şükela:  tümü | bugün
  • adam gitmiş (bkz: the three body problem) kitabında okuduğu askerlere bayrak tutturma yöntemini buraya kendi düşünmüş gibi yazmış, 1 ton da favori almış.
    bu devirde hırsızlık prim yapıyor vesselam.

    debe editi: ilk debe entrymin bu şekilde olmasını istemezdim ama yapacak bir şey yok, ayrıca bu vesile ile 23 nisan kutlu olsun :)
  • aq deniz kenarlarını parsellerdim başka ne yapacağım.

    bugünkü eriştiğim bilgi bu demekki :(
  • bir yazarın verdiği testi yaptım ve "öldünüz" çıktım. evet 2000 yıl öncesine gitsem muhtemelen çok kısa zamanda ölüyorum. ölmesem de okuma yazma bilmiyorum. konuşmam kimsenin anlamadığı saçma gevelemelerden ibaret. bu türkçe konuşan yere de gitsem böyle, çatpat bildiğim slavic dil olan bir yere gitsem de böyle. ingilizce diye bir dil zaten daha ortaya bile çıkmamış. çıkmasına 500 yıl falan var. o hali de şöyle olacak: "huaet ue garde/na ingear dagum beod cyninga / brym ge frunon..."

    9-10kyu civarında go biliyorum. uzakdoğuya düşersem milletle yemek ısmarlamasına go oynarım. sanırım bildiklerimden en eskiye değişmeden giden bilgi o. ama o dönem go halkın oynadığı bir oyun mu emin değilim saray seçkinlerine özel olabilir. gider gitmez saraya da biraz zor girerim. neyse ben de sokaktakilere öğretirim. setini yapması aşırı kolay nasılsa.

    biraz gitar çalıyorum. ama ilk gitarın ortaya çıkmasına bin yıl var. yine de o dönemin telli çalgılarıyla bir şeyler tıngırdatabilirim. önce tabi öyle bir çalgı alacak para kazanmam lazım. ya da bir yerden aşırmam lazım. hadi çalgıyı bulduk, demir çağından yeni çıkmış millet iron maiden'ı, metallica'yı ne kadar sever emin değilim. adamlar "kafa sikiyor" diye kovalayabilir. ama o dönemin güzel parçalarından öğrenir çalarım. oranın gediklisi başka bard kendisine rakip çıktı diye parmaklarımı kırmazsa tabi.

    çizim yapabiliyorum ama 1. yy'da roma freskleri gayet üst kalite. roma taraflarına düşersem oradaki yüzlerce ressam arasından sıyrılmak zor olacaktır. yoksa herkes çizim yapıp saraya kapağı atma derdindedir kesin. nil deltasında daha iyi iş bulurum, dandik piramit fresklerinin alasını yaparım. hem sarışın mavi gözlü diye belki tanrıları falan zannederler (ilk gün öldürüldü).

    zaten 39 yaşımda o dönemin ihtiyarlarından olarak köle bile yapılmam muhtemelen. ne oranın dilini öğrenecek, ne meslek kapacak vaktim olacak. kısa zamanda hem kötü beslenmeden hem metabolizma uyuşmazlığından hastalanacağım. anca "bol su, limon, iyice terlesin" tarzı tavsiyeleri uygulayacak kadar bilgim işe yarar. onları da hiçbir yerden "deli bu manyak" diye afaroz edilmediğimi farz ederek diyorum. yoksa zamanda yolculuk yaptıktan iki hafta sonra ormanda cesedimin bulunma ihtimali daha yüksek.

    anca biri bana acıyıp bakacak besleyecek dil öğretecek. öyle bir manyağa denk geleceğim de sonra adam zanaatkar ya da sanatkar çıkacak da ben de adama bildiklerimle ilgili bir şeyler öğreticem. aradan o kadar geçtikten sonra bildiklerimi de unutmuş olurum muhtemelen. guru'ya bak adam ilk günden sezar'ın baş şifre danışmanı olmuş, askeri kaynakları bilişime aktarmış. işte araya tanıdık sokunca böyle kolayca yükseliyosun tabi.
  • kimse yazmamış hayret.
    sizin ve günümüz insanının bağışıklık kazandığı mikroplara 2000 sene önceki insanlar henüz bağışıklık kazanmadığı için büyük ihtimalle yakınınızda olan herkesi hasta ederek öldürürsünüz.
  • (bkz: cem yılmaz)

    (bkz: arog)
  • tek basina gidilmesi halinde kanimca 2 farkli sekilde sonuclanabilecek durum. kalabalikca gidilirse isler degisir.

    1) feci sekilde oldurulmek:
    bugunku bilginizi yirtik dondan cikar gibi 2000 yil onceki insanlara gostermeye kalktiginiz durumda, elinizde ikna ve tehdit edici bir unsur olmamasi durumunda icine dustugunuz halk buyuk ihtimalle bir gece evinizi basar, asiri fikirlerinizden oturu hunharca oldururdu sizi. kendi doneminde dogup da ileri fikirleri yuzunden oldurulen, fikirleri seneler sonra anlasilmis cok dusunur var tarihte. sen gelmissin 2000 yil oteden, 2000 yil otesinin zihniyetiyle fazla goze batarsan uzun sure sag kalma olasiligin dusuk olabilir.

