şükela:  tümü | bugün sorunsallar (7)
2558 entry daha
  • --- spoiler ---

    netflix'teyim bir gün. sür manşette kocaman 'bir başkadır' yazıyor, hayvan gibi. tıklayıp giriyorum. +18 uyarısı veriyor. diziyi açıyorum ki "kendine zarar verme"... hayallerimle oynadın netflix!. cinsellik lazım, çıplaklık lazım, şiddet lazım, argo lazım. kendine zarar verme ne amk. madem yok neden oraya +18 yazıyorsun.

    --- spoiler ---

    pek ala olmuş bir dizi. izlenir ama çok da kafa yormamak lazım.
  • spoiler olabilir de olmayabilir de.

    özet olarak, sekülerlerin devamlı sırça köşkte, herkese üstten bakan, agresif, zengin, eğitimli, her gece seks yapan, gay insanlardan oluştuğu algısı.
    mahallede örtünüp dışarıda barlarda gezen, lezbiyen ilişkisi olan üniversiteli kızın, sonunda evi terk edip temelli açılması ile yine “sakat” düşüncenin “açık” olmakla eğitimle özdeşleştirilmesi.
    robert mezunu bir psikiyatr önyargılarını aşamazken; eğitimsiz, dindar bir köylü olan yasin’in bakire olmadığını söyleyen nişanlısına “bekaret kalpte olsun” demesi.
    tecavüz eden zorbanın hırpani vaziyetle fiziksel olarak acındırılması -güya- ilahi adaletin tecelli ettiğinin vurgulanıp, vicdanlarda da affedilmesinin beklenmesi.
    tecavüz edenin ağzından mağduriyet edebiyatı yapılması, güya pişmanlık gösterilmesi. ulan o kadar pişmansan evdeki kadına niye tecavüze devam ediyorsun! kundakta bebeği var kadının.
    bu ve bunun gibi türlü olmamışlıklar... hatta bilinçli algı oyunları, yazar/yönetmenin konuyu olduğu gibi anlatıp, mesaj çıkarmayı duyguyu seyirciye bırakmaktan öte, seyirciyi yönlendirme çabası.
    halk tv izlerken kapalılara laf sokan yalı sakini nedir birader! siz kaç senedir türkiye siyasi sosyal hayatından kopuksunuz! kim oturuyor yalılarda saraylarda! kim kimi ötekileştiriyor! kim götürüyor ihaleleri! genel müdürlükleri, danışmanlıkları, akademiyi falan geçtim, varoşlardaki bir kamu dairesinde sözleşmeli çaycı olmak için bile araya kimi koymak, kimci, neci olmak, önce nereye kayıtlı olmak gerekiyor? bütün bunlarda, ultra sanatsal dizinizde bayrak gibi salladığınız o baş örtüsü neredeyse çeyrek yüzyıldır bütün heybetiyle dalgalanıyor zaten. mevcut siyasetin sırtını dayadığı tek duvar o.

    fikriniz var mı? liyakat yerlerde sürünüyor. torpil, rüşvet almış yürümüş. bütün bunlar yıllardır kimlerin tekelinde! çarkı kim çeviriyor! eğitimin, sağlığın, ekonominin, sanatın, basının hali ortada! hak hukuk meydanda! şu filmi izleyip ‘’afferim be çoh eyi gözlem yapmış’’ dediğiniz bu yazar/yönetmen acaba hangi dünyada, hangi ülkede, kaç yılında yapmış bu gözlemleri çok merak ediyorum. gözlem yapmak dekordan ibaretse, yeşilçam filmlerini tara aynı dekorun kralını çıkarırsın.
    dizide anlatıldığı gibi insanlar yok demiyoruz. ama –özellikle son 20 yılda- ‘’yaşam tarzı üzerinden ayrımcılık’’ sorunun altına yerleştirdiğiniz iki zıt düşüncenin taraflarını bu şekilde koyar, sanki bütün kavga bu iki tipoloji üzerinden oluyormuş gibi baştan sığ ve yanlı bir temel üstüne hikayeyi kurarsanız, insanların da sizin niyetinizi sorgulaması kaçınılmaz olur. kendi fikrinizi/tarafınızı yaptığınız işe yedirirken, özellikle de böyle sosyopolitik konularda çok daha sağlam bir alt yapınız olması gerekir. aksi halde taraflı –değilse cahil duruma düşersiniz.

    hızımı alamayıp gözüme çarpan diğer çarpıklıklardan bir kuple;

