hesabın var mı? giriş yap

  • temelde optografi kelimesi iki yunanca kelimenin birleşmesinden gelmektedir; opto: görüş veya göz anlamına gelir ve grafi/grafik ise çalışma alanı veya yazmayla ilgili bir anlama gelmektedir. hal böyle olunca optografi kabaca görme çalışması, görme olayı veya görmeyi resmetme gibi anlamlar taşır.

    bu teknik tanımlamayı yaptığımıza göre asıl konumuza geri dönelim; bilim insanları, bu fikir ilk olarak 17. yüzyılda ortaya attı diyebiliriz ve optografi'yi; gözün retinasında oluşan bir görüntü olan optogramı görüntüleme veya alma işlemi olarak tanımladılar. kulağa ne kadar çok bilim kurgu düşüncesi gibi geliyor değil mi.

    bu fikre göre dönemin bilim insanları, gözün ölüm anında son görüşümüzün görüntüsünü yakalamasının mümkün olduğunu düşünüyorlardı. tabii ki bu fikir fotoğraf makinelerinin ve fotoğrafın icadından sonra daha baskın bir düşünce olarak ortaya çıktığını söyleyebiliriz.

    çünkü gözümüzdeki retinanın bir kamera plakası gibi davranabildiğini ve üzerinde düşen görüntünün yakalandığı cam slaytları kaplayan gümüş nitrat filme benzer bir şekilde çalıştığını varsaydılar. bu varsayımsal düşüncenin ardından yapılan çalışmalarda 1876'da franz christian boll adlı bir alman fizyolog, retinanın çubuk hücrelerinde bulunan ve tıpkı bir kamera plakasındaki nitrat gibi davranan, ışığa duyarlı bir protein olan rodopsini keşfetti. işte bu keşfedilen protein ışığa maruz kaldığında bir ağarma oluşuyordu.

    tabii ki boll'un yaşamı erken bittiğinden bu çalışmalarının nasıl bir etki yarattığını göremedi. daha sonra yine bir alman fizyolog wilhelm kühne bu teorinin üstüne gitti ve çeşitli deneyler yapmaya başladı. deneylerinde çok sayıda hayvan kullandı ve ölümden hemen sonra hayvanların gözlerini çıkardı ve görüntünün retinaya sabitlenmesi için onları çeşitli kimyasallara maruz bıraktı ve bu denemeler ardından en iyi maddenin potasyum alum yani şap dediğimiz bir çeşit tuz olduğunu keşfetti.

    deney şöyleydi; bir tavşanı, başı parmaklıklı bir pencereye bakacak şekilde bağlandı. tavşan bu pozisyondan yalnızca pencere ve bulutlu gökyüzünü görebiliyordu. hayvanın gözlerini karanlığa alıştırmak, yani rodopsin'in çubuklarında birikmesini sağlamak için birkaç dakika boyunca bir bezle kapatıldı. daha sonra hayvan üç dakika boyunca ışığa maruz bırakıldı. ardından hemen başı kesilerek ve gözleri çıkarıldı. çıkarılan gözlere ensizyon yapıldı ve göz küresinin retinayı içeren arka yarısı alınarak, sabitleme için bir şap çözeltisine daldırıldı.

    ertesi gün kühne, ağartılmış ve değiştirilmemiş rodopsin ile retinanın üzerine basılmış, çubuklarının net desenine sahip bir pencere resmi gördü.görsel

    yukarıdaki görüntüde en soldaki görüntü, optogramı olmayan bir tavşan retinasıdır: retina görüntüsünün üst üçte birlik kısmı boyunca uzanan ışık diski ve yatay şerit, retinanın normal anatomik özellikleridir. ortadaki görüntü, tavşanın ışığa maruz bırakılmasından sonra elde edilen optogramdır. tavşanın baktığı pencere görüntüde fark edilebilir görünüyor. en sağdaki görüntü, 3 büyük yan yana pencerenin gösterildiği başka bir optogramdır.

    bu çalışmalarından sonra kühne, deneylerini bir insan üstünde yapmak istedi, bunun üzerine 1880'de erhard gustav reif adlı idam mahkumunun gözleri infazdan sonra gözleri çıkarıldı ve kühne'nin heidelberg üniversitesi'ndeki laboratuvarına teslim edildi. kühne'nin reif'in gözlerinden ürettiği optogramlar günümüze ulaşamadı fakat bir gazete kupüründe şöyle bir görüntü mevcut. kühne bu taslağın giyotin bıçağına yüzeysel bir benzerlik taşıdığı ileri sürülmüştür.

    daha sonraları dr. maxime vernois'ten optografların cinayet davalarında delil olarak kabul edilmesinin fizibilitesini incelemek için bir çalışma yürüttü. vernois en az on yedi hayvanı öldürdü ve gözlerini parçaladı, ardında bunun boşuna yapılmış bir eylem olduğunu kabul ederek şu sözleri söyledi.

