçin ayrı tavsiyelerde bulunucam. buraya kadar izlemeniz gereken çalışma sitilini yazmaya çalışdım. uygularsanız nasıl gelişdiğine siz de inanamayacaksınız.

    reading: her gün the economist de çıkan her makaleyi okudum hazırlık süresince. bunun dışında çok fazla zorlandığım bir bölüm olmadı hazırlanırken. çünkü gmat sınavındaki parağraflardan sonra çocuk oyuncağı gibi geliyordu. bu arada okuma ve anlama gücümü arttırmak için wordtest.com u kullandım. ancak bu siteyi 4 aydan fazla kullandım. kısa süre içerisinde hazırlananlar için anlamsız olur ancak çalışmak için uzun zamanı olan arkadaşlar bu siteyi mutlaka kullanmalı. her gün 1 saatte 5000 kelimeyi dört ayda halledebilirsiniz.şahsen ben yaptım oldu. =) all in all, reading kısmı için fazla yardımcı olamıyorum. önerilen kitaplar ve siteler: “cambridge 1,2,3,4, “improve yout ielts reading skills” ve http://www.ielts-exam.net/)

    listening: toefl sınavında bu kısımda çok fazla zorlanmamışdım. ama ielts için en çok hazırlandığım kısım listeningdi. önüme gelen her örneği çözdüm diyebilirim. bu section için piyasada kitap bırakmadım desem yeridir. önerilen kitaplar: cambridge 2,4, “improve your ielts listening skills”“ieltsin ana sitesindeki örnekler, ielts-exam.net, ielts-blog.com, ve binlercesi) (cambridge in diğer kitapları son günlerdeki full sınavlar için o yüzdenonları yazmadım hem readingde hem de burada.)

    speaking: dediğim gibi parisde yaşıyorum, bu yüzden speaking için tek bir çalışma dahi yapmadım. aşağıda bir siteden bahsedicem. speaking için daha iyi bir kaynak bulamazsınız, lütfen okumaya devam edin.

    writing: dananın kuyruğu burada kopuyor millet. writingin 1. kısmı hakaten zor arkadaş. bu sectionada çok fazla zaman ayırdım. şimdi size vereceğim site hayatınızı kurtaracak. o sitede ne deniyorsa yapın. baş-ka kay-na-ğa ihticanız yok. ben birkaç tane olayı kavramanız için vericem ama referans kaynağımız bu site olacak. aman yarebbim ielts sınavında ben bu siteye borçluyum o kadar diyorum. ilk olarak “improve your ielts reading and writing skills" kitabından hafif bir bilgi sahibi olun. daha sonra, visuals writing about graphs, tables and diagrams by gabi duigu isimli kitaba 1.task için iyi çalışın derim. şimdi intenet sitemize geçebiliriz.

    ielts-simon.com bu siteye ilk önce tapın sonra ne derse onu yapın. writing ve speaking için ne derse onu takip edin. adam siteyi blog şeklinde yapmış. o yüzden her section için bloğun en eski yazısına gidin ve bugüne doğru gelin. şablonları ezberleyin. örnekleri çözün. maddi gücünüz varsa bu adamın kitabını satın alın. ben ihtiyaç duymadım.

    to sum up, toeflda reading kısmı ieltsden zor. listening de ise ielts daha zor. ieltsin speaking kısmına tapacaksınız. toefl boy bile ölüçemez bu konuda ieltsle. iki sınavında writing task 1 leri zor ve iki sınavında task 2 kısımları birbirinin neredeyse aynısı. ielts de biraz daha emeğe ihtiyacınız var bu yüzden genel olarak ieltsin writing kısmı daha zor.

    gelelim sınava. uzun olduğunu biliyorum ama tam bir guide olmasını istiyorum.

    ben sınava dusseldorf’ da girdim. paris’ de yer kalmadığı için alamanyalara gitmek zorunda kaldım. sınav günü heyecandan altıma sıçtım. koktu. neyse, listening de ilk bölümde baya bir yer kaçırdım. nasıl olduğunu bile anlamadan bitti. 2.bölümde ise nispeten durumu biraz topladım ve çoğuna yetişdim. listening bölümü bittiğinde en fazla 6 gelir diye düşünüyordum. ama bu bölümden 7,5 almışım. yukarıda saydığım kaynakları meyvesini yedim diyebiliriz.

    reading: bu bölüm daha önce dediğim gibi bana çok kolay geliyordu. 1. ve 2. parağraf şaka gibi sanki, 30 dakikada bitti. son ve en zor olan parağraf için 30 dakikam vardı. bu bölümden en az 7.5 alacağımdan emindim ve öyle de oldu. açıkçası yedi buçuk olmamasına şaşırdım.

    writing: hahaha. ben buna gülüyorum işte. taktik icabı ilk olarak ikinci kısımdan başladım. açıkçası çok şık bir essay döşedim. sagacious, propensity to, compensate gibi upper advance kelimeleri ipe dizer gibi dizdim. bu bölümde noktayı koyduğum anda aga bağırdı “twenty minutes”. ben bu bölüme çalışırken de çok zorlanıyordum. ve nitekim öyle de oldu. tam 20 dakikam olmasına rağmen bu kısmı tamamlayamadan sınav bitti. sadece 1-2 cümle kalmışdı ama sonuçda bitiremedim. writingden 6,5 aldım. sanırım ilk kısma 4 ikiye 7 yada 7,5 gibi bişe verdiler. official sonucu daha görmedim oyüzden bilemiyorum.

    speaking: tamamen bir sohbet havasında geçti. sınavda olduğumu bile hatırlamıyorum. ben konuşurken adam sözümü kesip sınav bitti dedi. o derece kendimi kahvede hissedermiş gibi geçti bu kısım. ben 7 ve üzeri bekliyordum ama sanırım biraz puronansiyeyşından kaybettim.bu bölümden de 7 almışım. official score gelince hatalarımı görürüm artık.

    toefl: r: 20 l: 21 s:18 w:21 overall: 80/120
    ielts: r:7.5 l:7.5 s:7.0 w:6.5 overall: 7.5/9.0
    12 yil sonra gelen edit: r:9.0 l:8.0 s:7.0 w:7.0 overall: 8.0/9.0

    bir insanın 20 günde ingilizcesi bu kadar artmaz. bu yüzden ieltsin tamamen bir taktik ve konsatrasyon sınavı olduğunu anlamalısınız arkadaşlar. yukarıda yazdığım standartları takip ederseniz bunu gerçekleştirmenin ne kadar kolay olduğunu göreceksiniz

  • ankara barosuyla ysk bina olarak karşı karşıya duruyor. ankara barosu da ysk kararından sonra binanın ysk tarafına bakan kısmına şunu asmış.
    uyarı: aşırı doz zeka, omurga ve ayar içerir.

  • benim tavuğum evcildir diyen anadolu insanımıza kolaylık, kalan yolculara sakatlık çıkaracak karardır.

