şükela:  tümü | bugün
  • etütten cok ,her biri ayrı güzellikte dinlenilmeye yakışır nitelikteki chopin parçaları ...chopin etütler teknik açıdan beceri gerektirmesi ve müzikal açıdan doyum saglamaları nedeniyle konserlerde ,resitallerde sık sık calınır , iyi bir bestecinin etütlerinin de ne denli özenli olabileceğini gösterir.piyanistler bir nevi angarya olan sıkıcı ,anlamsız ,etütlerin ardından chopin etüt calarken zorlanmalarına ragmen kulaklarını senlendirirler.özellikle op.10, 12 numaralı ihtilal etüdü ,allegro con fouco güzelliğiyle büyüler...
  • (bkz: chopin)
  • (bkz: boru gibi)
  • her piyanistin kabusu, piyano repertuvarının en zor etüdleri. hakkıyla çalabilenler piyanist olmuşlar demektir.
    ayrıca doğrusu chopin etüdler olması gereken başlık.
  • calmasi cok zor olan ama her biri teknikle ilgili baska bir sey ogreten cok hos parcalardir. idil biret kaydini dinlememenizi oneririm cunku cok duygusuz calinmislar.
  • kulaga bu kadar guzel gelen bir seyin, calarken nasil bir kabusa donusebildigini anlamama aci bir sekilde neden olmus olan etudler. ozellikle sol bemol etud tadindan yenmez bir calismadir.
  • insanın dinlerken , "ben bunu çalsam piyanist olurum artık" demesine neden olan sıkıcı olmayan bir etüt nasıl olur sorusuna en iyi cevaplar. dinlemesi güzeldir ve insanı rahatlatır ama bir de çalmaya kalkarsanız görürsünüz ki aslında hiç de rahatlatıcı bir etkiye sahip olmadığını anlarsınız. çalmaya kasmak için rahatsız ya da piyanist olmak lazım. sabır işi vesselem.
  • bu etudler op. 10 ve op. 25 olmak uzere 2 seri halindedir ve her seride 12 tane bulunmaktadir.. bunlarin tonlari ve tempolari da $oyledir:

    op. 10

    1- do major - allegro
    2- la minor - allegro
    3- mi major - lento, ma non troppo
    4- do diyez minor - presto
    5- sol bemol major - vivace
    6- mi bemol minor - andante
    7- do major - vivace
    8- fa major - allegro
    9- fa minor - allegro, molto agitato
    10- la bemol major - vivace assai
    11- mi bemol major - allegretto
    12- do minor - allegro con fuoco

    op. 25

    1- la bemol major - allegro sostenuto
    2- fa minor - presto
    3- fa major - allegro
    4- la minor - agitato
    5- mi minor - vivace
    6- sol diyez minor - allegro
    7- do diyez minor - lento
    8- re bemol major - vivace
    9- sol bemol major - allegro assai
    10- si minor - allegro con fuoco
    11- la minor - lento-allegro con brio
    12- do minor - molto allegro, con fuoco
  • öyle ya da böyle, kendimi tatmin edebilecek derecede piyano çalabildiğim için bu mücevherlerden bahsetmek istiyorum.

    her piyano öğrencisinin kabusudur bu etütler. chopin, kendi virtüözitesine ulaşmak isteyen gariplere bu fırsatı sunmuştur. gün gelir her birini çalmaya yetebilecek bir tekniğiniz olursa, siz chopin piyano tekniği bakımından olmuşsunuz demektir.
    müzikal açıdan tam anlamıyla doyurucu oldukları için (az bir kısmı hariç) czerny tarzı teknikle kafayı bozmuş bestecilerin etütlerinden bin kat daha keyif vericidir çalışılması, çalınması ve dinlenmesi. benim için özel olanlarından, göze batanlarından bahsetmek istiyorum.

