common of demons

  • 171
  • 0
  • 0
  • 0
  • 3 yıl önce

verdun

early access fazinin sonlarina yaklasmakta olan, birinci dunya savasi'nin -oyunun adindan da tahmin edilebilecegi uzere- bati cehpesinde gecen, tamamen siper savasi odakli harika bir first person shooter. bu oyuna kadar, bu zaman diliminde gecen, birkac tane eski moddan(battlefield 1914, battlefield 1918, iron europe...) baska -benim bildigim kadariyla- hicbir fps yoktu ve bence bunun eksikligi hissediliyordu, ozellikle kabaca 2002-2006 arasi patlama yapan, battlefield, call of duty, medal of honor gibi dev markalar haline gelmis ikinci dunya savasi fps'leri dusunulunce, buyuk yapimci firmalar tarafindan neden birinci dunya savasi'na onem verilmedigini anlamak gercekten guc.

"buyuk yapimci firmalar" dedim zira verdun uzerinde daha birkac ay oncesine dek, ikisi kardes olmak uzere sadece 3 kisi calisiyordu. sonrasinda gruba yanilmiyorsam 3-4 kisi daha katildi ve ardi ardina suruyle update geldi. ben oyunu bir yildir oynuyorum ve sadece o zamandan bugune kadar kaydedilen ilerleme gercekten de alkisi hakediyor(-ki, steam'de early access'e gecmeden once browser uzerinden de oynaniyormus). su an bence en buyuk eksiklik voip.

biraz da oynanisdan bahsedeyim. oyun neredeyse red orchestra oyunlari kadar gercekci olma iddiasinda, tufekler tek isabetli atisla olduruyor, tabancalarda ise bu -headshot haric- 2-3 hit arasinda degisiyor. stamina sistemi var, dikenli tellere dalmak sizi yavaslatiyor ve 10 saniye gibi bir sure boyunca icinde debelenirseniz -ve tabii bu sirada vurulmazsaniz- oldurucu oluyor. ileride daha arttirilir mi bilmiyorum, sahsen zannetmiyorum, cunku haritalar nispeten kucuk bu yuzden "sadece" 16v16 oyuncu destegi var. fakat bunu red orchestra'larin 32v32siyle karsilastirmak, dedigim gibi kucuk olan harita boyutlarindan dolayi pek dogru degil, zira toplamda 32 kisiyle de no man's land'i canli olarak gecmek bayagi caba ve sans gerektiriyor. basta da dedigim gibi oyun tamamen siper savasi odakli, her iki taraf sirayla saldiriyor/savunuyor. dusmanin siperini, sure bitmeden ele gecirebilirseniz(siperde dusmandan sayica daha fazlaysaniz ele gecirmeye basliyorsunuz) saldiri sirasi, karsi tarafa geciyor ve siz savunuyorsunuz. oyunun suresi dolana kadar boyle boyle gidiyor, siperler el degistirip duruyor gercekte oldugu gibi.

oyunda squad ve birkac seviye sistemi var, neyse ki o kisim biraz basitlestirildi. her squad'da 4'er kisi var, bunlardan sadece biri, astsubay(non-commissioned officer) her squad'da var ve q tusu ile bir noktayi squad arkadaslari icin isaretleyebiliyor ve "move order" verebiliyor. bombardiman/kesif ucagi/gaz da gene q tusu ile kullaniliyor. squad'daki kisilerin(class) fix bonuslari var(nco'nun aurasi icindeyken daha uzun sprint, nisan alirken nefes tutma, killerden ekstra puan alma, nco icin daha guclu bombardiman/gaz gibi). bu bonuslar, eger hep ayni kisilerle beraber oynarsaniz zamanla daha da gucleniyor, ama bu kisim biraz grind gerektiriyor. hangi squad olarak oynadiginiz veya squad'inizin adi onemli degil, sadece ayni kisilerle oynamaniz lazim bu bonuslari aktive edebilmek icin. ayrica oyuna direkt etkisi olan bonuslar disinda, squad'inizin uniformalari da, gercege uygun olarak, belirli squad seviyelerinde degisiyor, celik migfer, webbing* falan ekleniyor. 3 farkli cesit squad var, bunlar:

recon: alman alpenjäger ve fransiz chasseurs alpins. bu hafif bir squad, nco gozlemci ucagi cagirabilir ve minimap'de kisa sureligine dusmanlarin yeri belli olur, ayrica 1 kisi sniper olarak oynayabilir.
rifle: alman landser, fransiz poilu ve brit "tommies". bu en fazla ates gucune sahip squad. nco belirli bir alana havan topu/bombardiman cagirabilir ve 1 kisi makineli tufek kullanabilir.
assault: alman stoßtruppen ve kanadalilar. bu biraz destek squad'i gibi. hizlica hareket edip, baslica tabanca ve el bombasiyla donatildiklari icin(ek olarak, trench club ve hatta kurek) yuksek rate of fire'lari sayesinde yakin mesafede etkililer. nco bir bolgeye zehirli gaz cagirabilir ve stoßtruppen'de 1 kisi mp18 kullanabilir(ilk submachine gun, op degil ama, orta-yakin mesafede 2-3 mermilik kisa burstlerle kullanilmali).

