aynı isimde "dark" başlığı da var
şükela:  tümü | bugün sorunsallar (6)
3720 entry daha
  • 3 evrende seçilen renkler çok iyi düşünülmüş ilk gördüğümüz evrende siyah tonlar hakim ikinci evrende ise gri ve tonları hakim son evren yani asıl evren de daha canlı renkler kullanılmış cennet tasviri gibi.
  • izlediğim en iyi bilim kurgu dizisi.

    aslında şu (bkz: #109537742) entryme ek yapacaktım ama akışı çok bozduğunu düşünüp ayrıca yazmaya karar verdim.

    --- spoiler ---

    tannhaus'un makinesinin ne yaptığını anlamayanlar olmuş. tannhaus, makineyi çalıştırmak için nükleer enerji kullanıyor. dikkat ederseniz makine, nükleer santralin arazisindeki sığınakta. 1986'da bu makine çalıştığında, nükleer santralde o malum kaza meydana geliyor. varil varil dark matter (omg dark mı?!*) çıkıyor ortaya. tabii bu arada wormhole gibi bir şey açılıyor ve paralel bir dünya meydana geliyor (makine muhtemelen minyatür bir big bangi tetikliyor). adam'ın geçmişe giderek yaptırdığı sic mundus geçitleri sayesinde wormhole kullanılabilir hale geliyor. ama adam, spesifik olarak istediği zamana gidebilmenin peşinde. bunun için de (sadece bunun için mi?) helge'ye çocukları kaçırtıp denemeler yaptırıyor.

    claudia'nın dediği gibi, o patlama ardında sezyum kalıntıları bırakıyor. sezyumun yarı ömrü 30 yıl. aynı durum, jonas 2019'da geçidi kapatırken ve 2020'de tekrar açarken de oluyor çünkü yine nükleer yakıt kullanıyor. en sonunda biriken sezyum etkisiyle kıyamet denen zaman durması ve patlama gerçekleşiyor. ve bu 2. patlama ile varillerdeki dark matterlardan geriye tanrı parçacığı kalıyor. daha sonra jonas(adam) ve claudia bu parçacığı kullanarak istedikleri zamana gitmelerini sağlayan portalı yapıyor. madem bunun yolu buymuş o zaman çocukları neden kaçırıyor? diğer entrymde bahsettiğim zaman örüntüsü ve aile ağaçlarının sağlanması için o çocukların kaybolması gerekli, düğümlerdeki olaylar aynen korunmalı.

    sonuç olarak tannhaus'un makinesi, tasarım amacına uygun olarak bir zaman makinesi değil; paralel dünyaları yaratan bir güç ve zaman yolculuğunun keşfini sağlayan bir tetikleyici.

    edit: şu "kaçırılan çocuklar" meselesini biraz daha açalım. o çocukların ölmesi neden gerekli?

    mads kaçırılıp ölmese ve 1986'daki haliyle 2019'a atılmasaydı, ulrich zaman yolculuğundan şüphelenip mağaraya girmeyecek ve 1953'e gitmeyecekti. eric ve yasin öldürülüp 1953'e atılmasaydı ulrich cinayetle suçlanıp hapse atılmayacaktı. ve o bu şekilde 1953'te mahsur kalmasa, hannah yüzleşmek için o tarihe gitmeyecek ve silja'yı hiç doğuramayacaktı. böylelikle nielsen sülalesi ve hatta jonas da hiçbir zaman var olamayacaktı. (alternatif evrende ulrich'in 53 yerine 86'ya gitmesi önemli değil. bu durumda yasin ve eric'i 1986'ya atıp yine hapse girmesini sağlayabilirler ve hannah da 86'ya gider. egon'la ilişki yaşayıp silja'yı doğurur. silja'nın ne zaman doğduğu önemli değil, önemli olan büyüdüğünde bir şekilde 1890'a gitmesi.)

    zaman makinesi deneylerinin de adam tarafından paravan olarak kullanıldığını düşünüyorum. çünkü noah ve helge'ye direkt "git öldür" dese öldürmezlerdi muhtelemen. noah dindar bir kişilik, zamanda yolculuğu kullanarak cennet'e ulaşabileceklerine filan inanıyor. bu kutsal amaç için deney yaptığını sanıyor. zaten en sonunda kandırıldığını anlayıp adam'a isyan ediyor.

