şükela:  tümü | bugün soru sor
  • cicero'nun bir kac unlu sozunu de yazmadan gecmeyelim..

    "hayat yokusundan tirmanirken rastladiginiz insanlara iyi davranin,
    cunku iniste yine onlara rastlayacaksiniz."

    "anlayis, algilama gucu ve akıl bilge kisilerde toplanir.
    bilge kisiler yoksa, devlet de yoktur."

    ne dogru demis di mi, tam da bizim icin soylemis...
  • "en kotu baris, en hakli savastan daha iyidir."
    bu da cicero'nun sozleri arasinda en begendigimdir.
  • kikero diye okunmalidir (latince'de c=k'dir).
  • 2013 içinde de fato (kader üzerine) ve de officiis (yükümlülükler üzerine) adlı eserlerini çevirdim, yayın künyeleri ve linkler şöyle:

    de fato için:
    "cicero'nun de fato adlı eserinin çevirisi", kutadgubilig, s.23, mart 2013, (sf.107-144).
    link
    ayrıca bkz. teşrih.

    de officiis için:
    cicero, yükümlülükler üzerine, türkiye iş bankası kültür yayınları, 1. basım mayıs 2013.
    link
  • "erkekler saraba benzer. geçen yillar kötülerini eksitir, iyilerini olgunlastirir."

    "adalet hissi insanlarda doğuştan mevcuttur."

    "ayrı ayrı bakınca değer vermediğimiz kimselere bir araya geldikleri zaman değer vermekten daha büyük budalalık olur mu? "

    "sahip olduğundan fazla birşey istemeyen insan zengindir."

    "kimse sana senden iyi öğüt veremez."

    "her şeyin başlangıcı küçüktür." - cicero
  • doğru cevap arayışında (bkz: cui bono) (*) sorusu ile nereye bakmamız gerektiğini işaret eden romalı avukat, düşünür..

    cicero genç bir avukat olarak dönemin en dikkat çekici davasında kimsenin pek üstlenmek istemediği bir işi almış ve babasını öldürmekle suçlanan genç sanığın müdafisi olmuştur. detaylarını şurada okuyabilirsiniz (bkz: #11680127). cicero bu davada savunmasına cui bono? sorusu ile başlamış, bir yandan sextus roscius'un babasını öldürmesinin mantıksızlığını anlatırken diğer yandan da bu işten asıl fayda sağlayanların kim olduğunu, dönen dolapların ne olduğunu ortaya sermeye çalışmıştır. sonunda iftiraya uğrayan sanığı kurtardığı gibi bu davadan kazandığı şöhret ile almış başını yürümüştür.

    cui bono sorusuna geri dönersek, gerek insan *, gerek topluluk (ülke, parti vs.) ilişkilerinde karışık durumlar içinde bulunup, türlü dolaplar döndüğünü sezdiğiniz zamanlarda bu soruyu (da) sorun kendinize. kesin olarak bişeyi ispatlamaz ama doğru cevabın ne olabileceği konusunda önemli fikirler verir..

    nitekim, bu soru, benim, özellikle politika ** konuları üzerine düşünürken kullandığım bir numaralı el fenerimdir..
  • cicero teorisinde toplum yapısı:

    1- fakir çalışır
    2- zengin sömürür
    3- asker, her ikisini de korur
    4- mükellef, üçü için öder
    5- serseri, dördünün adına istirahat eder
    6- ayyaş, beşi için içer
    7- bankacı, ilk altıyı dolandırır
    8- avukat, ilk yediyi kandırarak savunur
    9- hekim, sekizini de öldürür
    10- mezarcı, dokuzunu da gömer
    11- politikacı, 10'lar sayesinde yaşar
  • bir davada
    avukat x-vır vır vır öle oldu bole oldu ham hum ...
    cıcero-hmm
    avukat x- cıcero bak bakalım buraya ole değil vır oldı zır oldu ...
    cicero- daha nereye kadar sabrımızı suistimal edeceksin godoş

    diyebilmiş bir hatiptir.
  • marcus: praenomen, tullius: nomen (tullii onemli bir ailedir), cicero: cognomen
    cicero (kikero okunmalidir) latince nohut demektir ve marcus tullius'a bu ad yuzunde kocaman bir et beni oldugu icin takilmistir. (bkz: latince isimler)
  • "i$in sacma tarafi, en sacmasini bile fiozofun birinin coktan soylemi$ olmasi." cicero

    "cicero'm, zavallim,

    ah be canim, sen ne gordun ki? sen oldukten sonraki 2000 senede neler olmu$ olabilecegini tahayyul dahi edemezsin.

    descartes diye bir adam cikti mesela. egoistin teki. "ben" dedi peygamber demedi. ormanda kayboldu once, sonra bir balmumu ile oynadi. ne maymunluklar, ne $aklabanliklar. bir sacmaladi ki ne sen sor ne de ben soyleyeyim. kac yuzyil icinden cikamadilar.

    berkeley diye biri sonra. zannedersin dunya bundan soruluyor. cok uyardilar, dediler "karde$ yapma eyleme, dunya sen olmadan da var olur." dinlemedi ama. inatci cocuktu.

    bir de nemrutlar ortaya cikti. schopenhauer en aksileriydi. hegel'in sinifi doldukca bu bombos siralara ders yapti.
    ikinci bir nemrut nietzsche. bildigin deli.

    sonra olay iyice boka sardi zaten kuzum. derrida mesela. birliktesinizdir belki $imdi. topragi bol olsun. olsun da bi$eycikler anlamadik dediginden. topos dedi deconstruction falan bi$eyler dedi.
    ya i$te boyle kuzum. neler oldu neleer."

    21. yuzyildan kafasi kari$ik bir dost