gecenyineyoldagidiyoruz

• 5
  • 1
  • 0
  • 5 gün önce

2 aralık 2019 uludağ'da kaybolan dağcılar

ailelerine ve yakınlarına sabır diliyorum, bunun haricinde herhangi bir teori kasmaktan ziyade bu olay vasıtası ile doğa yürüyüşü, tırmanış, dağcılık gibi aktivitelere girmek isteyen arkadaşlara bazı tavsiyelerde bulunmak istiyorum.
gün geldi bir süredir arkadaşlarınız ile planladığınız tırmanışı, kampı gerçekleştirme zamanına çattı, çantaları toparlıyoruz fakat öncelikle;

her ihtimali düşünerek çantamıza bir adet dikiş seti, basit ilaçlar, antibiyotik, vitamin hapları, medikal alkol, çakı, paracord ipi, karabina gibi malzemeleri kompakt bir şekilde yerleştiyoruz.
yiyecek olarak, kalori değeri yüksek fakat az yer kaplayan hafif gıdaları tercih ediyoruz.
bu tür bir aktiviteye katılmaya karar vermiş dolayısı ile neyin, nasıl giyinilmesi, ne gibi araçların, ne şekilde yanınıza alınması gerektiği gibi konuları az çok çözmüş birisi olduğunuzu düşünerek teferruata girmiyorum.
velhasıl yola çıktık, her şey harika ilerlerken bir anda sis bastırdı, tipi başlayacak, hava bozdu diyelim. kesinlikle ve kesinlikle bu şartlar altında mukavemet göstermiyor, korkmadan, soğukkanlı bir şekilde pozisyonumuzu korumak için daha önceden konuşmuş ve kararlaştırdığımız olduğumuz acil durum planını devreye sokuyoruz, tekrar ediyorum ilerlemiyoruz, geri dönmeye çalışmıyoruz, hava koşulları düzelene kadar pozisyonumuzu korumaya çalışıyoruz.
önceliklerimiz şu şekilde;
-barınma
-ateş yakma
-temiz su

barınma
kötü hava koşulları ve düşük görüş mesafesi söz konusu olduğu zaman bırakın kar barınağı hazırlamayı çadır kurmak bile çok zordur. bu tür durumlarda doğanın bize sağladığı imkanları sonuna kadar kullanmamız gerekir. en basiti olarak derhal geniş gövdeli bir ağaç bularak, üzerimizde minimum kıyafet ile kesinlikle terlemeyerek ağacın çevresine, ağacın gövdesinden 1-1,5 metre yarı çaplı, oturduğumuz zaman rüzgarın bizi en az şekilde etkileyeceği bir çukur kazıyoruz. elimizdeki imkanlar doğrultusunda da bu çukurun üzerini çalı çırpı, yağmurluk, donmuş kar blokları, kayaklar gibi nesneler ile kapatıyoruz. işte barınağımız hazır.
dikkat edilmesi gereken iki husus var. şunlar ki, bu çukuru hazırlarken kesinlike terlememeye özen göstermeliyiz ve hazırladığımız barınağa girdiğimizde kati suretle zemin ile aramızda bir şey olmalı, bu sırt çantanız, ağaç dalları veya herhangi bir şey olabilir, zira sıcak zemin ile temas su kaybını arttırır soğuk zemin ile temas vücut ısısını düşürür.