    --- spoiler ---
  • --- spoiler ---

    marta ve yonas, saatçinin ana evrende zaman makinesini ilk icat ettiği anda var oluyorlarsa eğer; ana evrende, zaman makinesi icat edilmeden önceki bir ana gidemezler, gitmemeleri, gidememeleri gerek. kendi evrenlerinde istedikleri zamana gitsinler, çünkü o evrende bir şekilde varlar. aynı şekilde yonas da kendisinin hiç olmadığı evrene, martanın evrenine gitti ama o sırada jonas, kendi paralel evreninde vardı zaten.

    şarlotun babasının ölümüne engel olmak isterken sebep olması; yonasın, babasının intiharını önlemek isterken intihar fikrini babasının aklına sokması "kendini gerçekleştiren kehanet" gibi bir şey. bu sebeple, marta ve yonasın kazayı engellemek için gittikleri anda kazaya sebep olmaları gerekirdi. bunu farkedip, ana evrene hiç gitmemeye karar verdikleri anda, döngüyü kırıp kendi evrenlerinin oluşmasını engelleyebilirlerdi. sonuçta saatçinin zaman makinesi yapma fikrini yok ettikleri anda 2 paralel evreni yok etmeyi başarabiliyorlar. demek ki fikirler önemli. ama olsun. bu kadarı bile kafamızı karıştırmaya yetti.

    --- spoiler ---
  • "bildiklerimiz bir damla, bilmediklerimiz okyanus"
  • --- spoiler ---

    3. sezon her ne kadar ilk 2 sezonun revisited haliyse de güzel sonlandırmayı başarmış senaristler. insanları manyak manyak teorilere iten bir dizi, manga'nın cevapsız sorular şarkısı gibi bitmedi allah'tan. yoksa fazlasıyla küfür yerdi. burası ekşi sözlük amk. inanılmaz bir şekilde sözlüğün yüzde 90 ı diziyi üç sezonuyla bir bütün olarak baktığında başarılı buldu ve bu dizi bir netflix originals dizisi lan ? hala "ben bu diziyi izlemeli miyim ?" diye soran olursa yani. sözlüğün genelinin beğeni konusunda hemfikir olduğu çok az şey vardır ve bu dizi de onlardan biri. muazzam bi başarı, cidden tebrik ederim.

    nerde kalmıştık ha, 5 yaşındaki çocuğa anlatır gibi sona erdi 3. sezon. evet belki zaman geçişleri oldukça fazlaydı ve bir de işin içine alternatif ikinci bir evren girdi ama üzerine kafa patlatılan sorular basitçe cevap buldu. gönül isterdi devam etsin ama 3. sezon gördük ki dizi olması gerektiği noktada bitirilmiş. zira malzemenin sonuna gelindi.

    dizinin içeriği hakkında hiç bir şey yazmayacağım oturun izleyin vaktinizi boşa harcamayacağınız bir yapım. sonu için şu mesajı gayet açık aslında:

    der anfang ist die ende und der ende ist der anfang.

    başlangıç sondur, son ise başlangıç.

    10/10

    --- spoiler ---
  • beni asaf avidan ile tanıştırdığı için müteşekkir olduğum dizi. her asaf avidan çaldığında tüyler diken.

    twisted olive branch
    the labyrinth song
  • onca kafayı gerçek olmayan paralel evrenlerdeki ensestler için mi yorduk.
  • --- spoiler ---

    normal bir dizide olacaklar olanlar merak uyandırıyor iken, dark dizisinde olmuş olanları merakla öğrenmek istiyoruz. dizinin 3. sezonunda 2 farklı gerçeklikte neredeyse 10 tane farklı zaman diliminde olmuş ve olacak olanları izliyoruz. aslında olacak olanlar da olmuş olanlar tabi. bu sezonun son bölümü harici başka bölümlerde tarih belirtmedikleri için o an gördüğünüz görüntüyü analiz edip hangi yıl ve evren olduğunu kendiniz anlamanız gerekiyor. bu olay bir çok kişinin kafasını karıştırmış.

