rutubettinbey

  • battal gazi (368)
  • 500
  • 6
  • 1
  • 0
  • 6 gün önce

ahmed arif tarzı şiir yazma rehberi

öncelikle ahmed arif'in şiire sindirdiği en belirgin özelliğinin köylülüğü olduğunun ayırdına varıp, bunu; genel itibariyle şimdiki zaman kipini mişli geçmiş zaman kipine vurup yamultarak kısa kısa devrik yapısı kolay bozulmayan cümleler ile oluşturduğunu öğreniyoruz. misal;

''gelmişem dayanmışam kapına
yorgunam, yorulmuşam yar
yılmamışam peşin sıra koşmaktan
kalmışam yar kalmışam'' gibi gibi...

dikkat ederseniz ahmed arif şiirinin özünde eylem yahut eylem hazırlığı içinde bir ruh devinimi hep vardır. lakin bu devinim hep bir mağduriyetin üstüne binip onu kırbaçlar. misal ''kalmışam yar kalmışsam'' dan devam edelim;

''kalmışam yar kalmışam
kanı beş para etmez
şerefsizlerin puştların hayınların arasında
onüç sene
bir başıma
içerde...''

dikkat ederseniz burada yaptığımız dallanıp budaklandırma işlemini budama metodu kullanarak yapmak. nedir budama metodu? anlatılan hikayenin bir çok alt hikaye barındırdığını ama bunun üstünde durulmasının değil, bunun bilinmesinin önemli olduğu hissine okuyucuyu sevk etme çabası. nasıl yapıyoruz bunu bakalım şimdi;

''dilim varmaz anlatmaya
dört yanım akrep
dört yanım çiyan
kalmışam bir başıma
kalmışam bir yürek bir kemik bir deri
gelmişem dayanmışam kapına
yorgunam yorulmuşam yar
ardıma düşmüş jandarmalar
vurulmuşam sol omzumdan
gözlerimde gözlerinin hayali
gömleğimde kan
firardayam yar firardayam''

buraya kadar yazılanlardan okuyucunun aklında kalması istenen mahpusluk, firar ve sekssizlik hasretlik formunda ülke gerçekliği ile harmanlanıp, aşk sosuyla sulandırılarak okuyucunun ürkmesi önlenir. yinelemeler bundandır. tekrarlar ve kesikli kesikli cümleler bundandır. devam edelim. ne ile devam edelim yalama ile... buyrun.

''dayanamadığım yokluğundur
hasretindir ve özlemindir
yoksa mahpusluk değil
öyle büyük öyle acıtan içimi''

şimdi biraz ajitasyon ve küçük emrah tribine banıyoruz kendimizi usul usul...

''gelmişem dayanmışam kapına
ve kalmışam bir başıma
kalmışam bir yürek bir kemik bir deri
bir bahar gecesidir vakit
tebessümüm ağlamaklı düşlerim isyandadır
ve üstümdedir yine şairliğim''

artık bağlama zamanı ama şirazeden boşalır gibi olmalı burası tek mermi ile kalmış asker ruhu ile öldürücü darbeyi vuruyoruz.

''özlemişem seni zağar it gibin''

('inan görünce beni düşecek dibin'' şeklinde anlaşılacak şekilde diyoruz bunu ama dikkat edelim)

özlemişeem seni zaaar
seni zaaaar
seni zağar it gibin...''

işte bu kadar, bittiii. bir kültür hizmetinin daha sonuna geldik.

devamını okuyayım »