  • adana'da arı sinemasında, eskiler bilir, en arkadaki 2 sıra boydan boya 2li koltuk olurdu, yani koltukların arasında kol koyacak yer olmazdı ve bu da en çok mekansız sevgililerin işine gelirdi. yalnız bu koltukların biletleri çok çabuk bittiği için kalabalık günlerde erkenden gidip kuyruğa girmek sureti ile alınırdı...
    mekansız bir genç olarak ben de o dönemdeki kız arkadaşımla bu güzide sinemaya gitmeye kalktım, ama kader ağlarını örüyordu :
    tam sinemanın kapısında annesine yakalandık ve kız kulaklarından kavranmak sureti ile ellerimin arasından çekilip alındı...
    eh, kendimi bari film seyrederek avutiim dedim ve gidip iki kişilik koltuğuma yayıldım. hemen yanımda bir çift vardı ve adam 25 - 30 yaşlarında oldukça kalıplı iri bir adamdı. biraz sonra nedendir bilinmez bu çift film esnasında tartışmaya başladılar. sanırım adam kıza yaklaşmaya kalktıkça kız olmaz yapma diyordu. derken kız çok kızdı, herifi itip kalktı sinirle sinemadan çıktı, adam peşinden ayağa kalktı, ayıptır söylemesi, o karanlıkta bile çok net algılanabilecek bir çadır durumu vardı ortada... kız çıkıp gitti...
    adam kalakaldı...
    sonra bana dönüp, "eeeee, kaldık mı senle başbaşa şimdi..! " dedi...

    arkama bile bakmadan kaçtım.......

  • yazıyı bir kişi bile sonuna kadar okusa üçüncü kattan atlarım. hiç inancım yok.

    bu yazı, mutfak dekorasyonu yapan, mutfağını yenileyen, ilerde mutfağımı yenilersem aklımda bulunsun bu bilgiler diyen vatandaşa, piyasada bulunan tüm mutfak tezgahları (granit tezgah, mermer tezgah, ahşap tezgah vb.) hakkında bilgi vererek vatandaşın kendisine en uygun tezgahı seçmesine katkı sağlayan küçük bir rehber niteliğinde olacaktır.

    beni bu konuda yazı yazmaya iten şey,

    - internette youtube kanalında bilgi paylaşımı yapan bir iç mimarın dahi mutfak tezgah malzemelerini markasının adıyla söyleyip markayı malzeme zannetmesi ve bu yanlış durumu doğrusu buymuş gibi kanalından anlatması (videonun altındaki yorumları okudum, sadece bir vatandaş doğru bilginin ne olduğunu söyleyip uyarısını yapmış, iç mimar bu kişiye ok demiş ama yine de en üst açıklama kısmında bu durumu düzelten bir düzeltme yazısı girmemiş)

    - hangi ürünü satıyorsa sadece o ürünün avantajlarını söyleyip dezavantajlarına değinmeyen, satmadığı malzemenin mutfak tezgahı için uygun olmadığını söyleyerek algılarla oynamaya çalışan ustaların manipulasyon videoları,

    - netten araştırdığınızda mutfak tezgah malzemelerinin hepsinin bilgisinin bir yazıda ya da kaynakta sistematik bir şekilde toplanmış olarak verilmemesi ve bölünmüş bilgilerin vatandaşta kafa karışıklığına yol açması oldu.

    yazıda;

    - tezgah için günümüzde hangi malzemelerin tercih edildiği, bu malzemelerin özellikleri, bunların nasıl imal edildiği,
    - bu malzemelerin birbirlerine kıyasla dayanıklılık seviyeleri,
    - çizilmelerin hangi malzemede daha çok karşımıza çıktığı,
    - malzemedeki gözenek ve damar durumuna bakılarak neyin tercih edilip neyin opsiyona bile alınmadan elenmesi gerektiği,
    - hangi malzemenin sentetik hangisinin doğal olduğu ve bu bilginin tezgah seçimi yaparken nasıl kullanılacağı,
    - hangi malzemeden tezgah yapılmasına karar verilirse verilsin mutfak tezgah yerinin doğru ölçüsünün alınmasından üretilen ürünün dolapüstü montajına kadar ustanın yani işçiliğin ne kadar ama ne kadar önemli olduğu,
    - piyasayı domine eden tezgah malzemesi üreten bazı ünlü markaları, bu markaların ürettikleri ürünlerinin ne kadar arkasında durduğu, bunlardan bazılarının malzemesine kaç yıl garanti verdiği,
    - bir malzemeyi uzun süredir satan ustaların ve aynı malzemeyi uzun süredir kullanan kullanıcıların o ürünü nasıl yorumladığı,
    - pvc'ye pimapen, peçeteye selpak, tüpgaza aygaz dendiği gibi üretilen malzemenin adının o ürünü ilk üreten firmanın adıyla anıldığı, aslında bu ürünlerin içindeki asıl malzemenin ne olduğu, hangisinin malzeme adı hangisinin firma adı olduğu,
    - evyenin tezgaha yerleştirme durumuna göre kaça ayrıldığı,
    - tezgah üzerinde ocak ve evye için açılan açıklığın kesim şekilleri, ünlü firmaların kesim şekilleri için sitelerinde ne tür önerilerde bulunduğu, yine bu ünlü firmaların bölgeleri gezen mühendis görevlilerinin ustalara anlattığı kesim teknikleri,
    - ünlü firmaların ürün kataloğundan 10a kalitede 10x fiyattan bir ürün seçip standardı bile olmayan çin malı x fiyata bir ürünü, binlerce liraya mutfağınıza yaptırmaktan kurtulmak için işi yaptıran tüketici olarak paraya az daha kıyıp neden iyi ve güvenilir usta bulmanız gerektiği,

    gibi bilgileri elimden geldiğince sistematik bir şekilde görseller ve youtube videoları kullanarak anlatmaya çalışacağım.

    bu yazıda sistemin ilk aşaması, tezgah çeşitlerini doğadan gelen malzemelerle üretilenler ve sentetik olarak üretilenler şeklinde ikiye ayırmak olarak belirlendi. bu ayrım önemli. tezgahları böyle gruplamak yerleri karışmış dosyaları alfabetik sıraya göre bir düzene sokmanıza yardımcı olacaktır.

    doğadan gelen malzemelerden oluşan mutfak tezgahları
    - mermer (doğal taş)
    - granit (doğal taş)
    - kompoze taş (kuvars ya da quartz (doğal taş) + polyester reçine (yapay ürün)) (çimstone, belenco vb. marka adı)
    - masif ahşap (ladin, kayın, çam, köknar, ladin, ıhlamur, kayın, dişbudak ve gürge)
    masif ahşap: ağaç kesildikten sonra ham tomruktan biçilerek elde edilen ve ahşabın kaplama ve doldurma yapılmamış en saf halidir. yani doğal ahşaptır.

    sentetik malzemelerden oluşan mutfak tezgahları
    - akrilik (dupont corion marka adı)
    - laminat (aradaki malzeme sunta)
    - beton
    - paslanmaz çelik
    - mermerit (mermer tozu + polyester)

    genel birkaç bilgi vereyim.

    doğal grubun ilk üç sırası piyasadaki en kaliteli malzemelerdir. granit ve kuvars (kuvars reçineyle preslenerek kompoze taşa dönüşüyor, reçine yapay bir malzemedir, dolayısıyla kompoze taş %100 doğal değildir) taşlarını aynı seviyede düşünebilirsiniz. mermeri genelde ikisini kıyaslarken içlerine almıyorlar. mermer bunların arasında bir tık daha aşağıdadır. granit ve kuvarstan yapılan tezgahlar fiyat olarak üst segmentlerdedir. mermer doğal taş olmasına rağmen bu segmette değildir. ama ilginçtir, yapay gruptan akriliğin piyasayı domine eden bir markası doğal olmamasına rağmen bu iki taştan (granit ve kuvars) yapılan tezgahların fiyatlarıyla aynı seviyededir.