    yukarıda belirttiğim gibi. bu sezonda bir döngüyü izlediğimizi bildiğimiz için diğer 2 sezona nazaran daha az merak uyandırıcı olmuş. bir yerden sonra neyin nasıl olacağını iyice anlıyorsunuz. fakat şunu da belirtmeliyim ki döngünün kökenini son bölüme kadar çok güzel sakladılar. her şeyi anlıyorsunuz. döngü başa dönecek diyorsunuz ama o da ne? son bölümde köken öyle bir şey çıkıyor ki insanı bir aptallık duygusu basıyor. ne yani? 3 sezondur olmaması gereken dünyayı mı izliyor muşum! dedirtiyor. olup olabilecek en güzel şekilde de bitiyor. herkes yazmış fakat tekrardan sormak istedim şu soruları;

    boris aslında kim?

    adam ve evanın çocuğunun misyonu neydi? sırf döngü devam etsin diye eva tarafından görevlendirilen bir piyon muydu? öyle olsa dahi öldürdükleri kişilerin döngüde ki önemi neydi?

    claudia kendi çapında düşünerek ana evreni kurtardı. fakat son sahnede hannah, çocuğuna jonas ismini verdi. acaba ana evrende de kıyamet o kadar uzakta değil mi? yoksa sadece ucu açık kalsın mı istediler?

    bir yüzüklerin efendisi veya kara kule gibi yol serüveni değildi dark. fakat etraflıca düşününce insan kendine şunu diyor:

    "gayet basit bir intihar olayından olay nerelere geldi. aynı mekanlarda geçen uzun bir serüven oldu."

    üstüne günlerce konuşulabilecek ve kesinlikle kült olacak bir yapım.
    --- spoiler ---

    listemde uzun süredir 1. sırada olan lostu tahtından indirdi. son olarak değinmek istiyorum ki dizinin kendine has tarzı beni çok etkiledi. en karamsar dediğimiz dizilerde dahi espriler ve gülüşmeler oluyor iken darkta koca 3 sezon boyunca komik dahi olmayan 2-3 espri yapma çabası dışında laubalilik görmedim. dizide emeği geçen herkesi tek tek tebrik etmek gerekiyor. senaryo, sahneler, oyunculuklar harikaydı.

    film ve dizi kültürüme güvenen biri olmama rağmen puanlamak haddime değil diye düşünüyorum fakat yine de puanlayacağım.

    10/10
  • 3. sezonu genel olarak sevemesem de sonunu iyi bağladıklarını düşünüyorum. çünkü hikayeyi o kadar gereksiz dallanıp budaklandırdılar ki bir an lost gibi sonunu tıpaya bağlayacaklar diye korkmadım değil.*

    --- spoiler ---

    sevmediğim noktalar ise izleyicinin kafasını karıştırmak için olayları non-kronolojik sırayla anlattıkları yetmiyormuş gibi sürekli yaşlı ve genç hallerinin karşılaştırılıp paradoks üzerine paradoks yaratmaları. bir ara ortada sürekli üç tane martha, iki claudia ve en az iki jonas dolaşıyordu. adam ve eva karakterlerinin uzun uzun gereksiz aforizma sıçmaları da sıktı, dikkatli izlenmesi gerek bir dizi olmasa oraları atlayarak izlerdim cidden. ayrıca akraba içi ensest ilişkilerin de bokunu çıkardıkları için yarık dudaklı doğan martha ve jonas'ın oğlunun üç farklı yaştaki versiyonun gerilim yaratmak için sürekli birilerini korkutmasının hikayeye katkısı neydi acaba? neyse olayı en son claudia'nın çözmesine sevindim, çünkü jonas ve martha'dan hayır gelmeyeceği belliydi. son olarak da geçen sezon egon karakterine üzülmüştüm ama hannah'ın hamile olduğunu öğrendiğindeki tipik errrkek tepkileriyle soğuttu. bu sezon da katharina karakteri hikayesiyle biraz üzdü ama neyse ki sonunda hayatta kalan karakterlerden biri oldu.
    --- spoiler ---
    zamanda yolculuk ve alternatif evrenler üzerine olan hikayelerde çıtam yüksek olduğu için (bkz: steins gate) biraz eleştirsem de netflix kalitesinin çok üzerinde bir dizi olarak temiz bir şekilde bitirdi, hakkını vermeliyim.
  • başlığı açmamla kapamam bir oldu, spoiler rekoru kırılıyor.
231 entry daha