oyunda su an icin 5 tane siper savasi haritasi(flanders, picardie*, artois, argonne, vosges) ve 1 tane de rifle deathmatch haritasi var. yillar yili top mermileriyle dovulmekten korkunc bir hale gelmis araziler, olu agaclar, kraterler, dikenli teller, su birikintileri, olu atlar... savasin atmosferinin iyi yansitildigini dusunuyorum -ki ben ancak dusuk ayarlarda oynayabiliyorum.

bundan sonra oyuna eklenebilecek ulkeler, eger bir expansion pack/dlc durumu olmazsa sanirim sadece abd ve belcika. gonul isterdi ki bati cehpesinde almanya disindaki mihver devletleri de kayda deger varlik goster-ebil-mis olsalardi. fakat bu durum, ulke sayisi dengesi acisindan gercekci bir esitsizlik sagliyor ve "bu adamlar -almanya- tek baslarina nasil oluyor da koca cepheyi yillarca sirtlamislar, ustune muttefiklerinin yardimina** defalarca -hör zu, avusturya-macaristan- kosmus ya?" seklinde dusunduruyor.

fakat ileriki yillarda dogu cephesi(ana olarak almanya/avusturya-macaristan(belki bulgaristan) vs. rusya(belki romanya)) ve canakkale eklenebilir. siper savasi odakli dusunuldugunde, ki bu oyundan bahsederken dusunmemek imkansiz, canakkale savasi, oyunun su anki haline dogu cehpesine oranla daha yakin bir tercih olacaktir, zira dogu cephesi batiya oranla daha hareketlidir(alan genis, siperler "ince", haliyle asker yogunlugu dusuk). ote yandan, hem avusturya-macaristan, hem de rusya'nin kendilerine ozgu silahlara sahip olmalari, dogu cephesini cesitlilik acisindan daha cazip hale getiriyor.

birkac ogut:
- no man's land'i cogu haritada tek nefeste kosarak katedemezsiniz, zaten bu guvenli de degil. sabirli bir sekilde, nco'nuzun move order'larina kulak vererek ve kraterden kratere ilerlemelisiniz.
- savunurken, kafanizi gereksiz yere siperden disari cikarmayin, -sniper harici de- bazi insanlar saldiri/savunma mantigini tam anlayamadiklari icin*, saldiri sirasi kendilerinde olsa dahi siperlerinden cikmayip, sizin siperlerinizi gozetliyor* olabilirler.
- bir assault squad'inda nco iseniz, gaz saldirinizi, saldiri sirasi sizdeyken, ilerlemenizi kolaylastirabilecek bir yerde kullanin, gaz maskenizi takip ve gaz bulutunun icinden gecerek hucum edin.
- eger yakinlariniza gaz saldirisi cagirildiysa, 4 tusu ile gaz maskesi takin. hemencecik oldurmuyor genelde ama gorusunuzu bulaniklastiriyor.
- makineli tufeginizi iyi bir yere yerlestirmek cok onemli. cok acik farkla en cok kill'i bu rolde ve rifle squad nco'su olarak alirsiniz(ama oyunu k/d oraniniz kazandirmiyor, onu da unutmayin). ben ya en sagda ya da en solda konumlanmayi tercih ediyorum.
- rifle squad'da nco olarak oynarken, unutmayin ki savunma amaciyla kendi siperlerinize ve siperlerinize giris yapilmasi en mumkun yerlere top atesi cagirabilirsiniz. hatta cooldown her hazir oldugunda bir yere top atesi emri vermelisiniz. bundan takim arkadaslariniz etkilenmez, fakat o bolgede durursaniz kendi kendinizi oldurmeniz mumkundur.
- ne yazik ki, assault squad'daki melee silahlar su sira pek de kullanisli degiller. ama gene de bazen hic belli olmuyor, bir keresinde dusman siperindeyken, alman makineli tufegiyle(fransiz ve brit'lerinkinin aksine, bir yere kurmadan ates edilemiyor) ardi ardina 2 kisiyi melee olarak oldurebilmistim(en yavas melee animasyonuyla toplam 4 hit). gerci sanirim bu benden ziyade, o oyuncular hakkinda bir seyler soyluyor...

devamını okuyayım »