şükela:  tümü | bugün
  • fetih 1453'le gelen ticari başarının ardından gözümüzün önüne konmuş yapım.

    değişen bişii yine olmayacak gibi. yine hayatında ilk defa sinemaya gitmiş, hadi fetih 1453'e de gitmiş olsun, bilemedin ikinci defa bir sinema filmine gitmiş binlerce insanın izleyeceği, yine sözlükte anti-milliyetçi(o ne lan) olayım derken saçmalamada sınır tanımayan bi garip yazarların yorum yapacağı, yine kurtlar vadisi fan'ı kitlenin iple çekip üzerine hiç mi hiç toz kondurmayacağı..

    yine, yine, yine bir film olacaktır. açık söyleyeyim, eğer böyle bişii çekilirse ermeni iddiaları ya da ermeni sorununa değinilir mi, değinilirse nasıl değinilir merak konusu. yine aynı şekilde kürt meselesinin senaryodaki ağırlığı ve durumu nasıl olacak?

    merakla bekliyoruz efem.
  • baya uğraşılmış gibi gözüküyor. bizim sinemamızın en büyük sorunlarından birisi detaylara pek önem verilmemesiydi. bu filmde bu konuya eğilmişler gibi. umarım sinematik olarak da güzel bir film olur.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------
    sinopsis

    balkan savaşı’nda hezimete uğrayarak yenik ayrılan bir milletin silkinerek ayağa kalkışının, dirilişinin hikayesi. rusya’ya yardım etmek ve istanbul’u işgâl etmek amacıyla çanakkale’ye tarihin gördüğü en büyük donanmalardan biriyle saldıran müttefik kuvvetler’in hiç bir silahın yurt sevgisinden daha güçlü olmadığını kısa sürede anladıkları; bigalı mehmet çavuş’un, seyit onbaşı’nın, mustafa kemal paşa’nın ve daha bir çok isimsiz kahramanın destansı hikayeleriyle ulaşılan zaferin öyküsü.

    yapim hakkinda

    2004 yılından beri yapmış olduğu filmlerle film başına ortalama 1,5 milyon, toplamda da 25 milyondan fazla izleyiciye ulaşan sektörün lider kuruluşu fida film “çanakkale 1915” filminde de yapımcı olarak yer alıyor.

    2012 haziran’ında çekimlerine başlanan filmin tamamı çanakkale’de, savaşın gerçekten yer aldığı topraklar üzerinde çekilmektedir. girilmesi ve çekim yapılması yasak olan bu arazilerde ve sit alanlarında (anıtsal yapılar) çekim yapılabilmesi için genelkurmay başkanlığı’ndan özel izinler alınmıştır. bazı arazilere geçici film setleri de kurulmuştur.

    7 haftada tamamlanması beklenen çekim süreci esnasında filmin özenle yapılan dijital efekt çalışmaları da yürütülmektedir. görsel efektler “fetih 1453” ve hem türkiye’de hem de hollywood’da yaptığı filmlerle ile adından çok söz ettiren, dijital efekt konusunda uzman serkan zelzele’nin yönettiği bir ekiple beraber, meksika ve türkiye’de epics fx stüdyoları’nda (http://www.epicsfxstudios.com/about.html) uzman bir kadro ile yapılmaktadır.

    su altı kamerası, helikopter çekimlerinin de yer aldığı filmin deniz savaşları bölümü için 20 kişilik animasyon ekibi çalışmakta.

    filmin müzikleri "cariyeler ve geceler" "1453 sultanlar aşkına", "aşk-ı hürrem“, "altınçağ“, “1453 fatih aşkına” beşlemesiyle tanınan ülkemizin elektronik müzikte en başarılı temsilcilerinden olan can atilla tarafından besteleniyor.

    oyuncular
    bigalı mehmet çavuş rolünde izleyeceğimiz, arka sokaklar dizisinin yıldız’ oyuncusu şevket çoruh ‘anadolu kartalları’, ‘anlat istanbul’, ‘çakallarla dans’ gibi filmlerde de başarılı performansıyla izlemiştik.

    binbaşı ali rolünde, hanım’ın çiftliği dizisinde selim rolünde izlediğimiz bariş çakmak karşımıza çıkıyor.

    nefes filminden tanıdıığımız, aşkı-ı memnu ve birçok dizide yer alan ilker kizmaz’ı mustafa kemal paşa rolüyle izleyeceğiz.

    binbaşı mahmut sabri rolünde yeraldığı birçok diziden tanıdığımız oyuncu bülent alkiş oynuyor.

