şükela:  tümü | bugün
  • (bkz: kantat)
  • enstrümanlar esliginde aria şeklinde veya resitatif olarak yorumlanan vokal kompozisyonu. üzerinde durulması gereken ayırdedici noktalardan biri de hikaye anlatilmasi, hatta bazi makalelere göre * müzik hikayeciligi sayilmasidir. 17. ve 18. yy'da iki türü vardi: cantata da camera (sekuler) ve cantata da chiesa (kiliseye uygun). shütz ve bach tanimi yaylilar, koro ve choraller ile zenginlestirirken, 19. yy'da tanım, kisa anlatimsal choral işlere tam tekmil bir orkestranin esligini anlatir oldu. stravinski, bartok ve britten modern zamanlarin yazarlari olarak kabul edilir.*
    (bkz: resitatif)
    (bkz: aria)
    (bkz: coffee cantata)
  • cantata, ya da kantata, ayrica, stilini gelistirmekte olan bestecilerin egzersiz yapmalarini saglayan medyumlardan biri olmustur. bu ressamlarin eskiz yapmalari ile karsilastirilabilr. buna ornek olarak handel'in gencliginde yazdigi kantatalarini daha sonra operalarinda cesitli sekillerde kullanmis olmasini gosterebiliriz. kimi zaman tumuyle adapte edilmis, kimi zaman sadece sozlerinde, alt yapisinda, enstrumantasyonunda ya da melodisinde degisiklige ugratilmis halleriyle olgunluk caginda yazdigi opera ve oratoryolarinda karsimiza cikarlar.

    daha somut bir ornek icin:

    "quel fior che all'alba ride" adli hwv 192 nolu kantata daha sonra messiah'da koro sekanslari olarak karsimiza cikmistir. bu kantatanin ilk aryasi "quel fior che all'alba ride" "his yoke is easy" olmus ve ikinci aryasi "l'occaso ha nell'aurora" ise "he shall purify" olmus cikmistir.

    (bkz: http://www.youtube.com/watch?v=nn6bys3jvpm)