    tezgah çeşitlerini, ankara sitelerde dükkanı olan, araştırma yaparken bilgisiyle ve doğruyu paylaşma samimiyetiyle diğer kanallardan kendisini ayıran şu ustadan dinleyebilirsiniz.

    doğal dediğimiz malzemeler de tezgah haline gelene kadar belli işlemlerden geçer ve az da olsa sentetik katkılar içerirler. ama yine de içlerindeki doğallık oranı çok çok yüksektir. yukarıda kompoze taşı (kuvars + reçine) zaten açıkladım. ama az da olsa granit ve mermer de belli işlemlerden nasibini alır (kompoze kadar değil). bu taşlar farklı farklı ülkelerin çeşitli çeşitli bölgelerinden çıkar. bu çeşitlilikten dolayı renkleri değişiklik gösterir.

    masif ahşap, beton ve paslanmaz çelik tezgah uygulaması türk evlerinde sıklıkla karşılaşılan tezgah çeşitlerinden değildir. paslanmaz çelik malzemesinin ısıya toleransı çok yüksek olduğundan özellikle endüstriyel mutfaklarda tercih edilen bir üründür. beton ve masif ahşap da, bizim ülkemizde ilk etapta tercih edilen tezgah çeşitlerinden değildir.

    granit tezgah ve kompoze taş tezgah (kuvars taşı + reçine yapay maddesi)

    bu başlıkta önce granit sonra kompoze taş açıklanıp ardından ikisinin karşılaştırması yapılacaktır.

    doğal granit dünyamızın jeolojik oluşum dönemlerinde yer kürenin derinliklerinde quartz , feldspat, mika ve başka bir takım kayaç ve yapıcı minerallerin birleşmeleri ve sonra değişik sebeplerle yeryüzüne yükselmeleriyle oluşmuş kayalardır. doğadaki en sert minerallerden biri olan kuvars ve türevlerini doğal olarak içlerinde bulundurması sebebiyle aşınma ve çizilmeye dayanıklı çok sert bir yapı kazanan granit, aynı zamanda değişik minerallerin oluşturduğu renk harmonisine sahip dokusu itibariyle dekoratif, uzun ömürlü ve sağlam bir yapı malzemesi olarak kullanıma imkân vermektedir. granit doğadaki en sert yapı malzemelerinden biri olması nedeniyle diğer yapay malzemelerde görülebilecek dezavantajlara sahip olmadığı gibi, sağlıklı ve uzun ömürlüdür. doğal malzeme olması sebebiyle içinde kompoze taşlardaki gibi renklendirici, ayna, deniz kabuğu, polyester reçineler yoktur. çok yüksek ısıya dayanıklıdır, soğuktan ve sıcaktan çatlamaz, yanmaz. günlük temizlik malzemeleriyle temizlenir, periyodik bakım ve cila gerekmez. kolay kolay çizilmez, aşınmaz, çürümez. limondan, asitli malzemelerden mermer kadar rahatsız olmaz. dayanıklıdır, ağır yüklerden etkilenmez, dünyadaki en sert yapı malzemesidir. prestijli görünür. dezavantajlarına gelirsek, granit çeşitlerinin büyük bir bölümünün içerisinde siyah noktalar, desenler vardır, karışık renklidir, düz renkte olmazlar. her granit tezgah olmaz. sertliği, su emme oranları, darbeye dayanımı gibi teknik özellikleri farklıdır. quartz gibi standart değildir. örneğin su emme oranı yüksek olan graniti mutfakta kullanmak uygun değildir. granitler dünyanın bir çok ülkesinden gelmektedir. fakat çin granitleri yapıları, su emme oranları ve içerikleri gereği mutfaklarda tavsiye edilmemektedir. su emmeyi aşağıda anlatacağım.

    granit tezgah resim
    granit tezgah resim
    granit tezgah resim
    granit tezgah resim

    kuvars (quartz) esaslı kompoze taşlar, yeryüzündeki en sert minerallerden biri olan doğal kuvarstan meydana gelirler. kompoze taşlar, modern teknoloji kullanarak teknik özellikleri özel olan ve farklı yüzey şekilleri elde edilen bir ürüne çevrilirler. içeriğin çoğu kuvars olup az da olsa polyester reçine bağlayıcı ve pigmentlerden oluşur. kuvars taşı reçine ile sıkıştırılarak kullanıma uygun hale getirilir. kuvars kompoze taşlara eşsiz sağlamlık ve dayanıklılık kazandırır. bu sağlamlığını kolayca bozamazsınız. granite en iyi alternatif üründür. granite göre en büyük artısı renklerindeki sadelik ve netlik, parlaklık ve simetrik olmasıdır. kompakt yapısı sayesinde, bakteri üremesine elverişli ortam yaratmayan, hijyen raporuna sahip özel bir yüzey kaplama malzemesidir. aşınma ve darbe dayanımı oldukça yüksektir. limon, asit gibi maddelere dayanıklıdır. günlük temizlik malzemeleriyle temizlenir, periyodik bakım ve cila gerekmez. diğer doğal taşların aksine, yapısında kılcal çatlak bulunmaz ve sıvı emmez, leke tutmaz. dezavantajlarına gelirsek, fiyat olarak granitlerin pahalıları sınıfıyla eşdeğerdir. granit gibi doğal değildir. içerisinde doğal kuvars dışında az da olsa renklendirici, ayna, deniz kabuğu, polyester reçineler vb yardımcı malzemeler kullanılır.

    piyasada kuvarstan kompoze taş üretimi yapan ilk firma çimstonedur. bu yüzden tezgahın adı kompoze taş tezgah diye değil, çimstone diye geçer. vatandaş eve çimstone yaptırdım der. peçeteye selpak, pvc malzemeye pimapen firmasının adıyla seslenmekle aynı şeydir bu. bunun dışında kuvars mineralinden kompoze taş üreten çimstonedan sonra ortaya çıkmış birkaç firma daha vardır.

    çimstone (yerli - izmir)
    silestone (ispanya menşeli)
    belenco (yerli - manisa)
    calisco (yerli - manisa)

    bunlarda belenconun ürünleri çimstone'dan daha pahalıdır. çimstone ürünlerine 10 yıl gibi bir garanti verirken belenco ürünlerine 15 yıl garanti vermektedir. belenco markasının ürettiği kompoze taş tezgahlarda kuvars oranı çimstone ürünlerindeki kuvars oranından daha yüksektir. yani çimstoneda kuvars oranı %90, yapay ürün oranı %10 ise, bu oranı belenco firmasının tezgah ürünlerinde %95 kuvars - %5 yapay malzeme şeklinde düşünebilirsiniz. dolayısıyla belenco firmasının daha doğal ve sağlam malzeme üretimi fiyatlarına yansımıştır. diğer firmalar bu ikisi kadar ünlü değildir. ama okuduklarıma göre calisco ve silestone'da fena değil, tercih edilebilir.

    aşağıda kuvars esaslı kompoze taş tezgah resimleri gösterilmiştir. bu benim şahsi fikrim, sağlamlık, çizilme, dayanıklılık vs gibi yapısal güçle ilgili her şeyi off moduna alıp sadece estetikten bahsedeceksek kompoze taşın beyaz renk modelleri bırak graniti, dünyadaki birçok taşı geride bırakır muhteşem naifliğiyle. inci gibi.

    kompoze taş (kuvars + reçine) tezgah resimleri
    kompoze taş (kuvars + reçine) tezgah resimleri
    kompoze taş (kuvars + reçine) tezgah resimleri
    kompoze taş (kuvars + reçine) tezgah resimleri
    kompoze taş (kuvars + reçine) tezgah resimleri
    kompoze taş (kuvars + reçine) tezgah resimleri
    kompoze taş (kuvars + reçine) tezgah resimleri

    aşağıdaki yazı tezgah işi yapan bir firma sahibinin bir sitede paylaştığı bilgidir. firması ve kendisi hem graniti hem kompoze taşı satmaktadır. dolayısıyla iki seçenekten birini öne çıkaracak, birini gömecek bir çıkarı yok. objektif bir yazı yazmış ikisinin farklarıyla ilgili. bakalım.

