• siin. komodor zamanlarinda (bkz: commodore 64) cracking gruplarinin olu$turdugu sanal alem. daha sonra demo (bkz: demo) gruplarinin ortami icin de kullanilmakta olan bir terim.
  • hicbir ticari kaygi tasimayan yetenekli genclerin olusturdugu demo gruplarindan meydana gelen bir sanal alem. programcı*, grafik tasarımcı* ve müzisyen* bir araya gelir ve mtv'de bolca gosterilen üç boyutlu animasyonlara benzer bir sanat urunu olusturur. muzik ve grafik uyumlu efektlerle coder tarafindan birlestirilir ve buna demo denir. bu demolar daha sonra swapper ve modem trader tarafindan dunyanin dort bir tarafina dagitilir. internetin yayılmasıyla oldukça değişen demo scene'de swapper ve modem traderların pek bir işlevi kalmamıştır...

    her sene bu urunlerin yaristigi partiler duzenlenir ör: the party, assembly, mekka symposium, the gathering...

    gruplar surekli bir rekabet icindedir ve turlu entrikaya da aciktir. gruplar arasinda nadiren de olsa surtusmeler olabilir.

    yeteneklerini gelistiren scener'lar oyun firmalarinda ve it sirketlerinde is bulabilirler...

    (bkz: scene ruhu)
  • çeşitli sitelerden tonlarca çalışma indirip saygı duyulası kişiler topluluklarının geneline verilen ad.

    (bkz: http://www.monostep.org/)
  • iyi bi arşiv için http://www.scene.org/ sitesine bakabilirsiniz. ayrıca http://www.ojuice.net/ ve http://www.pouet.net/'i de unutmamak icap eder. yerlilerden http://www.bronxwhq.org/ ve http://tr-scener.obsesif.net/'e göz atabilirsiniz.
  • 1980'lerin ortasinda, illegal oyun kopyalama/dagitim i$i bugunku wanlarin yoklugu nedeniyle bayagi zordu ekip halinde yapilmasi gereken bir $eydi.. kaliteli bir coder oyunun kopya korumasini kaldirir, spreader/modem trader'lar bunu ulke/kita capinda yayarlardi.. oncelikli olarak avrupa, ardindan amerika ve avusturalya gibi bolgelerde korsanlik bu $ekilde yurumeye ba$lami$ken birgun adamin biri "bizim ekip a$agi minesota'daki canitin'in grubundan daha hizli oyunlari piyasaya suruyor bizim bir imzamiz olmali" diyerekten, ba$ariyla kirdiklari (bkz: crack) her oyunun ba$ina "bu oyun size bergen'in asi lord'lari tarafindan getirilmi$tir" diye yazmaya ba$ladilar. bunu goren diger ekipler de imzalarini daha fiyakali atma tela$ina burunduler..

    boylece, 1-1.5 yil icinde, bilhassa ingiltere ve kuzey avrupa men$eili crack gruplari, oyunlarin ba$larina ozenilmi$, oyunun kendi grafiklerini a$ar nitelikte introlar dahil etmeye ba$ladilar.. bu introlarda buyuk oranda gruptan bir bilgisayar muzisyeninin compose ettigi bir $eyler calarken grubun sanatsal kaygiyla tasarlanmi$ bir logosu ve altinda kayan yazilarla diger gruplarin ne kadar boktan oldugu vurgulanirdi.. "en iyi coding bizde" olayini lafta birakmamak icin, bilgisayarin (bkz: commodore 64) (bkz: amiga) (bkz: atari) teknik kisitlarinin uzerine cikilmaya ba$landi.. ce$itli hileler ve bilgisayari tasarlayan muhendislerin kodlamaya ba$layip yeti$tiremeyince toptan disable ettigi ozellikler bulunup uzerlerine gidildi.. ornegin commodore 64de ekran borderlarini kaldirarak oralarda sprite gosterebilmek bu tarz cali$malardan biridir.