    --- spoiler ---

    bir kurbanın retinasında katilinin portresini ya da ölüm anında karşısına çıkan herhangi bir nesnenin ya da fiziksel özelliğin temsilini bulmak imkansızdır.
    --- spoiler ---

    yıllar sonra 1975 yılına gelindiğinde heidelberg polisi, kühne'nin deneylerini ve bulgularını modern bilimsel tekniklerden, güncel bilgilerden ve gelişmiş ekipmanlardan yararlanılarak yeniden incelemek istediler. bunun için heidelberg üniversitesi'nden evangelos alexandridis'in uzmanlığına başvurdular. alexandridis, kühne'yi anımsatan bir şekilde, tavşanların gözlerinden birçok farklı, yüksek kontrastlı görüntü oluşturmayı başardı. fakat optografinin adli tıp aracı olarak hiçbir potansiyele sahip olmadığı sonucuna vardı.

    kaynak:1,2,3

  • istanbul'da öğrenci evindeyiz, her nasılsa annem de bize gelmiş, kız arkadaşım da var. hep beraber izlemiş, sonrasında sokaklara dökülmüştük. maça dair birçok detayı unutmuşum... demin biraz nostalji yapayım dedim, uzun özetini izledim.

    adams denen şerefsiz, uzatmalarda 3 defa hagi'nin yüzüne dirsek atıyor, hagi de sinirlenip dirseğiyle adams'ın sırtına vuruyor. sonuç; adams sarı, hagi kırmızı görüyor. adams'ın yaptıklarına çok sinirlendim. resmen tekme tokat dövmüş hagi'yi...

    bu adaletsizlik sonucu 10 kişi kalmamıza rağmen kupayı kazanmak çok güzel bir kapak olmuş hakeme.

    bütün arsenal savunması ofsayt diye durduğunda arif ve hakan kaleciyle başbaşa kalıyorlar, arif belki de pozisyon ofsayt sandığı için ciddiyetsiz bir şekilde topu auta vuruyor. aradan 15 sene geçmesine rağmen hayıflandım lan.

    hakan şükür çok güzel top oynuyor. alıyor basıyor top dağıtıyor koşuyor. şimdi burak'ı düşündüm de... neyse o konuyu geçelim.

    capone yağ gibi akıyor. nasıl ve nerden bulmuşuz lan bu adamı...

    fatih terim henüz italya görmemiş, o yüzden biraz daha türk gibi. saçları kıvır kıvır, ceketi bol geliyor, gömleği çıkmış filan...

    ümit davala canavar gibi...

    arsenal'in kadrosu da efsane..

    bizimkilerin 10 kişi kalmışken bile yaldır yaldır oynayıp pres yapması, arsenal'in boş kaleye top yollayamaması, son dakikada armut kafalı thierry henry'in kafa topunu taffarel'in doksandan çıkarması , bülent korkmaz'ın omzundan sakatlanıp saha ortasında kolunu bedenine sardırması, hakemin bu işlem esnasında bülent'i saha dışına göndermek istemesi, bülent'in son dakikalarda bir kolu bedenine yapışık oynaması, yine son dakikada kullandığımız frikik topunda ümit davala'nın "ya hak" deyip 80 metreden kaleye abanması, kalecinin topu tutmasıyla son düdüğün çalması ve maçın penaltılara gitmesi.

    bizim çocukların penaltıları şiir gibi kullanması, özellikle hakan'ın 90'a takması. arsenal'in topu direğe nişanlaması, ve en sonunda "haydi popescu haydi oğlum" nidalarıyla gelen zafer... herkesin gözyaşlarına boğulması. her şey kusursuz, her şey mükemmel..

  • her duşa girdiğinizde,su kafanıza temas etmeye başladğında,size sıkıntı yapan durumları konuşun evet derdinizi kendize anlatın ve çözüm bulun sorunlarınıza ve o an ağlamak istiyorsanız ağlayın gitsin.

  • birkaç ay önce r4bia diye dalga geçiyorduk, simdi r4bia olsa “dolar dip yaparken sesi cikmayan eksici” derler bizle dalga geçerler.

    griz mriz yoh, ehonomi çoh eyi.

