lovehippi

  • şekerpare (673)
  • 662
  • 0
  • 0
  • 0
  • 6 ay önce

mar adentro

cok buyuleyici, etkileyici, seyrederken mantigini dusunduren,mantigini dusunurken kalbi yoran,kalbi yorarken mukemmel cekilmis ve gidisata uymus sahnelerle bir daha etkileyen, aslinda bunlarin hepsinin yani izleme suresince hissedilen her seyin birbiriyle cok basarili bir etkilesim icerisinde ortaya konmasinin guzelliginde en onemli noktayi olusturdugunu dusundugum film..

bir kere ortada cok ozgun ve sahane dusunulmus bir senaryo var.. kanimca islenmesi pek de kolay olmayan bir senaryo bu ayni zamanda.. cunku sabit bir dekor etrafinda donuyor film ve bu sure icerisinde gececek olaylari anlatmak, bunlari anlatirken izleyiciyi sikmamak oldukca mesakatli bir noktaya temas ediyor.. onun icin bu benzersiz senaryonun bu yonu de dusunuldugunde ortaya cikan eserin buyuklugune de bir kez daha tanik olunmus oluyor.. cunku alejandro amenabar bu duraganlastirici ve izleyici bayabilecek etkiyi javier bardemin oynadigi rolun disindaki karakterlerle ve ozel goruntulerle ve bu goruntu tekniklerini kisilerin psikolojik durumlarina ve anlik hislerine mukemmel benzetince asiyor, kendini de asiyor, filmi de astiriyor.. ramon sempedro * karakterinin cevresindeki* karakterler oylesine basarili isleniyor ki onlari da filme, kendinize katmadan edemiyorsunuz.. ustelik neredeyse filmdeki asil duygu da burada yatiyor.. babanin bir bakisi, abinin hal ve tavirlari hepsi filme arti katabilecek sekilde tasarlanmis karakterler ve bu karakterlerin psikolojik analizleri ile hazirlanmis.. bunun disinda zamanin akisi icerisinde olusabilecek bir sıkıntıyı goruntulerle asma girisimi kusursuz.. belki de filmde en mukemmel olan da bu.. uzun zamandir insanin halet-i ruhiyesini goruntulerle, dusuncelerini dogayla, yasadiklarini flashbacklerle bu kadar iyi anlatan bir film izledigimi sanmiyorum.. karakteri ifade acisindan izlemisimdir ama bu etkilesimleri saglayanini inanin, gercekten hatirlamiyorum.. cok ust duzey olmus..

senaryonun basarisindan soz ettikten sonra kurgu ile ilgili olarak; demin de dedigim gibi boylesine bir senaryo icin kurguyu saglamak pek kolay olmayabilirdi.. ancak basarili yardimci karakterle ve zamanin akisinin iyi ayarlanmasiyla kurguda da goze carpan bir eksiklik gorunmuyor.. baslarda biraz agir tempoda gecen film, sona yaklastikca hiz kazaniyor, olaylar arka arkaya gelisiyor ve hep bilinen surece dogru yol alirken seyirci de bu yolun sonunda neyin olacagindan ziyade yol boyunca nelerin olacagini merak ediyor bir bakima.. iste bu noktada burasi buyuk bir avantaj sagliyor.. dramalarda surekleyiciligi saglamak zordur.* olaylarin siralanmasi arasinda kurguda surukleyiciligi saglamak icin birtakim duzenlemeler yapmak gerekir, yoksa hem filmde vurgulamak istedigi sahneyi kafasinda onceden tasarlamis olan yonetmenin bu sahneler arasi gecisi hem de bu geciste filme uymayan bir kisim olmamasini sagladigi olcude surekliligi de iyi ayarlamasi gerekir.. iste bu film de bu ayarlamalarin oldukca ozenli ve guzel hazirlandigini gosteriyor.. bu surukleyiciligi oyuncularin performanslari,goruntu basarisi, diyaloglardaki can alicilik ve de en buyuk koz olan doga eslik ediyor.. bu kisimdan da olumsuz elestiri almadan yirtiyor..