    2) bugunku bilgi ile tek basina bir halt yapamayacaginizi anlayip sakin bir hayat yasamak icin bu bilgiyi fazla aciga cikartmadan kullanmak:
    bu da, kuvvetle muhtemel insanligin binlerce yillik kolektif bilgi birikimine tek basiniza hakim olmamakla birlikte, hadi diyelim asagi yukari hakim oldunuz; tek basiniza bu bilgiyi 2000 yil oncesinin kosullarinda faydaya donusturemeyeceginin farkina varabilecek kadar uyanik bunyelerin basina gelecek bir olasi son.

    oturup iki saat primitive technology izlemek kadar kolay olsaydi bu isler keske.

    bugunku bilgiyle 2000 yil oncesine gitmeniz, aslinda ne kadar aciz oldugunuzu yuzunuze cayir cayir carpacaktir. bizler hepimiz bizden oncekilerin omuzlari uzerinde duruyor ve yukseliyoruz. buradan kalkip oraya sicramamiz halinde bir hiciz. bu gunlere kolay kolay gelinmedi. fakat ne yazik ki insanligin geneli, bu gunlere gelene kadar harcanmis cabalarin ve emeklerin karsiligini ve hakkini verecek sekilde yasamiyor. bu yuzden de insanligin bu kolektif basarisini goremiyoruz. onun yerine, "2000 yil oncesine bugunku bilgiyle gitsek nolur ehehe" tipi sikko fanteziler kasiyoruz. hicbir sey olmaz cunku sen bu kolektif birikimle yogurulan bu medeniyetin bir bireyisin. o birikimin bulunmadigi bir cagda, sen de bir hicsin.

    ben simdi 5 asir otesinin bilgi birikimine sahibim desem, ortada bu birikimi hazmedebilecek seviyede bir medeniyet ve bu bilgiyi teknolojiye cevirebilecek imkanlar yokken, kime ne faydasi olacak bunun?

    isaac asimov bu konu hakkinda soyle demisti zamaninda:
    "the saddest aspect of life right now is that science gathers knowledge faster than society gathers wisdom." / "(simdiki) hayatimizin en uzuntu verici hususu; bilimin, toplumun hazmedebileceginden daha hizli bir sekilde bilgiye ulasiyor olmasidir."

    belki bu bilgiyi detayina kadar kitaplastirabilirseniz bir faydaniz dokunabilir, gelecek nesiller ipin ucunu yakalayip goturebilir. (zaten insanlik tarihinde olan bu)

    bu konuyu biraz dolayli yoldan da olsa isleyen bir star trek the next generation bolumu var hali hazirda. adina da derler the inner light.
  • mevcut teknolojinin, kanunların ve ideolojilerin arkaplanındaki bilgiye vakıfmış gibi başlık açan cahil hayali.

    bugünkü bilgi ile 2000 sene öncesine gitsen, en fazla ıslak pamukta fasülye filizlendirirsin. (ki o fikir de bugünden yaklaşık 11 bin yıl önce bulunmuştu.)

    günümüzde bir icat yapabilme kapasiten yoksa, yanında istediğin sayıda kitap ile seni 2000 sene öncesine gönderelim, o zaman da yeni hiçbir şey icat edemezsin.

    sadece dört işlem yapan hesap makinesinin prototipini bile hazırlayamazsın. devresini filan geçtim, plastiğini üretemezsin. hiç olmadı abaküs yapayım desen, tahtasını yontman en az bir ay sürer. (bkz: zanaat)

    hadi bir şey icat edemedin, dünya yuvarlak desen, çok geçmeden öldürülürsün. (2000 değil, daha 400 sene önce bu yüzden hapsedilen adam var bu dünyada.*)

    tarih bilmez, hangi fikirler hangi koşullarda ortaya çıkmış düşünmez, bilimden anladığı fizik dersinin testinde beş şık arasından doğru olanı seçmek; bugünkü bilgi ile 2000 sene öncesine gidip rekabet avantajı sağlamayı hayal ediyor.

    peh!

    düzeltme: teşekkürler alchoburn
  • önce kitle oluşturmak gerekirdi. çünkü direk mevzuya girersek delilikten ziyade ölümle burun buruna gelebiliriz.
  • bugünkü bilgi falan hiç karıştırmadan tipik bir ms 16 insanı olarak kafayı sokup uyumla yaşamaya çalışmak en akıllıcası olur bence. ama eğlence için gelecekte olacak olan olayları şiir formatında yazıp korunaklı bi mağaraya falan zulalamak düşünülebilir. ilk 2000 yılı güzel güzel gerçeğe uygun kehanetleyip inandırıcılığı garantiledikten sonra kalanı gelişine trolleyeceksin misal. ikinci bin yılda ortaya çıkacak aslan yeleli bi adamın insanlığın bütün sorularının cevabını bileceğini ve son dünya uygarlığını onun kuracağını, o uygarlığın 300 yıl sonra kral penguenlerin isyanıyla sona ereceğini, peşinden büyük bir kıtlık geleceğini ve yeryüzündeki portakallı pastil stoklarının tükenmesinden sonra insanlığın güneş yelkenli dev gemilere binip cüce dünyalara göçeceğini falan yazacaksın, sonra uyumadan önce o yılların manyak yıldızlı gökyüzüne bakıp 2000 yıl sonra bu yazdıklarında anlam arayacak insan sayısını hayal ederek keyifle sırıtacaksın.
  • bildiğim her şeyi bir kağıda yazardım ve başka bir şey yapmazdım.

    ileride de bu adam taa 2000 yıl öncesinden her şeyi bilmişti deyip ölümsüzleştirirlerdi beni.