şükela:  tümü | bugün
  • onune iki demet ot konuldugu ve bunlar arasinda secim yapamadigi icin oldugu seklinde de anlatilan anektodun kahramani olan esek.
  • " (...)

    bilsem bir buridan'ın eşşeği
    iki zaman -- farkı ne peki saman
    hangisi daha iyi ölüp gidiyorum yahu
    tekil çoğul k t l güzel ya farkı ne
    ikin ara bu dünya etin itin yağması
    sonra dokuz üçün kaçı biri ya da fazlası
    sekiz sakız biz yokuz sülük salak sinekler
    yedi iklim dört köşe
    hani yani isterse arayan bulsun beni
    yedi matinasındayım."

    (behçet necatigil : "k t l")

    ayrıca (bkz: lan ne bok yiycem sindi ben)
  • oruc aruoba bu konu hakkinda olmaz oyle $ey, e$ek bu ne anlar ho$aftan demi$tir.
  • irade özgürlüğü problemini ele almış olan 14. yüzyıl nominalisti jean buridan'a atfedilen bu öykü özgür irade anlayışını desteklemek adına kullanılmıştır. buradan yola çıkılarak bir insanın benzer bir durumla karşılaştığı taktirde karşıt motiflerin dengesini özgür iradesiyle aşabileceği öne sürülmüştür.
  • aşağılansa da eşekliğin hakkını vermiş eşektir. kim bilir belki öldüğünde birinin mülkiyetinde olma eziyetinden de kurtulduğu için gülerek ölmüştür bu eşşoğlusu.
  • pavlov un köpeği nin kadim dostu, iki demet ot yüzünden eşek cennetini boylayan bir garip hayvan.

    (bkz: otobuste yer begenmeyen tipler)
  • sağında bir demet ot ve solunda da aynı kalitede ve miktarda bir demet ot olan ve her iki demete de tam olarak aynı mesafe uzaklıkta duran eşeğin rasyonel bir seçim yapamaması sonucu girdiği katatonik durum. sağ tarafı sol tarafa tercih etmesi için bir sebep yoktur, yine sol tarafı sağ tarafa tercih etmesi için de bir sebep yoktur, dolayısıyla açlıktan ölür.

    eğer arzu tercihlerin değerleri arasındaki hiyerarşinin bir ürünüyse, değerler eşitlendiğinde (ki 0 değerde de olablirler) arzu artık var olmaz. arzu olmazsa hareket de olmaz. hareket olmazsa yaşam da olmaz.
  • leibniz , bu eşeği iki açıdan eleştirir:

    böyle bir durum hiçbir zaman ortaya çıkmaz. çünkü aralarından biri tercih edilemeyen eylemlerin her bakımdan özdeş olması gerekir, bu biiir.

    bu durum, “bir neden yada hiç olmazsa belirleyici bir neden olmadan hiçbir şey gerçekleşmez” diyen yeter neden ilkesine aykırıdır, bu da iki!

    edit: ayrıca (bkz: #30172979)
  • söz konusu "eşeğin sahibi" olan fransız filozof jean buridan, usturası ile tanıdığımız william of ockham* öğrencisi olmuştur bir zamanlar.