    i$in basit bir eglenceden daha buyuk bir keyife donu$mesi, zannederim 87'nin ortalarina rastlar.. neredeyse oyun size'i kadar introlar oyunlarin ba$larina ilave edilse de gruplar kendi coding/gfx/muzik kabiliyetlerini tam olarak intro'larla ortaya koyamadiklarina inanarak, birkac introyu bir araya getirerek ilk "intro disc"'lerini piyasa surerler. ucretsiz olarak elden ele dola$ip kopyalanan bu introlari izleyen insanlar, oyunlari kirip onlerine getirenlerin aslinda ne kadar $ahane insanlar olduklarini iyice anlarlar.. elden ele dola$an intro disc'lerinde, gruptan haberlerin yaninda diger gruplarin ne kadar lame oldugu, dost gruplarinsa ne kadar dikkate deger oldugu vurgulanir disk mag'lerin temeli atilir..

    yine ayni donemde, bugun en dallamanin bile turkce okunu$uyla kullanmaktan cekinmedigi lamer kelimesi ortaay cikar.. bazi uyanik sansarlarin ba$kalarinin kirip ba$ina intro koymaya zahmet etmedigi oyunlara cracker olarak kendi ismini yazdigi gozlenir.. ya da cok basit bir hex editor ile adamin geceler boyunca ugra$ip ortaya koddugu introdaki ismini silip kendi handleini ilave ettigi anla$ilir.. bu adamlara ilk kez lamer, yaptigi aktiviteye de lame adini takan adamin adini $u anda hatirlamiyorum ama sozlukte bir yerlerde yaziyor.. tabi bu tarz maymunluklara yonelen adamlarin isimleri en dikkat cekici bicimde disk maglere yazilir dunya aleme rezil edilir..

    neyse olay cigrindan cikmi$, ayni $ehrin crack gruplari toplanip birbirlerine yaptiklari introlari gosterir olmu$lardir.. artik bu toplantilarda oyun kirmak pek gundemde olmamakta, "bak hi res resmi dalgalandirip ayni anda muzik caliyorum hem de raster time yemeden!" sozleri daha cok havada ucu$ur pozisyona gelmektedir..

    nitekim ilk demolar bu ortamda piyasaya cikmi$tir.. birbiri arkasina gelen introlar devri geride kalmi$, birden fazla partisyonu uyum icinde bulunan, cali$tirdiktan sonra birkac dakika boyunca degi$en grafikler, efektler, muzikler e$liginde izlenen $ovlara donu$mu$tur..
    demolarin buyuk cogunlugu goze hitap eden gosteriler degil, daha cok coding harikalarini gostermesi bakimindan guclu ozelliklere sahiptir.. bu yuzden ornegin commodore 64'un ayni anda sadece 3 kanaldan (dolayisi ile ayni anda sadece 3 enstruman) ses verebilecegini bilmeyen biri, o demoda bir $ekilde ayni anda tam 5 kanaldan muzik geldigine dikkat etmez, anlasa da bunun ne gibi bir ustun cali$ma oldugunu bilemez. bu yuzden demo scene hep geek tabir edilen insanlar arasinda varligini surdurmu$, daha programci kafasinda gunduz i$inde ak$am e$inde insanlara hitap etmemi$tir.

    zaten antisosyallikte sinir tanimamalariyla bilinen cekingen kuzey insaninin bekledigi ortam olan demo scene boylece acikca faaliyete gecmi$, kisa surede katilim sayisi 100'lere varan ve birkac gun suren demo yari$malari yine gruplarca amator olarak hur te$ebbus gercekle$meye ba$lami$tir. bu akim 1989-1994 arasi tavan yapmi$, tarihin en onemli demolari bu aralikta release olmu$tur. (bkz: state of art) (bkz: legoland)

