şükela:  tümü | bugün soru sor
  • şimdilerde cnn türk bünyesinde kameramanlık yapan, belgesel delisi, pardon sizi madonna sanmıştık ve her cephede savaştık isimli kitapları bulunan, evli ve bir çocuk babası * haberci ve de yazar.
  • herkesin bakabilecegi vizorden cok degisik goruntuleri ustalikla cimbizlayabilen yetenegi sayesinde, yaptigi belgesellerin hakkini veren yonetmen ki$i. i$ine gosterdigi titizligi ozel hayatinda da gosteren agirbasli bir insandir ayni zamanda. i$bu sebeptendir ki, yapitlari cnn turk'un en kaliteli yapimlari arasinda ba$a oynamaktadir.
    (bkz: severek izliyoruz)
  • kendisiyle yapılmış bir röportaj:

    "ercan akbiyik : kısaca kendinizden bahseder misiniz?
    cengiz özkarabekir: 1971 yılında trabzon’da doğdum... marmara üniversitesi iletişim fakültesi radyo-televizyon bölümünü bitirdim… gazeteciliğe, 1991 yılında star t.v’de ‘’haber kameramanı’’olarak başladım. 1994 yılında show t.v haber merkezinde, 1998 yılında yine star t.v haber merkezinde çalıştım. 2000 yılında ise cnn türk televizyonunda program bölümünde, ‘’belgesel yapımcısı ve yönetmeni’’ olarak görev aldım… meslekte sanırım 17. yılım…

    - neden belgesel?
    çünkü belgeselin özünde; gerçeklik, öğreticilik ve doğallık var . belgesellerimde doğaçlamayı çokça kullanırım. buda elde edilen belgeselin doğallığını ortaya çıkarır. kullandığım doğaçlama kurgu yöntemini ise belgeseli çekerken kafamda kurgularım ve hiçbir metne bağlı kalmam. aslında zor bir yöntemdir bu… metne değil akla yazmak esastır… bayılırım bu tür kurguya…

    - hangi belgeselleri çektiniz?
    muhafazakar – çekme kardeşim – düm tek – türkiye’nin 68’i ni 2008 yılında yaptım… turkısh hip hop - 2007, hayatını oynayan adam: yılmaz vural - 2007, pırasa/babazula - 2006, gökkuşağında iki kuşak ‘’fahrelnissa ile nejad’’ - 2006, bir nefes klarnet(1. bölüm hüsn-ü klarnet) - 2006, bir nefes klarnet (2. bölüm çal gırnatacı), sayanora fatsa - 2005, bir boğaz efsanesi : vapurlar - 2005(2 bölüm), siyah türkler – 2005, görmeden görmek -200, afyon’un kültür delisi – 2005, harput’tan likya’ya bir keşif öyküsü -2005, türklerin kırık sazı : tanbur - 2005, kıbrıs’ın unutulan savaşı - 2005, moskova’dan bakü’ye haydar aliyev - 2004, sürgün edilmiş hayatlar : ahıska türkleri - 2004, kamyoncunun yükü sabır – 2004, çocukluk yılları – 2004, gönüllerin şampiyonu : gazanfer bilge – 2004, haritada bir nokta : bahçesaray – 2004, barış gücü – 2003, denizli belgeseli (filmografi) – 2006 bulunan kırk’ın üzerinde belgesel çektim.

    - en son hangi belgeseli çektiniz?

    en son çektiğim belgesel türkiye’nin 68’i…

    - türkiye’nin 68’i ni yaparken çekilen zorluklardan bahsedermisiniz?
    en başta bir kere arşiv sorunuyla karşılaştık. çünkü tarihi bir belgesel olması dolayısıyla birçok dokümana ulaşmakta zorluk çektik... bir de bizi zorlayan konu daha var… o yılları yaşamış, veya tanıklık etmiş çok kişi bulunuyor. ve her birinin de müthiş anıları yaşanmışlıkları var… ancak herkesle konuşamazdık. seçici davrandık ve rakamı 35 kişiyle sabitledik… çıkış olarak da dolmabahçe’yi seçtik. neden?... bir kere dolmabahçe, 68 ruhu için çok fazla anlam taşıyor. çünkü o yılarda amerikan askerlerinin denize döküldüğü ve bu ruhun ortaya çıkmasında çok önemli bir yer… biz de röportajlarımızı ve akabinde detaylarımızı burada çektik. üstelik her konuşmacıyı karşıya yani denize doğru baktırdık. denizleredoğru bakılan o anlar manidar olsun istedik… çekimler keyifli oldu diyebilirim. istediğimiz gibi oldu açıkçası…