  • 3 tip ve imam;

    tip: meraba.. biz amatör olarak dinle ilgileniyoruz da.. bir ustadan yardım alalım dedik..
    imam: amatör mü?.. nası amatör?...
    tip: isterseniz önce işlerimizi gösterelim.. bunlar nacizhane benim yazdığım ayetler.
    imam: la yürüyün gidin tövbe tövbee..
    tip: fotokopiyle kutsal kitap da çıkarttık.. adı: incir.. bakmak ister misiniz?
    imam: la havle vela kuvvete illa billa..
    tip: hah.. onun yerine lay lay loy loy gibi birşey düşündük..
    imam: la yürü!!!

  • köküne dinamit koymak istediğim bütçe.
    evde, radyoda, bilbordlarda her yerde var herifler.

    artık bokunu çıkarıp sinemalarda film öncesi blok reklam koyuyorlar, aha bitti derken başka reklamı başlıyor.

    kırk yıllık mangalcıyım, sucuktan soğuttular.
    brokoli çöp şiş yapıyorum şu anda.

  • adamın biri ekonomiyle hiç alakası olmayan damadına teslim etti. hey gidi günler denilesi trol sıçmığı...

  • gençlere tavsiyem, gurur yapıp ''ben hayatta mail atmam yavşak mıyım? not mot dilenmem'' tribine girmeyin.

    o tribe giren bir abiniz olarak okulu 6 buçuk senede bitirdim. ben gurur yaparken not dileyen yavşaklar da ben mezun olmaya çalışırken işyerlerinde müdürlerine yavşamaya devam ediyorlardı. hayat böyle, yavşaklar hep kazanır maalesef.

  • taşların ufak ufak yerlerine oturmaya başladığı bir bölüm oldu. aksiyondan ziyade karakterlere ve onların seçimlerine odaklanılmış.

    --- 1x04 spoiler ---
    bölüm; miriel'in, rüyasında numenor'un çöküşünü görmesiyle başlıyor. görsellik bu sahnede yine çok güzel.

    - galadriel ve miriel:
    galadriel galadriel galadriel ah galadriel! ben söylemekten bıktım, senaristler söyletmekten bıkmadı. galadriel, orta dünya'daki en eski elflerden biri ve silmarillion'da "orta dünya'da kalan tüm elflerin en güçlüsü ve en adili", yüzüklerin efendisi kitaplarında ise "elf kadınlarının en büyüğü" olarak tanımlanıyor. valinor'daki ağaçların ışığı altında yaşadı. ikinci çağda, güç yüzükleri dövüldüğünde evli ve orta dünya'da kendi toprağı ile ünvanına sahip. peki dizideki galadriel neden topraklarından, ünvanından, evliliğinden, yaşından ve en önemlisi bilgeliğinden yoksun bırakıldı neden alıngan bir genç kız gibi davranıyor ve muamele görüyor? gerçekten halbrand'dan, “nasıl konuşulacağını öğren” diye akıl alacak biri mi size göre galadriel?? modern dönem karakter gelişimi için güzelim karakteri mahvediyorsunuz.

    - miriel; ,şimdilik, güzel yazılmış karakterlerden biri. kitapta fil dişi beyazlığında bir güzelliğe sahip olan karakteri, siyahi bir kadına oynatmak tartışılır tabi ama oyuncu sırıtmamış rolde. dizideki güçlü karakterlerden biri ve palantir'in bilgisine sahip. aynı zamanda pharazon'dan ve nüfusun bir kısmından gelen çok fazla baskı var. bunu bölümün başında gördük.

    - gelelim halbrand'a. şu an çoğu kişi halbrand'ı sauron olarak görüyor. özellikle bu bölümde bize gösterilenlerden yola çıkarak. şimdi elimizde ne var bakalım.
    sauron çünkü;
    * demirciliğe meraklı ve çok iyi olduğunu iddia ediyor (sauron çok yetenekli bir demirci)
    * numenor'dan ayrılmak istemiyor (bunu nümenorluları manipüle etmek istediği için istiyor olabilir)
    * güney toprakları'nın, uzun zamandır kayıp olan kralı. güney toprakları'nın (mordor) kayıp kralı = sauron
    * insanların korkularını kullanarak nasıl manipüle edileceği ve "usta olunacağı" konusundaki diyaloğu.

    sauron değil çünkü;
    * demircilikte iyi olması bir şeyi ispatlamaz ve numenor cennet gibi bir yer ordan oraya göç eden biri için bulunmaz nimet diyebiliriz.
    halbrand'dan şüphelenmemize yol açacak bir repliği her bölümde görüyoruz. bu bölümde de galadriel'e:
    ".. karşındakinin en çok korktuğu şeyin ne olduğunu belirlemen iyi olur. onunla başa çıkmasının yolunu öğret ki sen de onların üzerinde hakimiyet kurabilesin."

