şükela:  tümü | bugün
  • dekalog 7. "çalmayacaksın" temalı dekalog'un 7. filmi. (you shall not steal)
  • majka'nın trene bindiği sahnede, boğazınıza öküz oturtan film..
  • --- spoiler ---

    majka 22 yaşında, içe kapanık, kendine güveni olmayan bir kızdır. 6 yıl önce dominant ve acımasız annesinin müdür olduğu bir okulda öğretmenlik yapan wojtek isimli genç bir öğretmenle ilişkisi olmuştur. bu ilişkinin sonunda da ania doğmuştur. ania doğduğundan beri majka'nın ebeveynlerini kendi ebeveyni olarak bilmektedir. fakat bu durum majka'yı rahatsız eder. çünkü, ania onun sahip olduğu, ona ait olan tek varlıktır. üstelik annesi tarafından hiçbir zaman sevilmeyen majka'nın üzerine annesi hep onun yapabileceklerinin oldukça üzerinde beklentilerle gitmiştir. şimdi ise kızının sahip olduğu tek şeyi, ania'yı ondan uzaklaştırmaya çalışmaktadır. tüm bunlara dayanamayan majka annesine karşı büyük bir nefret beslemektedir. bu yüzden okulda oynanan tiyatro çıkışı, ania'yı sessiz sakin bir şekilde kaçırır. amacı wojtek ve ania ile kanada'ya gitmektir.

    bu yüzden ilkin wojtek'in yanına gider. umduğundan soğuk bir karşılamaya maruz kalmıştır majka. zira genç adam majka'yı pek umursamamaktadır ve kızı ania'ya karşı büyük bir sempati duymaktadır.

    majka annesini arar ve ania'nın yanında olduğunu söyler. eğer, dediklerini yapmazsa hem kendini hem de ania'yı öldüreceğini söyler. ewa çok sinirlenir. ania'yı majka'dan çok sevmektedir ve onu kaybetmeyi göze alamaz.

    tüm bunlar olurken majka'nın izini bulurlar bir tren istasyonunda - wojtek sağ olsun- ewa hemen ania'yı kucağına alır. o sırada tren istasyonunda uyuyan majka hemen uyanır. ania'yı almaya çalışmaz. buruk bir şekilde ailesine bakar. sonra gelen trene biner ve ania arkasından bakakalır.

    ***

    ania'nın biyolojik annesi olmamasına karşın ewa, küçük kızı çok sevmektedir ve ona annesiymiş gibi davranmaktadır. majka ise, ania'nın ihtiyacı olan tek şeyin ''gerçek'' annesinin sevgisi olduğuna inanmaktadır. belki de kendisi gerçek anne sevgisini hiç tatmadığı için -ewa'nın tüm beklentileri ve despotluğu yüzünden- kanaat getirmiştir bu duruma. ve sahip olduğu tek varlığın, ania'nın anne sevgisinden yoksun büyümesini istemez. aslında bu hikayede anne sevgisinden yoksun kalan ve kalacak olan kısım ania değil, majka'nın kendisidir. gücünün dışında davranışlar gerçekleştirmesi beklenen, dışlanan, devamlı beceriksiz olduğu söylenen kısacası istenmeyen çocuk majka'dır.

    üstelik zaten senin olan bir şeyi çalabilir misin?

