daha da nick uyduramam ama

  • 26
  • 0
  • 0
  • 0
  • 3 yıl önce

madımak carina'nın günlüğü

hem uvey babasi sivas'tan kurtulanlar arasinda oldugu icin sivas'in cocukluguna mecburen herkesinkinden bi gidim daha fazlaca damga vurdugu bir insan hem de bir turk sinemasi destekleyicisi ve taze bi emekcisi olarak hukumler vermek yerine soru sormaya calisacagim.

en temel sorum ugur kaynar'i hasret gultekin'le 'degistirmek' uzerine... bir yonetmen, anakronizme yol acacak bir "degistirmeyi" neden yapar? ustelik ugur kaynar'in yakinlari, ailesi, yeter gultekin ve diger bircok kisinin tepkisine ragmen. fotografi yanlis mi gordu? hasret gultekin'e kisisel bi sempatisi vardi da filmde fazladan 'gorunsun' mu istedi? oyuncudan kismak icin mi iki karakteri 'birlestirdi'? ınsan insandir isimler onemsizdir mesaji mi vermek istedi? ne-den?

muthis bi kavram karmasasi olduguna inanarak ve "kurgu" yanitinin yetersizligi karsisinda sormadan duramiyorum, peki yonetmen 'kurgu'yu sinematografik bir eleman olarak kullanmayi neden dusunmedi acaba hic?

yonetmenin roportajini okuyoruz, evet cesaret alkislanmali, takdir edilmeli, genc sinemacilar yureklendirilmeli de, ne gidis yolun dogru, ne de vardigin sonuc dogruysa o cesaretini ben alkislasam nolur alkislamasam nolur?! hicbir gecerli neden sunmadan, o anlatmaya calistigin korkunc katliamda hayatini yitirenlerin yakinlarinin istegini-ki burdaki istek, tarihi bir yanlisi duzeltmeni istemeleri ha!- yerine getirmemissin, bu degerleri karsina almissin, dogru duzgun arastirma yapmamissin ustelik bu direndigin 'hatanin' filmin ne kurgusuna ne duygusuna hic bi yerine zerre katkisi yok, bilakis tarih bilincine zarari varsa yemisim cesaretini! ben simdi kadin hak ve ozgurluklerini savunucam diye 8 mart'ta cirilciplak soyunup kalkip elimde zubeyde hanim resmiyle meclise yurusem mesela, kimsenin beni cesaretimden dolayi alkislamasini beklemem, bu cesaretimin sonu bi yere de varmaz. birinin ustume biseyler verip beni yatistirmasini, beklerim. ha bu eylemde bile bi anakronizm tehdidi yok, hatta zorlarsan yaraticilik var. eylemci kafayi siyirmis derler en fazla, 'cahil cesaretimi'n kendimden baska kimseye zarari olmaz.

diger sorulara yanit verirken, 'bu filmde gercekler var' "okmeydani, gazi mahallesi cok sahiplendi bu projeyi' diyorsun ama. o sorulara da desene "yok arkadaslar abartmayin, kurgu bu' diye?!

en cok anlayamayip takdir ettigim sey bu amatorlukteki bi ise o kadroyu nasil ikna ettigi. ben umut kurt olsam mesela cekinirim boyle bi hatada piyon olmaya. hatta dusunmedim degil, heralde mustafa alabora behcet aysan roluyle hic konusmayip uzun uzun bu meseleyi dusunuyodu cekim sirasinda heralde diye. gercekten cozemedim. oyuncularin filmle ilgili konustugunu da gormedim duymadim hicbi yerde, bilen varsa paylassin lutfen. heralde galadan sonra hepsi kosarak uzaklasti hafizalarini sildirmeye. boyle bi filmi yapmanin herkes icin sorumluluklari oldugunu dusunuyorum. bu sanatcilardan herhangi biri herhangi bi 2 temmuzda "unutmuyoruz, kiniyoruz" bile dese, bu filmde yapilandan daha adil, daha dogru bi eylem yapmis olur.

canimi yakan tek konu bu degil maleef: yangin sirasinda otelin icindeki goruntuler...herkesin "eyvah, olucez" diye caresizlikle olumu bekleyisi"ni yansitma bicimi... kadin meselesini alevi-sunni ikiligine indirgeyen beylik beylik laflar, cok kotu yazilmis diyaloglar, cok kotu cekilmis sahneler... evet ustunden yillar gcmesine ragmen filmi yapilmamis bi mesele madimak. bazen bi seyi yapmamak daha iyidir. durmak, dusunmek, insanlarin hassasiyetlerini kendi egolarimizdan ustun tutmayi ogrenmek, dusunmek, arastirmak, yetinmemek, dusunmek, daha da ogrenmeye calismak, bi daha uzun uzun dusunmek...

bi gun bi yonetmeni kotuleyip cesaret kirici bi sey yazacagim aklima gelmezdi, kismet buguneymis. bu hakkaten nazik elestri de bu filmi izlemeye zaman ayirmis benim kendime bictigim sorumluluk...

devamını okuyayım »