    numenorlular en çok ölümden korkarlar. şimdi bir düşünelim, 9 insan lideri ölümden korkmamaları konusunda ustalaştıran “aracı” onlara kim verdi ve hakim oldu?? sauron tabi ki.

    aslında halbrand, bir çeşit aragorn da olabilir.
    *başlangıçta kötü adam olduğu düşünülen, kötü görünüşlü bir adam iyi biri çıkıyor.
    *uzun zaman önce gözden düşen ve krallığını kaybeden bir kraliyet ailesinin son üyesi.
    *adı geçen bir kraliyet mensubu, atalarının mirasıyla barışmaya ve onu çözmeye çalışıyor.

    bilmiyorum sauron'un/annatar'ın kim olduğunun herkesi şaşırtması lazım. halbrand çok göz önünde ve çoğu insan şimdiden anladı. o yüzden o sauron değildir gibime geliyor.

    - gelelim adar'a. adar ilk defa net olarak gözüktü ve yıpranmış bir hâli vardı. görsel sauron ortalıkta yokken gücü elinde bulunduran biri bence. sauron olduğunu düşünmüyorum. adar'ın, arondir ile beleriand'dan bahsetme şekli, yüzündeki hüzünlü ifade; onun bir şekilde evi ve geçmişiyle ilgili hayal kırıklığını ya da yozlaşmış bir elf olduğunu gösteriyor. yani karanlık tarafa geçen ve morgoth tarafındaki ilk elflerden biri. davasında haklı olduğunu da “size çok yalan söylendi” diyerek belirtti zaten.

    ve adar'ın beleriand'daki nehrin ağzına yaptığı gönderme... acaba bu sirion'un limanları olabilir mi? maglor üçüncü akraba kıyımı için oradaydı ve silmarillerden birini aldığında eli yanmıştı ve onu atmak zorunda kalmıştı. daha sonra, bu olay hafızasından silinene kadar kıyılarda üzüntü içinde dolaştı. adar'ın da sadece sol elinde eldiven var ve yüzünde yanık izleri var. onu maglor mı yapacaklar acaba. gerçekten beni düşündürüyor…

    - gelelim, celebrimbor'a verilen son teslim tarihine. orklar, adar'a çok fazla saygı duyuyor hatta ingilizce altyazıda “orklar saygıyla homurdanıyor” yazıyordu. ama ilerde orklar, sauron'un yanında yer alıyor; bu nedenle, karanlık lordun sadece elfleri kontrol etmek için değil, aynı zamanda güney toprakları'ndaki potansiyel bir rekabetin üstesinden gelmek için de 'güç'e ihtiyacı var. bu da bizi galadriel'e getiriyor. sauron'un güney toprakları'ndaki rekabetiyle o ilgilenecek ve bu da sauron'a eregion'da, lidersiz bir ork ordusunda ve adar'ın güney toprakları'nda bıraktığı her türlü altyapıda daha fazla zaman kazandıracak. gil-galad'ın, galadriel'in istemeden de olsa düşmana yardım etmesi ve kötülüğü yayması konusundaki uyarılarını hatırlayın.

    - celebrimbor, bu bölüm biraz huzursuz ve endişeli görünüyordu. kulenin inşaatının son sürat ilerlemesine rağmen. arka planda başka bir nedeni var mutlaka. bir de halbrand'ın galadriel'e yaptığı konuşmayı hatırlayın. ve celebrimbor; elrond ile konuşurken babasının, ona yardım ettiği için çok memnun olacağını hissettirecek bir anıyı “aniden” hatırlaması. daha sonra elrond, babasının hayatıyla ne yaptığını görürse hayal kırıklığına uğrayacağı korkusundan bahsediyor. çok manipüle edici bir an gibi geldi bana.

    - gelelim bölümdeki en sevdiğim kısımlardan birine; cüce&elf sahnelerine. elrond ve durin ıv'ün aralarındaki ilişki, dizinin en güzel yazılan parçalarından biri. aralarındaki etkileşimleri, özellikle de nasıl tanıştıklarının komik bir şekilde anlatılması hoşuma gitti. buram buram legolas ve gimli kokuyordu.