    --- spoiler ---
  • --- spoiler ---

    7. dekalog filmidir, çalmayacaksın kelimesinden yola çıkılmıştır. 2o li yaşlarda kızımız zamanında annesinin çalıştığı okulda hocalık yapan biriyle ilişkisi olur ve bir kız sahibi olur, fakat kızımızın annesi kızı sahiplenir ve majka zamanla bu durumdan rahatsız olur, annesinin kızını sahiplenmesini istemez, yıllar geçmiştir ve küçük kız ania annanesini annesi bilmektedir, gerçek annesininde kim olduğunu bilmez, majka kızına kavuşmak ister ve kızını kaçırmaya karar verir, kaçırır ve kanadaya gitmeye kalkarken annesine yakalanır, annesi kızını ondan aldığında sesini çıkarmadan uzaklaşır,o tren sahnesi de içinize oturur kalırsınız öyle. size ait bir şeyin size ait biri tarafından çalınmasının en tüyler ürpertici halini izler kalırsınız siz de.
    --- spoiler ---
  • siedem, dekalog serisinin yedinci filmi. film on emir’in ‘çalmayacaksın’ söylemini işliyor. siedem, ewa-majka-ania üzerinden şekilleniyor. çalmayacaksın emrine piec’te olduğu iki farklı açıdan yaklaşıyor. bir ewa bir de majka açısından çalmak eyleminin gerçekleştiğini görüyoruz. dekalog serisinin yalın anlatımlı ve sade filmlerinden bir tanesi.
    majka ailesiyle birlikte yaşayan yirmili yaşlarının başında bir genç kızdır. ewa majka’nın annesidir. ania ise aslında majka’nın çocuğudur fakat yaşanan olaylardan dolayı ewa ania’yı kendi kızı olarak sahiplenmiştir. bu duruma her zaman içerlemiş ve içinde bulunduğu halden tamamen rahatsız olan majka birgün ania’yı ewa’yla birlikte gittikleri tiyatro oyunundan kaçırır. ania’yı yolda asıl annesinin kendisi olduğu söyler. ardından beraber wojtek’in evine giderler. wojtek babasından kalma oyuncak ayılar üreten bir yeri işletmektedir. yaşadığı yer varşova’nın dışında sessiz ve izbe bir yerdir. majka, wojtek’e ania’yı kaçırdığını ve onunla birlikte kanada’ya gideceğini söyler. aralarında geçen konuşmalardan ania’nın babasının wojtek olduğunu öğreniriz. majka’nın annesi ewa okulun müdüresidir. wojtek ise o okulda öğretmen, majka’da öğrencilik yapmaktadır. wojtek ve majka’nın ilişkileri olmuş ve ania dünyaya gelmiştir. ewa kızının hamile olduğunu altı aylık iken öğrenir ve bebeği kendi sahiplenerek olayları örter. wojtek o zamandan beri işi bırakır ve majka ile hiç görüşmez. majka ve woljek konuşurlar iken majka şöyle der; ‘ o benden kızımı çaldı ve şimdi ben kızımı geri alıyorum.’ ve sorar; ‘insan kendisine ait olan bir şeyi çalabilir mi?’
    bu söz aslında içinde bulunduğu durumun özetidir. kendi kızına bir yabancı olmuş olan majka kızıyla birlikte yeni bir hayat kurmak istemektedir. otoriter ve kendisini hiç sevmemiş bir anne ve çözüm getiremeyecek kadar pasif bir babanın kızı olmaktan bıkmış olan majka, ania ile birlikte kendi düzenini oluşturmak ister. wojtek’in yanında kızını bırakarak annesi ewa’yı aramaya gider. telefonda ania’nın kendisiyle beraber olduğunu ve onunla birlikte kanada’ya gideceklerini belirtir. ewa bunu kabul etmez. ardından tekrar wojtek’in yanına döner fakat wojtek’te kendisine yardımcı olamayacağını isterse onu eve bırakabileceğini söyler. bunun üzerine majka olur der. wojtek arkadaşından arabayı almaya gittiği sırada majka ania’yı da yanına alarak kaçar. ewa’yı tekrar arar ve izin belgelerini imzalamasını yoksa bir daha ania’yı göremeyeceğini söyler. ewa olmaz der. majka beşe kadar sayacağını ve sonra bir daha göremeyeceğini söyler ve beşe kadar sayarak telefonu kapatır. ewa aslında kabul etmiştir fakat telefon çoktan kapanmıştır. majka, ania ile birlikte tren istasyonuna gider fakat binebilecekleri bir tren bulamazlar. bu sırada wojtek’te ewa’yı arar ve haber verir. ewa eşiyle birlikte yola çıkarlar. wojtek’te onlara katılır ve majka ile ania’yı aramaya koyulurlar. majka ile ania gelecek treni beklemek için istasyona sığınmışlardır. bu sırada görevli kadın majka’ya eşinden mi kaçıyorsun diye sorunca majka ‘herşeyden kaçıyorum.’ der. aradan birkaç saat geçmeden ewa ile eşi istasyona varırlar. ewa majka ve ania’yı sorar görevli kadına ve tarif eder. kadın görmediğini söylese de majka ve ania arkada uyumaktadırlar. ewa, ania’ya seslenir. ania uyanır ve ewa’ya anne diyerek sarılır. tam bu sırada tren istasyona yaklaşır. majka çantasını omzuna takar ve yanlarından hızlıca geçerek trene atlar. tren durmadan yoluna devam eder ve majka trenle birlikte gider. ania ise arkasından majka’ya bakar ve film sona erer.
    siedem, serinin diğer filmlerine göre daha basit görünse de çalmayacaksın emrine getirdiğine getirdiği farklı bakış açısı ile dikkate değerdir. bir çocuk üzerinden hemde kendi çocuğu üzerinden gerçekleştirdiği çalma eylemi aslında annesinin ona yapmış olduğu eylemin bir karşılığıdır. ania’nın biyolojik annesi olmasına rağmen yine de ewa’nın gölgesinde kalmıştır. kaçışın belki de bir çözüm olmayacağını anladığını o an majka trene atlar ve bilinmezliğe doğru yol alır. özellikle dwa ve trzy filmlerinde gördüğümüz sırlar ve bunların sonucunda yaşanan buhranlar üzerinden başarılı bir anlatı sunuyor. dekaloglar içinde biraz sıradan olsada derdini başarılı bir biçimde izleyiciye aktarıyor ve finaliyle izleyiciyi etkilemeyi başarıyor.
  • hayat, bizimle beraber taşımak için çırpındığımız ama yapamadığımız, elimizden kayıp giden şeylerin toplamı.. öylece kabullenmek ve yalnız devam etmek, taşımak istediklerin değilse de, arda kalan bir yarayı hep taşıyarak..