    - dünyayla bağını koparmış, intihara kalkışmış, saçını başını yolan yenge yerine arada bir bayılan meryem’in psikiyatra gönderilmesi
    - dine ve geleneklere aşırı bağlı görülen, hocaya sormadan adım atmayan abinin, bekar kız kardeşini genç bekar bir adamın evine gündeliğe yollaması
    - sinan’ın gülbin evden çıkmadan melisa’yı çağırması. kadın belki kalmaya karar verir veya biraz oyalanır diye hesap etmemesi. istanbul trafiğinde 3-4 dakikada melisa’nın sinan’a gelmesi (otoparkta gülbin inerken o çıkıyor) gülbin’in diş macunu için dönüp tuvalete dalması... zorlama.
    - gülbin’le sinan’ın tesadüfen aynı anda spor salonunda olması. sinan’ın tesadüfen gülbin’in arkasına oturması. tesadüfen gülbin’in tam da onu çekiştirdiği ana denk gelmesi... öfff öffff kardeş kapıda rastlaşsalar tamam da bu kadar da tesadüf...
    - anası babası boğaz’da yalı sahibi peri’nin, robert’i bitirip yurtdışında eğitim gördükten sonra devlet hastanesinde memur olarak sürünmesi. üstelik idealist falan da değil, bildiğin nefret ediyor hastalarından. 2. sezon da yozgat’a şark görevine yollayın bari.
    - gülbin’le ablasının durmadan saç baş birbirine girmesi. ana-babanın tepkisizliği. spor yapan ve abladan daha iri olan gülbin’in dayağı yiyip oturması. doğuştan engelli 35 yaşındaki kardeş yüzünden birbirini neden boğazlamaları!
    - gece klübünde güvenlik diye çalışan koskoca adamın bacak kadar burcu tarafından bıçaklanıp ağzının yüzünün dağıtılması (hastanedeki devam sahnesinde suratı düzelmişti nedense) ayrıca bu olayın neden yaşanılması. sadece yasin’in onları görmüş olmasının neden yetmemesi!
    - ruhiye’nin kendi köyünde olan bitenden yıllarca haberdar olmaması (adamın ölmeyip hatta tecavüz ettiği arkadaşıyla evlendirilmesi nasıl sır olarak kalır) köyde herkes birbirine akrabadır. olan biten illa ki duyulur. biri yetiştirir.
    - insanların gitti doktora kadar soran hocanın, kendi kızı mevzu bahis olunca bu kadar geniş olması.
    - malan barkır eşliğinde spastisitede çığır açan alternatif tedavi...

    kalkıp bu işe nbc tarzı falan diyen olmuş. daş olursunuz vallaha. nbc ne zamandan beri kendi siyasi yanını bu kadar bariz dayatıyor, kör göze parmak algı kasıyor! nbc işi nötr olarak yapıp ortaya koyar. karakterleri eşit argümanlarla çarpıştırır. gerisi izleyiciye kalır. ne alır ne kadar alır ona nbc karışmaz. saygınlığı da buradan gelir.

    öte yandan dizideki oyunculukları da daha net görmek için ingilizce dublajlı tekrar izlemenizi öneririm. yöresel ağız ve aksan gidince ortaya düz ve aslında çoğunlukla anlaşılamayan bir meryem ve komando dışındakiler için donuk bakışlar kalıyor. bir oyunculuk güzellenecekse spastisite olan gencoya hakkını verebiliriz. lakin diğerleri, en kötüsü 15 yıldır sektörde olan insanlar için normal seviyede. abartacak bir şey yok.

    edit: gelen masajlara göre herkes tecavüzcüye takılmış. çocuğu olduğu ne belli, evli olduğu, tecavüze devam ettiği nerden çıktı falan feşmekan! ulan evladım siz filmi nerenizle izliyorsunuz! adam ruhiyenin arkadaşıyla evli. kızın namusunu tecavüzcüyle “nikahlayarak” kurtarmışlar belli ki. kucağında bebek, bir de büyük çocuk vardı hatırlarsanız. ruhiyeyle yüzleşmede de çocuklarından bahsediyor adam. neyini anlamadınız.
  • berkun oya’ nın yazdığı ve sekiz bölümü de kendi yönettiği netflix dizisi bir başkadır, diğer birçok özelliğiyle birlikte bölümlerinin kapanış jeneriğinde kullanılan görüntülerle de anılacağı kesin. dönemin istanbul’ una dair önemli görüntüler içermesinin yanında bu şehrin gelenekler ve çağdaş olan arasında kalmış yapısına da vurgu yapıyor.türkiye’ nin kutuplu, gelenek ve modern arasında sıkışmış yapısıyla bir derdi olduğunu, kendi derdini anlatmakla kalmayıp bizim de derdimizi görünür kılmış.doğru cast, gerçekçi çarpıcı diyaloglar, sade ve tertemiz bir dil.