ateş yakma
bu biraz daha hazırlıklı olmanızı gerektiren bir konu, dolayısı ile yolculuğa çıkmadan önce yanınıza bir miktar reşo yakıtı yada kolaylıkla satın alabileceğiniz sodyum permanganat bulundurmanızı tavsiye ederim. büyük ihtimalle zemin ıslak olacağından dolayı ateşinizi taş, çalı, dal parçaları gibi bir zemine kurmanız gerekiyor. kazdığımız barınağın içerisine ısınma ihtiyacımızı giderecek kadar bir ateş yakmak yeterli olacaktır, yakıt sağlamak için arkadaşlarınız ile birlikte küçük çaplı bir alanda odun, kütük, çalı gibi parçaları arayabilirsiniz. lütfen yaş odunları yakmak için ısrarcı olarak ateşinizi küçültmeyin, ateşin yanına bırakarak yanacak kadar kurumalarını bekleyebilirsiniz, ateşinizi ince dallar ile beslemeye dikkat edin ve en inceden kalına doğru yavaş yavaş geçiş yapın. çok kolay bir şekilde uygulayabileceğiniz tepe tarzı ateş hazırlama tekniği oldukça yardımcı olacaktır. yaş ağaç dalları yandıklarında çok fazla duman çıkaracaklardır o yüzden kapalı alanlarda kullanılmamalıdır fakat yer belirtmek ve işaret vermek için faydalı olabilir. tüm bunları yanınızda çakmak, ocak, kibrit tarzı basit ateşleyiciler olduğunu farz ederek yazdım bunlardan hiçbirini almadan yolculuğa çıktıysanız yaklaşın bir şey diyeceğim...

temiz su
bizi arayan ekiplerin bize ulaşmasını bekleyene kadar hayatta kalmamız için elzem olan bu üçlüden belki en kolayı budur arkadaşlar. kar yemek, idrar içmek susuzluğu gidermez tam aksine susuzluğu arttırır, bu yüzden bu tür hareketlerden sakınarak çorap, bere yahut herhangi bir bez parçasının içerisine sıkıştırarak doldurduğumuz karı yavaş yavaş, damla damla içiyoruz yada bir kapta biriktiriyoruz. diğer hava koşullarında bu konuyu çözmek içinse basit bir imbik yapmayı öğreniyoruz.

önemli notlar;
-telefonunuzun, kol saatinizin gpsine kesinlikle güvenmeyin bir işe yaramazlar. garmin markası bu konuda oldukça başarılıdır, tavsiye ederim.
-eşkenar üçgen işareti dünyanın her yerinde yardıma ihtiyacımız var anlamına gelir, hava koşulları müsade ettiği anda yukarıdan görülebilecek bir şekilde bulunduğunuz yerin yakınına bu işareti bırakmanız size ulaşılmasını oldukça kolaylaştıracaktır.
-yön tayin etme konusunda çok iyi değilseniz böyle bir kumara girmeyin. en ufak bir şüpheniz dahi varsa pozisyonunuzu korumanız ve size ulaşılmasını beklemeniz en iyi seçeneğiniz olacaktır, pusulaya güvenmeyiniz.
-kesinlikle sigara ve alkol kullanmayın.
-bu tür durumlarda utanma, iğrenme gibi duygularınızı silip atın, asla idrarınızı ve dışkınızı tutmayın, vücudumuz bunları tuttuğumuz sürece ekstra kalori yakacaktır (ısıtmak için) unutmayın vücut ısımızı stabil tutmak ve kalori hesabı yapmak zorundayız.
-en önemlisi ise sakin olmaya çalışın, ne olursa olsun sakin olun ve sağlıklı düşünmeye çalışın. bu durumu yaşayan ve bu durumdan kurtulan binlerce insandan birisi olacağınızı aklınızda tutun.

bu yazı sadece soğuk iklim ile mücadele ve basit bir şekilde hayatı idame üzerine yazılmıştır. farklı koşullarda ve ortamlarda bu yöntemler, izlenecek yollar, değişiklik göstermektedirler.

ateş editi; hadi hiçbir tutuşturucu almadınız yanınıza veya aldıklarınız bir şekilde işlevsiz hale geldi, bir çoğunuzun telefonu lityum bataryalı. kırın telefonu bataryasını sökün ve tutuşturmak istediğiniz çalı çırpıya yakın bir yerde delin. batarya delindiği zaman hava ile temas ettiğinde yanmaya başlayacaktır