şükela:  tümü | bugün
  • (bkz: can sungur)'un sevgili hatunu. tarihçi twitterda #tarihmeraklısınatavsiye hashtag i ile güzel bilgiler veriyor. genel tarih anlayışınızın dışında bir tarihçi şu aralar erken dönem osmanlı tarihi çalışıyormuş. ayrıca acemi filozof diye minnak bir youtube kanalı var takip edilesi.
  • (bkz: #73500525)
  • düzgün bir insan olduğunu düşünüyorum, iyi niyetinden de şüphem yok. fakat kandisine dair bazı eleştirilerim mevcut:

    1) kendisi jahrein isimli yayıncının twitch'teki bir yayınına katıldı. celal şengör hakkındaki fikirlerinin sorulması üzerine "ben de 10 tane kitap okuyup jeoloji üzerine eser vereyim o zaman." diyerek profesörün tarih konusunda konuşmasını eleştirdi. bu beyanatında hocanın ilgili alanda az kitap okuduğunu mu eleştirdi yoksa sadece tarih bölümü mezunları tarih hakkında fikir beyan edebilir mi demek istedi ben pek anlayamadım. ama sanırım ikisinden de biraz var.

    öncelikle ben hocanın az okuduğunu sanmıyorum. hatta tarih alanında ceren hanımefendiden daha fazla okuma yapmış olması mümkündür. zira efsanevi bir kütüphanesi var (buradan izleyebilirsiniz). eğer videoyu izlediyseniz fark etmişsinizdir. her kitabı tek tek hatırlıyor ve detaylı açıklamasını yapabiliyor. yani kitapları süs olsun diye biriktirmediği belli.

    gelelim olası ikinci eleştiriye. yani tarihi sadece tarih mezunları ve akademisyenleri mi tartışabilir konusuna. öncelikle üniversite hayatını derinlemesine bilmediğimi belirtmem lazım. yüksek lisans sürem boyunca 3-4 tane akademik çalışmaya kendimce katkı verdim fakat hiçbir zaman çok içli dışlı olmadım. pratiği sevdiğim için akademisyenlik gibi bir hayalim olmadı. neyse, beni bırakıp mevzuya dönelim. soru şu: celal şengör gibi bir jeolog tarih konusunda konuşabilir mi? buradaki bağlantıda kendisinin the geological society of america tarafından 2017'de mary c. rabbitt jeoloji tarihi ve felsefesi ödülüyle şereflendirildiğini görüyoruz. yani bu adam kendi uzmanlık alanının tarihine ve felsefesine katkı yapmış. eğitimin daha ciddiye alındığı bir ülkeden böyle bir ödülü boşuna aldığını kimse zannetmiyordur sanırım. ayrıca bunun yanında kendisi ülkemizdeki en önemli felsefecilerden ahmet arslan ile teke tek programına katıldı (buradan izleyebilirsiniz). ahmet arslan kendisine "sen jeologsun, ne anlarsın felsefeden, herkes kendi işini yapsın" demek bir yana programa özellikle celal şengör var diye geldiğini belirtti. tabi ceren hanım haklı olarak "bana ne ahmet arslan'dan, benim kendi düşüncem var" diyebilir. hakkıdır da. lakin ahmet hoca gibi gayet donanımlı bir profesör olaya böyle yaklaşıyorsa kuşkusuz bunda alınacak dersler vardır.

    o kadar yazdık da kimdir bu a.m. celal şengör? çok basit bir google aramasıyla bile ulaşabileceğimiz bilgilerle görüyoruz ki kendisi amerikan bilimler akademisi üyesi ve fuat köprülü'den sonra rus bilimler akademisi'ne üye olarak kabul edilen 2. türk bilim insanı. çalışmaları sebebiyle adını kendisinden alan 3 adet fosil bulunmakta. bunları neden yazdım? çünkü kendisi hocanın jeoloji alanındaki çapını bilmediğini söylemiştir. halbuki ufak bir araştırma ile bulabilirdi. hakkında konuştuğu biri ile ilgili bilgi sahibi olmayı, özellikle bir akademisyeden, beklemek bence pek normal bir istek.

