1. "sensiz çıkıp şu yaylayı yaylayamam
    sırrın açıp yad ellere söyleyemem
    çok günah işledim inkar eylemem
    günah bende değil sendedir sende"

    şeklinde bir dörtlüğü daha olan, sivas yöresinden mükemmel bir türküdür.başka bir yorumunu dinlemedim fakat cengiz özkan yorumu gerçekten dinlenilmeye değer.sevda sahrasında mecnun olup* leylasını kovalayanlar için bire birdir..
  2. sözleri çarpıtılmış bir sivas/divriği türküsü. her dörtlüğün sonunda, "günah bende değil yavrum sendedir sende" diye söyleniyor, fakat dinleyebildiğim en eski icralarda* "günah sende değil yavrum bendedir bende" diye söyleniyor o dizeler. türklülerin sözleri zamanla değişebilir, ilden ile değişebilir, bir kelime girer, bir kelime çıkar, ama bi makuliyet olmak zorunda. son dörtlükte "çok güzeller sevdim inkâr eylemem" dedikten sonra, "hata bende değil yavrum sendedir sende" denir mi? denmez.
    nida tüfekçi'nin derlemesi, kaynak kişi nuri üstünses:

    beni görüp yüzün öte dönderme
    yine benim gönlüm yavrum sendedir sende
    çatıp hilâl kaşın yavrum yere indirme
    günah sende değil yavrum bendedir bende

    şeker* senin dudağında dilinde
    arzumanım kaldı da yavrum ince belinde
    sen öyle bir güzelsin ki hükmün elinde
    günah sende değil yavrum bendedir bende

    sensiz çıkıp şu yaylayı yaylamam
    sırrın açıp yâd ellere söylemem, vallah söylemem
    çok güzeller sevdim yavrum inkâr eylemem
    hata sende değil yavrum bendedir bende
  3. bu türkünün belki asıl icrasını mükerrem kemertaş'ın trt arşiv serisi'nden çıkan cd'sinde bulursunuz. şerbet, mükerrem bey'in sesinde bu kez.
  4. son günlerde dinleyip dinleyip kafayı bulduğum türküdür. nida tüfekçi'den dinlemek nasip olmadı. var mı kaydı, o da belli değil gerçi. en güzel yorumlar kanaatimce mükerrem kemertaş ve muzaffer ertürk’e ait. bir ondan bir diğerinden dinlemek en güzeli.

    bir de tabii şu son dize mevzu var. “günah sende değil yavrum bendedir bende,” sanırım daha düz bir anlamı karşılıyor, pek hoş tabii günaha sokacak kadar güzel olması türkü yakılanın. esas baştan çıkartıcı olansa “günah bende değil yavrum sendedir sende,” yüzünü öte döndürenin günah kadar güzel olması.
  5. benim görüp yönün öte döndürme
    yine gitmez meylim sendedir sende
    yıkıp hilal kaşlarını indirme
    günah sende değil bendedir bende

    şeker vardır dudağında dilinde
    arzumanım kaldı gonca gülünde
    sen bir padişahsın hükmğn elinde
    senin ile davam sendedir sende

    sensiz çıkıp yaylaları yaylamam
    engeller içinde sırrın söylemem
    çok günah işledim inkar eylemem
    ik'ellerim kızıl kandadır kanda

    nice beyler ile gezdim yoruldum
    kan bulanık aktım aktım duruldum
    sencileyin çok güzele sarıldım
    dahi senin sevgin candadır cande

    pir sultan abdal'ım böyle deyiptir
    aşıklar güzeli sevegeliptir
    bir güzel sevmeyle kanlı m'oluptur
    kellem terkidedir yandadır yanda

    * *
  6. cengiz özkan'dan ilk dinlediğim, şimdi herhangi bir bağlama üstadından * * dinleyince de hoşuma giden hoş bir türkü..

    günahı kabul eden düşünendir, saygı bilendir. bilmek o yüzden lanetli, gözleri kapatmaktan daha onurludur. ama sadece o kadar..

    http://kisalt.tk/2vgs
  7. cengiz ozkan'in muhtesem yorumladigi turkudur fazla soze gerek birakmaz sadece dertli dertli dinletir kendini.
  8. son mısraya takılınmış o ki, ben de bildiğimi diyeyim: türkü dediğinde sevgiliye melek demek hakarettir abilerim ablalarım. sevgili, peygamberle allah arası bir yerde durur. yoksa ne diye ayağı altındaki toprak olmayı isteyelim? ondan günah sende değil bendedir bende demektir doğru olanı. "sen benim aklımı aldın başımdan" diye sitem edilen bir durum yok bu türküde. bu durum var olsaydı sorgulanabilirdi bu durum belki, ama yok işte.

    benim için türküdeki en güzel dörtlük

    şeker senin dudağında dilinde,
    arzumanım kaldı ince belinde,
    sen bir güzelsin ki hükmüm elinde,
    günah sende değil bendedir bende.

    kısmıdır. ahvale en uygun kısım bu olduğundan olsa gerek. arzumanım kaldı lan harbiden. daha da, gavurcasıyla "satisfy" filan da olmaz. tatmin kelimesini kullanmayı istemiyorum, seksten başkasını çağrıştırmadığından bizim millete.

    olmuşken bir tartışma da ben açayım: yukarıda andığım dörtlükte "hükmün elinde" diyeni de var, "türkmen ilinde" diyeni de. türkmen ili olabilir, bu şekilde garip durmuyor ama "hükmün elinde" ne demektir ki? hükmüm elinde olur o. "senin güzelliğinin karşısında bağlandım kaldım" diyor işte şair. hani şey gibi, "götür yare kurban eyle / öldür derse öldür beni" diyor ya şaha doğru giden kervan türküsünde, o hesap.

beni görüp yüzün öte dönderme hakkında bilgi verin