tekrar vurgulamak istedigim bir baska konu ise doganin filmdeki kullanimi.. adinda da bulunan deniz kavraminin filmle ilintili oldugunu izlemeyenler de anlamis olacaktir.bunun icin spoiler halinde soylemekten ziyade bu sekilde ifade etmeyi daha dogru buldum.. deniz, doga, barcelona, galicyanin olaganustu manzaralari insanin icini isitan bir etmen oluyor.. aslinda burada vurgulanmak istenen de sadece bu olmuyor.. filmi dikkatli izleyenler butun bunlarin bu kadar guzel olmasinin javier bardemin durumuna bir gonderme oldugunu farkedeceklerdir.. bu guzelliklerin yukarida da belirttigim gibi insanlarla ve onlarin dusunceleriyle mukemmel bir uyum icinde kullanilmasi ise bambaska bir tad birakiyor..

bir baska onemli nokta, karakterler arasindaki diyaloglar olarak goruyorum.. surukleyiciligi saglamakta onemli bir rol uslenen bu durum hakikaten de bambaska olmus.. kisisel bir drama oynanirken belki de en onemli etki repliklerdedir kanimca.. yani karakter ne kadar iyi oynanmis olursa olsun beyne kazinan birden fazla bakisi,durusu olmus olursa olsun onun agzindan dokulecek cumlelerin insan kalbinde yol acacagi hasar daha fazladir.. bu film de bu hasara buyuk olcude yol acan filmlerden biri olmus.. sadece ana karakter degil, filmdeki butun karakterlerin arasinda gecen diyaloglar ezberlenesi, hatirlanasi neredeyse.. ve bu konusmalari sıkıcı olarak bulma sansi yok insanin.. konussunlar bir seyler desinler diye bekliyorsunuz..

en sona biraktigim konu ise tabii ki oyunculuk.. tabii ki javier bardem.. bu oyunculugu anlatmak icin kelime bulabilecegimi sanmiyorum.. kesinlikle mukemmel otesi bir sey bu.. bakislar, gulusler, konusmalar, sinirlenmeler.. muthis bir is cikarmis, kendisine hayran birakmis insanlari ve beni.. bunun disinda yardimci karakterler de yukarida dedigim gibi cok etkili.. tabii bu durum sadece karakterlerin basarili tasarlanmasindan kaynaklanmiyor.. oyunculukla harmanlandigi icin butunluk saglaniyor ve izleyiciyi kalbinden vurmayi basariyor..

sinema elestirmenlerinin elestiri yaparken goz onunde bulundurduklari temel esaslardan giderek elestirdim bu filmi.. ancak neredeyse hatali bir sey bulamadim.. ufak bir hata olarak tek soyleyebilecegim sey film arasinin biraz gec gelisi idi.. daha dogrusu tabii birakilan sahne ve aradan sonra baslayacak sahne oldukca onemli bir vurgudur sinemada lakin ilk yarinin sonlari film duraganlastigindan beni baymadi ama bu tarz filmlere alisma surecinde ya da sevme cabasinda olanlari bir sureligine bayabilir, tam filmin ilk yarisi hakkinda dusunce sahibi olmaya calisirken son dakikada olumsuz bir seyler ekleyebilir fikirlerine.. bunun disinda da olumsuz bir nokta, inanin, goremiyorum..

julio medem hastaligina yakalandigimdan beri ozel ilgi alanim halime gelmis ispanyol sinemasi yine buyuk bir filme sahip oldu boylece.. ve benim kalbimde daha da derin bir yere.. bu filmi izleyip etkilenmeyecek bir insan yoktur heralde.. kacirilmamasi gereken film olarak siddetle tavsiye edilir.. bu arada bagimsiz filmler izlemek isteyen istanbullulari da festival baslamadan alkazara davet ediyorum.. bu filmle beraber iki mukemmel film daha oynuyor vozvrashcheniye ve to livadi pou dakryzei..bu uc farkli ve guzel film siddetle tavsiye edilir..

--- spoiler ---
son olarak filmden icimde patlayan bir replik.. sanirim bu beni de ilgilendirdigi icin kaldi icimde ve bir iki damla gozyasi dokmeme sebep oldu.. filmde pek gorulmese de benim icimi en cok yakan karakter olan buyukbaba oglu ile ilgili olarak konusulurken soyle diyor;
- bir baba icin oglunun olmesinden daha kotu bir tek sey var; oglunun olmeyi istemesi..
--- spoiler ---

devamını okuyayım »
12.02.2005 02:44