şükela:  tümü | bugün
  • olumun siirini yazmak icin, bilegini kesip, akan kan esliginde yazmaya koyulan ve olen turk sairi..
  • "beşir fuad" yazıyordu benim okuduğum yerde, yıllar önce pek bir etkilenmiştim, hatta "entellektüel intihar" deyivermiştim beyefendinin hareketine...

    beşir fuad, fen ilmiyle de yakından ilgilenen bir kişiymiş, çeşitli uyuşturucuları harmanlayıp, vücudunu hissetmez kılmış, bu bölümler çok spesifikti ama hatırlamıyorum, bir yandan yazarken bir yandan deşmiş vücudunu, bağırsaklarını çıkarmış, böbreğini almış avucuna, çizmiş doğramış dahası...

    bir dolu kendini doğrayan şair intiharı wardır ama, beşir fuad bence şahtır, bir taneciktir, üstad'dır.
  • "öldür allah sevmelere gidek"...intihar ederken yazdığı şiirden bir alıntı.
  • enis batur'un yanlis kardesi. (bkz: yanlis mesel)
  • besir fuad'in intihar edip, ölürken izlenimlerini (bir goruseg öre üstelik de kendi kanini mürekkep yaparak) yazmasindan cok daha önemli bir yani var. tanzimat sonrasi aydinlarin icindeki tek pozitivist olmasi. ahmet mithat efendi gibi hem dogucu hem batici olan, ve bir intihar'in anlamini kavrayacak kapasiteye sahip olanlar icin bile besir fuad'in intihari insan hafsalasinin üstünde bir durumdur. ahmet mithat onun böyle bir isi yapmasini kabul edemez, bunu da acik acik yazar. nitekim besir fuad'ın cenaze namazinin da kilinmadigi soylenir. ahmet mithat'in anlamadigi fuad'in islamiyetteki en buyuk gunahlardan birini nasil isledigidir. besir fuad'la ilgili kisa bir kaynakca da verelim de daginik yazilan bu entry anlamli bitsin:
    -besir fuad (biyografi/doktoratezi): orhan okay (kitabin yeni baskisi yok bos yere aramayin)
    -ahmet mitahat efendi, besir fuad'in ölümünün ardindan, oglak yayinlarindan cikti
    siir ve hakikat, derleyen: handan inci (muallim naci ve besir fuad'in tartismasi, gazetede yayimlanan)

    son olarak besir fuad'in gunes isimli bir gazeteyi de tek basina kisa bir sure cikardigini söyleyelim, bitsin.
  • besir fuad'in intiharinin pozitivist gudulerle oldugu bir gercektir de, kendisinin tanzimat sonrasi aydinlari icerisinde tek pozitivist olup olmadigini biraz tartismakta fayda vardir. muhterem felsefeci comteun sosyoloji/ictimaiyat denilen bilim dalini icat etmesini takiben, batililasma surecindeki osmanli burokrat aydin zumresi, fransiz dergilerini de takip etmenin verdigi sevkle hizla bu bakis acisini benimsemis ve analizlerinde mebzul miktarda kullanmistir. osmanli toplumunun geri kalmisligini "batili bir toplum olamamak" ortak paydasinda topladiktan sonra, "onlari" ve "bizi" farkli kilan etmenler uzerinde dusunmusler ve bunu aciklamaya calismislardir. bunu yaparken de comteun metodolojisini sorgulamadan sonuna kadar almislar ve "toplum bilimlerinin de 'muspet' bilimler gibi analiz edilebilecegi" inancina siki sikiya sarilmislardir.

    ii. mesrutiyet oncesi osmanli aydinlarinin en ortak noktasi millici/dinci/batici, ilerici/gerici gibi ayrimlarin otesinde sapina kadar pozitivist olmalaridir.

    bu perspektifte, besir fuad vakasi universitelerde pozitivizmin zararlari, pozitivizmin dibine su kacirmak gibi bir baslik altinda incelenmeye degerdir. yukarida sayilan saiklerin gecerliligi akilda tutulmak uzere, besir fuad'in kendi olumunu de gozlemleyip belgelere dokebilme iddiasi bir munevverin ardindan gozyasi dokmek icin yeterli, ancak "bilimselligin de siniri var kardesim" tepkisine yol acmasi gereken bir durumdur.

    (bkz: serif mardin)
  • kazandirdigi eserler sirasi ile;

    iki bebek (victor bernard-eugène granger'den çeviri, bir perdelik komedi) 1884
    binbaşıyı davet (k. f. mor'dan çeviri, bir perdelik komedi) 1884
    birinci kat (james cobb'dan çeviri, iki perdelik komedi) 1884
    bedreka-i fransevî (sarf kısmı, emile otto'dan çeviri) 1884
    bedreka-i fransevî (nahiv kısmı, emile otto'dan çeviri) 1884
    miftah-ı bedreka-i lisan-i fransevî 1885
    cinayetin tesiri (emile zola'dan çeviri, roman) 1885
    victor hugo 1885; almanca muallimi (emil otto'dan çeviri) 1886;
    ingilizce muallimi (emile otto'dan çeviri) 1886
    usûl-i talim (emile otto'dan çeviri) 1886;
    beşer 1. kısım 1886; voltaire 1887
    intikad (muallim naci ile) 1887
    mektûbât (fazlı necib ile) 1889
    miftah-ı usûl-i talim,
  • şiir ve hakikat adlı kitap taslağı ancak öldükten sonra yayınlanabilmiştir. kitabın, yazarın diğer yazılarından seçmelerle birleştirilmiş hali yapı kredi yayınları'ndan yayınlanmıştır. islamcılar naturalist bir gunahkar olarak gorurler kendisini. marksistler de ilk türk materyalisti diyerek bağırlarına basarlar.
  • 'kırık cam paslı bıçak denendi bileğimde
    alkole batmış kanım süzüldü usul usul
    dönüp baktım aynaya gözlerimde bir şenlik
    benden cazip olamaz şimdi hiçbir istanbul

    beşir fuad haklıymış hem sergey yesenin de
    intihar bir şairi benimseyen tek kundak
    damarımı terkeden tutsaklığım belki de
    o ki rüyalarımı süsleyen kanlı dudak'

    (bkz: sefa kaplan)