*

şükela:  tümü | bugün
  • ermeni asilli bestekarimiz. soyadi ile ilintili cok hos bir anektod vardir. bestecinin sarkilari genelde huzunludur. bir gun ataturk bestecimize der ki:"bimen efendi, senin bestelerin cok guzel ama hepsi huzunlu ve agir, neden neseli besteler yapmiyorsun" bunun uzerine bimen efendi munir nureddin'in meshur ettigi ve arada radyolardan tas plak versiyonu ile calinan 'gulum sen, hatiram sen, meclisim sen...' adli hareketli sarkiyi besteler. bunun uzerine de ataturk, bimen efendi'ye neseli manasina gelen sen soyadini verir. bestelerinden bazilari:
    firkatin aldi butun nesve vu tabim bu gece, hareli gozlerin hayale dondu, yillar ne cabuk gecti o gunler arasindan...
  • asıl adı bimen dergazaryan'dır ve ermeni asıllıdır;1873 yılında bursada doğdu. bir din adamı olan gaspar dergazaryan'ın dördüncü çocuğudur. mûsikîşinas bir aileden geldiği için sesinin güzelliği dikkatleri çekmiş, çocukluğunda kilisede ilahi okumaya başlamıştı. kazandığı başarı kısa sürede çevresine yayıldı. daha on bir yaşında iken, bir münasebetle bursa'ya gelen hacı arif beye takdim edildi. ona birkaç şarkı meşk ettiren ve sesini çok beğenen üstad, bu sanatta ilerlemesi için istanbul'a gönderilmesini tavsiye etti. ailesinin şiddetle karşı çıkmasına rağmen, on dört yaşında iken ve bir kış günü istanbul'un yolunu tuttu. yanında bulunan para kısa sürede bitince açlık ve sefaletle karşı karşıya geldi. kendi ifadesine göre onu bu durumdan yine açlık kurtardı. iş bulamayınca son bir çare olarak kiliseye başvurmuş ve ilâhi okumuştu. orada bulunan dindar bir ermeni, sesini çok beğenerek himayesine aldı. banker olan bu şahsın yanında bir süre çalıştıktan sonra serbest ticarete başladı. böylece maddî durumu düzelen bimen efendi, bir yandan sarraflık yaparken;bir yandan da çevresini tanımaya çalıştı.

    o dönemin ünlü mûsikîşinaslarından tanburi cemil bey, neyzen aziz dede, sevki bey, kanuni haci arif bey, rahmi bey, hanende nedim bey, haci kirami efendi ve özellikle hacı arif bey'den çok şeyler öğrendi. yaşadığı sürece ünlü bir hanende olarak tanındı ve takdir edildi.
  • nota bilgisi olmadan da son derece guzel besteler yapabilmi$ hanende.
  • o'nu acaba şen misin adlı bestesiyle tanımıştım.
  • eger su anda dinledigim sarkiyi yanlis anlamiyorsam, capkin bakisli isimli kurdilihicazkar sarkisinin sozleri arasinda "gormus mu boyle yosmayi omrunde ankara" ifadesi gecen, zamaninin otesinde soz yazari, capkin insan, bülbüli bir musiki ustadi..
  • bimen efendiye "şen" soyadını kazandıran kürdilihicazkar şarkı:

    yüzüm şen hatıram şen
    meclisim şen mevkiim gülşen
    dilim şen hem revim şen
    hem serim şen hem de mim ruşen

    nasıl şen olmasın gönlüm
    bu bezm-i iyşu iştrede
    içen şen söyleyen şen
    dinleyen şen, yar ü ağyar şen
  • en büyük 5 türk bestekarından birisidir.
  • tam adı; bimen dergazaryan şen'dir.
  • (1872-1943)
    bimen şen'in hicaz şarkısı:

    "sâhilde bu şeb yar ile bir zevkini sürdüm
    ömrümde felek bir gece mehtâbını gördüm
    çektim yüzünün örtüsünü âba düşürdüm
    ömrümde felek bir gece mehtâbını gördüm."

    "ömrümde felek bir gece mehtâbını gördüm" necip fazıl'ın ağaç dergisinde çıkan bir karikatürünün de ismi olmuştur aynı zamanda. peyami safâ nın avrupa seyahatinin ilk günlerinde elinde sazla mehtaba karşı kayıkta karikatürize edilmiş.
  • mûsikimizde, edebiyatımızda, mimarimizde iz bırakmış; san'at tarihimizle mündemiç olmuş nice kıymetler gibi üstad da ermeni asıllı bir san’atkârdır.

    san'atı şöyle tasvir edilmiştir:
    "melodilerinde, kendinden evvelkilerin tesirlerinin izlerinden ziyade kendi kudret ve kabiliyetinin sesi duyulur ve bunlar gâh bir hüzün ve elemin, gâh bir neşve ve sürûrun ifadesi olarak gönüllere akseder."

    süleyman nazif ise şöyle buyurmuştur:
    "ebedî nâzımıdır san'at-ı feryâdımızın
    öperiz ağzını hep bimen-i üstadımızın"

    ve son olarak o akislerden bir misal:
    (bkz: zehr'olsa bile nûş edelim câm-ı şârabın)