    chopin etüt op.10 no.1: waterfall etüdü olarak geçer. bana göre en kastırıcı 3 etütten biridir. ilk yazılan etüt olmasının da gazıyla çok fazla teknik bir parçadır bu, czerny mi yazmış lan bunu falan demeniz normal. şahsi kanaatimce en sıkıcılarından da biridir.

    chopin etüt op.10 no.2: temposu nedeniyle çalınmasını imkansız bulan piyanistler vardır. amaç sağ elin 3 4 5. parmaklarıyla kromatik olarak inip çıkmak, 1 ve 2. parmaklarıyla da aralık basmaktır bir yandan. iki melodi çalar sağ el. sol el pek rahat görünür.
    sağ elin 4 ve 5. parmaklarıyla trill çalışmak bu etüde ısınmanızı sağlayabilir. iyi bir parmak tekniğine ulaşınca bu etüt cidden fazla zorlamaz. müzikal olarak ''eh'' diyebiliriz bunu için.

    chopin etüt op.10 no.3: işte chopin bu melodi için ''bulduğum en güzel melodi'' demiş zamanında. bana göre chopin etütlerinin büyüsü bu etütle başlar. tritesse olarak bilinir. ilk bakışta bu ne ki lan diyebilirsiniz. hatta bu etüdü çalışmadan, dinleyip küçümseyen piyanistler de vardır ki onları ıslak meşe odunuyla dövmek farzdır. bu etüt piyanistliğin en temel tekniklerinden akor legatosu, bir elle farklı melodiler çalıp farklı parmaklara farklı kuvvetler uygulayabilmek, el ve parmak kararlılığı, nüans kabiliyeti, yorum gücü v.s dayanır. aynı zamanda bu parçanın orta kısmı tüm etütler içindeki en zor pasajlardandır. başlangıç için seçilebilecek bir etüt sayılamaz, farklı tekniklerin bir arada karıştırıldığı karma bir etüt.

    chopin etüt op.10 no.4: kısa ve tombul parmaklı piyanistler bu etüdün en iyi yorumcularıdır. zordur, ama öyle hayvani birşey de değildir görüldüğü gibi. garip bir şekilde küçük yaştaki öğrenciler çabuk öğrenir bunu. yaş arttıkça ezberlemek de zorlaşıyor sanırım.

    chopin etüt op.10 no.5: black keys olarak geçer. çok zorlamayan hızlı etütlerdendir. yine müzikal açıdan pek bir şey beklenmemeli bu etütten. sonradan bahsedeceğimiz winter wind adlı etüdün kullandığı temel tekniklerden birini içerir. eğlencelidir!

    chopin etüt op.10 no.6: üç adet olan yorum, müzikalite ve nüanslara yönelik etütlerden ikincisidir. gerçekten başarılı bir kompozisyon bu. dönemine göre pek çağdaş. sanırım çağdaş dönem bestecilerinin en sevdiği ve yorumladığı etüt bu. mi bemol minör tonunda ve chopin'in sayılı eseri vardır bu tonda*. çok farklı, çok olgun bir başyapıt.

    chopin etüt op.10 no.8: fa majör, sunshine diye de arada bahsedilen etüt. en boktan etüttür, yani bu kadar mı keyifsiz, teknik kasacağım diye yazılmış bir etüt olur... ismini kim hangi kafayla koydu bilemiyorum, sırf fa majör diye. chopin'in etütleri, bu yönüyle rachmaninoff etütlerden bir tık daha geride kalıyor benim gözümde.

    chopin etüt op.10 no.9: en rahat etüt budur. ötesi yok. konservatuarda 3 senelik piyano öğrencileri görüyorum, bunu çalıyorlar şakır şakır. büyük hedefleri olan yetişkin bir piyanist ne olursa olsun bu etüdü seçmemeli bir mülakat için! direkt olarak yollanmanıza sebebiyet verebilmesi olasıdır, bazı burnu havada piyanistlerin küçümsemeleri sebep oluyor buna maalesef...