    ‘gişe memuru’nda başrolde ilediğimiz, yeraldığı dizilerle de tanınan serkan ercan, yüzbaşı mehmet hilmi şanlıtop rolünde

    seyit onbaşı rolünde ‘yumurta’ ve ‘iklimler’de izleidğimiz ufuk bayraktar yer alıyor.

    asteğmen muharrem rolünde dizilerden tanıdığımız emre özcan yer alıyor.

    özel izinle çekim yapilan mekânlar

    • mecidiye tabyası; seyit'in asansörü hasar gören büyük tabya topunun mermisini sırtlayarak topa yerleştiren ve bouvet gemisinin yara alıp sürüklenmesi ve nusrat mayın'ın attığı mayınlara çarpıp patlamasına sebep olup savaşı kazanmamızda önemi büyük olan olayın yaşandığı tabyadır.
    • mecidiye tabyası bonetindeki (tabyaları oluşturan odalar) ziyarete kapalı özel bölümler
    • nusrat mayın gemisi
    • çimenlik kalesi
    • çimenlik kalesi sığınağı
    • nara kalesi’ndeki hastane sığınak ve bonetler
    • bigalı köyü
    • bigalı - şu anda bigalı atatürk evi müzesi olarak yer alan, savaş zamanında atatürk’ün karargâh olarak kullandığı gerçek mekânda da çekimler yapılmaktadır.
    • çanakkale anıtı

    kostüm
    • toplamında 2000 üzerinde türk, anzak ve ingiliz kostümü dikildi ve hazırlandı.
    • tüm askeri kostümlere uygun ayakkabı ve çizmeler özel olarak aynı sayıda hazırlandı.
    • tüm askeri kostümlere ve döneme uygun rütbeler genelkurmay ve danışmanlardan bilgi alınarak dikildi ve hazırlandı. sivil dönem ve savaş dönemi rütbe ayrımları ve farklılıkları da filmde özenle yansıtıldı.
    • tüm askeri kostümlere uygun kütüklük, kemer ve aksesuarlar özel olarak dikildi ve hazırlandı.
    • toplamında 3000 civarında köylü ve dönem sivil kostümü hazırlandı.
    • tüm sivil kostümlere uygun çarık ve dönem aksesuarları özel olarak hazırlandı.
    çekim notlari

    1. film çekimleri için mekânlarda bulunan tarihi dokular da kullanılarak 3000 metrekare alana dekor inşa edildi.
    2. 5 mart 1915'de gelibolu yarımadası'nı 15 inçlik (36 cm) toplarıyla bombardımana tutan ingiliz savaş zırhlısı (birleşik donanma’nın 12 gemisinden biri) olan queen elizabeth (kraliçe elizabeth) gemisinin iç odaları orijinaline uygun olacak şekilde inşa edildi. queen elizabeth ve diğer gemiler de orijinallerine sadık kalarak birebir modellendi.
    3. yaralı erlerin tedavisinde kullanılan sahra hastanesi ve çevresi orjinal olarak inşaa edildi.