    "granit ve kuvars esaslı kompoze taş farklarından en önemlisi, granit gözenekli yapısı gereği su emme oranları nedeniyle mutfaklardaki su kalıntılarını emerek kısmen bakteri oluşturabilir. kuvars sıkıştırılarak üretilmesinden (kompoze) dolayı gözenek ve kılcal çatlak içermez, su emmez, bakteri barındırmaz, sağlıklıdır.

    yani kısaca kuvars esaslı kompoze taşlara kıyasla granit gözenekli yapısı sebebi ile bakteri barındırmaya müsait bir yapıdadır. bundan dolayı biyolojik laboratuvar ortamlarında, ilaç fabrikası steril odalarında granit tercih edilmemektedir. avrupa'da granit çocukların bulunduğu iç mekanlarda kullanılmamaktadır (kreş ve okul gibi).

    granitler dağlardan çıkarılma yöntemleri sebebi ile çatlak oluşumuna müsaittir. bu da tezgahınızın belli bir süre sonra çatlayabilmesine olanak tanır ve hiç bir firma granite garanti vermemektedir. quartz taşların hepsinde garanti kapsamı bulunmaktadır.

    granitlerde oranları değişmekle birlikte radon gazı salınımı vardır ki bu da insanda akciğer kanserine yol açar bu konudaki makalelere türkiye ve amerika sitelerinde rastlayabilirsiniz.

    doğal olan her şey sağlıklı değildir. zehirli bir mantar da doğaldır. yılan zehri de doğaldır. o sebeple granit doğaldır, iyidir diye düşünmeyin.

    yorumlarda cimstone'un (marka adı vermiş, aslında kuvars esaslı kompozeden bahsediyor) ısıya hassasiyeti vardır gibi yanlış bir tabir gördüm. aksine ısıya oldukça dayanıklıdır. hatta kızgın bir yağ tavasını granitin üzerine koyarsanız çatlaması muhtemeldir. doğrusu her türlü tezgahta çok kızgın bir nesne tezgaha direk konulmamalıdır.

    ancak şunu da söylemek gerekir ki granit dış mekanlar için vazgeçilmezdir. sağlam yapısı ile yüzyıllara hatta bin yıllara meydan okur. ancak quartz tezgahlarda 15 yıl garanti veren firmalar dahi olduğunu göz önüne alırsanız bu ürününde belki 40-50 yıl sorunsuz kullanılabileceğini tahmin edebilirsiniz. bu sebeple granit daha sağlam diye onu seçmek de gereksizdir. ille de binlerce yıl dayansın istiyorsanız bilemem.

    sözün özü bana soranlara ben evimde quartz tezgah kullanıyorum diyorum.
    tecrübemi bilenler ikinci bir soru sormadan ürünü tercih ediyorlar."

    granitte dikkat edilmesi gereken birkaç şey daha var. yine tecrübeli bir satıcıdan bazı bilgiler aktarayım.

    "granitin içindeki renklerde turkuaz mavisi ve sedef rengi arttıkça fiyatı yükselmektedir. ayrıca bütün granitlerde taşın doğası gereği gözümüzle zar zor görebildiğimiz gözenekler vardır. bu gözenekleri fabrikadaki parlatma işlemi sırasında epoksi malzeme ile doldururlar. elinizi taşa sürttüğünüz zaman bunu hissedebilirsiniz. bu sebeple epoksisi az olan taşı tercih edin. yüzey mümkün olduğunca az gözenekli olsun. (çok gözeneklilik yüzeyi bakteri oluşumuna açık hale getirir)

    granit tezgahı yapacak firmalar ellerinde olan taşı size sunuyorlar. durum böyle olunca renk seçeneği oldukça daralıyor. ya da ellerindeki mevcut numuneler 10 cm x 10 cm ebadında olduğu için taşın büyük halini göremediğiniz için kararsız kalıyorsunuz. ben size ithalatçı firmaların depolarına gitmenizi öneririm. ankara’da “doğa granit” ve “granitaş” firmaları var. diğer illerde de şubeleri var. bu firmaların muhteşem stokları vardır. buralara bakıp taşı direk kendiniz alabilirsiniz. işi yapacak ustaya işçilik ödeyerek hem işi ucuza yaptırır hem de istediğiniz taşı alabilirsiniz.

    granit taşlarda üzerinde parlayan malzemelerin içinde demir oranı yüksek olan modellerde uzun yıllar sonra pas lekesi ile karşılaşabilirsiniz. buna dikkat edin. granit taşlarda kırmızı tonlara pek yanaşmayın. bu renk taşların radyasyon taşıma durumu var. ancak bunun tam olarak bilimsel ölçümü nedir bilemiyorum.

    öncelikle granit mi? kuvars mı? örneğin sade beyaz veya net bir kırmızı, sade gri gibi renk tercih ediyorsanız quartz malzemelere bakmalısınız. çünkü granitler karışık renklidir, ayrıca granitlerin açık tonlarının su emme oranları koyu renklere göre daha fazladır. koyu renk tercihiniz ise granit çok idealdir. özellikle üç boyutlu siyah tonlar eşsiz güzelliktedir veya ağaç kabuğu desenli kahve tonlar gibi. "

    burada çimstone ile ilgili ankara sitelerdeki ustanın, vatandaşlara önerilerde bulunduğu videosunu paylaşıyorum. usta seçiminin önemini videoyu izlemezseniz kısa bir özetle anlatayım size.

    üçkağıt çevirecek ustalar ellerinde çimstonenun ürün kartelasından önce size ürün beğendiriyorlar. siz ürünün çimestone firmasının bir ürünü olduğunu zannederken onlar seçtiğiniz renk ve desenle birebir aynı özelliği gösteren çin malı bir mutfak tezgahı imal ediyorlar. bu iki ürünün arasındaki farkı da anlamanız çok zor. çünkü gerçekten tıpatıp aynısı gibi bu muadiller. bu ürünler de tabii ki kuvars taşından değil mermer tozu ile sentetik bir sürü malzemenin bir araya gelmesiyle ortaya çıkıyor.

    muadil 1
    muadil 2

    dolayısıyla iyi bir ustayla anlaşmanız çok önemli. sizi kandırmaması lazım. aynı zamanda binlerce lira verdiğiniz bu doğal taşlara yakışır şekilde işçilik hizmeti talep etmelisiniz. yeri gelmişken işçilikle ilgili nelere dikkat etmeniz gerektiğinden bahsedelim.

