şükela:  tümü | bugün
  • çaresizliğin filmi..ne gözünü oğlan hırsı bürümüş fakat başlık parasını denkleştiremeyen ömer efendinin çaresi vardır berdelden başka;ne "karnım çekileydi" diye ah eden hanımın;ne yılanıyla dertleşen beyazın;ne de töreden öteye geçemeyen fatmanın...
  • --- spoiler ---
    fatmanın odasına asılan sünnet kıyafeti simgesel anlatımın en güzel örneklerindendir kanımca

    --- spoiler ---
  • diyarbakırlı yazar esma ocak'ın bir romanı ve romandan çekilen bir atıf yılmaz filmi.
  • türkan şoray ın kızının gelinliğini giydirip kuşağını bağlarken kızın bitti mi artık dediği akabinde gelen sultan bakışlarıyla olayı bitiren en sevdiğim türk filmlerinden biri.
  • dogu illerimizde halen daha sikca uygulanmakta olan degi$-toku$ usulu evlendirme yontemi. ilk ciki$ sebebi buyuk ihtimal ba$lik parasi kaynaklidir. ba$lik parasina durumu el vermeyen aileler berdel yoluna giderek hem ekstra mali yukten muaf olmakta hem de 2 dugunu birarada gormektedirler. tabi akrabalik baglarinin ekstra guclendirilmesi de cabasi.

    berdelin bahsedilebilecek pek iyi bir yani yok. binlerce insanin berdel yuzunden kotu zamanlar ya$adigi bilinmekte. aile baskisi yuzunden berdele mecbur birakilmi$ligin acisini tarif etmeye de gucumuz yetmiyor. 4 ki$inin birbirine baglanmi$ oldugu bu hadise zannedildiginin aksine 2 ayri aileyi de mutlu kilmiyor. herhangi bir ailede sorun ya$anmasi demek diger ailede de sorun ya$anacagina i$aret etmekte. zira bir damat gelinin ihtiyacini ona almami$sa diger damatta kendi gelininin ihtiyacini kar$ilamayabiliyor. neredeyse tamamen "iyilik yap-iyilik bul" veya "kotuluk yap-kotuluk bul" tabanli bir felsefe gecerli berdellerin cogunda. herhangi bir berdel vakasinin mensuplarinda gorulen catirdama veya sorun hemencecik diger berdel mensuplarina da i$lemekte. mukkemmel bir cift olsalar bile aralarina kara kedi girebilmekte.

    gelelim sonu husranla biten berdellerin neticelerine. sonu husranla biten bir berdel vakasinda ciftlerden biri ayri du$erse diger ciftin durumu da kritik bir hal almaktadir. zira bozulan evlilik 2 aileyi de yakindan ilgilendirdigi icin kiz tarafinin ba$lik parasi gibi bir talebi olabilir. mevcut tek bir evlilik oldugu icin ve herhangi bir kar$ilikli ali$veri$ durumu ortadan kalktigi icin kiz vermi$ olan taraf "madem berdel yok o zaman ba$lik parasi rica edeyim" moduna girebilmektedir. bu da cozumu olarak du$unulen ba$lik parasina bir geri donu$ten ba$ka bir $ey degildir...

    berdelde sadece aile buyuklerinin lafinin gecerli olmasi da i$in bir diger aci tarafidir. aileyi olu$turacak olan gelin ve damat adaylarinin du$unceleri genelde hic sorulmaz. ailenin ekonomik yapisi ve gelecegine dair en saglam kararlari alabilecek merci olarak gorulen babalar genelde berdele kendi aralarinda oturur karar verirler. hatta uygulattirirlar. aile buyugu olduklari icin ona itiraz edebilecek bir merci de bulunmamaktadir. hal boyle olunca olan cocuklara olmaktadir ama bu tabi ki berdeli halen daha uygulanabilen bir yontem olmaktan alikoymamaktadir.
  • ses benzerligi: (bkz: bordel)
  • kadın karşılığında kadın satmaktır.hem bu kadınlardan biri evine herhangi bir nedenden geri dönerse diğer kadının bedeli ödenmek zorunda kalınır.ödenmezse diğer kadın da kendi evine geri gönderilir.eğer ortada mevcut çocuk varsa kocalar bunlara annelerine göstermeksizin el koyarlar.
  • atıf yılmaz ın rejisörlüğünü yaptığı, türkan şoray ve tarık akanın başrolleri paylaştığı film. t.s.t *nin izlenmesi her türk sinefile farz olan filmlerinden biri. aynı zamanda türkan şoraya neden sultan dendiğini, betacam karşısında nutku tutulan, hebeleyen bir kadının, 35mm karşısında nasıl kendini aştığını, dağları yırtıp enginlere sığmadığını gösteren, üzen, bir o kadar da sinir bozan film. konusu itibariyle pur sosyal mesaj olan ve bu mesajı sinema sanatını katletmeden veren filmin, insanın içini oyan karakterleri bu sapkın uygulamayı nefretle kınamamız (severim klişeleri) için özenli bir oyunculuk sergiliyorlar. herbiri ayrı ayrı. genel itibariyle tarık akanın oyunculuğu noktasında ciddi şüphelerim olduğu halde berdelde beni şüphelerimden şüphelendirecek kadar iyi olduğunu da eklemeliyim.
    hasılı başlık parası, berdel, erkek çocuk isteği, azmi dahası inadı gibi "töre" kelimesi içine hapsedilebilecek uygulamaları tümüyle reddeden anlatımıyla film anadolu kadının sinematografik çığlığı, bir nevi.
  • (bkz: şiğar)
  • --- spoiler ---
    anadolu kadınınının çaresizliğini ne acı anlatır. erkek çocuk doğuramadığı için kocasının üstüne kuma getirmesine bile sessiz kalabilir de, o kumaya karşılık kendi kızının verilecek olmasına isyan eder, ama neye yarar ki?
    --- spoiler ---
hesabın var mı? giriş yap