    4. yine özel izinle girilebilen ve çekim yapılan orijinal tabyaların içine sığınaklar kazıldı ve gerçek sığınıklar oluşturuldu. bu orijinal tabya alanlarına karargâh odaları oluşturuldu.
    5. çimenlik kalesi’nin içindeki orjinal binaya dönem hastanesi kuruldu.
    6. anzak siperi için ağaç döşeli 200 metre uzunluğunda siper ve anzak karargâhı oluşturuldu.
    7. orjinaline sadık kalınarak yaklaşık 2750 metre uzunluğunda türk siper alanları ve mevziiler oluşturuldu. siper bölgeleri hazırlanırken günde 40 kişi 2 ay boyunca çalıştı.
    8. bigalı askerlik şubesi restore edilip, dönemin mimarisine ve görüntüsüne uygun hale getirildi.
    9. salihler köyü’nde iki adet çeşme restore edildi.
    10. 3 ayrı köy meydanı restore edildi ve fasatlar oluşturuldu.
    11. nusrat mayın gemisi’ndeki mayınların birebir kopyası yapıldı.
    12. 10 adet orjinal mauzer tüfek kullanıldı
    13. 500 adet türk mauseri, 250 adet ingiliz tüfegi, 250 adet anzak tüfeği yapıldı. bu silahların orjinalleri de genelkurmay desteğiyle temin edilerek kullanıldı.
    14. 5 adet ingiliz vickers makineli tüfek, 5 adet türk mitralyoz makineli tüfek orijinalinden kalıp alınarak, kullanılır şekilde yapıldı. bu silâhların orijinalleri de genelkurmay desteğiyle temin edilerek kullanıldı.
    15. 10 adet kağnı, 15 adet at arabası hazırlandı.
    16. orijinal filikalar oluşturuldu ve kullanıldı.
    17. 3 adet sahra topu ve döneme ait değişik modellerdeki toplar yapılarak kullanıldı.
    18. 500 adet muhimmat sandığı ve 10000 adet kum çuvalı yapıldı.
    19. atatürk ve subayların atları ve savaş meydanındaki atlar özel olarak çekimlere yetiştirildi ve hazırlandı.
    20. tüm askeri figürasyona ve oyunculara genelkurmay başkanlığı’ndan alınan danışman askerler ile askeri eğitim verildi.
    21. genelkurmay başkanlığı’ndan alınan destek dahilinde, tüm döneme ait süngü, kılıç, dürbün, arazi malzemeleri, orijinal tüfekler, silâhlar, mitralyözler, hastane malzemeleri, döneme ait birçok döküman ve belge kullanıldı.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------
    alıntı.
  • sene 2012 olmuş hala 100 adamla film çekiliyor ve ayrıca bu film çanakkale savaşı'nı anlatıyor, cüneyt arkın'ın battal gazi filmleri değil. ne kadar az masrafla ne kadar çok kâr ederiz kaygısı dandik fragmanından belli olmakta. şöyle çanakkale gibi bir mazimiz varken, ne kadar işsiz güçsüz yapımlar yapılıyor. amına kodumun ingilizleri çekerdi bunu da yenildikleri için çekemiyorlar, abd'de keza niye çeksin kendi tarihi mi? ya da 300 fantastik bir olay mı? madem yapamıyorsunuz hiç bulaşmayın, bari ordaki birkaç askerin dramını anlatan ve yine çanakkale içeren bir film olsaydı. hiç değilse biraz mantık sınırları içinde kabul edilebilirdi. adam kendi zaten açıklamış "2000 tane anzak ve türk askeri kostümü dikildi" diye. bunların hiçbiri 2000'e 2000 karşı karşıya gelmeyecek zaten 2000 tane figüran vardır toplamda, en fazla 1000'e 1000'lik bir çarpışma olur ki conkbayırı, arıburnu, anafartalar, gelibolu vs vs onlarca çatışma bu yüzden iptal oluyor. o sayıyla bunu çekemezsin. senden ben hur prodüksiyonu gibi sürüsüne bereket figüran bekleyen yok da bari hiç değilse gerçekçi yapılabilirdi sanki her yıl bir çanakkale filmi yapılıyormuş gibi.

    filmle alakam yok ama kesin şu sahneler olacak :

    -seyit onbaşı'nın 250 kiloluk topu kaldırıp ingiliz gemisi ocean'ı batırdığı sahne. iğrenç bir görsel efektle bu sahne sağlanır artık, paint ile bir ocean yaparlar o da patlar.