    öncelikle şu ustayı tekrar izleyelim.

    bu ustanın videoda bahsettiği evye ve ocak deliklerinin nasıl açılması gerektiği çimstonenun sitesinde yazıyor. adam doğru söylüyor yani. gerçekten anlattığı gibi kesim işlemleri yapılmalı. ek yerlerine özellikle dikkat edilmeli. tezgahın set kısmına uygulanmasını önerdiği kesim tekniklerine kadar bu adam doğruyu konuşuyor. çimstone yani kuvars esaslı kompoze taş tezgah için söylenen bu kesim işlemleri granit tezgah için de aynı şekilde geçerli. birbirlerine çok benzedikleri için bir kısım zayıf noktalarında pek fark yok. çimstonenun kesim teknikleriyle ilgili internet sitesi görselleri aşağıdadır.

    teknik 1
    teknik 2
    teknik 3

    birinci resimde gördüğünüz gibi ocak yeri kesilirken köşeler yuvarlak olacak keşilde kesilmeli. bunu yapma sebebi, bu kısma ocak geldikten sonra yüksek ısı sebebiyle bu bölgelerin zayıf alanlara dönüşmesidir. bu bölgelerden granit ya da kompoze taş kırılmaya, çatlamaya başlıyor. dolayısıyla bu bölgenin zayıflığını en aza indirmek, kesim tekniğiyle mümkün olabiliyor. bu bölgenin bu kısımlarının kesim aletine panç deniyor. yuvarlak uçlu bir alet. eğer bu aleti kullanmadan bir tezgahı köşeleri sivri olacak şekilde keserseniz ve o bölgeye ocak geldiğinde bir müddet sonra yüksek ısı tezgahlara ne yapıyor aşağıda görelim.

    panç ile kesilmemiş keskin ocak yeri köşeleri
    ocak takıldıktan bir müddet sonra zayıf düzen tezgahın o bölgeden çatlaması

    diğer bir dikkat etmeniz gereken işçilik kontrollerinden biri, tezgahların altına düzgün bir şekilde mdfden ya da en az onun ayarında iyi bir malzemeden, kalınlığından kısılmayacak bir şekilde destek hattı yapılması. tezgahın altına uzun bir mdf hattı çekilir ve bu şekilde tezgah dolapların üzerine oturtulur. çoğu usta mdf gibi bir malzemenin maliyetinden kaçmak için daha uyduruk bir malzemeden destek koyar. onu da yine malzemeden kaçmak için her yerine koymaz. kalınlığını az tutar. eğer destek hattının bir yeri çökerse tezgah da çöker ve bu gönyesizlik zamanla tezgahın o bölgeden çatlamasına hatta kırılmasına neden olur.

    doğru yapılan destek hattı
    kalınlığı az yapılmış yanlış yapılan destek hattı

    masif ahşap tezgah

    masif ahşap ürünleri, tamamen doğaldır ve ağacın saf hali olarak kabul edilir. doğal ağaçlar, dekorasyonlarda kendilerine birçok alan bulmuştur. bunlardan birisi de mutfak tezgahlarıdır. aşağıda masif ahşap tezgahlarına örnekler gösterilmiştir.

    masif ahşap tezgah 1
    masif ahşap tezgah 2
    masif ahşap tezgah 3

    masif ahşabın mutfak tezgahı haline nasıl geldiğini gösteren bu videoya bakabilirsiniz.

    ahşap tezgah oldukça dikkatli kullanılması gereken bir üründür. çok şıktır ama bakım ister. ahşap tezgahın en üst katmanında tezgahı koruyan bir yağ tabakası vardır. yağ sürülürken hem tezgahtaki gözeneklerin dolması hedeflenir hem de uzun vadede tezgahın dış etkilerden korunması sağlanır. yağ ile cilalalamak her masif ahşap tezgaha uygulanan bir yöntemdir. cilanın yani yağ tabakasının tezgah üzerinden kalkması masif ahşabı korunmasız hale getirir. cilanın kalktığı bölgelerde çizilmeler, lekelenmeler görülür. tezgah üzerinde kesinlikle bıçakla kesme işlemleri yapılmaz. ahşap tezgahlar uzun süre suya maruz kalamazlar. dolayısıyla tezgah yüzeyi sürekli kuru tutulmalıdır. yüzeyinin cif gibi kimyasallarla silinmemesi önerilir.

    doğal bir ürün de olsa, masif ahşaptaki çizilmeye ve lekelenmeye dayanım kuvars ve granit kadar güçlü değildir. masif ahşabın kuvars ve granite göre daha narin olduğu, bakım isteyen bir tezgah olduğu unutulmamalıdır. bunun dışında özellikle açık renkleri beyaz renk dolaplarla müthiş bir ahenk oluşturur, mutfağa zarafet katar.

    mermer tezgah

    bir mermer örneği
    mermerin içinde uzun yıllarca oluşmuş kristal yapı

    mermerleri kuvars ve granitlerden ayıran en büyük özellik mermerin denizsel kayaç, kuvars ve granitin volkanik kayaç olmasıdır. granit ve kuvars volkanik kayaç olduklarından mermerler kadar hava boşluğu barındırmazlar. mermerler ise denizsel kayaç olduklarından içlerinde daha fazla hava boşluğu barındırırırlar. hava boşluğu kısaca gözenek demek. gözenek ne kadar çok olursa dışardan gelen maddeler o malzemeye o kadar nüfuz eder. dolayısıyla gözenekli yapıları yüzünden mermerler granit ve kuvars taşı tezgahlarına göre çok daha fazla leke tutma eğilimi gösterirler. asit ve limon türü yiyeceklerden diğer iki taşa göre daha fazla rahatsız olurlar. doğal bir taş olması sebebiyle dayanıklılık konusunda yapay gruptan kendini ayırmayı başarır ama gözenekli yapısı yüzünden granit ve kuvars klasmanına erişemez.

    mermer, mutfak tezgahı olarak opsiyonlar arasında ilk sırada olmasa da, renk seçeneği bakımından diğer iki taşa göre daha zengin yelpazeye sahiptir. granit ve kuvars taşlarının çıkarımı kolay olmadığından bu taşların renk sıkalası sınırlıdır. mermerin zengin renk seçeneği, mutfakta kendisini ilk sıraya koydurmasa da başka imalatlar için oldukça şık imzalara sahiptir. alttaki resmin sağ tarafında bir mermer taşının gerçek hali, resmin sol tarafında aynı taştan duvara yapılan bir imalatın 3 boyutlu program çizimi verilmiştir.

    mermer malzeme olarak granit ve kuvars ikilisine göre daha yumuşak bir malzeme olduğu için zedelenmesi, yaralanması, çizilmesi granit ve kuvars tezgah modellerine göre daha kolaydır. ikili grup çok sert malzemeler oldukları için mermere göre daha dayanıklı olup, daha uzun ömürlüdür. mermer mi daha sağlam ikili gruptakiler mi diye düşünenler, teknoloji ne kadar gelişirse gelişsin, bu ikili grubun malzemesinin özünün magmatik yapıda biriken kristallerden meydana geldiğini ve yüksek ısıya daha dayanıklı olduğu faktörünü unutmasınlar.

    mermerin çok güzel bir avantajı fiyatının ikili gruba göre daha hesaplı olmasıdır. doğal taş olması ve hesaplı olması sebebiyle kesinlikle tercih edilebilir bir malzemedir.

    daha detaylı bilgiler için şu videoyu izleyebilirsiniz.

    yukarıda anlatılan üç taş doğanın bize sunduğu şekilde elimize ulaşır. bu grup (masif ahşap da dahil edilir) bizi bazı konularda sınırlar. bir üstteki videoyu açıp izlerseniz mermerin, granitin ve kompoze (kuvars +reçine) taşların belirli küçük işlemlerden sonra plaka haline getirildiğini görürsünüz. plakaların boyu da belli bir ebattadır. yani bunlar doğal malzeme oldukları için doğanın bizlere sunduğu ölçülerde bulunabilirler.