    chopin etüt op.10 no.12: ünlü revolutionary etude. ben de çok severim kendisini. o döneme kadar chopin'in en karmaşık duygularla yazdığı parça bu olmalı diye düşünüyorum.
    eserin kodası bitmemiş, yarım kalmış izlenimi verir. do minör eseri fa minöre transpoze edip dominant yedilerde dolaşırken do majör kadansla bitirirsen olacağı budur. ihtilal bitmeyecek, savaş sürecek demeye mi çalışmış acaba chopin amcamız? zeki adam vesselam!

    eveet, geldik op.25 etütlerine. op.25 etütlerinin hepsi birbirinden güzeldir, şahsi favorilerimi oluştururlar.

    chopin etüt op.25 no.1: kolay etütlerden sayılabilir belki, hayvan gibi parmak açtırır. acıtır ama huzurlu bir melodidir ve iyi bir konser parçasıdır.

    chopin etüt op.25 no.2: güzel ve tatmin edici bir etüttür, her ne kadar kolay etütlerden sayılsa da. ''çook kolay yea ilk senemde çaldım'' diyenlere kanmayınız. kendileri verilen ritm değerinin çok daha altında çalarlar. orijinal tempoda çalmak biraz göt ister!

    chopin etüt op.25 no.3: ''cart wheel'' ''horsemen'' diye de geçer. ellerle tuşlar üzerinde koşan at taklidi yaparsınız, ritm ''dıgıdık''tır. temasının ikinci varyasyonu çok seri bir trill kabiliyeti ister ki sadece bu yönüyle bile zordur seslendirmek. keyiflidir ama...

    chopin etüt op.25 no.4: beetlejuice film müziğinin bariz esin kaynağı, pek kişinin bilmediği en underrated etüt. yine ocean gibi alışılmadık bir teknikle melodiyi ortaya çıkarır. fazla severim, etütleri sevdirmek için verdiğim ilk örneklerden biridir. tonalitesi la minör olan 3 etütten biri.

    chopin etüt op.25 no.5: favori 2. etüdümdür. hala da etüt diyemem ben kendisine. çok tatlı, çok hüzünlü bir etüt. reklam müziği olarak bile kullanıdığını hatırlıyorum. kendisi çok rahat bir vals olabilirdi chopin için. etüt olmak kısmetmiş... ayrıca bahsedeceğimiz winter wind adlı grand etüdün yine en temel tekniklerinden birini barındırır. ana temada sol el çok seri, kimi zaman 3 oktava varan genişlikteki kırık akorları çalar ve bu çeşit çeşit akor arka arkaya geldiğinden esaslı bir el kararlılığı - acelite gerektirir. en zorlayıcı, ileri seviye etütlerden biridir. sadece ocean, winter wind ve bu mi minör etüdü çalışıp başka chopin etüdüne dokunmamanın yeterli olacağını öneren bir profesörle tanışmıştım.

    chopin etüt op.25 no.6: en zor etüt denilir yine kendisi için. cidden de bütün bir yazımı, üçlülerden oluşan trill ve dizileri hızlandırmaya harcamıştım. yine de inici dizilerde ben de pes ettim. en zor etüt olduğunu kabul ediyorum. fakat çalışılırsa piyanist için getirisi yüksek bir etüt. en azından temel pozisyonlanrını çalışın, parçanın tamamını çalabilmek pek mümkün olmayabilir.

    chopin etüt op.25 no.7: işte, chopin'in başyapıtı! her şeyden önce chopin'den favori ve en çok etkilendiğim eserin bu etüt olduğunu belirtmeliyim. bu eser, tam anlamıyla saf bir melankoli cevheri! chopin'in benim gözümde melankolik olarak ulaştığı tepe noktasıdır, bozulmadan parça sonuna kadar devam eder bu his. bakın, saf melankoli diyorum, balladlar ve diğer eserlerinde duygu karmaşası vardır. bu saf melankoli.
    tam anlamıyla bir konser - müzikalite etüdü. hakkıyla çalıp iyi yorumlar alabiliyorsanız ne mutlu size. bir konser piyanisti bu etüdü hakkıyla çalabilmeli bana göre!

