şükela:  tümü | bugün
  • yunanistan'da parnasos dağı´nın güneybatısında bulunan arkeolojik bir alan ve modern bir kasabadır. antik çağlarda yunan halkları için önemli bir dinî merkezdi. tarih öncesi devirlere kadar eskilere dayandırılan varsayımlarda yunan tanrıları apollon ve athena´ya ibadet edilen bir alandı. delfi, bütün yunan dünyası içinde omphalos taşı (dünyanın göbeği, kosmozu yani düzenli evreni simgeleyen), dünyanın ve evrenin merkezi olarak yüceltiliyordu. hestia'nın (ocak tanrıcası) ruhunda veya onun ocağında apollon delfi tapınağı olacaktı; bir sonsuzluk (ebedi) ateşi yanıyordu.

    plataea savaşı'ndan (mö 479, yunan-pers savaşı) sonra, yunan şehirleri ateşlerini söndürdüler. ve yeni ateşi, delfi'ye, yunan ocağından getirdiler. pek çok yunan kolonilerinin kuruluş hikâyelerinde, kolonide yerleşen insanlar ilk defa delfi'ye adandı.

    apollon'a adama
    delfi adı çukur, oyuk ile bağlantılı olup, gaia'nın (toprak tanrıçası) sitede büyük anne toprağı, toprak tanrıçası saygınlığını belirtir. apollon siteye, lakabı olan "delphinidae" veya memelilerden biri ile bağlantılıdır. lakap memeli bir hayvan olan yunus balığı ile ilişkilidir. apollon için yazılan şarkılarda, apollon'un delfi'ye yunus şeklinde, sırtında girit papazlarını taşıyarak nasıl geldiğini anlatır. diğer bir efsanede kuzeyden delfi'ye yürüyen apollon, tempe'de (teselya'da bir şehir) kutsal olan defne yaprağını toplamak için durur. bu efsanenin kutlamasında, apollon'a ait oyunlarda kazananlar tempe'de toplanmış defne yaprağı taçı alır.

    delfi, parnassus dağının yokuşundaki platoda antik kahin sitesi apollo tapınağından sonra yer alır. bu yarı daire şeklindeki çıkıntı phaedriades (parlayan bir şey) olarak bilinir. ve pleistos vadisine yukarıdan bakar. delfi'nin güney batısı, korint kıstağı'ndaki kirma liman şehrinin 15 km uzağındadır.

    kehanet
    delfi, klasik dönem süresinde apollon'a adanan kahin tapınağının belki de en iyi bilinenidir. tarih öncesi orijini ve gaia'ya tapınımı ile, mö sekizinci yüzyılın son çeyreğindedir. delfi'deki yerleşim sitesinde insan eliyle yapılan tesislerde bir süreklilik vardır. olimpia'ya kıyaslandığında çanak çömlek bronz işi, üç ayaklı tabure adanmasında olduğu kadar devam eden düzenli bir akım vardır. ne objelerin seçme mal oluşu ne de adanan prestijin varlığı dua edenlerin dikkat merkezi değildir. fakat yüksek değerli malların kuvvetli tasviri diğer anakara kutsal yerlerinde bulunmaz.

    dinsel töreni yöneten kadın kahin, delfi'de pythia olarak bilinir. oracle, hem kahini hem de haber verme işini ve haberin alındığı yeri ifade eder. soru daha ziyade apollon'a sorulur. cevap bir erkek veya kadın kahin tarafından mırıltılar halinde, apollon'un sözleri aktarılır. savaş
    çıkarmak, bir idam, sulh ya da mahsül gibi durumlar danışılır. kahin, kuş sesleri, rüzgarın uğultusu, sallanan yaprakların hışırtıları vb oluşumları esin kaynağı olarak yorumlar. bu olaylar sorunun cevaplarını yansıtmaktadır. h.w. parke, delfi'nin kuruluşunu ve onun kehanetinin yer alışını kayıtlı tarih öncesi olduğunu ve orijininin karışık olduğunu yazmaktadır.