şükela:  tümü | bugün
  • pilsiz çalışan giyilebilir kalp pili ve cilt kanserini teşhis eden cihaz icatlarıyla yurtdışındaki gururumuz haline gelen, "30 yaşından genç 30 bilim insanı" gibi dünyanın üst düzey listelerine girme başarısı gösteren canan dağdeviren'in, geçtiğimiz günlerdeki birleşmiş milletler genel kurulu konuşmasında yer verdiği atatürk sözünün aslında atatürk'e ait olmaması, "bilim acaba cehaleti gideremiyor mu?" sorusunu akıllara getiriyor. dağdeviren'in bm genel kurulunda atatürk'e atfettiği o söz şu: sözlerim bilimle ters düşerse bilimi seçin.

    sözün atatürk'e ait olmadığının teyidi için burayı tıklayabilirsiniz.

    gerçi sözün üstüne tıkladığımızda sözlükçülerin de onun atatürk'e ait olduğunu zannettiğini görüyoruz ama sen sözlükçü değilsin ki be ablacım. onca başarının üstüne hem de bm genel kurulu gibi dünyanın takip ettiği bir toplantıda oldu mu şu yaptığın? :(

    edit: bence şu "atatürk söylemedi ama atatürk söyleseydi şaşırır mıydık? dolayısıyla bu sözü atatürk söylemiş gibi kabul etmeliyiz" söylemi de bir çeşit cehalet. örnek verelim: birini çok översiniz, aynı kişiyle ortak işler de yaparsınız ama bu o kişiye kefil olduğunuzu göstermez di mi? başka biri size gelse ve "sen kefilsin diye ona borç verdim" dese, "ben ona kefil olmadım ki? sadece beraber iş yapıyoruz. kefilim sözü ağzımdan çıktı mı?" diye sorarsınız. işte atatürk'ün bilimi göklere çıkarması ile "sözlerim bilimle çelişirse bilimi seçin" dememesi arasındaki fark budur.
  • mustafa kemal atatürk bu sözü söylememiştir. kabul ediyorum. şu an kaynak yok çünkü. bu sözü söylememiş ama, başka neler söylemiş?

    "ben manevi miras olarak hiçbir nas-ı katı, hiçbir dogma, hiçbir donmuş, kalıplaşmış kural bırakmıyorum. benim manevi mirasım ilim ve akıldır. benden sonra, beni benimsemek isteyenler, bu temel mihver üzerinde akıl ve ilmin rehberliğini kabul ederlerse, manevi mirasçılarım olurlar." (ismet giritli, kemalist devrim ve ideolojisi, istanbul üniversitesi yayınları, 1980, s. 13.)

    "bilim ve fen nerede ise oradan alacağız ve her ulus kişisinin kafasına koyacağız. bilim ve fen için kayıt ve şart yoktur." (27.10.1922, bursa öğretmenlerine.)

    "dünyada her şey için, maddiyat için, maneviyat için, hayat için, başarı için en hakiki yol gösterici ilimdir, fendir. ilim ve fennin dışında yol gösterici aramak gaflettir, cahilliktir, doğru yoldan sapmaktır. yalnız ilmin ve fennin yaşadığımız her dakikadaki safhalarının gelişimini anlamak ve ilerlemeleri zamanında takip etmek şarttır." (atatürkçülük, i. cilt, genelkurmay başkanlığı, millî eğitim basımevi, 1984, s. 283.)

    ...demiş. daha ne desin bu adam? daha ne diyebilir ki? ben manevi miras olarak hiçbir kalıp bırakmıyorum diyor. en gerçek yol gösterici bilimdir diyor; bilimi her şeyin önüne koyuyor. daha ötesi var mı? şu tartıştığımız sözün, atatürk'ün ideolojisinin özeti olduğunu düşünüyorum. böyle dememiş; ama o anlama gelecek her şeyi söylemiş. "atatürk bunu söylemiştir-söylememiştir" tartışması yapmak yanlış değil. bilgiyi ve bilginin kaynağını tartışabiliriz ki olması gereken de budur; ama tartışmayı atatürk'ün bilime yaptığı vurguyu ve verdiği önemi görmezden gelen bir boyuta taşımak iyi niyetli değildir ve bunun savunulacak hiçbir tarafı da yoktur. maksat üzüm yemek değil bağcıyı dövmek sanki. her neyse.
  • bunu anlamak için anadolu'da herhangi bir üniversitenin kapısından girmek yeterlidir. verilen örnekte bir hata yapılmış sadece. asıl düşünülmesi gereken konu ise; bilim yapılması gereken yerlere birbirini saygıyla dinlemeyi öğrenememiş, farklılığa tahammülü olmayan, değişime açık olmayan, bilimi ünvan yarışı haline getirmiş insanların doluşması.
  • bilim neferi olduğu iddiasında bulunan bireyler arasında cehalet hızla yayılıyor ve kimse bu karanlığı durduramıyordu.

    edit: canan hanım'ın bm konuşmasında atatürk'ün sözü olarak dünyaya lanse ettiği sözlerim bilimle ters düşerse bilimi seçin sözü atatürk'e ait değildir. kaynak.