    artik buyuk spor salonlarinda, intel ve amd gibi devlerin sponsor oldugu organizasyonlar yapilmakta, bilgisayarini kapan 3-4 gun boyunca etrafta pc uzerine en kaliteli $eylere imza atmak isteyen insanlarla beraber yetenegini sergilemektedir gidip yerinde gormek isteyenler icin en buyuk organizasyon buyuk ihtimalle assemblydir.. 90'larin sonlarindan itibaren ciddi du$u$te olan demo scene'inin artik eskisi kadar yeni taraftar toplamamasinin nedeni olarak kullandigimiz sistemlerin multimedia gucu olarak bizi doyurmu$ olmasi ve en kral democunun ekrana cikarttigi fractallarla bezeli hayvan detayli 3d modellerin tek baki$ta algi sinirimizi a$masindan oturu bizde "ohaaaa" etkisi birakamamasidir kanaatim budur.. oysa eskiden her $ey cok acik secikti, c64'un 16 renginde ekrana cikan electric/extend yapimi michael jackson'da kullanilan renkler acik secik o gune kadar yapilanlar arasinda en iyiysiydi.. artik bu tarz limit urunlerin ortaya cikmasi imkansiza yakin, cunku programcinin hayvanla$masina firsat kalmadan donanim teknolojisi buyuk ivmeyle geli$iyor. ba$ka bir dezavantaj da; 15-20 yil once oldugu gibi tek tip bilgisayar yok artik cevrede.. eskinde 16 ya$indaki cocuk ekran register'ina rastgele degerler gondererek kazayla donanimin beklenmeyen bicimde davranmasindan yararlanarak ilginc efektler bulabilirdi. artik oyle bir $ans tabi ki ortada yok, nvidiada cali$an bir kod kesinlikle atide cali$maz gibi ornekleyebiliriz.

    demo scene ile ilgili bir nokta, $a$irtici bicimde turk gruplarinin dunyanin en iyileri olabilmi$ olmasidir. ekonomik durumumuz ve ulusca teknolojiye olan supper yakinligimiz goz onune alindiginda bilgisayar ile bu derece harikalar yaratmi$ insanlarin varligi ilginctir, feyz alinasidir.. turk demo scene'inin ba$arili ornekleri icin a$agidaki ba$liklardan devam edilebilir;

    (bkz: clique)
    (bkz: script)
    (bkz: bronx)
    (bkz: remix)
    (bkz: kris)
    (bkz: turbo)
    (bkz: detay)
    (bkz: walking stress)
    (bkz: smile)
    (bkz: scotch)
    (bkz: metallic)
    (bkz: accuracy)
    (bkz: rastan)
    (bkz: kadem)
    (bkz: barbie)

    ve daha bircok insan..
  • 1980'lerin ortasinda, illegal oyun kopyalama/dagitim i$i bugunku wanlarin yoklugu nedeniyle bayagi zordu ekip halinde yapilmasi gereken bir $eydi.. kaliteli bir coder oyunun kopya korumasini kaldirir, spreader/modem trader'lar bunu ulke/kita capinda yayarlardi.. oncelikli olarak avrupa, ardindan amerika ve avusturalya gibi bolgelerde korsanlik bu $ekilde yurumeye ba$lami$ken birgun adamin biri "bizim ekip a$agi minesota'daki canitin'in grubundan daha hizli oyunlari piyasaya suruyor bizim bir imzamiz olmali" diyerekten, ba$ariyla kirdiklari (bkz: crack) her oyunun ba$ina "bu oyun size bergen'in asi lord'lari tarafindan getirilmi$tir" diye yazmaya ba$ladilar. bunu goren diger ekipler de imzalarini daha fiyakali atma tela$ina burunduler..

    boylece, 1-1.5 yil icinde, bilhassa ingiltere ve kuzey avrupa men$eili crack gruplari, oyunlarin ba$larina ozenilmi$, oyunun kendi grafiklerini a$ar nitelikte introlar dahil etmeye ba$ladilar.. bu introlarda buyuk oranda gruptan bir bilgisayar muzisyeninin compose ettigi bir $eyler calarken grubun sanatsal kaygiyla tasarlanmi$ bir logosu ve altinda kayan yazilarla diger gruplarin ne kadar boktan oldugu vurgulanirdi.. "en iyi coding bizde" olayini lafta birakmamak icin, bilgisayarin (bkz: commodore 64) (bkz: amiga) (bkz: atari) teknik kisitlarinin uzerine cikilmaya ba$landi.. ce$itli hileler ve bilgisayari tasarlayan muhendislerin kodlamaya ba$layip yeti$tiremeyince toptan disable ettigi ozellikler bulunup uzerlerine gidildi.. ornegin commodore 64de ekran borderlarini kaldirarak oralarda sprite gosterebilmek bu tarz cali$malardan biridir.

