şükela:  tümü | bugün
  • ışığın bir lens'ten geçerken kırılma indisi frekansa bağlı olduğu için farklı renk ışığın farklı miktarda kırılması sonucu özellikle beyaz parlak objelerin resimlerinin etrafında mavi-mor haleler oluşmasına gavurun verdiği isim.

    fotograf çekerken çok büyük bir problemdir. özellikle parlak bir arka plan üzerinde karanlık objelerin etrafında bu halelere rastlanır. bu olayı engellemek için bütün objektif üreten firmalar kaliteli lenslerini özel camlar ve kaplamalar kullanarak imal ederler.
  • yeşil zemin üzerinde kırmızı renkli yazıların, veyahutta mavi zemin üzerinde turuncu yazıların yanıp sönüyormuş gibi gözükmesinin sebebidir.

    renklerin frekansları ne kadar farklı ise göze vereceği rahatsızlık da o denli fazla olacaktır.

    sozlukte bu da mı var
    bunu da mı görecektim
  • türkçesi renk sapması olan hülyalı bir efekt/defekt, ayrıca kromatik aberasyon şeklinde de kullanılıyor.

    son aldığım gözlük camı'nın* yanında hediye(!?) olarak geldi bu chromatic aberration nanesi. nasıl neşeli bir şey anlatamam. açık renkli objelerin kenarları artık daha sarı, mavi, mor, bazen turuncumsu kırmızı. dünyayı convergence ayarları bozuk bir monitörden izliyor gibiyim. misal şu an klavyeye bakıyorum, tuşların alt kenarları turuncu üst kenarları mor. aha aha güneş açtı, şimdi üstler mavi altlar sarı oldu! nefis!

    teşekkürler(!?) işbir lightex 1.56
  • kısaca, odak uzaklığının ışığın rengiyle değişmesidir.
  • tek bir mercekte bu hadisenin sıfır olması mümkün değildir.

    ancak ekstra bir mercek daha kullanılarak bu hadisenin etkisini sıfırlamak mümkündür. fakat bu sefer de ışığın maruz kaldığı diğer "aberration/sapma" etkilerinde muhakkak çeşitli artışlar gözlenilir.

    (genel bir bilgi olarak da belirtmek gerekir ki: hiçbir optik sistemde ışığın maruz kaldığı 5 ana tip***** sapmanın hepsinin etkisini sıfırlamak mümkün değildir. illa ki birini düşürebildiğinizde başka bir sapma tipinde artış olur)

    ışığın nasıl olupta dalga boyuna bağlı olmadan aynı odağın yakalanabilmesinin mümkün olabilmesinin matematiğinde de optik denklemlerinde mesela çift mercekli bir (ayrık veya bitişik(dublet)) sistemin türevini dalga boyuna göre alıp denklemi sıfıra eşitlemek gerekir ve çıkan sonuca göre de 2 mercek arasındaki uzaklığı veyahut dublet kullanılmışsa da merceklerin odak uzaklıklarının hesaplanması gerekir. (diopterin dalga boyuna olan değişiminin sıfıra eşitlenmesi hadisesi)

    (bu arada gene yapılan işlemi genelleştirmek gerekirse: herhangi bir matematiksel denklemde/sistemde, o sistemin sahip olduğu özellikler/değişkenlerden birinden arındırmak istiyorsanız, denklemin o değişkene göre türevini sıfıra eşitlemek gerekir)

    bu arada ekstradan önemle belirtmek gerekir ki: ışığın kırıcılık indisine göre dalga boyuna göre aldığı değerler herhangi bir matematiksel ilişkiye bağlı olmayıp (non-linear), deneysel olarak bulunmuş verilerle oluşturulmuş bir "y = 1/x" grafiğine benzer. işbu durumda da bu eğrinin türevlerini almak hernekadar hakikatle tam manasıyla bağdaşmasa da, genede çıkan sonuçlar makul çözümler üretecek düzeydedir ve fiziğin şu anda bu konuya getirebildiği en iyi çözümdür.

    kişisel olarak da:
    ha belki ilerde "ortam indeksi - dalga boyu" ilişkisi daha matematiksel olarak saptanırsa elbette optik ile hesaplamalarımız da daha gerçekçi bir zemine oturacaktır ama zaten öyle bir ilişki bulunduğu vakit iş daha optik gibi bir uygulama alanına girmeden teorik fizikçilerin elinden geçecektir/çıkacaktır ve ışık ve elektromanyetik dalgalarla ilgili büyük çok büyük bir hakikatin keşfedilmesi manasına da gelir.
  • dijital bazlı illustrasyonlarda abartılmadan kullanıldığında epey güzel etkiler doğurabilen ilginç bir mevzu.

    fazla durgun kompozisyonlara hareket kazandırabilirsiniz. abartırsanız suratına bakılmaz bir çalışma olabilir zira gözü inanılmaz yorar.
  • video oyunlarında performansı hiç etkilemeden müthiş bir sinematik ambiyans üreten ve genelde ayar menüsünde defult kapalı olan efekt. mass effect andromeda'da bunu açmadan oynayan adamın yurdunu ilhak etmek gerekir.