    bazı tezgahlar ise suni malzemelerle kalıba dökülerek yapıldığından bu tezgahlara istenildiği gibi müdahale edilebilir ve bunlara müdahale edebilme gücü bize bazı avantajlar sağlar. 8 metre uzunluğunda mutfak tezgahı da yapsanız, bu tezgahta 8 metre boyunca tek bir ek yerinin bile belli olmaması bu grubun en büyük avantajlarındandır. ama dayanıklılık konusunda doğal taş ve ahşap grubu kadar başarı gösteremezler.

    aşağıda videolarla göstereceğim ama kısa bir bilgi vereyim. tezgahların kalıba dökülerek yapılması şu demek. kek yapacaksınız. malzemeleri koymaya ve karıştırmaya başladınız. bir kıvam elde ettiniz. bunu yuvarlak tepsiye de köşeli tepsiye de dökebilirsiniz. bu karışım hamurunu hangi tip kalıba dökerseniz dökün karışım o kalıbın şeklini alır. fırından da o kalıbın şeklinde bir ürün ortaya çıkar. siz karışımın içindeki malzemenin çeşidini, standardını, sayısını, miktarını artırarak ya da azaltarak ve kalıbı istediğiniz gibi bir geometrik şekle sokarak istenilen boyda, kalınlıkta, sertlikte, kalitede bir ürün elde edebilirsiniz. suni malzemelerle kalıba dökülerak tezgah yapılması işlemi en basit haliyle böyle açıklanabilir.

    kalıba dökülerek yapılan tezgahlar

    - mermerit (mermer tozu + polyester)
    - beton

    mermerit tezgah

    öncelikle şu kültür edinici mermerit video yapımı videosunu izleyelim.

    mermerit tezgah

    mermerit tezgahı doğal bir taştan meydana gelen tezgah çeşidi değildir. bir madenden, bir ocaktan mermerit diye bir malzeme çıkmaz. doğanın kendisi mermerit diye bir malzeme üretmez. mermerit elde edilen bir malzemedir. polyester ve mermerin kullanılmayan kısımlarının oluşturduğu mermer tozu karışım ile meydana gelir. polyester ise lifli bir madde olup petrol ve kömürün işlenmesiyle oluşur. polyester kolay şekillenebilir bir malzemedir. dolayısıyla mermeritin hamuru kolay şekil alır ve döküldüğü kaba kolayca yayılır.

    mermerit doğal bir taş olmadığından doğal taş grubu gibi bir dayanıklılık kendisinden beklenmez. sıcağa oldukça hassastır. mermeritin üzerinde bir jel madde vardır. yukarıda paylaştığım videoda jelkot adıyla imalat aşamasında kalıba sürülen jelden bahsediyorum. mermeritin üzerinde bulunan bu jel, mermeriti dış etkilerden korumaya yardımcı olur. sımsıcak bir tencereyi, fırından alınmış tepsiyi mermeritin üzerine koyarsanız, bunlar jelkotlu tabana yapışır. koruma tabakasını yani jelkotu kaldırıp mermeriti savunmasız hale getirirsiniz.

    mermerit kolay çizilen bir malzemedir. kullanırken nasılsa bir şey olmaz denilerek hoyrat davranılacak bir tezgah çeşidi değildir. videoda gördüğünüz gibi evyesi de başka bir malzemeden değil, yine kendi malzemesindendir. mermerite ankastre evye, alttan tutturmalı evye yapılabiliyor mu bilmiyorum ama yapılabildiğini düşünüyorum. evyeyi mermeritten değil başka malzemeden (misal paslanmaz çelik vs.) yapıp bunu mermerit tezgahta uygulamak tezgahın kullanım ömrünü uzatır. ama evye değişikliği olmayacaksa, evyenin kendisi de mermeritten olacaksa, bu evyede uzun süre çamaşır suyu bekletmek, dökülmüş çay bekletmek doğru değildir. evye bozulursa tüm tezgahı çöpe atmak zorunda kalırsınız. mermeritte sıkıntılı bir durumla karşılaşıldığında lokal çözümle tezgahı kurtarmak mümkün değildir. bir yer çatladı veya kırıldı mı tüm tezgah çöpe atılır. evyenin hemen yanındaki damlalık kısmı denilen yer, mermerit malzemenin en zayıf noktalarından biridir. damlalık, tezgah kalınlığını daha da azalttığından mermerit bu noktalarda zayıf düşer. bu noktalar çatlamaya oldukça müsaittir. bu durumlar mermerit tezgahı çok kaliteli tezgah sınıfına sokmaya engel olur.

    mermerit damlalık (lavabonun hemen yanındaki tırtıklı bölge)

    mermeritin dezavantajları olduğu gibi avantajları da vardır. mermerit döküm tekniği ile üretilir. bu, istenilen türde tasarımın ortaya çıkmasını sağlar. pratik ve ucuzdur. ek yeri olmaması tezgahın daha bütüncül görünmesini sağlar. bu aynı zamanda sızıntı ihtimalini ortadan kaldırır.

    mermerit döküm tekniğiyle her yerde üretilebildiğinden, mermeritin kaliteli bir firma tarafından üretilmesi mermeritin uzun ömürlü olmasını sağlar. mermeritin içine konulan malzemelerin en az tse standardlarında olmasına en başından dikkat edilmelidir.

    beton tezgah
    beton aynı mermerit gibi döküm tekniğiyle elde edilir. aşağıda örneklerine bakalım.

    beton tezgah 1
    beton tezgah 2
    beton tezgah 3
    beton tezgah 4
    beton tezgah 5

    beton tezgahın yapım aşamasını anlatan biri yerli, biri yabancı iki videoyu aşağıya koyuyorum.

    yabancıların yapım yöntemi
    bizimkilerin yapım yöntemi

    beton tezgah ülkemizde çok tercih edilen bir tezgah türü değil. yabancıların videosundaki işçilikten gördüğünüz gibi böyle özel üretim bir tezgahın maliyeti düşük olmayacaktır. beton tezgah dayanıklı olsa da sıcağa karşı dikkatli olunmalıdır. çok detaylı bilgi bulamasam da doğal dayanıklı taş grubuna göre daha az hoyrat kullanılması gerektiğini düşünüyorum. bunun dışında özel üretimlerinin mekana nefis bir hava kattığı aşikar.

    akrilik tezgah
    akrilik tezgah günümüzde oldukça tercih edilen bir tezgah çeşididir. piyasada corian diye geçer. corian aynı kompoze taş üreten çimstone gibi bir firmadır. yani corian bir malzeme değildir, firma ismidir. hatta kendisi akrilik malzeme üreten en ünlü firmadır.

    akrilik malzemeler fabrikalarda plaka şeklinde belli ölçülerde üretilirler. bu plakalar kendi özel yapıştırıcıları ve aletleriyle üst üste konarak bir hacim kazanırlar. en sonunda da bir tezgah görünümüne kavuşurlar. plakalar üst üste konulduktan ve birbirine yapıştırıldıktan sonra zımparalama ve daha birçok işlem sayesinde eksiz, bütüncül bir görünüme kavuşurlar.

    fabrikada üretilen akrilik plakaları
    akrilik plakalarının üst üste gelmesi ve en son aşamada zımparalanmaları ile ortaya çıkan tezgah

    aşağıdaki ilk video plakaların üretilme aşamalarını ve nasıl bir araya getirildiğini, ikinci video mutfağa montajını yapmak üzere getirilmiş akrilik tezgahın üzerinde yapılan son aşamaları (zımparalama, ek yerlerinin birleşimi vs.) göstermektedir. üçüncü video ikinci videonun devamıdır.

    ilk video
    ikinci video
    üçüncü video

    corian başlığının altından da bilgi sahibi olabilirsiniz ama ben araştırdığım ve öğrendiğim kadarıyla akriliği halk adıyla koryan malzemeyi biraz anlatayım.

