şükela:  tümü | bugün soru sor
  • selçuk üniversitesi ilahiyat fakültesi islam felsefesi ana bilim dalı başkanı doç. dr. şahin filiz'in iddiası. üzerinde ciddi olarak durulması gerektiği kanaatindeyim.

    http://www.hurriyet.com.tr/…gid=69&srid=3041&oid=2#

    (bkz: israiliyyat)
  • tarihsel temelleri olan bir iddia. sümerologlara göre, başörtüsü sümerler'den geçmiştir yahudilere. sümerlerde, kendilerini mabede adamış ve tapınağa gelen erkeklerle mabedleri/tanrıları için seks yapan mabed fahişelerinin aparatı imiş.
  • -alıntı-

    tarihin başladığı yerde, sümer de. rahibeler tapınaklarda genel kadın görevi yapıyorlardı. ancak bunu tanrılar namına ve bereket için yaptıklarından, kutsal sayılırlardı. ve diğer kadınlardan ayrılabilsinler diye başları örtülmüştür. (kaynak: harmut schmökel, kulturgeschichte des altenorient)
    daha sonraları bir asur kralı mö 1500 yıllarında yaptığı kanunun 40 maddesiyle (evli ve dul kadınları) da başlarını örtmeye mecbur etti.fakat kızlar, cariyeler ve de sokak fahişelerinin örtünmeleri yasaktı (prof. mebrure tosun, sümer, babil ve asur kanunları)
    bu kanun ile meşru seks yapan, evli ve dul kadınlar da mabet fahişelerinin kutsal düzeyine getirilmiş oldu.
    bu sümer geleneği daha sonraları yahudilere geçmiştir. (babil sürgünü ile)
    aynı şekilde hiristiyanlıkta da rahibeler başlarını örterler.
    kutsal rahibelerin fuhuş eylemleri ise yahudilikte yasaklanmıştır. (tevrat, tesniye 23:18)yahudi fahişeleri yüzlerine peçe koymaları da ilginç (tevrat, tekvin 38:15)
    baş örtüsünün nerede ve nasıl çıktığı ve hangi evrelerden geçtiğini görmek, bir çok kişi için şaşırtıcı olsa gerek.
    bu gerçekliğe, ideolojik, dinsel ve etik anlayışlarla bakmamak ve temeli sümer e inen bu geleneğin köklerini ve dinle kutsallıkla ilgisini doğru analiz etmek gerekli bence.
    bu konuyu diğer boyutları ile de işlemeyi sürdüreceğim. ön yargılı olmadan ve bilimsel objektiflikle.

    -alıntı-

    http://nedir.net/…ortusunun tarihi kokeni/mutlumaxx
  • eksik iddia. yahudi geleneğine göre, sadece evli kadınların başlarını örtmeleri gerekir. saç, mahremdir (neden bilemiyorum) ve sadece kocasının görmesine izin vardır. şayet kadın kocasını aldatırsa, artık karı koca arasındaki mahremiyet ortadan kalkmış olduğu için saçı da açılır. bu aynı zamanda bir cezadır, bütün toplum o kadının kocasını aldattığını öğrenir - ki bu hele eski zamanlarda, anlaşılacağı üzere, çok büyük iffetsizliktir.

    tabi bunun her yahudi geleneği için geçerli olmadığını da söylemekte fayda var. bir kısmı, evlendikten sonra saçını traş eder ve peruk takar mesela - bu yorum da vardır. şayet kocasını aldatırsa yahudi şeriatına göre başını açmak zorundadır, ve de kel kafası görünür. yani kadını utandırmaya yöneliktir bu da. tabi bu da her yahudinin geleneği değildir, yahudilikte de çeşitli mezhepler olduğunun unutulmaması gerekir.
  • burdan başörtüsünün yasaklanmasının meşruluğuna, bir dinin ve emirlerinin "özü" konusunda devletin, o dine inanan birey ve topululuklar adına çıkarım yapma hakkına dair fevkalade etkileyici ve kel alaka argümanların gelmemesi pek şaşırtıcı olacaktır. başörtüsü kullanma tercihini toplumda kınanır hale getirmek için anti-semitist duyguları istismar etmek de işin cabasıdır.
  • - ben başörtüsü takmak istiyorum, bu halimle kabul görmek istiyorum
    - başörtüsü yahudi geleneğidir.
    - bana ne yahu, ben böyle inanıyorum, takmam lazım
    - bilinçlendirecem seni, yahudi geleneği diyorum
    - banane kardeşim, ben kendime bakarım
    - yahudi geleneği vehatta sümer geleneği, senin takmana gerek yok.
    - ya senin bi sıkıntın var ama anlayamadım ben. zorun ne allahasen.
    - müslümanlıkta yok başörtüsü, aydınlan diye söylüyorum.
    - yahudiyim ben, hadi buyur.
    - sümer?
  • (bkz: so what)
  • başörtüsü bir sümer geleneğidir diye düzeltmek istediğim önermedir. tarihi kökenine indiğimizde kutsal sümerli rahibelere tanınan bir ayrıcalık olduğunu görürüz. sümerli rahibelerin inançlarıgereği ve bereket için taınaklarda erkeklerle ilişkiye girdikleri de bilinen gerçeklerdir. sonrasında bir sümer kralı, bu ayrıcalığı ve kutsallığı evli kadınlara da tanıdı. artık evli kadınlar da rahibeler gibi kutsal sayılıyordu. ama genç kızların, evli olmayanları vs. başörtüsü takması kesinlikle yasaktı.
  • (bkz: gelenek)
    (bkz: ataerkil toplum)
  • bu iddianın sahibinin bundan sonra hayatının geri kalan kısmı için önünde iki seçenek vardır.

    kendini gerçekten türk hissediyorsa,
    http://upload.wikimedia.org/…_manaschi,_karakol.jpg

    hayır arkadaş benim referansım dinimdir diyorsa,
    http://www.gyrfalcons.co.uk/…iends/friends arab.jpg

    linklerindeki gibi giyinmektir. aksi takdirde giydigi göynek, kravat, pantalonla emperyalist batı'nın maşası olmaktan ileri gidemeyecektir.

    yök'den de bu arkadaşa bir ödenek çıkarsa kendisi yerinde gözlem yaparak "bir başörtüsü geleneği" ülkesi olan israil'de kaç yahudi kadının başörtüsü taktığını görecektir. yol üstündeyken iran'a da bir uğrar ve kravat takılmamasının sebeplerini de araştırırsa tam tüy dikmiş olur.

    kaş yapayım derken göz çıkarmak, yök'ten fazla kralcı olmak ve felsefesi doğru olan bir mantaliteyi (bkz: kamusal alanda türban yasağı) sulandırmak ancak bu kadar olur.