    - bu belgeselde estetik değerler yakalanabildi mi ?

    estetik değerlerin yakalandığı kanısındayım, bir kere benim belgesellerimde deniz öğesi hep vardır. yalnız bu belgeselimde denizin çok ayrı bir yeri vardır : çünkü estetik değer objesi olan deniz bu belgeselde bizzat belgeselin asıl kişisi deniz gezmiş ile adeta özdeşleşmiştir.

    - belgeseliniz gerçek izleyicisi ile buluştu mu ?

    bakın, belgesel bir kitleye ya da gruba hitap etmez… belgesel tüm izleyiciye sunulur, yani herkesin izlemesi için bilgilendirilmesi için yapılır. estetik olması tabii ki çok önemlidir. ancak sen en iyisini yapmaya çalışırsın sonra da bunu sunarsın. dolayısıyla bizim kaygımız en iyisi olma yolundaki kaygıydı. bunu da başardık diye düşünüyorum… izleyici ise neyi beğenip beğenmeyeceğini çok iyi bilir. yani ne verirsen onu almaz. seçicidir yani. o sebeple belgesel izleyicisi farklıdır…

    - bu belgeselde tarafsızlık ilkesine sadık kalındı mı ?

    biraz taraflıydık açıkçası… 68 kuşağını anlatıp ta taraf olmamak elde değildi. bu taraflılığımızı da belgesele kattık. 68 kuşağı beni ve tüm ekibimi çok heyecanlandırdı. 68 kuşağını adeta dinleyerek yaşamaya yaşayarak yansıtmaya çalıştık. doğru ya da yanlış ama gerçek bu… biraz taraflıydık yani…

    - örnek aldığınız belgeselci var mı?

    fatih akin örnek aldığım belgeselcidir. sinemacıdır… çünkü belgesel sanatını icra ediş tarzımızın aynı olması ve aynı zamanda trabzonlu yani aynı memleketten olmamız beni çeken etkenler… tarzını çok beğenirim. zaman zaman da taklit etmeye çalışırım filmlerini. bundan da hiç rahatsızlık duymam. benim bir tarzım var zaten. o da beni etkiliyorsa ve güzel yapıyorsa neden taklit etmeyeyim ki… yurt dışından da beğendiğim belgeselciler var. ama benim yediğim ekmek, soluduğum hava anadolu’dan… beslendiğim kültür oradan…

    - türkiye’de belgeselciliğin geleceği nedir ?

    bence türkiye de belgeselciliğin geleceği çok parlak şu an için ben belgesel izliyorum diyen kalabalıkları çok samimi bulmuyorum fakat gelecekte televizyon dizilerinin yerini belgeseller alacak… türkiye’nin belgesellere ve dolayısıyla belgeselcilere ihtiyacı var…

    teşekkür ederim… "

    kaynak: http://www.belgeseltv.net/…/ornek-sss-og-esi-1.html
  • zamanında herkesin gülüp dalga geçtiği şeylere sizi ağlatabilen bir adamdır yaptıklarıyla.

    (bkz: bir gurbet türküsü emirdağ)
  • 'tek başına' adlı belgeselde iki bölüm cem yılmazı konuk etmiş, yetenekli yönetmen
  • şu sıralar beyaz tv'de program müdürlüğü yapan belgesel alanında başarılı kişi. bir çok belgeselini izledim ve "bu konuda da belgesel olur mu" diyenlerle dalga geçtiğine şahit oldun. 3 insan 3 öykü yü özledik be reyiz...
  • (bkz: işsizsin sen işsiz kal)

    muazzam bir belgesele imza atmış. atama bekleyen ogretmenden, amelelik icin sabahin 6'sinda kopru altinda kamyon bekleyen gence, madencisinden kovulan gazeteciye kadar türkiye gerçeğini hatirlatmistir.

    ellerine sağlık.