şükela:  tümü | bugün
98 entry daha
  • david ıgnatius'un aynı isimdeki romanından uyarlanan 2009 yapımı film.

    çoğu sahnesi ürdün’de geçen filmde, cıa için çalışan bir casusun (leonardo dicaprio) bölgede faaliyet gösteren radikal islamcı bir örgüt liderini yakalamak üzere gerçekleştirilen operasyonlar esnasında başından geçenler konu ediliyor. filmin en ilginç yönlerinden biri, washington d.c.’de yaşayıp operasyonları telefon üzerinden yönlendiren cıa yöneticisinin (russell crowe) bir yandan sıradışı sayılabilecek olan eylemler konusunda kararlar almaktayken, diğer yandan da günlük sıradan işlerle meşgul oluyor – mesela kızını okula bırakıyor ya da evde yemek yiyor – olabilmesi.

    amerikalı izleyicilere, “yanıbaşımızda telefonla konuşmakta olan ve her haliyle bizim gibi görünen sıradan biri aslında ne kadar acayip işler içerisinde olabiliyor demek ki” dedirtmesi hedeflenen bu sahnelerin, abd dışındaki ve özellikle de abd saldırılarına maruz kalan orta doğulu izleyiciler için çok farklı anlamlar ifade edecek olması doğal. samuel huntington da “medeniyetler çatışması” adlı kitabında bu konuya değinmiş ve dünyanın farklı yerlerinde amerikan filmleri izleyerek büyümüş insanların sırf bu nedenle amerika’ya yakınlık duyacağını ve hollywood filmlerinde gördükleri sahnelere amerikalılar ile aynı anlamları yükleyeceklerini düşünmenin yanlış olduğunu ifade etmişti. zira huntington'a göre, orta doğu’da patlayan bir bombayı gösteren bir sahnenin amerikalılara hissettirdikleri ile o bölgede yaşayanlara (ya da o bölgeye yakınlık duyanlara) hissettirdikleri duygular pekala birbirinden çok farklı olabilirdi. (bkz: samuel huntington /@derinsular)

    gerçi bu noktada tek bir hükme varmak da çok doğru olmayabilir. şöyle ki, orta doğuluların (ve hatta artık dünyadaki pek çok toplumun) abd’ye bakışı, hayranlık ile nefretin aynı anda varolduğu, farklı konularda farklı hislerin ön plana çıktığı bir bakışa karşılık geliyor ve ırak savaşı (ya da bir başka benzeri amerikan saldırısı) söz konusu olduğunda hissedilen nefret, abd’nin başarılı olduğu kimi diğer konular karşısında yerini bir anda hayranlığa bırakabiliyor. özellikle türkiye gibi, gücün, dünyaya hükmetmenin ve başarının ölçüsüzce yüceltildiği kültürlerde bu türden birbirine zıt duyguların aynı anda varolması zannedilenden çok daha yaygın olabilir.

    film hakkında daha detaylı bilgi için bkz.: http://en.wikipedia.org/wiki/body_of_lies_(film)

    tema:
    (bkz: popüler kültür /@derinsular)
9 entry daha