şükela:  tümü | bugün
  • rus teorisyen mikhail bakhtin carnivalesque kelimesini geleneksel kuralların ve düzenin atrık olmadığı, dünyanın tepetaklak olduğu ve günlük hayat rutininin askıya alalındığı zamanlar için kullandı.

    terim katolik kültürlerin mardi gras gibi perhiz öncesi maske takıp büyük sokak partileri yaptıkları carnival kutlamarından gelir.

    carnivalesque heyecan, cümbüş, tehlike ya da dünyanın işleyişindeki kargaşayı ifade ifade edebilir.

    otoriteye veya geleneksel sosyal hiyerarşiye yapılan alay ve hicivdir.
  • mihail bahtin'in carnivalesque kavramından, hiyerarşinin tersine döndüğü yahut yok olduğu, toplum normlarının ve 'nezaket sınırlarının' dışında kabul edilebilecek bedensel davranışların görüldüğü (tensel zevklerin ön plana çıkışı, aşırı yemek, boşaltım, histerik kahkaha -ki bu kahkaha despot ve baskıcı rejime hiciv niteliğindedir, bir nevi arınma ve boşaltımdır(bkz: anarchy in the uk)- lineer dışı bir anlatının izlendiği durumlarda bahsedebiliriz.

    tamamlanmış, mükemmeliyete erişmiş klasik beden, carnivalesque kavramında grotesk bir bedenle yer değiştirir. bu beden tamamlanmamış ve tamamlanmayacaktır, sürekli kendini yaratmakta olan, yiyen, içen ve çürüyen bir bedendir ve 'doğum yapacağı aşikar olan gebe bir ölüm' yaşar. buradaki bozulma, negatif bir konotasyon taşımaz. aksine pozitiftir. buradaki karnaval ortamında bedenin belden aşağısı aktivedir. tensel ve dünyevi zevkler, boşaltım sistemi ve cinsel organlar vurgulanır.

    mihail bahtin, karnaval ortamından bir ütopya olarak bahseder, ancak bu ütopya thomas more'un hümanist ütopyasından bambaşka bir yerdedir elbette. stalinist diktatörlükten bir kaçıştır buradaki ifadeler. baskıya bir alaydır.
  • konuya ilişkin hulusi akar'ın arkasında selfie çekinen asker örnekleminde bir anlatım için, https://youtu.be/znhrelgrhtw