zeyp

  • 75
  • 0
  • 0
  • 0
  • 6 yıl önce

le citta invisibili

italo calvino bu kitabı yazarken matematiksel bir düzen hedeflemiş belliki. kitaba kuşbakışı bakılmadığında yarattığı labirentin içinde kaybolmamakişten bile değil.

55 kenti

(diomira,
isidora, dorothea,
zaira, anastasia, tamara,
zora, despina, zirma, isaura,
maurilia, fedora, zoe, zenobia, euphemia,
zobeide, hypatia, armilla, chloe, valdrada,
kublai, sophronia, eutropia, zemrude, aglaura,
octavia, ersilia, baucis, leandra, melania,
esmeralda, phyllis, pyrrha, adelma, eudoxia,
moriana, clarice, eusapia, beersheba, leonia,
irene, argia, thekla, trude, olinda,
laudomia, perinthia, procopia, raissa,
andria, cecilia, marozia,
penthesilea, theodora,
berenice)

11 ayrı başlık altında toplamış önce,

(kentler ve anı, kentler ve arzu, kentler ve göstergeler, ince kentler, kentler ve takas, kentler ve gözler, kentler ve ad, kentler ve ölüler, kentler ve gökyüzü, sürekli kentler, gizli kentler )

sonra bu 11 başlıktan ardışık 5 ayrı başlık türetmiş

(ör. kentler ve anı-1, kentler ve anı-2, kentler ve anı-3, kentler ve anı-4, kentler ve anı-5)

ve toplamda elde ettiği 55 başlığı, başı sonu simetrik olacak biçimde düzenlemiş.

başlıklar aşağıdaki gibi harflendirildiğinde, kitabın düzeni ve simetrisi daha bir anlaşılır oluyor.

kentler ve anı – a
kentler ve arzu - b
kentler ve göstergeler - c
ince kentler - d
kentler ve takas - e
kentler ve gözler - f
kentler ve ad - g
kentler ve ölüler - h
kentler ve gökyüzü - i
sürekli kentler - j
gizli kentler - k

her bir bölümde soldan sağa bakıldığında, harfler ardışık bir dizin izlerken, sayılar ters ardışık bir dizinde;

yukarıdan aşağı bakıldığında, normal dağılım eğrisi gibi görünen düzende ise, baş kuyruk kısmında harfler birbirinin aynı inerken, sayılar yine ardışık bir düzen sergiliyor. bu açıdan bakıldığında romanın başı ve sonundaki simetri bozulmuş çünkü son kuyruk kısmında harfler ardışık inerken, sayılar aynı kalıyor.

kitabın gelişme kısmı, yukarıdan aşağı bakıldığında son kuyruk kısmı ile aynı düzende seyrediyor. kitabın seyrini bozmamak için mükemmel bir simetriden vazgeçip, gelişme ve son kısmı aynı düzende devam ettirmiş olabilir belki.

i
a1
a2, b1
a3, b2,c1
a4, b3, c2, d1

ii
a5, b4, c3, d2, e1

iii
b5, c4, d3, e2, f1

iv
c5, d4, e3, f2, g1

v
d5, e4, f3, g2, h1

vi
e5, f4, g3, h2, i1

vii
f5, g4, h3, i2, j1

viii
g5, h4, i3, j2, k1

ix
h5, i4, j3, k2
i5, j4, k3
j5, k4
k5

calvino’nun sözleri ile, “doğru yolu bulmak için kaybolmak gerekir..labirent, içine giren kaybolsun ve dolaşsın diye yapılır. ama labirent, o aynı kişiye, yeni bir plan çizmesi ve labirentin gücünü yok etmesi için bir başkaldırıyı da düşündürür. bunu başardığı takdirde insan labirenti yıkacaktır; onu boydan boya geçen biri için labirent yoktur.”.
bu anlamda bu çözümleme de labirenti boydan boya bir geçme denemesidir naçizane.

...

55 ayrı şehrin 55’i de bana göre istanbul. tıpkı polo’nun han’a söylediği gibi,

“sözlerim, senin etrafında hangi ülkeyi kurarsa kursun, bu sarayın yerinde kazıklar üzerine kurulmuş bir köy de olsa, meltem sana çamur dolu bir nehir ağzının kokusunu da getirse, sen hep kendi durduğun yere benzer bir yerden göreceksin onu.”

(bkz: le citta invisibili)

devamını okuyayım »
25.08.2009 10:15