    chopin etüt op.25 no.9: butterfly etüdü, kelebek de denir kendisi için. favori etütlerimden. bu etüdü bir kefeye koyamıyorum, ama çok tatlı bir şey olduğunu söyleyebilirim. ''sevimli''. belirtildiği üzere mümkün olduğunca allegro çalınmalı bu etüt. en kısa etüt olmasına rağmen bu da kendisini en yorucu etütlerden biri haline getiriyor. harap olmuş bir sağ bilek de cabası...

    chopin etüt op.25 no.11: winter wind olarak geçer. 6 numaralı etüdü saymazsak en zor etüt olarak ''kesinlikle'' bunu söyleyebiliriz. bir kere, kendisi bir karma etüttür. önceki etütlerin bir kısmında bulunan teknikleri kısa kısa içerir. adeta bir grand final gibidir, ya da finalden önceki gösteri gibi... sağ el, ilk bakışta rastgele gelmiş notalarla yazılmış gibidir, ezberlemek ve hızlandırmak başlı başına bir işkencedir fakat etüdün zorluğu bundan değil, parmak ve kol pozisyonlarından ileri gelir. ellerinize bakmadan çalabilmeniz olası değil zaten, şahsen ben çalarken bir o ele bir bu ele bakmaktan başım dönüyor. sağ elin parmakları, birbirinden bağımsız ve artiküle biçimde adeta rüzgarda savrulur. sol el ise tahtaya çivi çakarcasına sert bir havayla ilerler ve oradan oraya atlar. bir ara sağ elin yaptığını taklit eder falan, günlerce aynı tekniği sol elde artiküle etmek için uğraşırsınız. etüt la minör tonundadır, bir ara aynı tema mi minöre transpoze edilmiş biçimde çalınır. zaten o ölümcül pozisyonları la minörden başka bir tonda yazmak olmazdı, chopin de bunu düşünmüş olmalı.
    en sevdiğim 3-4 etütten biri.

    chopin etüt op.25 no.12: ocean olarak geçer. en vazgeçilmez tekniklerden birine, arpej kabiliyetine çalışır. başlangıç aşamasında pek bir zorlar, bir süre sonra refleks haline gelir çalmak. sıkı alıştırma gerektirir, gerisi çorap söküğü gibi gelir. müthiş bir müzikaliteye sahiptir bu etüt, çok garip bir teknikle yazılmış olsa da. grand final'e yakışır bir gösterişi ve ihtişamı vardır, tabii gerçekten doğru hızda ve teknikte çalıyorsanız. yapılan en büyük hatalardan biri, bu etütte arpej atlarken parmak kaydırmaktır. kesinlikle senelerdir uğraştığınız tekniğinizin içine edersiniz, yapmayın. bu yönüyle en nankör etüttür. kalıp gibi zıplatmak zorundasınız o elleri. damgalar gibi. lütfen baş parmağınızla ilgilenmeyin, sabit kalsın.
    sanırım en sevdiğim etüt budur. tam bir kapanış parçası...

    genelde yarışma jürilerince kabul gören asil etüt listesi aşağıdaki gibidir, onların dışında çalacağınız etütler binbir türlü bahanelerle ''kolay veya yavaş'' olarak isimlendirilecektir. maalesef onlara göre piyanistlik demek hız ve gösteriştir.

    op.10: 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 12
    op.25: 1, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12

    en zor üçünü seçsem birinci sıraya op.25 no.11, ikiye op.25 no.6, üçe de op.10 no.2'yi ya da 1'i koyardım herhalde.