    her şey tek kelime ile enfes.yolu bahtı açık olsun!
  • rezalet ingilizce altyazisi yuzunden yabanci hic kimseye oneremedigim dizi.
  • yeni başladım izlemeye ama ilk izlenimim; biraz zeki demirkubuz biraz nuri bilge ceylan az biraz da derviş zaim serpiştirmişler aralara, ortaya karışık bir dizi yapmışlar.
  • yavan bir ülkenin yavan bir işi.

    uzun uzun boklamaya bile değmez.
  • fularımı çıkarmadan seri yorumluyorum.

    nuri bilge ceylan tadi var.
  • en çok senin hikayene üzüldüm semiha , çok gerçeksin.
  • taze bitirdim.

    her şeyden evvel müzikler gerçekten güzel.

    bu dizi detay vermekte iyi olmakla beraber olmamış bir yapım. bir anda bu kadar patlamasının sebebi insanların adam gibi türk yapımı bir şeyler izleme isteğidir. bu talep aslında memleketin gelişime ne kadar açık olduğunun göstergesidir.

    bu dizi on sene evvel yapılsaydı çağdaş bir yapım olurdu ama şimdi kesinlikle öyle değil. bön meryem, amcı sinan, hayrünnisa, hilmi ve aktris kız gerçekçi karakterler olmuş. ancak yalıda büyüyen peri karakteri aşırı zorlama. devlet hastanesinde çalışan kırklı yaşında bir doktorun kadın hastalarının çoğu türbanlıdır ve onlara o kadar yabancı değildir. ama yine de önümüzdeki sezonlara bakmak lazım sebebi ne.

    ruhiye karakterine bayıldım. bu kadın gerçekten harika bir oyuncu. ama travma sebebi çok klişe olmuş. yasin ise türk erkeklerinin kabaca çeyreğini temsil eden iyi niyetli bir hödük işte.

    filmin kürt karakterleri ise kesinlikle olmamış. hdp geleneğinden gelen kürtlerle (kürt nüfusun yarıdan fazlası) devlet yanlısı kürtlerin kavgası aslında çok ciddi bir meseledir. içeriden bildiriyorum. ancak türk nüfus bu meseleye yabancıdır. yönetmen ise istanbul'un gelişmiş semtlerinden görülebilecek kadarını aktarmış. bu kavganın altının gerçekten doldurulması lazım. kapalı abla gibi kitsch yüzlerce kürt kadınını bizzat tanıyorum ama tülin hanım pek kürt durmuyor eklemek gerekiyor. gerçi profil ve yaşam tarzı olarak çok sayıda kürt kadın var öyle yaşayan, ben tipi kastettim. kürt enişte ise süper olmuş. ister koyu müslüman ister dinsiz imansız kürt enişteler böyledirler, biraz naif, baldızlara yönelik anlayışlı yani böyle tartışmalara burnunu sokmak istemeyen.

    akpli kürtlerin dağ karşıtlığını böyle edepsizce dile getirmesi ise biraz türk kulaklara yöneliktir. vardır fakat kürt geleneklerine pek uymaz. bir de kürt laikliğinin türk laikliği kadar kendi realitesine yabancı olmamasını iyi görmüş. kürt sekülerliğinin kadın kılık kıyafetiyle namazla niyazla bir sorunu hiç olmadı çünkü.

    bu filmi yapan kişiler bana kalırsa memleketi pek tanımıyorlar ve dediğim gibi en az on sene öncede kalmışlar. çirkin bir şey var bu dizide. gariban muhafazakarları göstermişler. bu insanlar memleketin bu hale gelmesinin doğrudan sorumluları değiller. cici gösterilmeleri ne kadar yanlışsa kınanmaları da o kadar yanlış. beklentim gerçekten memleketin kanına ekmek doğrayan akpli tipleri tüm çıplaklığıyla görmek. gerçek suçluları ve adileri görmek. ama sanırım biraz hayalci bir beklenti.
  • --- spoiler ---

    herkes öykü karayel’in oyunculuğundan bahsetmiş ama öner erkan’ın adını neredeyse hiç göremedim. bence dizinin en iyi oyunculuğu ona aitti. akşam kalacak mısın? repliği ve öykü karayel’in psikologla olan diyaloglarından güzel espri malzemesi çıkar. cami hocası olacak adamın herkese vaaz verip iş kendi kızına gelince avrupalı modern babaya dönüşmesi de ayrı bir ikilem. ayrıca dizide yüzüme tokat gibi çarpan herhangi bir şey olmadı, abartmayın.
    --- spoiler ---
1176 entry daha