    öncelikle koryan malzeme sadece beyaz renkten oluşmuyor. renk seçenekleri mevcut. ilk yapıldığında oldukça şık gözüküyor. ama kullanıcı yorumlarına göre tezgahın üst kısmının en ufak bir şeyde çizilme, renk değişikliği yaşama ihtimali oldukça yüksek. cif gibi çamaşır silici malzemeler, ovma gibi işlemler yani kimyasal temizlik işlemleri tezgahın yıpranmasına yol açıyor. bıçakla bir şeyi keserken bile tezgahın yüzeyi zarar görebiliyor. bu malzemenin güzel yanı yıpranma yaşandıktan sonra ilk günkü gibi eski haline dönebilmesi. ama bu onarım için firmayla irtibata geçmek durumunda kalıyorsunuz. okuduğum bir forum sitesinde 2014 yılında tezgahın metrekaresi başına bu onarım için 100-150-200 dolar gibi bir fiyat çekmişler. bu fiyatları verdikten sonra tezgah eski haline dönebiliyor.

    insanlar bu malzemeyi ek yeri gözükmüyor diye tercih ediyor. daha bütüncül bir tasarım ortaya koyduğu aşikar ama çizilmeye, sararmaya, renk değişimine daha dayanıklı malzemeler seçerek ek sorununu düzgün bir işçilikle aşabilirsiniz diye düşünüyorum.

    fiyat konusunda araştırdığım kadarıyla corian gibi ünlü markaların ürünleri granit ve kuvars fiyat segmentinde. ama dayanıklılık konusunda corian ünlü bir marka da olsa, ürettiği akrilik (yapay) ürün tabii ki bu segmentte değil.

    ürünün en güzel yanı, mutfakta çok sade ve şık görünüm sağlanmasına imkan tanıması. tezgahın gerçekten iyi bir işçilikle bütüncül görünmesi.

    laminat tezgah
    laminat tezgah bu ürünlerin hepsinin içinde en dandik olan tezgahtır. bu malzemenin üstü kaplama içi suntadır.

    malzeme örnek gösterimi
    tezgah olarak gösterimi

    bu tezgahların eviyeleri ankastreden olur. ankastre evye çevresi su almaya çok müsaittir. dolayısıyla bu bölgelerden zamanla suntanın içine su girmeye ve sunta şişmeye başlar. piyasada yeşil tutkallı olarak bahsettikleri ürünler de var. bunlar için satıcılar, su almıyor, şişmiyor dese de hiçbirine inanmayın. bu malzemeyi mutfak tezgahı yaparken opsiyonlarınız arasına almayın.

    bakın aşağıda bauhaus'un mutfak tezgahı ve evye montajıyla ilgili bir videosu var. ordaki tezgah malzemesi suntalam ve evye de ankastre evye.

    bauhaus'un videosu.

    evyeler

    evyelerle ilgili öncelikle şu vidoyu izleyebilirsiniz.

    evyelerle ilgili bir sınıflandırma bulamadım. tezgahları araştırırken öğrendiklerimle evyeleri şu şekilde sınıflandırmayı tercih ettim.

    -ankastre evye
    -altı tutturmalı evye
    -döküm evye

    ankastre evyelerin genel şeması tezgahların üstüne gelmesi yani tezgahın bir bölümü kapatmasıdır. videoda görüldüğü gibi özel tasarımlarla tezgahla aynı seviyede olacak şekilde de yerleştirilmeleri mümkündür. tezgahla arasında + kot farkının olmaması daha işlevsel kullanım olanağı sağlar. aynı şekilde ankastre evyeler tezgaha göre az daha aşağıya yerleştirilebilirler. aşağıda ankastre evye örnekleri gösterilmiştir.

    ankastre evye 1
    ankastre evye 2
    tezgahla arasında kot farkının çok olduğu evyeye bir örnek

    en son resimdeki evye su birikmelerine yol açabilir. dolayısıyla tezgahla bu kadar kot farkı olmayan modeller seçilmesinde her zaman fayda var.

    alttan tutturmalı evyeler tezgahın altına gelen evyenin çeşitli yapıştırcılar, aparatlar ile tutturulmasıyla bu ismi alırlar. alttan tutturmalı evye için şu videoya bakalım.

    videoda gördüldüğü yapıştırıcılarla tutturulan bir evye tercih edecekseniz bu işçiliklere dikkat edin. aşağıda alttan tutturmalı evye örneği gösterilmiştir.

    alttan tutturmalı evye

    döküm evyeler kalıba dökülen tezgahlarda görülen evyelerdir.

    döküm evye 1
    döküm evye 2

    finish.

  • başlık: kenan doğulu karslı mı beyler

    1. hani doğulu diyorlar ya.

    3. yılmaz güney antalyalı mı piç

    4. uzay hepari mars li mi amk bebesi

    15. özgür çek praglımı amın oğlu

    16. cristian baroni baron mu

    19. tarkan altarin oglu mu amina soktugum?

    ccc tan ccc

  • her sektörde olduğu gibi yemek sektöründe de özellikle restoran işletmeciliğinde algı yönetimi uygulamalarının çok etkin kullanılabileceği ve müşteri psikolojisinin yönlendirilebileceği birçok alan vardır ve bunlardan en önemlilerinden birisi de müşterinin önüne koyduğunuz menülerdir. menüler kullanılarak yapılan algı yönetimi taktiklerine birkaç örnek vermem gerekirse.

    1) insanlar önlerine konulan menüleri kitap gibi baştan sona okumazlar. bir müşteri önündeki menüyü eline alarak çok hızlı bir şekilde gözleriyle taramaya başlar ve bu gözle tarama aşamasının süresi yapılan bilimsel araştırmalara göre 109 saniye civarıdır. bu da demek oluyor ki restoranların müşteriyi etkilemek ve onun sipariş sürecini yönlendirebilmek için çok az süresi vardır. bu sebeple menünün çok rahat okunabilir, özellikle başlıkların dikkat çekici ve kolay bulunabilir olması önemlidir. her restoran menüsünde o mekanın işletmecisinin özellikle satmak istediği hazırlaması basit, malzemesi ucuz ve kar oranı yüksek ürünler bulunur. menüde uygulanacak algı yönetimin amacı müşteriyi bu ürünleri sipariş etmeye yöneltmektir. burada uygulanabilecek birçok teknikten bir tanesi menü sayfasında yiyecek ve içecek isimlerini yatay bir şekilde alt alta sıralamak ve satmak istediğiniz ürünleri sayfanın en başındaki ve en sonundaki maddelere yazmaktır. bunun sebebi insan gözü bir sayfada yatay şekilde yazılmış metinleri tararken genelde en tepedeki ve en sondaki metine odaklanır ve ortada yazılanlar pek dikkatini çekmez. hızlı şekilde menüyü tarayan bir müşterinin aklında kalacak olan ürünler sadece sayfanın en başındaki ve en sonundaki ürünlerdir.

