şükela:  tümü | bugün
  • eski ahitte sıkça, yeni ahitte bir kez geçen ve melek türünden bazı varlıkları tanımlamak için kullanılan isim. asur dilinden (kirubu, karâbu) ibranice'ye geçmiştir ve yaklaşık olarak "yakın olanlar" anlamına gelmektedir.

    adem'in düşüşünden sonra cennet'e insanlar girmesin diye cenneti beklemişlerdir (genesis 3:24). ayrıca ark of covenant'ı koruyan iki varlık da cherubim'dir (exodus 25:22).

    "he drove them out; and at the east of the garden of eden he placed the cherubim, and a sword flaming and turning every way to guard the way to the tree of life (genesis 3:24)."

    "there i will meet with you, and from above the mercy seat, from between the two cherubim that are on the ark of the covenant, i will deliver to you all my commands for the israelites (exodus 25:22). "
  • (bkz: keruv)
    (bkz: kerubi)
    (bkz: cherub)
  • (bkz: cherubism)
  • cherub isminin cogul halidir. seraphim grubundaki birinci sinif dort buyuk dusmus melegin alt grubunda yer alan dusmus melekler olup beyaz, uzun ve kanatli hayvan figuru ile tanimlanirlar.

    6 melegin isimleri sirasiyla soyledir;

    azazel, beelzebub, berith, lauviah, marou, salikotal
  • (bkz: seraphim)
  • hıristiyan ikonografisinde sıklıkla resmedilen melek figürü.
    genellikle birden fazla sayıda birarada betimlenir.
    http://2.bp.blogspot.com/…s400/10 1304-6 giotto.jpg
    http://www.wisdomportal.com/…ascension(822x782).jpg
  • hezekiel'in birinci bölümünde tasvir edildiği üzere sfenks'i ve asur eşdeğeri olan lamassu'yu çok andıran melekler.

    5 ...insana benzer dört canlı yaratık duruyordu;
    6 her birinin dört yüzü, dört kanadı vardı.
    7 bacakları dimdikti, ayakları buzağı ayağına benziyor ve cilalı tunç gibi parlıyordu.
    8 dört yanlarında, kanatların altında insan elleri vardı. dördünün de yüzleri, kanatları vardı.
    10 her yaratığın dört yüzü vardı: önde dördünün yüzü insan yüzüne, sağda dördünün aslan yüzüne, solda dördünün öküz yüzüne, arkada dördünün kartal yüzüne benzer bir yüzü vardı.
    11 yüzleri böyleydi. kanatları yukarıya doğru açılmıştı. her yaratığın iki kanadı yanda öbür yaratıkların kanadına değiyor, iki kanatla da bedenlerini örtüyordu.
    15 ... her birinin yanında, yere değen bir tekerlek gördüm.
    16 tekerleklerin görünüşü ve yapısı şöyleydi: sarı yakut gibi parlıyorlardı ve dördü de birbirine benziyordu. görünüşleri ve yapılışları iç içe girmiş bir tekerlek gibiydi.
    18 tekerleklerin kenarı yüksek ve korkunçtu; hepsi çepeçevre gözlerle doluydu.
    20 ruhları onları nereye yönlendirirse oraya gidiyorlardı. tekerlekler de onlarla birlikte yükseliyordu. çünkü yaratıkların ruhu tekerleklerdeydi.
    22 kubbeye benzer, billur gibi parlak ve korkunç bir şey canlı yaratıkların başları üzerine yayılmıştı.
    26 başları üzerindeki kubbenin üstünde laciverttaşından yapılmış tahta benzer bir nesne vardı. yüksekte, tahtı andıran nesnede insana benzer biri oturuyordu.
    27 gördüm ki, beli andıran kısmının yukarısı içi ateş dolu maden gibi ışıldıyordu, belden aşağısı ateşe benziyordu ve çevresi göz alıcı bir ışıkla kuşatılmıştı.
    28 görünüşü yağmurlu bir gün bulutların arasında oluşan gökkuşağına benziyordu. öyleydi çevresini saran parlaklık. rab'bin görkemini andıran olayın görünüşü böyleydi. görünce, yüzüstü yere yığıldım, birinin konuştuğunu duydum.

    dört yüzleri var. önde insan, sağda aslan, solda öküz ve arkada kartal yüzü. ikisi bedenlerini kapatmakta olan iki kanat. insan formunda, iki ayaklı, ayakları buzağı ayağına benziyor ve tunç gibi parlıyor. yanlarında iç içe geçmiş iki tekerlek gibi duran bir tekerlek var* ve bu tekerleklerin üstünde çepeçevre dizilmiş gözler mevcut. başlarının üstündeki kubbe benzeri billurdan zemin üzerindeki taht benzeri nesnede oturan tanrı'yı taşımaktalar.
    (*iç içe geçmiş derken şöyle bir iç içe geçmişlik bana daha canlı geliyor: http://elbethelwarriors.com/…wheel-within-wheel.jpg)

    ayrıca kur'an-ı kerim'de ve hadis kaynaklarında da bu meleklerden bahsedilir:
    69:17 / melekler onun çevresindedirler; o gün rabbinin arşını onlardan başka sekiz tanesi yüklenir.

    bu meleklere hamele-i arş denmiş olup haklarında birtakım hadisler de rivayet edilmiştir:

    "size arşı taşıyan meleklerden bahsetmem konusunda bana izin verildi. onlardan her birisinin kulak memesi ile boynunun arasındaki mesafe yedi yüz yıldır" (ebû dâvûd sünne,18)

    "hamele-i arş şu anda dörttür, kıyamet günü allah onları bir dört melekle daha kuvvetlendirir, böylece sekiz olur" (kurtubî, el-cami'u fî-ahkâmi'l-kur'ân, xıı, 266)

    velhasıl-ı kelam:

    binlerce yıl öncesinden bugüne farklı kaynaklar vasıtasıyla insanlık hafızasına işlenmiş bu varlıklar yalnızca mitolojik oluşumlar olarak değerlendirilebilir. değerlendirilmeyebilir de.