    i$in basit bir eglenceden daha buyuk bir keyife donu$mesi, zannederim 87'nin ortalarina rastlar.. neredeyse oyun size'i kadar introlar oyunlarin ba$larina ilave edilse de gruplar kendi coding/gfx/muzik kabiliyetlerini tam olarak intro'larla ortaya koyamadiklarina inanarak, birkac introyu bir araya getirerek ilk "intro disc"'lerini piyasa surerler. ucretsiz olarak elden ele dola$ip kopyalanan bu introlari izleyen insanlar, oyunlari kirip onlerine getirenlerin aslinda ne kadar $ahane insanlar olduklarini iyice anlarlar.. elden ele dola$an intro disc'lerinde, gruptan haberlerin yaninda diger gruplarin ne kadar lame oldugu, dost gruplarinsa ne kadar dikkate deger oldugu vurgulanir disk mag'lerin temeli atilir..

    yine ayni donemde, bugun en dallamanin bile turkce okunu$uyla kullanmaktan cekinmedigi lamer kelimesi ortaay cikar.. bazi uyanik sansarlarin ba$kalarinin kirip ba$ina intro koymaya zahmet etmedigi oyunlara cracker olarak kendi ismini yazdigi gozlenir.. ya da cok basit bir hex editor ile adamin geceler boyunca ugra$ip ortaya koddugu introdaki ismini silip kendi handleini ilave ettigi anla$ilir.. bu adamlara ilk kez lamer, yaptigi aktiviteye de lame adini takan adamin adini $u anda hatirlamiyorum ama sozlukte bir yerlerde yaziyor.. tabi bu tarz maymunluklara yonelen adamlarin isimleri en dikkat cekici bicimde disk maglere yazilir dunya aleme rezil edilir..

    neyse olay cigrindan cikmi$, ayni $ehrin crack gruplari toplanip birbirlerine yaptiklari introlari gosterir olmu$lardir.. artik bu toplantilarda oyun kirmak pek gundemde olmamakta, "bak hi res resmi dalgalandirip ayni anda muzik caliyorum hem de raster time yemeden!" sozleri daha cok havada ucu$ur pozisyona gelmektedir..

    nitekim ilk demolar bu ortamda piyasaya cikmi$tir.. birbiri arkasina gelen introlar devri geride kalmi$, birden fazla partisyonu uyum icinde bulunan, cali$tirdiktan sonra birkac dakika boyunca degi$en grafikler, efektler, muzikler e$liginde izlenen $ovlara donu$mu$tur..
    demolarin buyuk cogunlugu goze hitap eden gosteriler degil, daha cok coding harikalarini gostermesi bakimindan guclu ozelliklere sahiptir.. bu yuzden ornegin commodore 64'un ayni anda sadece 3 kanaldan (dolayisi ile ayni anda sadece 3 enstruman) ses verebilecegini bilmeyen biri, o demoda bir $ekilde ayni anda tam 5 kanaldan muzik geldigine dikkat etmez, anlasa da bunun ne gibi bir ustun cali$ma oldugunu bilemez. bu yuzden demo scene hep geek tabir edilen insanlar arasinda varligini surdurmu$, daha programci kafasinda gunduz i$inde ak$am e$inde insanlara hitap etmemi$tir.

    zaten antisosyallikte sinir tanimamalariyla bilinen cekingen kuzey insaninin bekledigi ortam olan demo scene boylece acikca faaliyete gecmi$, kisa surede katilim sayisi 100'lere varan ve birkac gun suren demo yari$malari yine gruplarca amator olarak hur te$ebbus gercekle$meye ba$lami$tir. bu akim 1989-1994 arasi tavan yapmi$, tarihin en onemli demolari bu aralikta release olmu$tur. (bkz: state of art) (bkz: legoland)