    -bigalı mehmet çavuş'un kürekle ingiliz birliğine dalıp püskürttüğü sahne.

    bu ikisi %100 olacak. atatürk'ün meşhur saat ve şarapnel sahnesinin de filmdeki sahnelerden biri olacağını düşünüyorum ama mustafa preşeva o filmde yoksa atatürk rolüyle değil editör olarak, o filmden bir cacık olmaz. he atatürk rolünü cidden hakkını vererek yapacak bir oyuncu maalesef yok. haluk bilginer makyajla yaşlılığı olabiliyor sadece.
  • yıllardır bu tür filmlerde ileri gidemedik. aha dedik fetih 1453 ile olacak bu iş bu sefer de senaryo sıkıntısını gördük. amerikalıların maceralarını izlemek yerine kendi tarihimizde ki kahramanlıkları izlemek istiyoruz fakat boktan ve uydurma bir dünyayı kurtaran amerikalı klişesi içindeki filmlerden bile daha iyi bir eser ortaya çıkaramıyoruz. bu tür filmler yapılsın, öyle yada böyle izlenir lakin artık belli bir kaliteye de gelmemiz lazım. fragmandan gördüğümüz kadarıyla bize ayrı bir şey veremeyecek ve tahmin edilen bir film sunacaklar. umarım yanılırım.
  • fragmanı olmamış filmdir şu anda benim için. biz fragman hazırlamayı cidden bilmiyoruz bunu anladım. mıy mıy mıy başlıyor mıy mıy mıy bitiyor. sadece cephe görüntüsü mü olur. önce başlarsın müzikle cephe gerisi, köy sahneleri, talim sahneleri, tren sahneleri. sonra fragmanın üçte biri bitince aniden müzik durur ve savaş sahnelerine geçersin. hızlı ve gürültülü aktarırsın burayı. en vurucu sahne de havada çarpışan iki merminin birbiriyle kaynaşmasını ağır çekimle gösterirsin görsel efektin dibine vurursun bu sahnede. sonra da kirli bir türk bayrağı (evet tertemiz olmayacak sonuçta savaş ortamı ya, ayşe teyze kırklamış misali giysiler, bayrak görüyoruz) ve ona sarılı vefat etmiş, yaralı askerler gösterirsin. fazla düz olmuş sahneler ayrıca. figüranlar şöyle bakın oturun düşünün arpacı kumrusu gibi demişler onlar da aynen yapmış. doğallık sıfır. neyse umarım daha iyi bir şey çıkar.
  • fragmandaki oyuncu sayısı ile eleştirilmesinin yanlış olduğunu düşünüyorum bu filmin. önümüzde efsanevi bir no man's land dururken hiç gerek yok böyle tartışmalara.
  • ikinci teaser da geldi. sinan çetin'inkiyle yarışacak, eminim. turgut özakman dediğin dersimiz atatürk'ü yazmış adam sonuçta.

    üniformalar da yakıyo haa.
  • 1915'te gelibolu yarımadası'na itilaf devletleri'nin yaptığı çıkartmalarıyla çanakkale savaşı başladı. 3.kolordu komutanı mehmet esat paşa'nın emrinde savaşan kaymakam (yarbay) mustafa kemal bey arıburnu'na çıkan anzac (avustralya ve yeni zelanda kolordusu) birliklerinin yarımada içine ilerlemesini conkbayırı'nda durdurdu. bu başarı üzerine 5.ordu kumandanı müşir (mareşal) otto liman von sanders paşa'nın takdirini kazandı ve 1 haziran 1915'te miralay (albay)lığa yükseldi. (t.c. genelkurmay harp tarihi başkanlığı yayınları, türk istiklâl harbine katılan tümen ve daha üst kademelerdeki komutanların biyografileri, genkur. basınevi, ankara, 1972, s.1-17.)

    peki bu filmde çanakkale komutanı tümgeneral mehmet esat bülkat yani esat paşa nerededir diye sormazlar mı adama? kendi uydurduğumuz tarih figürlerini gene bu filmde çekmek kendimize küfür etmek değil midir acaba? evet atatürk çanakkale savaşında conkbayrında büyük başarı göstermiştir lakin çanakkale savaşının komutanı değildir. esat paşa nerede?
  • filmin müzikleri can atilla'ya aittir; atilla, bu müzikler için yaklaşık altı ay, günde on saate yakın mesai yapmıştır.

    bakalım ortaya çıkan eseri başkaları da benim sevdiğim kadar sevecek mi?