şükela:  tümü | bugün
  • türkiye'de cumali ceber, recep ivedik ve benzeri gibi izledikçe iq düşüren filmlerin çok tutmasının nedenini merak eden bir soru.
  • kara para aklama olabilir mi? yani baska ihtimal veremiyorum

    not: her hangi bir bilgiye dayali itham degildir. sadece tahmin. daha dogrusu umarim öyledir.
  • %50 yi zor tutuyoruz.
  • değerli doğu romalılar; mezkur mevzuyu en anlaşılabilir bir lisan ile anlatmak gerekirse, başta "sanat" dediğimiz olgunun maalesef ki insandan beslendiğini söylemek mümkün. dolayısıyla insanlar toplumu, toplum da kültürleri var eder. beraberinde klişe olsa da sanat, toplumun ve bireyin bir yansımasıdır. nitekim bugün abd'nin sinema sektöründeki yansımasına bakarsak, yüksek derecede pompalanan iki tür görürüz: durum komedisi ve bilim-kurgu (süper kahramanlar, uzaylılar, galaksiler). diğer bir yönden avrupa'ya bakarsak, orta avrupa ve kuzey avrupa sinemasında sarsıcı insan dramları ve bireysellik üzerine felsefi bakış açılarını yansıtan bir varyasyonuyla karşılaşırız.

    ülkemize gelecek olur isek, şöyle bir soruyla başlamamız gerekiyor: "türkiye siyasetinde mevcut iktidar kim?" el cevap: muhafazakar/siyasal islamcı merkez parti. peki "bu partinin seçmen profilini kimler oluşturuyor?" diye de sormaya devam edersek, ben diyeyim "yeterince okumamış, anti-burjuva, ekstansif çiftçi, ezilmiş ve dışlanmış iç anadolu insanı." siz deyin "çomar!". işte türkiye'de sinema, kolay yönden para kazanmasını bilen garp kurnazları için tam olarak bunu yansıtmakla meşgul. bunun için gösterebileceğim yüzlerce karakter var fakat ben sadece ikisini seçeceğim: recep ivedik ve başlıktan dolayı cumali ceber. yani türkiye'nin damarlarına son 15 yılda pompalanan bir tür olan sığ komedi.

    saygıdeğer devlet-i aliyye mağdurları; sinemada karakterle seyirciyi birbirine bağlayamazsanız, bildiğimiz üzre filminizi de halka sevdiremezsiniz. gülmenin oldukça kolay olmasının yanında, çok elitist olacak fakat, hele ki "cahil" demekten imtina etmediğimiz hücre yığınları için çok çok daha kolaydır ve aynı oranda da tatmin edicidir. hülasa asla seyirciyi derin derin düşündürmez ve karakterler varoluş acısı yaşamaz. öte yandan hiçbir şekilde meraklandırmaz. ya da filmdeki karakter uzaydaki bir kara delikte büyük zorlukları atlatmaya çalışırken, seyircinin bütün fizik bilimi bilgisini konuşturmasına gerek kalmaz. genel türk insanı, ki artık bahsi geçen güruh türk ulusuna adeta hakaret eder dereceye geldiği için "anadolu insanı" demek istiyorum, refleksif sorgulamalara dalıp denize bakan villasında manzaraya bakarak derin birkaç söz söyleyen bir karakterle yakınlık kuramaz; ya da uzaydaki elektron dalgasının içinden gemisini hasar almadan kurtarmaya çalışan kaptanla da herhangi bir ilişki oluşturamaz. çünkü türk halkı, son 50 yılda ne bilimsel/rasyonel atılımını yapabildi, ne de son 100 yılda felsefi bakış açısı kazanacak kadar okuma ve araştırma yapabildi. peki sinemada kendisini film karakteriyle bağdaştıran karakterler ne tür karakterler?; eğitimsiz, asabi, karşısındakini rasyonel bilgiyle değil de günlük hayatın pratik bilgisiyle ezmeye-yenmeye çalışan ve sadece bunda başarılı olabilen, hatta "ben bu konu hakkında 2 tez yazdım!" diyen adama "hadi len ordan!" deyip alt edebilen karakterler.

    ezcümle, türk halkı abd ve avrupa filmlerindeki filozoflar ya da bilim adamları yerine, örnekte saydığım insan tipleriyle en kolay yönden yakınlık kurup, işte bu insanlarda kendisini görmekte. ekranda kendisini tüm o eğitimli, elit ve kültür sahibi insanları alaşağı ederken görmek de onu inanılmaz mutlu etmekte. nitekim bu katiyen basit bir konu değil; en az akp'nin ılımlı islam projesinin türk ulusu üzerindeki dejenerasyonu kadar ehemmiyet içeren, sanat-toplum ilişkisi açısından kitap bile yazılabilecek bir mevzu. hatta fikri de ortaya attım; yazsanız da okusak.

    *
  • ülkenin kültürel seviye ortalaması ceceli aleyna tilki cumali ceber recep ivedik işte
  • tv'de 7/24 asık suratlı siyasiler görmekten bıkmış halkın biraz gülmek istemesi.
  • türk insanın eğitimli insanı ezme sevgisidir.
  • 1) fazla düşündürmemeleri.
    2) vatandaşımın tuhaf ve saçma olan samimiyet anlayışını kahramanın üst düzey patavatsızlıklarıyla yansıtmaları.
    3) hazırcevaplıkla nezaketsizliğin ayrımının yapılamadığı bir ülkede yayınlanması.
  • başka bir açıdan bakarsak mesela kaç izlenmiş bu film? atıyorum hadi 500.000 olsun.

    80 milyonun sadece 500.000 'i gerizekalı demektir.