    2) bir müşteri menüyü ilk olarak eline alıp gözüyle sayfayı taramaya başladığı anda bilimsel araştırmalara göre gözün ilk başladığı yer sayfanın sağ üst köşesidir. buraya pazarlamak istediğiniz en pahalı yemeğinizi dikkat çekici bir grafik eşliğinde koyarsanız büyük bir avantaj sağlamış olursunuz. çünkü müşterinin beyni sayfanın geri kalanındaki tüm yemekleri ilk gördüğü ve menüde çekici bir şekilde sunulmuş yemekle kıyaslayacak ve ister istemez o yemek “gözüne daha hoş “ gelecektir. tabi burada kullanacağınız grafiğin çizilmiş bir grafik mi yoksa bir fotoğraf mı olacağı işin püf noktasıdır. sağ üst taraftaki bu avantajlı bölge menünün şekline ve sayfanın büyüklüğüne göre değişim gösterebilir. burada uygulanabilecek başka bir teknik de menü üstünde kullanılacak bir takım özel şekil ve grafiklerle müşterinin gözünün ilgili bölgeye bir defadan fazla çekilmesinin sağlanmasıdır.

    3) menü üzerinde satışını yapmak istediğiniz ürünlere müşterinin gözünü çekebilmek için bir takım “göz mıknatısı” uygulamaları kullanılabilir. bunlar dışarıdan çok masum gözüken bir takım kutucuklar, geometrik şekiller ve yuvarlaklardır. bazı durumlarda ürünün isminin yazıldığı harf puntosundaki hafif bir değişiklikte göz mıknatısı olarak kullanılabilir. burada amaç müşterinin dikkatini sizin istediğiniz ürünler üzerinde toplamak ve seçimini kendi özgür iradesiyle yaptığını sanmasını sağlamaktır. tabi işin gerçeği müşteri belli yemeklerin çok güzel olabileceğine dair fikrini menü üzerinde kullanılan göz mıknatısları sayesinde edinmiştir. mesela menüde gördüğü yemek hakkında hiçbir fikri olmayan bir müşterinin bazen yanındakilere “bu yemek çok güzele benziyor” demesinin esas sebebi budur.

    4) menülerin rengi de önemlidir. her renk insan zihninde farklı bir duygu uyandırır. kırmızı ve mavi renklerin belli tonlarının kullanılması müşterinin iştah seviyesini arttıracak ve menüde gördüğü yemekleri olduğundan daha lezzetli algılamasını sağlayacaktır. tabi renklerin kullanılması bu kadar basit ve kolay değil. mesela egzotik yemeklere sahip lüks bir restoranın kullanacağı rengin tonuyla daha çok et yemekleri üzerine uzmanlaşmış bir restoranın kullanacağı renk tonu aynı olmaz. burada renkler bilinçsizce kullanılırsa yarardan çok zarar görülür.

    5) menüde yemek fotoğraflarının kullanılması çok önemlidir. burada dikkat edilmesi gereken nokta bu fotoğrafların yerine göre ve etkili bir oranda kullanılmasıdır. mesela aşırı fotoğraf kullanılan bir menü o restoranın imajının müşteri tarafından ucuz ve kalitesiz olarak algılanmasına sebep olabilir. bu sebeple lüks bir restoran menüsünde fotoğraf kullanılması pek tavsiye edilmez. menüde kullanacağınız fotoğrafların genelde her sayfada bir tane olması ama o tek fotoğrafın çok bilinçli bir yere konumlandırılması gerekmektedir. fotoğrafın yerindeki en ufak bir yanlışlık müşterinin tüm sayfadaki yemekleri beğenmemesine sebep olabilir. fotoğraf yerine kullanılabilecek güzel çizilmiş grafiklerde son derece olumlu bir etki yaratacaktır.

    6) menüde satışa sunulan ürünlerin isimleri ve kullandığınız kelimelerde algı yönetiminde büyük önem taşır. mesela sadece “biftek” kelimesi kullanmak yerine “italyan usulü özel modena bifteği” kelimelerinin kullanılması müşterinin zihnini çok daha farklı etkileyecektir. insan duyularına hitap eden “ipeksi, kekik kokulu” gibisinden kelimelerde son derece etkili olur. kısacası yemek isimlerinde yapılacak özel oynamalarla son derece etkin sonuçlar alınması mümkündür. bu tür özel etkisi olan kelimelere birkaç örnek daha vermem gerekirse “ev yapımı”, “organik” veya “geleneksel” gibi kelimeleri verebilirim. kısacası bir menüde sadece “ıspanak” yazılmasıyla “organik ıspanak” yazılması arasında çok ciddi psikolojik farklar vardır.

    7) bazı durumlarda yemeğe insansı bir dokunuş katmakta onu satılan bir ürün olmaktan çıkarıp müşterilere daha samimi ve sıcak gelebilecek bir algıya sokabilir. örnek verecek olursam menüde sadece “baklava” yazılması yerine “hacı ömer ustanın geleneksel baklavası” kelimelerinin kullanılması müşterilerde bambaşka etkiler yaratacaktır. burada bazen belli mekan ve yer isimleri de kullanılabilir. örnek olarak “yayla peyniri” veya “köy peyniri” gibi bizde samimi algı oluşturacak mekan isimleri müşteri algısını etkileyebilir.

    8) insanlar lezzetli yemekleri yemekten çok hoşlanırlar ancak para ödemek kimsenin hoşuna gitmez. bu sebeple eğer menüde fiyatlar yazılacaksa en azından para biriminin yazılmaması veya çok küçük yazılması müşterinin psikolojik olarak ürün fiyatını olduğundan daha az algılamasına sebep olacaktır.

    9) menüdeki fiyatlar konusunda kullanılacak bir başka algı yönetimi tekniği de fiyatları alt alta dizmek yerine sayfanın çeşitli yerlerine serpiştirmektir. eğer fiyatları alt alta yazarsanız müşteri otomatik olarak en ucuz fiyatı aramaya başlayacaktır. bunun yanı sıra tek bir ürünü astronomik ve mantık dışı bir fiyatla menüde büyükçe göstermek ve diğer ürünlerin fiyatlarını daha küçük puntoyla yazmak da oldukça etkilidir. müşterilerin zihinleri otomatik olarak diğer ürünlerin fiyatlarını bu astronomik fiyatla kıyaslayacak ve diğer ürünler onlara normalden daha ucuz gelecektir.

    10) fiyatların yazılmasında 150 tl gibi bütünsellik algısı yaratan sayılar yerine 143 tl gibi rakamlar kullanmanız müşterinin beyninde çok daha farklı etki yapar. genel olarak tüm fiyatlarda en sonda sıfır sayısından uzak durmakta fayda vardır.

    restoranların sadece menülerini konu alan bazı basit ve bilinen algı yönetimi taktiklerinden bir kısmı bunlar. tabi bu taktikler hem en basitleridir hem de etkili şekilde uygulanmaları pek kolay değildir. her restoran ve menü için bir algı yönetimi uzmanı özel olarak çalışmalı ve danışmanlık vermelidir. işin daha da ilginci bir restoranda sadece menüde değil giriş kapısından, duvardaki resimlere hatta sandalyelerin şekline kadar birçok farklı algı yönetimi taktiği uygulanabilir. bu konularda benden eğitim veya danışmanlık isteyebilecek işletmecilerle paylaşabileceğim çok daha ilginç hususlar var ancak şimdilik bu kadar paylaşmam yeterli.