    - khazad-dum yine harika gözüküyordu. ayrıca 3. durin, hem iyi bir kral hem de baba olarak gösterildi, oğluyla sahnesi güzeldi. 3. durin'i oynayan peter mullan'ın sesi ve gözleri o kısacık sahnelerde bile etkileyiciydi. güzel oyunculuk sergilemiş. zaten westworld'den biliyordum.

    tamamen yeni bir keşif olan mithril, elfler için dövülen 3 yüzüğün ana maddesi olabilir mi acaba. burdan durin ile elrond arasında bir mevzu çıkacakmış gibi hissediyorum çünkü.
    görsel

    - elrond'un, disa ile durin'i uzaktan gözlediği sahneyi de sevdim. çünkü, elflerin görme ve işitme yeteneklerinin ne kadar iyi olduğunu gösteriyor. “elf gözlerin neler görüyor legolas!”

    - gelelim isildur'a. arkadaşlarının da çıraklıktan atılmasına sebep oldu. bu aslında isildur'un karakter olarak eksikliklerini güzel yansıtan bir sahneydi. bencil ve davranışlarının bütün sonuçlarını göremiyor. isildur iyi bir insan olmasına ve harika şeyler yapacak olmasına rağmen, zayıflığı işlenmiş.

    - pharazon da miriel orta dünya'dayken tahta geçmek için hamlesini yapacaktır.

    - palantir ve narsil'i gördük. evet narsil. narsil , son ittifak savaşı sırasında kral elendil tarafından kullanılan ve oğlu ısildur tarafından, bu savaşın son savaşı sırasında tek yüzüğü sauron'un elinden kesmek için kullanılan ve bu süreçte parçalanan uzun bir kılıç. kırılan kılıç olarak biliniyordu. daha sonra andúril olarak dövüldü ve aragorn'un kılıcı oldu. filmdekiyle hemen hemen aynı tasarıma sahip. ayrıca arkada bulunan tablodakiler beren ve luthien olabilir mi?
    görselgörsel

    - bölümde saçma duran şeyler de var tabi. ilki o en baştaki “elfler işimizi alacak” sahnesi. yahu koskoca elflere suriyeli kaçak işçi muamelesi de yaptınız ya ne diyim size ya ahaha neden düşük ücretle numenor'a gelsinler ki? elf krallıkları fakir ve yoksul ülkeler değil. muhtemelen günümüze yapılan bir gönderme o sahne.

    diğeri de yine bir slow motion sahnesi. theo ve arondir'in, orklardan kaçış sahnesi kötüydü bence. orda bronwyn ölsün diye bekledim ama ölmedi maalesef.

    sinema seyirciyi büyüleme sanatıdır. izleyenleri, kendi dünyasına çekmeyi ve sonuna kadar orada tutmayı amaçlar. bunu, zengin ve estetik sahneler yaratarak ve bunlardan duygu ileten ve izleyicinin odağını tutan büyüleyici bir anlatı örerek yapar. seyircinin büyük ekranda özel bir şey deneyimleyeceğini vaat ediyor sinema.

    televizyon ise farklı bir mecra. izleyici kitlesi daha geniş, ekranlar daha küçük ve zaman daha kısa. insanlar dizilerden, eğlence bekliyorlar. tv şovları teknik olarak doğru sahneler yaratır, izleyiciye gerektiği kadar bilgi verir ve nispeten hızlı tempolu anlatılar oluşturur. bu dizi de sinema ile tv şovu arasında bir çizgide gidip geliyor. bir yandan insanları kendi dünyasına çekiyor bir yandan da tempoyu artırıyor.

    ben özellikle sinematografiği ve kurulan şehirleri çok beğendim. numenor gerçek bir şehir gibi görünüyor. peter jackson'ın minas tirith'i gözüme yeterince büyük gelmiyor artık. ama armenelos çok geniş ve büyüleyici. doğu roma imparatorluğu şehirlerini andırıyor. konstantinopolis'e benziyor ve ana saray da ayasofya'ya benziyor.

    - sondaki nimloth sahnesi de çok güzeldi. bölüm numenor'un düşüşüyle açılıyor ve bölüm düşen yapraklarla bitiyor. görsel

    - müzikler de güzeldi bu bölüm. özellikle sonda çalan white leaves parçası hoşuma gitti. zaten numenor parçasına aşık oldum sürekli dinliyorum.

    özetle yine uçlarda olmayan bir bölümdü. ne çok iyi ne de kötü. 7.5/10. haftaya görüşmek üzere.

    --- 1x04 spoiler ---

  • perincek yuzde 2 alsın , gelsin bana sabah aksam kaysın.

    onun dışında umit vadeden ankettir.

    edit : lan favori kamuflajıyla orgutlenip picligine adama yuzde 2 aldırmayın , bozusuruz.