    bu konuda bu kadar uzun yazmamın sebebi hanımefendinin eleştirisini çok sığ bulmamdı. yani bu adam tarih konuşmasın da neden? az bildiğini ve az okuduğunu iddia ediyor ama kaynağı nedir? yani ortaya pek yapıcı bir eleştiri koyamadı bence. bir akademisyene yakışmayan bir yaklaşım sergiledi.

    2) aynı yaklaşımı daha yumuşak da olsa ilber ortaylı için sergiledi. çok konuşuyor, her konuda fikir beyan ediyor dedi. bence gene üsttekine benzer bir eleştiri. kendisiyle ayrıldığımız nokta şurada. hanımefendi diyor ki herkes sadece kendi alanında konuşsun. ama dünyada birden fazla alanda uzman insanlar var. onlar ne yapsın? adam biliyor işte, bilmiyorsa da tenkit edilir. ama sen sus konuşma demek bence pek hoş bir yaklaşım değil.

    ayrıca kendisi bilgiye sahip olmanın önemini vurgularken ilber hoca'yı bir tweet'indeki hatalı bilgi nedeniyle eleştiriyordu. fakat belli ki hocanın teknolojiyle arasının hiç olmadığını bilmiyordu. yani başkalarını eleştirdiği gibi kendisi de bilmeden, emin olmadan fikir beyan etmişti.

    3) son eleştirim de twitter'deki bir ifadesi üzerine. kadının biri toplu taşımada adamın tekinin kıçının fotoğrafını telefonuyla çekmiş. adamın biri de "bunu bi erkek yapsaydı anasını bile sikerdiniz. yanlışın da cinsiyeti olmaz ama dimi..." diyerek, bence gayet kaba biçimde, eleştirmiş. kendisi de adamın bu tepkisi üzerine "taciz, terbiyesizlik ve leşlik. gayet rahat söyleriz bunu, siz değiliz." yazmış. şimdi buradaki "siz" diye tabir ettiği kişiler kim? bunu okuyan birisi hanımefendinin tüm erkekleri kastettiğini zanneder. çünkü anlam akışı o yönde. fakat kendisi tüm erkekleri mi kastediyor, erkeklerin sadece bir alt kümesini mi hedefliyor yoksa ilgili adama hitaben kibar biçimde siz mi diyor belli değil. lakin en akla yatanı "erkekler" sanırım. kendisinin ana akım feminizime bağlı olduğunu söyleyen birinin böylesi avamfiribane feminazi söylemlerinde bulunması pek hoş değil. hele 3 tane yüksek lisans yapmış birine hiç yakışmıyor. tamam, bir gönül tekin nezaketinde olmasını beklemiyoruz ama bari okumuş kesimin davranışları düzgün olsun, avamın seviyesine inmesin istiyoruz.

    uzun bir yazı olduğunun farkındayım. böylesi basit bir mevzuya bu kadar laf edilir mi de diyebilirsiniz. fakat aklıma takıldı. zira kendisinin de ucundan kıyısından dahil olduğu tayfa internette yüksek izlenme oranlarını sahip. liseliler ve üniversiteliler arasında popülerler. o sebeple eleştirinin de onlara örnek olacak şekilde yapılması taraftarıyım. zaten ülkede yeterince nadan var. bari biz geri kalanı yeteneğimiz el verdiğince yukarı çekelim.
  • jahrein'in yayınında tanıdığım entelektüel kişi. gençlere tarihimizi güzel bir şekilde anlattı. ayrıca acemi filozof adındaki kanalında dede korkut okumalarından tutun gezi ve kültür tarihi videolarına kadar gençlerin takip etmesi gereken yayınlar yapmaktadır.