    artik buyuk spor salonlarinda, intel ve amd gibi devlerin sponsor oldugu organizasyonlar yapilmakta, bilgisayarini kapan 3-4 gun boyunca etrafta pc uzerine en kaliteli $eylere imza atmak isteyen insanlarla beraber yetenegini sergilemektedir gidip yerinde gormek isteyenler icin en buyuk organizasyon buyuk ihtimalle assemblydir.. 90'larin sonlarindan itibaren ciddi du$u$te olan demo scene'inin artik eskisi kadar yeni taraftar toplamamasinin nedeni olarak kullandigimiz sistemlerin multimedia gucu olarak bizi doyurmu$ olmasi ve en kral democunun ekrana cikarttigi fractallarla bezeli hayvan detayli 3d modellerin tek baki$ta algi sinirimizi a$masindan oturu bizde "ohaaaa" etkisi birakamamasidir kanaatim budur.. oysa eskiden her $ey cok acik secikti, c64'un 16 renginde ekrana cikan electric/extend yapimi michael jackson'da kullanilan renkler acik secik o gune kadar yapilanlar arasinda en iyiysiydi.. artik bu tarz limit urunlerin ortaya cikmasi imkansiza yakin, cunku programcinin hayvanla$masina firsat kalmadan donanim teknolojisi buyuk ivmeyle geli$iyor. ba$ka bir dezavantaj da; 15-20 yil once oldugu gibi tek tip bilgisayar yok artik cevrede.. eskinde 16 ya$indaki cocuk ekran register'ina rastgele degerler gondererek kazayla donanimin beklenmeyen bicimde davranmasindan yararlanarak ilginc efektler bulabilirdi. artik oyle bir $ans tabi ki ortada yok, nvidiada cali$an bir kod kesinlikle atide cali$maz gibi ornekleyebiliriz.

    demo scene ile ilgili bir nokta, $a$irtici bicimde turk gruplarinin dunyanin en iyileri olabilmi$ olmasidir. ekonomik durumumuz ve ulusca teknolojiye olan supper yakinligimiz goz onune alindiginda bilgisayar ile bu derece harikalar yaratmi$ insanlarin varligi ilginctir, feyz alinasidir.. turk demo scene'inin ba$arili ornekleri icin a$agidaki ba$liklardan devam edilebilir;

    (bkz: clique)
    (bkz: script)
    (bkz: bronx)
    (bkz: remix)
    (bkz: kris)
    (bkz: turbo)
    (bkz: detay)
    (bkz: walking stress)
    (bkz: smile)
    (bkz: scotch)
    (bkz: metallic)
    (bkz: accuracy)
    (bkz: rastan)
    (bkz: kadem)
    (bkz: barbie)

    ve daha bircok insan..
  • (bkz: exceed)
    (bkz: heaven 7)
  • türkiye'de neredeyse hiç bilinmeyen bir kavramdır. eskiden oyun konsollarında gördüğümüz, oyunların başında çıkan ve ilginç efektlerle kayan yazılar demo scene gruplarının hüneridir. ilgilenenler için:
    http://www.tr-demoscene.info/
    http://www.pouet.net/

    şu anki aktif türk grupları:
    (bkz: bronx)
    (bkz: demodojo)
    (bkz: resident)
    (bkz: crescent)
    (bkz: glance)
    (bkz: nakedhamsterz)
    (bkz: clash)
    (bkz: raven)
  • bunları oynatabilmek her zaman sağlam bir bilgisayar gerektirecektir. adamlar normal olmadıkları için yazdıkları bu programları 1000 dolara topladığınız makinelerle 1024*768 ucu ucuna izleyebiliyorsunuz (1280*1024 çözünürlükte hazırlanan demolar da var). eğer makinenizin gücünden dolayı izleyemiyorsanız film haline getirilmiş görüntüler demoscene tv'de bulunabilir.

    eğer olaya yeni adım atan biriyseniz http://www.scene.org/awards.php sayfasından geçmiş yılların en iyilerine gözatarak başlayabilirsiniz.
    - best demo
    - best 64k intro
    - best 4kb intro
    - best animation
    - best graphics
    - best soundtrack
    ....
  • tr scene'de gruplardan inox, insanlardan hellcat vardı bir de.
  • su ana kadar konuyla ilgili en kapsamli belgesel:

    http://youtu.be/irkzctg1jwu
hesabın var mı? giriş yap