    küçük kız çocukları varsa, hayat da var..

    http://replikler.net/…uploads/2013/06/dekalog-7.png
  • dekalog serisinin 7.bölümü olan siedem "çalmayacaksın" emrini işlemiştir. öyle bir bölümdü ki izlerken içime öküz oturdu ve çaresizlik hissini ekran başında yaşadım.

    --- spoiler ---

    kabus görerek ve ağlayarak uyanan, ismi anya olan bir çocuk ile başlıyor bu bölümümüz. klasik krzysztof kieslowski başlangıcı, hikayenin kimin üstünden işleneceği bize bu yolla gösteriliyor. majka adlı karakterimiz 16 yaşında aşık olduğu öğretmeninden hamile kalıyor. majka'nın anne ve babası gerçeği gizlemek için çocuğu sahipleniyor. aradan 6 yıl geçiyor ve sahiplenilen anya, majka'nın anne ve babasını kendi ailesi sanıyor. çocuğunun çalındığını düşünen majka, anya'yı alarak kanada'ya kaçma planı yapıyor ve planın parçası olarak anya'nın babası olan vojtek'in yanına gidiyor. bu süre içerisinde hayal kırıklıkları, geçmişin anlatılması ve duygusal bağlar işleniyor. vojtek durumu majka'nın annesi ve babasına haber veriyor. ne yazık ki majka tren garı istasyonunda anya ile beraber yakalanıyor. anya, majka'nın annesine anne diyerek seslenmesiyle birlikte majka koşarak trene biniyor. anya küçük bir çocuk olsa da o son bakışta içinden bir şeyler koptuğunu bizlere hissettiriyor...

    ek: senin de anneler günün kutlu olsun majka...

    --- spoiler ---
  • --- spoiler ---

    bu kadar güzel bir çocuk ve anneyi kabul etmeyip ispiyonlayan o orospu çocuğu öğretmene de kafam girsin. hamile bırakırken iyiydi amk. (bkz: düz adamın film değerlendirmesi) ayrıca aktif terk edilme denen şey vardır bu filmde. terk edilenin bölgeden ayrılmasıdır aktif terk edilme.
    --- spoiler ---